הרשות הפלסטינית והבחירות בארה"ב

מחמוד עבאס וג'ו ביידן, 2006 (צילום: Omar Rashidi/Palestinian Authority)
Omar Rashidi/Palestinian Authority
מחמוד עבאס וג'ו ביידן, 2006

הרש"פ איננה מסתירה עוד את שנאתה לנשיא טראמפ ומייחלת בגלוי לניצחונו של גו' ביידן בבחירות לנשיאות בארה"ב. גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי ליו"ר הרש"פ יש הבטחה מג'ו ביידן לביטול שורה של צעדים שנקט ממשל טראמפ נגד הפלסטינים ובראשם תוכנית "עסקת המאה".

ארבע שנים קשות עברו על הרש"פ והעומד בראשה מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו בבית הלבן. גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי בימים האחרונים חזר הצבע ללחייו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס בעקבות פירסום הסקרים בארה"ב  שתוצאותיהם מצביעות על כך שהמועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן מוביל בהפרש גדול על הנשיא טראמפ במירוץ לנשיאות.

ארבע שנים קשות עברו על הרש"פ והעומד בראשה מאז נכנס הנשיא טראמפ לתפקידו בבית הלבן. גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי בימים האחרונים חזר הצבע ללחייו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס

הבעיה הפלסטינית נמצאת באחת התקופות הקשות ביותר שלה. נתק כמעט מוחלט של ההנהגה הפלסטינית עם הממשל האמריקני, חוסר רצון של האיחוד האירופי להתעמת עם ממשל טראמפ על הנושא הפלסטיני והתנכרות של מדינות ערב לרש"פ והעומד בראשה. האשמה לכך מוטלת על הפלסטינים.

האסטרטגיה של מחמוד עבאס נכשלה, הסרבנות הפלסטינית לכל תוכנית שלום שאינה עונה במאת האחוזים על הדרישות שלה הביאה את הפלסטינים עד הלום, עכשיו מאותת גם מחמוד עבאס לישראל, ארה"ב ומדינות ערב המתונות כי אין לו בעיה להצטרף לציר "האחים המוסלמים" בראשות טורקיה וקטאר.

בשטח עצמו נמשכת הבניה הישראלית בהתנחלויות ובמזרח ירושלים, המצב הכלכלי בגדה גרוע, האבטלה גואה, הקורונה מתפשטת והקופה הפלסטינית מתרוקנת בעיקר בגלל סירובה של הרש"פ, מאז חודש מאי האחרון, לקבל מישראל את כספי המיסים שהיא גובה עבורה, כ-180 מיליון דולר בחודש. זאת בשל תוכניות הסיפוח של ישראל ו"חוק הקיזוז" שעבר בכנסת, על פיו ישראל מקזזת מהכסף שהיא מעבירה לרש"פ את הסכום שהרש"פ משלמת למחבלים ולבני משפחותיהם כקצבאות חודשיות.

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מחפש את הדרך להפוך את הקערה על פיה. אחרי שהנסיך הסעודי בנדר בן סולטאן תיאר את ההנהגה הפלסטינית כ"כושלת, שהחמיצה כל הזדמנות לשלום", התקווה שלו היא המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן.

להערכתו של מחמוד עבאס, אם ביידן יבחר לנשיא החדש של ארה"ב, יביא הדבר לשינוי מיידי לטובה במעמדה המדיני ומצבה הכלכלי של הרש"פ.

השנאה הפלסטינית לטראמפ

הרש"פ לא מסתירה את שנאתה לנשיא טראמפ ואת רצונה בתבוסתו בבחירות, לפני כמה ימים שוחח ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה עם חברי ועדת החוץ של הפרלמנט של האיחוד האירופי ואמר להם:

"שאלוהים יעזור לנו, לאיחוד האירופי ולכל העולם אם יהיו לנו עוד 4 שנים של הנשיא טראמפ".

הפלסטינים רוצים שהנשיא טראמפ יילך הבייתה ושג'ו ביידן יכנס לבית הלבן בחודש ינואר הבא, גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי הנשיא טראמפ הוא הנשיא האמריקני מאז 1967 שגרם את הנזק הגדול ביותר לעם הפלסטיני.

"שאלוהים יעזור לנו ולכל העולם אם יהיו לנו עוד 4 שנות טראמפ", אמר רה"מ הפלסטיני מוחמד א-שתייה. גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי טראמפ הוא הנשיא האמריקני שגרם את הנזק הגדול ביותר לעם הפלסטיני מאז 1967

מבחינת הפלסטינים, טראמפ הרס את חלומם על הקמת מדינה פלסטינית בקווי 67' שבירתה מזרח ירושלים עם פתרון בעיית הפליטים. הוא הכיר בירושלים כבירת ישראל. העביר את השגרירות האמריקנית מתל אביב לירושלים. סגר את משרדי אש"פ בוושינגטון. קיצץ את הסיוע האזרחי לרש"פ. הפסיק את הסיוע לאונר"א עבור הפליטים הפלסטינים. פירסם את תוכנית "עסקת המאה" והכיר בחוקיות ההתנחלויות בגדה.

על פי גורמים ברש"פ, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מקיים דיאלוג קבוע עם המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן באמצעות איש עסקים ידוע ויש לו שורה של הבטחות מצידו של ג'ו ביידן במקרה שייבחר לנשיא הבא של ארה"ב.

על פי אותם הגורמים, אלו ההבטחות של ג'ו ביידן לפלסטינים:

  1. פתיחה מחדש של משרדי אש"פ בוושינגטון.
  2. החזרת המעמד המדיני של הקונסוליה האמריקנית בירושלים למעמד שהיה לה לפני שאוחדה עם השגרירות האמריקנית.
  3. חידוש הסיוע הכספי האמריקני לרש"פ ולאונר"א, דבר שישפר את מצבה הכלכלי של הרש"פ.
  4. ביטול תוכנית השלום של טראמפ המכונה "עסקת המאה" והצעת מתווה מדיני חדש המבוסס על פתרון 2 המדינות בהתבסס על ההצעות שהעביר ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט למחמוד עבאס כקו פתיחה למשא ומתן.
  5. דרישה אמריקנית מישראל להגביל את הבנייה בהתנחלויות.

אם יבחר ג'ו ביידן לנשיא הוא צפוי להמשיך ולתמוך בתהליך הנורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל, אולם רצונו לשוב להסכם הגרעין עם איראן ולבטל חלק מהסנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ מעורר דאגה רבה בסעודיה וביתר מדינות המפרץ.

על פי גורמים ברש"פ, יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מקיים דיאלוג קבוע עם המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן באמצעות איש עסקים ידוע ויש לו שורה של הבטחות מצידו של ג'ו ביידן במקרה שייבחר לנשיא הבא של ארה"ב

גורמים בכירים ברש"פ מעריכים כי אם יכנס ג'ו ביידן לבית הלבן יעצר תהליך הנורמליזציה של מדינות ערב עם ישראל, וכי מדינות ערביות ואסלאמיות, שתכננו להצטרף לאיחוד האמירויות ובחריין בנורמליזציה עם ישראל, יקפיאו את המהלך עד שתתברר המדיניות החדשה של ג'ו ביידן במזרח התיכון.

להערכת גורמים בכירים ברש"פ, בחירתו של ג'וב ביידן לנשיא האמריקני הבא תחזק את מעמדו של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והוא ימצא את הדרך להתחמק פעם נוספת מהבחירות לנשיאות. יתכן שימשיך את ההידברות עם תנועת חמאס על ריצה בבחירות לפרלמנט ברשימה משותפת ומוסכמת מראש ביחד עם תנועת פת"ח, שבעצם תחלק מראש את המושבים בפרלמנט בין שתי התנועות.

יו"ר הרש"פ משוכנע כי ממשל אמריקני בראשותו של ג'ו ביידן ישים קץ לבחישה המדינית של יריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן בענייני הרש"פ וימנע באופן סופי את אפשרות חזרתו לשטחים להתמודד על תפקיד יו"ר הרש"פ.

עם זאת, ישנם גורמים בכירים ברש"פ שמעריכים שג'ו ביידן לא ימהר, אם יבחר לנשיא, לטבול את רגליו בביצה הישראלית-פלסטינית. הוא יצטרך לטפל במגיפת הקורונה ובמשבר הכלכלי העמוק בארה"ב והבעיה הפסלטינית לא תעמוד בראש מעייניו.

אותם גורמים מזהירים כי המדיניות המסורתית האמריקנית היא לתמוך במדינת ישראל ולשמור על מעמדה האזורי מבחינה ביטחונית. מדובר בברית אסטרטגית בין שתי המדינות ומחמוד עבאס יתקשה מאוד לתקוע טריז בין ג'ו ביידן לבין ממשלת ישראל.

ישנם גורמים בכירים ברש"פ המעריכים שג'ו ביידן לא ימהר, אם יבחר לנשיא, לטבול את רגליו בביצה הישראלית-פלסטינית. הוא יצטרך לטפל במגיפת הקורונה ובמשבר הכלכלי העמוק בארה"ב, והבעיה הפסלטינית לא תעמוד בראש מעייניו

בשורה התחתונה, אומרים אותם גורמים, דונלד טראמפ לא נתן לרש"פ את מבוקשה, דהיינו: מדינה פלסטינית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים ופתרון בעיית הפליטים וגם ג'ו ביידן לא יספק לה את מבוקשה אם יבחר לנשיא החדש. לדבריהם:

"ג'ו ביידן עדיף בהרבה על דונלד טראמפ אך לפלסטינים צפויות עוד שנות מאבק רבות עד שיגשימו את  מאוויהם הלאומיים".

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 957 מילים
סגירה