מדוע המדינה חסרת אונים כלפי מרד החרדים?

הרב יעקב אריה אלטר מחסידות גור ורבי חיים קנייבסקי בכנס יהדות התורה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
הרב יעקב אריה אלטר מחסידות גור ורבי חיים קנייבסקי בכנס יהדות התורה

משבר קשה יכול לפעמים ליצור בהירות בנוגע לדברים שבימים כתיקונם אפשר לפספס ולטייח. במקרה של משבר הקורונה, כבר מההתחלה אך במיוחד בשלב הנוכחי, הוא המחיש עד כמה עמוקה הבעיה ביחסי המדינה עם המיעוט החרדי.

ההתנהלות של חלקים נרחבים וחשובים מקרב הקהילה החרדית בימים האחרונים מציגים לראווה עד כמה הם מצפצפים על המדינה ובזים לסמכותה, מוכנים להתעלם מהנזק שהם גורמים לאחרים, ושמים פס על יחסיהם עם הלא-חרדים.

התנהלות חלקים נרחבים בקהילה החרדית בימים האחרונים מציגה לראווה עד כמה הם מצפצפים על המדינה ובזים לסמכותה, מוכנים להתעלם מהנזק שהם גורמים לאחרים, ושמים פס על יחסיהם עם הלא-חרדים

היום נפתחו במגזר, בניגוד טוטאלי להנחיות הממשלה, מאות בתי ספר יסודיים עם עשרות אלפי תלמידים. זאת, למרות ואולי בגלל כניעתה של הממשלה, שהסכימה לפתוח מחדש את גני הילדים גם בערים "האדומות", שכמעט כולן חרדיות. הרפיסות הזו כאילו אישרה את דברי המומחים והעיתונאים, שדיקלמו ברובם כי הממשלה לא תעז לנהוג אחרת כי ברור שהחרדים לא יצייתו ואין שום דרך לאכוף שום דבר.

כך שבעוד שברחבי המדינה בתי ספר נותרו סגורים – אצל חלקים נרחבים במגזר החרדי כיתות א'-ח', שרובם ממוקמים באזורים "אדומים", פתחו כאילו כלום. המרד הזה התרחש לאחר שהרב הליטאי חיים קנייבסקי אישר אותו, על פי דיווחים.

כאשר החוצפה הזו תתרום את חלקה לעוד גל של נידבקים, שוב תצוץ ההתנגדות לסגר דיפרנציאלי ויגיע לחץ לסגר ארצי שלישי. זאת בדיוק הסיבה שהמדינה כולה יוצאת עכשיו מסגר שני  שנמשך חודש, הוסיף עוד הרס כלכלי, והיה היחיד מסוגו בעולם.

זה מרתיח את הדם ומחייב לשאול: מדוע קנייבסקי אינו בידי המשטרה, נחקר על המרדה וסיכון ביטחון הציבור? מדוע המשטרה אינה פושטת על בתי הספר הפתוחים? מדוע לא מחלקים קנסות מקסימליים? לא נדרש כוח אדם משטרתי מסיבי כדי לחלק קנסות למוסדות שמיקומם ידוע ואינם ניידים.

כמובן שאנו יודעים היטב את הסיבה. החברה הישראלית קיבלה מזה זמן את הרעיון המגוחך שלא ניתן לכפות דבר על החרדים. לא ניתן לכפות שירות צבאי. לא ניתן לכפות חינוך נורמלי. אי אפשר אפילו להפסיק לתמרץ ילודה מטורפת באמצעות קצבאות ילדים – זה כבר יהיה ממש דבר "אנטישמי".

זה מרתיח את הדם ומחייב לשאול: מדוע קנייבסקי אינו בידי המשטרה, נחקר על המרדה וסיכון ביטחון הציבור? מדוע המשטרה אינה פושטת על בתי הספר הפתוחים? מדוע לא מחלקים קנסות מקסימליים?

בעיוורונם ובהעדר האסטרטגיה שלהם, ליברלים רבים מרחיקים לכת והופכים את הכניעה לאידאולוגיה: כפייה זה רע. הכל בשכנוע, לא בכפייה.

אז חשוב להזכיר שכפייה היא מרכיב מרכזי בשלטון החוק ובמבנה המדינתי. עדיף שתהיה לגיטימציה וקונצנזוס, כמובן. אבל בסופו של יום, בעת הצורך, כופים. לכן אנשים משלמים מיסים שהם לא רוצים לשלם. לכן הצעירים שלנו נגררים לצבא כדי לסכן את חייהם, גם לטובת משימות שהם מתעבים.

זו הסיבה שבתי ספר חילוניים (ודתיים) סגורים היום, דבר שמזיק להורים רבים שהיו מעדיפים להיות חופשיים ללכת לעבודה ולהרוויח כסף (שמחציתו יוחרם על ידי המדינה ומזה חלק חסר פרופורציה יועבר לחרדים).

האם מישהו יכול לדמיין מה היה קורה אם מנהיג מרצ היה קורא לבתי ספר ברמת השרון להיפתח למרות האיסור הממשלתי? בית ספר כזה היה נשאר פתוח שלוש דקות?  היו מוותרים כי אין מספיק שוטרים או כי כפייה לא עובדת?

האין-אונות של המדינה מול החרדים היא ביזיון לאומי. ואנחנו יודעים היטב למה זה קורה. במילה אחת: הליכוד.

הליכוד הוא מי שלא יכול לכפות דבר על החרדים, לא בגלל איזה פרינציפ ליברלי (מדובר הרי בארגון בריוני מהמדרגה הראשונה), אלא בגלל שהחרדים מחזיקים את הליכוד בביצים. מעולם לא היה רוב לימין ללא חרדים. זה חשוב שבעתיים כאשר ראש הממשלה הוא נאשם בפלילים שמקווה לשבור לבחירות שאולי יאפשרו לו לבטל בכל מיני טריקים את משפטו. בשביל זה צריך את המפלגות החרדיות. כי למרות גלגולי העיניים על הזיקה בין דת למוסר, הם הראשונים שיעזרו לו בתחמון שכזה, תמורת עוד כמה מצלצלין.

נכון שגם השמאל מהסס להרגיזם, בעודו חולם על תמיכה עתידית מחרדים כלשהם, אבל השמאל יודע שהחרדים לעולם לא יתמכו בו אלא אם כן כבר יש לו רוב. אם השמאל היה יושב בבטחה בשלטון – אפשר הרי לחלום – הדברים היו נראים אחרת.

הליכוד הוא מי שלא יכול לכפות דבר על החרדים, לא בגלל איזה פרינציפ ליברלי (מדובר הרי בארגון בריוני מהמדרגה הראשונה), אלא בגלל שהחרדים מחזיקים את הליכוד בביצים. מעולם לא היה רוב לימין ללא חרדים

מסיבה זו אני קצת פושר בתמיכתי בהפגנות נגד נתניהו בזמן הסגר. ההפגנות מספקות תירוץ לכניעה לחרדים בכך שהם יוצרים את הרושם שכולם מפרים. הרושם הוא שקרי – המפגינים עוטים מסכות, נמצאים בחוץ ונשמעים בדרך כלל להנחיות – אך המדינה מלאה באנשים שלא מבינים ניואנסים, מזלזלים בדמוקרטיה, ומהווים טרף קל לתעמולת הליכוד. ההפגנות פוגעות בבהירות.

לכן טוב שיש את הרב קנייבסקי כדי להביר היטב לכל אזרחי המדינה איזו חרפה מתרחשת לנו מול הפרצוף. אוזניים להם – שיישמעו. עיניים להם – שייראו.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
הסיפור הזה עם החרדים זו אנומליה ישראלית מזה זמן רב. הגידול הדמוגרפי שלהם הוא זה שמחריף אותה יותר ויותר כי כשגוף קטן אפשר איכשהו לחיות גם עם אבסורדים ביחס אליו. עתה כשנהיה כבר יותר גדול... המשך קריאה

הסיפור הזה עם החרדים זו אנומליה ישראלית מזה זמן רב. הגידול הדמוגרפי שלהם הוא זה שמחריף אותה יותר ויותר כי כשגוף קטן אפשר איכשהו לחיות גם עם אבסורדים ביחס אליו. עתה כשנהיה כבר יותר גדול ואף עם השפעה פוליטית משמעותית – כי מאפשר את שלטון הליכוד ונתניהו – כבר אי אפשר להתעלם ממנו. הקורונה היתה רק הטריגר למה שבכל מקרה היה מתפוצץ באיזשהו שלב.

עוד 721 מילים ו-1 תגובות
סגירה