החרדים מנצחים את הממשלה אבל מאבדים את הציבור

"החרדים הם הדבר הכי מתועב היום במדינה", אומר לזמן ישראל ח"כ יצחק פינדרוס, מזכיר סיעת יהדות התורה. "בוא תסביר לי למה? למה יפעת שאשא ביטון פותחת את חדרי הכושר והמסעדות וזוכה למחיאות כפיים, אבל רב בן 92 שאומר לכם שאסור להפסיק ללמוד ושתמצאו פתרון - הופך לאויב העם?" ● משבר האמון במגזר החרדי מתקדם לעבר נקודת האל-חזור ● פרשנות

הרב חיים קנייבסקי עם ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה, ב-17 בספטמבר 2019
הרב חיים קנייבסקי עם ח"כ יצחק פינדרוס מיהדות התורה, ב-17 בספטמבר 2019

הסיפור מול המגזר החרדי הגיע לצומת דרכים, אבל יש בו רק פנייה אחת. מוסדות הלימוד החרדיים ייפתחו בימים הקרובים, בכל גיל ובכל שכבה (חיידרים, תלמודי תורה, ישיבות קטנות וישיבות גדולות).

זה יקרה באמצעות נוסחה מקלה במיוחד שהמדינה תמצא ללימודים בתנאי קורונה קשים, ואם לא – אז הלימודים יתקיימו בכל מקום למרות החלטות הממשלה, ולא יעזרו כל האיומים שכרוכים בסנקציות, הפסקת תקציבים וכדומה, אם בכלל נגיע לשם.

במלים אחרות: החרדים מנצחים את הממשלה, אבל הם לא מנצחים את הציבור הכללי. הזעם כלפיהם עצום, אבל הם לא מוכנים לקבל את הטענות. אין פוליטיקאי חרדי, איש ציבור, פעיל שטח או סתם אדם ברחוב שאינו מלא בטענות על אפליה, איפה ואיפה, יחס מפלה, אכזריות משטרתית, חוסר אמון או סתם זעם על הסביבה.

המשטרה עוצרת איש חרדי בשכונת גאולה בירושלים במהלך פשיטה על בית כנסת שפעל בניגוד להנחיות, ב-14 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
המשטרה עוצרת איש חרדי בשכונת גאולה בירושלים במהלך פשיטה על בית כנסת שפעל בניגוד להנחיות, ב-14 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"אתם אומרים שהחרדים מחזיקים את נתניהו, והוא יעשה כל מה שנאמר לו", אומר לי פוליטיקאי חרדי. "אני מסכים עם זה. אבל למה אתם לא אומרים באותה מידה שהמפגינים תופסים את ראשי כחול-לבן איפה שצריך, ולכן הם מקבלים אישורים לכל מה שקורה בבלפור וכיכר הבימה? זה לא אותו הדבר? זה הרי אותו חשבון פוליטי".

החרדים פותחים ויפתחו את תלמודי התורה והישיבות לא בגלל שכך הורה הרב חיים קנייבסקי. שר התורה מאד חשוב, אבל הסיבה העיקרית היא שהילדים לא יכולים להישאר בבית. המציאות שם שונה ולכן בלתי נתפסת בידי העולם החילוני. מבחינת החרדים, הילדים בתלמודי התורה לא נדבקים ולא מדביקים – ואם הם נדבקים ומדביקים, הם יעשו את זה גם בדירות הצפופות, שם גרים 13 נפשות ב-70 מ"ר.

בישיבות הקטנות (גילאי 16-13) יש אכן בעיה, ואילו בישיבות הגדולות (בני 17 ומעלה) קרוב ל-70 אחוזים כבר נדבקו ולפי הטענה הכללית הם לא מהווים סכנה. מעל כל התמונה הרחבה הזו מרחפת האמרה "גדול מחטיאו מהורגו", שפירושה שגם אם אנשים ילכו חלילה לעולמם, הם יצילו עשרות אלפי צעירים שיישארו בבתי המדרש ולא יצאו לשמד רוחני ברחוב המופקר. את הקו הזה מובילות בהצלחה החסידויות הגדולות, בעיקר בעלז ו-וויז'ניץ.

ילדים חרדים חוזרים הביתה בירושלים מתלמוד תורה, ב-18 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ילדים חרדים חוזרים הביתה בירושלים מתלמוד תורה, ב-18 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

המשבר החברתי שנובע ממשבר האמון שמתפתח בימי הקורונה הוא עצום והנזק בלתי הפיך. "חזרנו 20 שנה לאחור. הכל יורד לטמיון", אומרים ברחוב החרדי. אחרי עשרות שנות ניסיון להשתלב בעבודה ובלימודים, הציבור הכללי חזר להתייחס אל החרדים כמו פעם, מגרש אותו מקרבו ומכנה אותו מפיץ המגפה. והם לא מבינים למה.

"החרדים הם הדבר הכי מתועב היום במדינה", אומר לזמן ישראל ח"כ יצחק פינדרוס, מזכיר סיעת יהדות התורה. "בוא תסביר לי למה? למה בעל הבאסטה ביפו פותח בניגוד להנחיות ובאים להריע לו? למה יפעת שאשא ביטון פותחת את חדרי הכושר והמסעדות וזוכה למחיאות כפיים, אבל רב בן 92 שאומר לכם שאסור להפסיק ללמוד ושתמצאו פתרון – הופך לאויב העם?"

"איזו צביעות", ממשיך פינדרוס. "כל מי שנמצא בכנסת ומתנגד וקורא להפר הנחיות הוא גיבור לאומי, וכל הדוסים הם מקוללים ומאוסים".

איך תתמודדו אם יפסיקו את התקציבים למוסדות הלימוד?
"עברנו את פרעה, עברנו את יוסף לפיד ב-2006, עברנו את יאיר לפיד ב-2013. נעבור גם את זה. אל תשכח שרוב המוסדות שלנו הם פרטיים, לא מוכרים בידי המדינה. זה בערך 300 שקל לילד. נתגבר על זה".

תמונת ארכיון: אריה דרעי ויצחק פינדרוס בכנסת. יפעת שאשא ביטון משמאל. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
תמונת ארכיון: אריה דרעי ויצחק פינדרוס בכנסת. יפעת שאשא ביטון משמאל. (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ההנחה הרווחת היא כי גם מוסדות החינוך של ש"ס לא יעמדו בלחץ הרחוב האשכנזי וייפתחו בסוף. השאלה היא עד לאיזו נוסחה תתכופף המדינה. אריה דרעי מציג היום פנים ממלכתיות, אבל פינדרוס וחבריו ביהדות התורה מציעים לחכות עוד כמה ימים.

"לש"ס אין הרבה מוסדות חינוך לבנים, רק לבנות, ולכן זה מאד שונה אצלנו. לכן הוא יכול להציג פנים אחרות, אבל גם זה ישתנה בקרוב", מתחייב גורם ביהדות התורה, ומלווה את הדברים בנימת זלזול מוכרת בציבור החרדי-ספרדי באשר הוא.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
למה שלום ירושלמי לא מדגיש במאמרו כי אין שום אנלוגיה אפידמיולוגית בין ההפגנות לבין תלמוד תורה. ההפגנות נעשות באוויר הפתוח בעוד שתלמוד התורה מתיים בכיתות סגורות וצפופות, שיעור המאומתים בק... המשך קריאה

למה שלום ירושלמי לא מדגיש במאמרו כי אין שום אנלוגיה אפידמיולוגית בין ההפגנות לבין תלמוד תורה. ההפגנות נעשות באוויר הפתוח בעוד שתלמוד התורה מתיים בכיתות סגורות וצפופות, שיעור המאומתים בקרב משתתפי ההפגנות נמוך מאוד לשיעור המאומתים בקרב תלמידי ישיבות ומפגין מאומת, בחזרתו לביתו, ידביק 2, 3 אנשים בעוד שבחור תלמוד תורה מאומת בחזרתו לביתו ידביק 10, 12 אנשים.

עוד 536 מילים ו-1 תגובות
סגירה