השימוש המושכל בגוף ככלי תקשורת להשגת עוצמה פוליטית

צילום מסך מתוך כתבה של cnn על הבחירה האופנתית של ראשת ממשלת פינלנד, סאנה מרין
צילום מסך מתוך כתבה של cnn על הבחירה האופנתית של ראשת ממשלת פינלנד, סאנה מרין

סאנה מרין, ראש ממשלת פינלנד עוררה סערה בכוס התה השמרנית כי הצטלמה עם…ז'קט.

הצילום בג'קט מסוגנן עם מחשוף עמוק למגזין האפנה המוביל בפינלנד "טרנדי" עלה לרשתות ועורר ביקורת על כך שזה לא מכובד או שזה פוגע באמינות שלה כראש ממשלה. בתגובה נשים בפינלנד ובעולם העלו תמונות של עצמם עם ז'קט בלי חולצה כאות הזדהות ותמיכה.

מי שבזמנו היתה ראש הממשלה הצעירה בעולם, בגיל 34 (סבסטיאן קרוז הקנצלר של אוסטריה עקף אותה בכמה חודשים בנתיים), ניהלה את משבר הקורונה ביד רמה וזכתה ל-85% אוחזי תמיכה בקרב הציבור הפיני. בין השאר הסבירה את הצלחתה בשכל ישר דרך-אגבי בכך שהתיעצה עם מומחים. מדהים!

מי שהיתה עד לא מזמן ראש הממשלה הצעירה בעולם, בגיל 34, ניהלה את משבר הקורונה ביד רמה וזכתה ל-85% אוחזי תמיכה בקרב הציבור הפיני. בין השאר הסבירה את הצלחתה בכך שהתיעצה עם מומחים. מדהים!

כדי לסבר את האוזן, אצלנו קפטן טיטניק הנאשם בפלילים, שהזיותיו הקודחות מתקשרות אליו מכל העולם, נסק ל-27% תמיכה בניהול משבר הקורונה על פי מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה עוד לפני הסגר. כך גם בעקבותיו, על פי סקר של קמיל פוקס שפורסם בחדשות 13 אמש, רק 27% מהציבור סבורים שהטלת הגבלות הקורונה עניינית, בעוד 64% סבורים שמדובר בסגר והגבלות פוליטיות.

אבל כידוע, הנאשם לובש תמיד חולצה מכובסת בחינם מתחת לז'קט היקר שאולי קיבל, לכאורה, מתנה מחברים. אז אין חשש שזה יתפס שלא מכובד.

האמת צריכה להאמר. ראשי וראשות ממשלה בדרך כלל לא מטומטמים, וכשהם חושפים טפח, או את כל החזה שלהם למצלמה במקרה של שורה ארוכה מאוד של מנהיגים, זה לא כי חם להם או שלא היתה להם חולצה נקיה מהכביסה. כאשר מנהיגים גברים חושפים את החזה על גבי שערי מגזינים, בפרט אם יש להם שרירי חזה מפותחים וכתפיים רחבות, הם מעוניינים לשדר גבריות. והם מעוניינים לשדר גבריות כי במוחם של אנשים רבים, שמרנים, גבריות = כח = מנהיגות.

סנה מרין גדלה במשפחה להט"בית עם אמא ואמא והיתה הראשונה במשפחה שלה לעשות תואר אקדמי. היא הגיעה למעמד שלה בין השאר כי היא יודעת לתקשר עם דור שמאס בקלישאות טרחניות על גבריות וכח. הדרך הפוליטית שלה התפתחה לצד שימוש מושכל ואותנטי ברשתות החברתיות, בהם שיתפה את התפתחות ההריון שלה, הצטלמה מניקה, ועכשיו מדברת באופן גלוי על כמה מתיש לנהל את משבר הקורונה (בהצלחה!) תוך כדי שהיא דופקת הופעה.

כשמנהיגים גברים חושפים את החזה על שערי מגזינים, בפרט אם יש להם שרירי חזה מפותחים וכתפיים רחבות, הם מעוניינים לשדר גבריות. והם מעוניינים בכך כי במוחם של שמרנים רבים גבריות = כח = מנהיגות

המחשוף של סנה מרין חושף הרבה יותר מקצת עור באזור החזה שלה, הוא חושף את הסטנדרט הכפול שכל אשה ששואפת להצליח במשהו חווה. מצד אחד, מצופה מנשים מצליחות להראות נשיות. אבל נשיות סינתטית שבאה לידי ביטוי במניקור, שלא מגלה כי אחרי שהיא חוזרת הביתה האשה המצליחה הזו גם שוטפת כלים ומחליפה חיתולים.

תודה לאל על לק ג'ל. נשיות שנעימה לעין לגברים, ולא מסיחה את דעתם. נשיות שלא מניקה, שאין לה מחשוף כשהיא גם ראש ממשלה, יפה אבל לא יפה מידי, חזקה אבל לא חזקה מידי, חכמה אבל לא יותר מאף גבר, לא מתנצלת אבל גם חס וחלילה לא אסרטיבית.

הגוף הנשי, ועוד יותר השימוש המושכל בו ככלי של תקשורת באמצעות סגנון ואפנה, היווה עבור נשים לאורך ההיסטוריה יתרון יחסי בצבירת הון פוליטי. מהמלכה אליזבת הראשונה, הדוכסית מקבנדיש, רות ביידר גינסבורג, מדונה  ועד סאנה מרין. נשים הבינו שיש בסגנון שלהן, ובדימויים שהן מייצרות בגופן, כח לתקשר את הכח שלהן כנשים. פוטין, מקרון, אובמה ואחרים היו צריכים לחשוף את כל פלג הגוף העליון שלהם כדי לשדר כח. סאנה מרין עשתה את זה עם כמה סנטימטרים.

ניצן ויסברג, מרצה ויועצת למתודולוגיית חדשנות design thinking ופעילה חברתית בתחום החינוך. עבדה כפרופסור יועצת באוניברסיטת סטנפורד לפני שחזרה לארץ וגילתה שארצה שינתה את פניה. כיום היא חיה בהוד השרון עם אישה היקר וארבעת ילדיהם.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 556 מילים
סגירה