בעקבות התפרצות הקורונה במחנה 80: צה"ל העביר טירונות בנות בזום

פרסום ראשון לאחר התפרצות הקורונה במחנה 80, שבעקבותיה הוכנסו לבידוד 96 חיילים וחיילות, רובן טירוניות, הוחלט לקיים את הטירונות בלמידה מרחוק ● ההדרכות וההרצאות, אימוני הכושר, פירוק הנשק, והעזרה הראשונה, תרגילי הסדר ואפילו ה"תיזוזים" נוהלו כולם ברשת

אילוסטרציה, חיילות ישראליות במחסום בעידן הקורונה, אפריל 2020, למצולמות אין קשר לנאמר
אילוסטרציה, חיילות ישראליות במחסום בעידן הקורונה, אפריל 2020, למצולמות אין קשר לנאמר

צה"ל קיים בחודש האחרון טירונות כלל צה"לית בלמידה מרחוק, באמצעות פגישות וירטואליות בזום, למחלקה של חיילות. זאת, בעקבות התפרצות הקורונה במחנה 80, שאילצה חיילות שהיו אמורות לעבור טירונות להיכנס לבידוד.

"הבת שלי התחילה השבוע קורס לחיילות חדשות אחרי טירונות, וגילתה שכמה מהחברות שלה עשו את הטירונות בזום מהבידוד", מספר אביה של חיילת, שבעצמו היה מפקד של טירונים בצה"ל. "היא סיפרה לי את זה בתור בדיחה ולקח לי כמה דקות לקלוט ולהבין דרך הצחוק שלה ושלי, שזה באמת קרה.

"החיילות עשו בזום קורס בסיסי בעזרה ראשונה, תרגילי כושר ואימונים גופניים, פירוק והרכבה של נשק, תרגילי סדר ומשמעת, הרצאות והכשרה, ואפילו את התיזוזים, כחלק מהמוכנות הבסיסית לתנאי חוסר הוודאות בשירות הצבאי. זה נשמע הזוי, אבל כשחושבים על זה, אולי הפתרון הזה יכול לעבוד. הדבר היחיד שאי אפשר לעשות בזום הוא מטווחי ירי, אבל אולי גם לזה ימצאו פתרון".

הסיבה למהלך החריג של הייתה אירוע ההדבקה בבס"ר דותן (מחנה 80), שבו אובחנו 96 חיילות וחיילים בבסיס כחולות ונשאיות קורונה, ונשלחו לבידוד.

מיד אחרי שהתגלו החולים הראשונים, הורחקה מחלקה ל"בידוד מסגרתי", ובו שהו יחדיו כמה חיילות במגורים נפרדים מחברותיהן ליחידה ולטירונות, עם מפקדים ומערך לוגיסטי ורפואי משלהן. במחלקה שהוכנסה לבידוד נוצרה גם הפרדה פנימית בין חיילות שלא פיתחו סימפטומים, לבין אלה שהופיעו אצלן סימפטומים ופונו לטיפול רפואי ולבידוד מחמיר בכפר המחלימים של צה"ל.

בשבוע שעבר, ב-15 באוקטובר, נשלחו החיילים והחיילות המבודדים לבידוד ביתי, למעט אלה שלא היו בביתם תנאים מתאימים, ונשארו בבידוד ביחידה.

מרבית החיילות היו מגויסות חדשות שנדבקו, אובחנו ונשלחו לבידוד תוך כדי טירונות, ונאסר עליהן להמשיך ולהיפגש עם שאר הפלוגה. בצה"ל הוחלט למצוא פתרון יצירתי לקיום הטירונות, והיא נמשכה בתנאי למידה מרחוק.

מרבית החיילות היו מגויסות חדשות שנדבקו, אובחנו ונשלחו לבידוד תוך כדי טירונות, ונאסר עליהן להמשיך ולהיפגש עם שאר הפלוגה. בצה"ל הוחלט למצוא פתרון יצירתי לקיום הטירונות, והיא נמשכה בלמידה מרחוק

לצורך המהלך החדשני פותחו במחלקת ההדרכה של הבה"ד לומדות, מצגות וסרטונים ייעודיים לשיעורי הטירונות שהותאמו ללמידה מרחוק, וכחלק מכך קוצרו ההכשרות והותאמו לפלטפורמה. בצה"ל הוסיפו לכל מערך שיעור שאלות וידוא הבנה שהחיילות נדרשו לענות עליהן, וניתן זמן לשאלות פרטניות.

גם החלק המעשי, והעיקרי, של הלמידה בטירונות הותאם למצב ולתנאי התקופה. האימונים הגופניים הועברו בזום, ומדריכות הכושר ביצעו יחד עם החניכות אימוני כוח. רק לימוד תכנים מסווגים וביצוע מטווחים נדחו לאחר סיום הבידוד.

גם החלק המעשי, והעיקרי, של הלמידה בטירונות הותאם למצב ולתנאי התקופה. האימונים הגופניים הועברו בזום, ומדריכות הכושר ביצעו יחד עם החניכות אימוני כוח. רק לימוד תכנים מסווגים וביצוע מטווחים נדחו

עד כה לא נמסרה התייחסות מדובר צה"ל לנושא, אך בסגל הפיקודי סיפרו כי היה חשוב להם לתת מעטפת מלאה ולהנעים את המצב עבור החיילות. חבילות שההורים העבירו לטירוניות ולשאר החיילים המבודדים הוכנסו למתחם הבידוד, ובסוף השבוע האחרון העניק הסגל הפיקודי לכל חיילת מבודדת "שי מתוק".

בשלב זה נראה כי צה"ל אימץ את השיטה ועשוי לבצע גם בעתיד טירונות בלמידה מרחוק, במקרים דומים של הדבקה המונית בטירונות, אם אלה יתרחשו. עם זאת, בעקבות התפרצות הקורונה בבסיס בוצע תחקור, ובצה"ל הוחלט כי לשלוח בעתיד חיילים לבידוד ביתי, גם אם הם במסגרת ההכשרות, כדי למנוע הדבקה המונית.

חיילות קולטות מתגייסים לצה"ל בתחילת משבר הקורונה, מרץ 2020 (צילום: פלאש90)
אילוסטרציה, קליטת מתגייסים לצה"ל בתחילת משבר הקורונה, מרץ 2020, למצולמות אין קשר לנאמר  (צילום: פלאש90)

96 חיילות במחנה חלו בקורונה

96 חיילות המשרתות במחנה 80 אובחנו לאחרונה כחיוביות לנגיף הקורונה, לאחר בדיקות שבוצעו בבסיס. הורים שהתראיינו בתקשורת בעקבות האירוע טענו כי בדיקת החיילות התעכבה, והתלוננו על כך שצה"ל בודד חיילים וחיילות בבסיס יחד, בקבוצות, ובכך הגדילו את הסיכון להדבקת חיילים בריאים נוספים.

ההורים סיפרו אז על משבר אמון בין המפקדים בבסיס לחיילות ולהוריהם, ודיווחו על לחץ נפשי קשה בקרב החיילות והחיילים במחנה. כמה מהם אף אמרו כי "כמה חיילות קרובות להתמוטטות פיזית וגם נפשית".

בצה"ל אמרו בעקבות הפרשה כי חיל הרפואה צפוי לבחון שוב את נהלי הבידוד הצה"ליים, במסגרת בחינה תקופתית של נהלי הקורונה בצה"ל.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לפרשה: "מיד עם היוודע המקרה, הופעלו כלל הנהלים הנדרשים לפי הנחיות חיל הרפואה. עם הופעת תסמינים אצל שלוש החולות הראשונות, ועוד קודם לקבלת תוצאות הבדיקות, הורחקה כל מחלקה לבידוד מסגרתי, תוך הפרדה מוחלטת בין חיילות עם תסמינים למי שאין להן תסמינים. אחת ליום מתבצע ניטור רפואי, כדי להמשיך להפריד את מי שצריך.

"למבודדות התסמיניות הוקצו חדרי שינה, שירותים ומקלחות נפרדים, והן לא התערבבו עם שאר הקפסולות המחלקתיות גם בארוחות. מדיניות הבדיקות והבידוד בצה"ל מונעת משיקולים מקצועיים, והתוותה בהלימה להמלצות משרד הבריאות וארגוני הבריאות בעולם, וכמובן באישור רופא המפעיל שיקול דעת בהתאם לסיטואציה. לחיילות שחלו ניתן טיפול מקצועי ומקיף בכפרי המחלימים של חיל הרפואה, ורובן כבר החלימו וישובו בהקדם להמשך הכשרתן, לפי שיבוצן".

עוד 684 מילים
סגירה