ביטול ההצבעה על ועדת חקירה בפרשת הצוללות - תקין

מנגד גורמים משפטיים קבעו כי ההצבעה שנפסלה נראית תקינה ● מרצ יעתרו לבג״צ ● שטייניץ: יש להעביר את תקציב 2021 ולקיים את הסכם הרוטציה ● אפי נוה: אישרתי את פרסום השיחה עם מנדלבליט כדי לחשוף את שי ניצן ומעלליו ● השוטר שירה למוות באיאד אל-חלאק יואשם בהמתה בקלות דעת ● ח״כ טיבי: ״זה היה הרג בדם קר״ ● קבינט הקורונה התפזר ללא החלטה על הקלות

מליאת הכנסת בדיון על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
מליאת הכנסת בדיון על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020
07:24 עריכה

היום תתקיים ישיבת קבינט הקורונה, שאמורה הייתה להיערך אתמול, אך נדחתה. בדיון יעסקו השרים בשלב הבא של היציאה מהסגר – פתיחת בתי הספר היסודיים.

הסיבה לדחיית הישיבה – במשרד הבריאות שינו את ההנחיות ודרשו שתלמידי כיתות א'-ב' ילמדו בקפסולות, ולא בכיתה אחת. לפי המתווה של משרד הבריאות, הלימודים בכיתות א'-ד' אמורים להיפתח ב-1 בנובמבר, אולם במשרד החינוך אומרים ששינוי המתווה, לפיו, יחולקו תלמידי כיתות א'-ב' לקפסולות, דורש היערכות של חמישה שבועות.

שר החינוך יואב גלנט ושר הבריאות יולי אדלשטיין מנסים לגבש הסכמות ביניהם עד כינוס הקבינט.

07:36 עריכה

שר האוצר ישראל כ"ץ דחה בלילה את דבריו של יושב ראש סיעת הליכוד ויושב ראש הקואליציה מיקי זוהר, שאמר בראיון בערוץ 20 שגם שיקולים פוליטיים עומדים בבסיס ההימנעות של הליכוד מהעברת תקציב 2021.

08:28 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו מציין היום 71 שנים להולדתו. פעילי מחאה הפגינו ליד ביתו עם "עוגת הגזענות והפילוג", שעליה ציטוטים של אמירות שנויות במחלוקת, שנאמרו על ידי בכירים בשנים האחרונות.

09:51 עריכה

יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן: "לא ייתכן שנמצא מתווה לפתיחת הישיבות בזמן שרוב ילדי ישראל נשארים תקועים בבתים".

09:59 עריכה

במערכת הפוליטית ומחוצה לה מברכים את ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהיום מלאו 71 שנים להולדתו.

10:44 עריכה

בכנסת נערך, ביוזמתו של יושב ראש ש"ס אריה דרעי, אירוע לזכרו של הרב עובדיה יוסף, שהיום מלאו שבע שנים לפטירתו.

11:00 עריכה

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קיים פגישה תקופתית עם יושב ראש האופוזיציה יאיר לפיד.

11:02 עריכה

במשטרה ובמשרד לביטחון הפנים סבורים שתחול עלייה ניכרת בפשיעה בשל משבר הקורונה – כך דיווח יהושע (ג'וש) בריינר ב"הארץ". הסיבה להערכה זו היא מצבם הכלכלי הקשה של רבים, דבר שיביא אותם לבצע עבירות רכוש. עוד העריכו במשטרה שמשבר הקורונה יביא בעלי עסקים לפנות לשוק האפור.

11:22 עריכה

יושב ראש הקואליציה מיקי זוהר התייחס לדברים שאמר אתמול בראיון לערוץ 20, כשטען שגם שיקולים פוליטיים הם שמביאים לכך שתקציב המדינה לשנת 2021 לא מאושר. "לצערי", כתב זוהר, "כחול לבן שוב עיוותו את דבריי".

זוהר בראיון לשרה ב"ק, אתמול –

11:28 עריכה

עשרות מוחים מפגינים מול הכנסת בשל יחס הרשויות אלימות המופנית כלפי נשים.

11:39 עריכה

תנועת דרכנו הציבה בכיכר רבין בתל אביב מיצג מחאה, שבו נראה ארון קבורה שעליו נכתב "שמלאני טוב שמאלני מת". היוצרים הסבירו שהכתובת הזו הונפה מול מפגינים בשבוע שעבר. פקחים של עיריית תל אביב יפו פירקו את המיצב.

מיצג מחאה של תנועת דרכנו – "שמלאני טוב שמלאני מת" בכיכר רבין בתל אביב, 21 באוקטובר 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
מיצג מחאה של תנועת דרכנו – "שמלאני טוב שמלאני מת" בכיכר רבין בתל אביב, 21 באוקטובר 2020 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
12:17 עריכה

לאחר שפקחים של עיריית תל אביב יפו פירקו מיצג מחאה שהוקם בכיכר רבין, אף שהיה לו אישור – גורם בעירייה מודה שנפלה טעות. מדובר במיצג של תנועת דרכנו, שמחה נגד הסתה כלפי אנשי שמאל.

12:34 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו קורא לכחול לבן "לחזור לאחדות".

12:59 עריכה

הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי קיימה הבוקר דיון בסוגיית אפליית נשים בפתיחת הליגות ופערי התקצוב בספורט נשים. יו"ר הוועדה עודד פורר: "ראיתי את הפרסומים הבוקר לגבי פתיחת הליגות, ולצערי, יצרו קריטריונים שטובים לכותרות ולא פותרים את העניין". תמר זנדברג: "המשק חוזר לאט ומסיבות אפידמיולוגיות יצרו קריטריונים בספורט והכל טוב ויפה, אבל בכל ספורט יש יותר מליגה מקצוענית אחת – יש את הליגה הבכירה עם כל הכוכבים אבל יש ליגה שנייה ושלישית שפועלת, והשחקנים משתכרים בה ומשחקים בצורה מקצוענית, אבל כרגע הליגה השנייה של והשלישית של הגברים עובדת ומתאמנת ואצל הנשים הן מושבתות – הן מופלות גם בשגרה במשכורות, בתקציבים וכאן הוסיפו חטא על פשע כאילו הנשים עוסקות בספורט כחוג אחר הצהריים".

יושב ראש הוועדה לקידום מעמד האישה עודד פורר במהלך דיון של הוועדה, 21 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
פורר במהלך דיון של הוועדה, היום (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

מרב מיכאלי: "הבינו שצריך שוויון מגדרי והבינו שאי אפשר להגיד – השחקנים יחזרו והשחקניות לא, אבל חלק מהקריטריונים פשוט ימנעו את זה. לא בטוח שכל הקבוצות יוכלו לעמוד בקריטריונים. מה שאמרת שזה לצאת ידי חובה זה אפילו לא זה".

עו"ד עפרה שרון, עוזרת ראשית ליועץ המשפטי במשרד התרבות והספורט: "הכללים שנקבעו זה נוסח מאוד רחב, אני רוצה להגיד מה הייתה התכלית". פורר: "לא, לא אתם תדברו על זה שיש פה בעיה בקריטריונים – יש פה קריטריון מפלה, מדוע קבעתם שרק ענפים שיש בהם ארבע ליגות תחזור רק הליגה הראשונה ואם יש חמש ליגות אז זה שלושת הליגות הראשונות יחזרו, כאשר במקרה בכדורגל נשים ובכדורסל נשים יש ארבע ליגות – תסבירו את הרציונל". עו"ד שרון: "כשמסתכלים על מישהי שצריכה לעבור ליגות אז רמת המקצועיות הולכת ומשתפרת – המטרה היא להגדיל כמה שיותר ליגות. הנוסח של התקנות הוא רחב באופן כזה שמדבר על ענף כענף, ואם יש יותר ליגות גברים אז גם הנשים ייהנו ויחזרו".

מיכאלי: "אז את אומרת שליגות הנשים רשאיות לעבוד בגלל שיש יותר ליגות גברים וגם הנשים יחזרו בשלושת הליגות הראשונות". עו"ד שרון: "זאת פרשנות נכונה". פורר: "בא לציון גואל, ואני מבין שאתם תפרשו אותה גם במענק לשחקן הישראלי?" עו"ד שרון: "הסוגיה הזאת תיבחן ולא יודעת איך יוחלט, כי יש הבדל בין תמיכה לבין תקנות לשעת חירום".

כשנשאלו נציגות משרד הספורט מתי יחזרו ליגות הנשים לפעילות הן לא נתנו תשובה ברורה, ולכן ח"כ פורר זעם ואמר: "יש לי שאלה – אתם מהלשכה המשפטית של משרד הספורט או מהלשכה המשפטית של התנועה לפרשנויות משפטיות – מה הפרשנות המשפטית שלכם? את פרסמת את זה!". ח"כ אורלי פרומן: "אתם צריכים להוציא הנחיות מחר לליגות – האם ב-29 לאוקטובר ליגת הכדורסל תתחיל לפעול?", ח"כ פורר: "אולי צריך לבטל את משרד הספורט". בתום עימות קולני אישרה עו"ד שרון: "הליגות בכדורסל נשים ובכדורגל יוכלו לחזור מבחינתנו להתאמן כבר היום".

בהמשך הדיון פנה היו"ר לנציגות המשרד ואמר להן: "אתמול היה דיון סוער בוועדת חוקה על אלימות כלכלית ויש פה תחושה שמשרד הספורט נוהג באלימות כלכלית כלפי הספורטאיות בישראל – לא פחות ולא יותר. לא ניתן לפגוע בספורט הנשים תקופה כה ארוכה כשהוא צריך תקצוב יתר ולא תקצוב חסר. פוגעים בו בתקנות כשאומרים לו אתה לא מקצועי אבל הקריטריונים מראש מתאימים רק למגזר מסוים אחד".

הילה בר דוד יו"ר מנהלת ליגת העל בכדורסל נשים: "אני מסכימה שספורט הנשים חווה אלימות כלכלית מצד הממשלה. הזלזול בתקצוב הנשים הוא בלתי הגיוני. אני נתקלת בתשובות בלתי סבירות ולא מקובלות ממשרד הספורט ומהטוטו. אנחנו לא נכנסות פנימה בשום מצב. אני הולכת להילחם על התקציבים כי יש חלוקה לא שיוונית של כספי מדינה לגברים ונשים. נקודת ההתחלה צריכה להיות שיוונית. זאת מדינת ישראל שנת 2020 וצועקות לקבל שיווין מגדרי. המדינה מתפרקת ואנו בוכים למה לנשים אין שיווין וזה מתחיל בספורט ומגיע לרצח נשים ואלימות במשפחה".

ורד פליטמן, סמנכ"ל ארגון השחקנים בכדורגל: "שוויון בספורט משקף שיוון מגדרי בחברה. בכל מקום שגברים מקבלים תקציבים גם נשים צריכות לקבל ואם זה לא בא מהמשרדים ומהטוטו אז זה צריך לבוא מחקיקה. היום יש משחק של נבחרת הנשים ואתם לא יודעים ואתם לא אשמים כי זה לא מפורסם בשום מקום. בתוצאות המשחקים מציינים את הליגה האוזבקיסטנית אבל נבחרת הנשים לא מופיעה בתוצאות ואם הנבחרת לא מעניינת על אחת וכמה כל השאר".

13:01 עריכה

החלה ישיבת קבינט הקורונה, שבו ידונו השרים בשלב השני של היציאה מהסגר.

13:08 עריכה

ראש הממשלה החליפי בני גנץ משיב לראש הממשלה נתניהו, שקרא לכחול לבן לחדול מהספינים ולחזור לאחדות –

13:11 עריכה

שכונת רמת שלמה בירושלים תוצא הלילה בחצות מרשימת האזורים האדומים.

13:24 עריכה

הצעת החוק להקמת ועדת חקירה למערכת המשפט, שאמורה הייתה להיות מועלית היום להצבעה במליאה הכנסת – נדחתה בשבוע.

13:39 עריכה

המחלקה לחקירות שוטרים בפרקליטות המדינה, על דעת המשנה לפרקליט המדינה (עניינים פליליים), הודיעה לבאי-כוחו של שוטר מג"ב, החשוד בגרימת מותו של איאד אל-חלאק המנוח, כי נשקלת העמדתו לדין בעבירה של המתה בקלות דעת, וזאת בכפוף לשימוע שייערך לו. הודעה נמסרה לבני משפחת אל-חלאק בפגישה שנערכה עימם.

במסגרת פעולות החקירה שביצעו חוקרי מח"ש לאחר האירוע, תושאלו עדים ונתפסו מצלמות האבטחה הרלוונטיות לכל מרחב התרחשות האירוע, לרבות המצלמות המוצבות ברחוב בו אירע המרדף אחר אל-חלאק. הירי בוצע בתוך מתחם השייך לעיריית ירושלים ומנוהל על ידי חברת ניקיון פרטית, שהמצלמות הקיימות בו לא היו מחוברות לחשמל (הניתוק מהחשמל התרחש יום לפני האירוע על ידי אחד מעובדי המקום), ולכן אין תיעוד לאירוע הירי עצמו בתוך המתחם.

מכתב החשדות עולה כי בשעות הבוקר המוקדמת של ה-30 במאי השנה, עשה אל-חלאק את דרכו למקום עבודתו בעיר העתיקה, כשהוא עוטה על פניו מסיכה כירורגית וכפפות חד פעמיות. שני שוטרים ששהו באותה עת בעמדה בשער השבטים הבחינו באל-חלאק, שעמד בסמוך לפתח עמדת מג"ב בשער האריות.
מאפיינים מסוימים בהתנהגותו של איאד, בן 31 עם צרכים מיוחדים, עוררו את חשדם של השוטרים, שחשדו כי מדובר במחבל. השוטרים עקבו אחר אל-חלאק והתחילו לצעוד לכיוונו, תוך שאיאד המשיך בהתנהגות שנחזתה בעיניהם כחשודה. לאור האמור, הכריז אחד השוטרים ברשת הקשר המשטרתית על הימצאותו של מחבל בזירה, והשוטרים החלו במרדף אחר איאד, תוך שהם קוראים לעברו בעברית ובערבית לעצור ולהזדהות.

השוטר החשוד ומפקדו הצטרפו למרדף, ובמהלכו קרא המפקד אל איאד בעברית "עצור", "עצור או שאני יורה". איאד לא עצר והמשיך במנוסתו. בתגובה, תוך כדי המרדף, המפקד ירה שני כדורים מאקדחו לעבר רגליו, אשר לא פגעו בו. איאד המשיך במנוסתו. מספר שניות אחר כך, פנה איאד למתחם המתואר לעיל, שבו היו באותה עת שלושה אנשים מלבד המנוח: עובד המקום, עובד ווקף ואישה נוספת שהכירה את איאד. השוטר החשוד ומפקדו נכנסו אף הם למתחם, או אז הבחין החשוד באיאד בפינת המתחם, וביצע לעברו ירי וזאת למרות שמפקדו צעק לעברו "חדל" עובר לירי הראשון. כתוצאה מהירי הראשון נפגע איאד בחלק התחתון של בטנו ונפל ארצה. מיד לאחר הירי הראשון המפקד צעק בשנית "חדל".

בשלב זה נכנסו שוטרים נוספים למתחם, והשוטר החשוד צעק לעברו של איאד בעברית "אל תזוז". במקביל, אחד השוטרים שאל את איאד בערבית "איפה האקדח", ואיאד שהיה פצוע מהירי הראשון התרומם והצביע לעבר האישה שהכיר ומלמל דבר מה. בתגובה לכך פנה השוטר לאישה ושאל אותה בערבית "איפה האקדח?", והיא השיבה לו 'איזה אקדח?'. בשלב זה, ביצע השוטר החשוד ירי נוסף לעבר איאד.

ממח"ש נמסר שההחלטה לשקול להעמיד לדין את השוטר היורה בחשד להמתה בקלות דעת התקבלה לאחר בחינת חומר הראיות, נסיבות ביצוע הירי וניתוח מעמיק של ההיבטים המשפטיים של האירוע. בין היתר נבחנו מכלול נסיבות האירוע, לרבות העובדה שהמנוח לא היווה כל סכנה לשוטרים ולאזרחים שהיו במקום, שהשוטר ביצע ירי שלא בהתאם לפקודות המשטרתיות, המוכרות לו היטב, ולא נקט בחלופות מידתיות יותר שעמדו לרשותו. מנגד, נלקחה בחשבון גם העובדה שהשוטר ביצע את הירי לאחר שהתעורר חשד כי מדובר במחבל, כאמור, ואת העובדה כי הירי בוצע תוך כדי פעילות מבצעית בגזרה מורכבת.

בתיק זה נחקר באזהרה גם מפקדו של השוטר החשוד. לאחר בחינת מכלול נסיבות האירוע הוחלט לגנוז את התיק בעניינו, שכן לא גובשה עבירה פלילית בהתנהלותו.

13:54 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן על החלטת מח"ש להעמיד לדין בכפוף לשימוע את השוטר שירה באיאד אל-חלאק: "אני מברך על הטיפול המקצועי בנושא".

14:13 עריכה

בפתח ישיבת קבינט הקורונה חגגו השרים יומולדת לראש הממשלה נתניהו.

14:25 עריכה

הכנסת אישרה ברוב של 25 תומכים מול 23 מתנגדים הקמה של ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, אולם יושב הראש יריב לוין ביטל את התוצאות בטענה שההליך לא היה תקין, וכעת נערכת הצבעה חוזרת.

14:35 עריכה

משמר הדמוקרטיה הישראלית –

תפקיד יושב ראש הכנסת הוא תפקיד חשוב ומרכזי במערכת הממשל הישראלית. ואולם יושב ראש אינו מלך, והוא אינו רשאי לבטל תוצאות של הצבעה שהתנהלה כדין, רק משום שהוא אינו שבע רצון מתוצאותיה. ח"כ יריב לוין פועל באופן בלתי חוקי בהחלטתו לבטל את תוצאות ההצבעה שהתקיימה במליאת הכנסת, להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לעניין פרשת הצוללות וכלי השיט. אם היועצים המשפטיים בכנסת לא ינחו אותו לפעול כדין, לא יהא מנוס מפנייה לבג"ץ.

14:39 עריכה

באופוזיציה תוקפים בחריפות את החלטת יושב ראש הכנסת לבטל את ההחלטה להקים ועדת חקירה לפרשת הצוללות –

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד:

14:42 עריכה

בהצבעה החוזרת שנערכה בכנסת הצביעו 44 חברי כנסת נגד הקמתה של ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות וכלי השיט. חברי האופוזיציה בחרו במחאה שלא להשתתף בהצבעה, כך שלא היו כל מתנגדים או נמנעים.

15:04 עריכה

הודעת דוברות הכנסת לגבי האירועים בנוגע להצבעה על ועדת החקירה לפרשת הצוללות:

נפלה ההצעה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת פרשת הצוללות
ֿהצעה לסדר היום בדבר הצורך בהקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת פרשת הצוללות וכלי השייט, של ח"כ תמר זנדברג, הובאה להצבעה במליאת הכנסת.

מיד לאחר ההצבעה ולפיהן הצביעו 25 בעד ההצעה לעומת 23 שהתנגדו, טענו בקואליציה כי ביקשו הצבעה שמית.

מליאת הכנסת בדיון על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
הדליקו את מיקי לוי שגם ככה לא מאוד רגוע. (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

ח"כים נוספים מן הקואליציה טענו שנכחו באולם אולם לא הצביעו מכיוון שלא הבינו שמתקיימת הצבעה מכיוון שסגן יו"ר הכנסת, ח"כ מנסור עבאס, לא הודיע על תחילת הצבעה כפי שנדרש.

מליאת הכנסת בדיון על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
מיקי זוהר טוען שביקש הצבעה שמית או שהיה נבדל (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)

יו"ר הכנסת יריב לוין עלה לנהל את הישיבה ואמר: "היות שאני הייתי כאן באולם, אני לא צריך ללמוד מכלי שני על מה שקרה פה. אפילו אני עצמי הגם שישבתי במקומי לא הצבעתי משתי סיבות. האחת כי התבקשה הצבעה שמית והשנייה כי ההודעה שלוחצים ומצביעים לא נאמרה או שנאמרה בקול ענות חלושה ולא נשמעה. לפיכך חברי הכנסת אנחנו לא עוסקים פה במחטפים ובתרגילים, והייתה בקשה ברורה שנשמעה מבעוד מועד לקיים הצבעה שמית, כפי שביקש יושב-ראש הקואליציה, אני מבטל את התוצאות שהיו ומכריז על הצבעה שמית."

לאחר הצבעה שמית התנגדו להצעה 44 ללא תומכים לאחר שחברי האופוזיציה סירבו להשתתף בהצבעה כשהם צועקים במחאה כנגד ביטול ההצבעה האלקטרונית.

מליאת הכנסת בדיון על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
בסופו של דבר זה גם אירוע רפואי. ח"כ אלי אבידר צועק בלי מסיכה. (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
15:05 עריכה

יריב לוין כתב בפייסבוק שלו:

"לא אאפשר מחטפים ועיוות של תוצאות הצבעות ודריסת התקנון במליאת הכנסת. בהתאם לתקנון הכנסת, סגן היו"ר עבאס חייב היה להכריז על הצבעה שמית כשהתבקש לעשות כן, ולא עשה זאת.
מעבר לכך, כאשר מתקיימת הצבעה אלקטרונית, יש להודיע על כך באופן ברור ולציין את שם הנושא העומד להצבעה, וכן לאפשר לחברי הכנסת לשבת במקומותיהם. אף אחד מהדברים הבסיסיים הללו לא נעשה.
מדובר באירוע חמור שאיני מתכוון לעבור עליו לסדר היום. בכוונתי לזמן את סגן היו"ר עבאס לבירור מיידי עוד היום".

15:11 עריכה

לאמסלם לקח שבוע לקשר בין ההקלטות של מנדלבליט לסרט מאחורי הסורגים:

משולב, מאחורי הדודים:

15:16 עריכה

הכתבים מדווחים: 

החוק הרלוונטי:

דפנה ליאל חושדת:

ברוך קרא מעלה נקודה:

זאב קם עם הקואליציה:

15:50 עריכה

הודעה משותפת ליו"ר הכנסת יריב לוין וסגן היו"ר מנסור עבאס: יו"ר הכנסת לוין וסגן היו"ר עבאס שוחחו ביניהם בעניין ההצבעה שהתקיימה היום במליאת הכנסת.

סגן היו"ר עבאס הסביר כי לא שמע את הבקשה הראשונה להצבעה שמית, אלא שמע רק את הבקשה השניה לאחר שהפעיל את ההצבעה האלקטרונית. לכן אף כאשר הופיעו תוצאות ההצבעה האלקטורנית על הלוח, לא הכריז על תוצאות רשמיות עד שיברר את חוקיות ההצבעה.לאחר שצפו בסרטון הוידאו ממליאת הכנסת, הסכימו יו"ר הכנסת וסגן היו"ר עבאס כי היה נכון לבטל את תוצאות ההצבעה ולערוך אותה מחדש.

מנצור עבאס ויריב לוין לאחר ביטול ההצבעה על ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות (צילום: לשכת יו"ר הכנסת)
מנצור עבאס ויריב לוין לאחר ביטול ההצבעה (צילום: לשכת יו"ר הכנסת)
15:51 עריכה

מיקי זוהר: ביקשתי הצבעה שמית.

16:02 עריכה

נתניהו יצא באמצע קבינט הקורונה ל-"צורך לאומי חשוב". 

16:10 עריכה

שר החינוך יואב גלנט הודיע שהמתווה לכיתות א'-ב' יהיה חמישה ימים בשבוע של לימודים, כשהילדים מחולקים לשתי כיתות. "לוח הזמנים הקצר, אנחנו במצוקה, מחייב הקצאה מיידית של משאבים", אמר. "פתיחת הלימודים במתכונת המוצעת המלאה יכולה להתבצע חמישה שבועות מאישור התקציב. אם רוצים את זה צריך להיערך מהיום וזה ייקח עשרה ימים".

16:11 עריכה

ויכוח בלשכת היועמ"ש:

16:38 עריכה

ח"כ עפר שלח אמר בערוץ 12 כי מנצור עבאס חיכה יותר מדקה לפני ההצבעה במחלוקת ולא יכול להיות שחברי הליכוד לא ראו את הקריאה להצבעה. לדבריו, היה מאוד ברור שמצביעים והיה באולם שר שאפילו ענה מעל בימת הכנסת לעצם ההצעה "במילים שהאולפן אינו סובל", והוא גם לא ביקש הצבעה שמית.

שלח סיכם "מה שקרה הוא שהקואליציה הפסידה ובמשהו חשוב ואז באים ורומסים. אם הקואליציה הייתה מנצחת לא היינו שומעים על זה".

16:42 עריכה

תמר זנדברג בניתוח האירועים:

16:51 עריכה

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ ימריא לוושיגנטון לביקור מדיני רשמי, במסגרתו ייפגש עם מקבילו האמריקני מארק אספר ויקיים פגישות ביטחוניות בפנטגון. זו הפעם השנייה שבה גנץ נוסע לארה"ב בחודשים האחרונים. 

16:54 עריכה

מזכירת הכנסת, ירדנה מלר הורוביץ מבקשת להבהיר כי בקשה מצידו של יו"ר קואליציה למזכירות הכנסת לקיים הצבעה שמית בשם הממשלה – הינה דבר שקורה מעת לעת ואין לראות במקרה שקרה היום בבחינת תקדים.

17:26 עריכה

קבינט הקורונה: ב-ynet מדווחים כי שר האוצר ישראל כ"ץ מתח ביקורת על משרד הבריאות ואמר כי "הוא חייב להפסיק את הסגר החונק על העסקים בישראל ולאפשר להם לחזור לפעילות". בנושא חזרת התלמידים לבתי הספר אמר כ"ץ: "משרד הבריאות שינה את דעתו ארבע פעמים, והצעתם כיום לחייב קפסולות בכיתות א'-ב' היא שונה מכל עמדה שהושמעה בעבר. היא לא ישימה ופירושה תוספת תקציבית של שישה מיליארד שקלים, בנוסף ל-4.2 מיליארד שהוקצו בעבר".

השר יזהר שי אמר כי "החינוך הוא לא עניין כלכלי ואין לו מחיר, הוא ערך עליון". שי הציע כי החל מעוד עשרה ימים – מועד ההקלות השני בתוכנית, היציאה מהסגר – ההחלטות יתקבלו על פי מתווה דיפרנציאלי. לדבריו, "היום אנחנו סוגרים בית ספר ביטבתה שבדרום כי אנחנו מודאגים מירושלים".

סגן שר הבריאות ח"כ יואב קיש אמר כי הוא מציע לחכות עם כל ההחלטות עד ל-1 בנובמבר, מועד שלב ההקלות השני. לדבריו, "אנחנו עדיין לא יודעים מהי ההשפעה של פתיחת הגנים. כל שלב בפתיחה הוא כמו ביס מעוגה שיש בה רעל".

משרד הבריאות חשף נתונים לפיהם ילדים הם מאוד מדבקים ושהם "המנוע להפצת המחלה". נתניהו והשרים תהו איך ילדי הגנים חזרו ללימודים במצב כזה.

17:38 עריכה

אלי אבידר במליאה: "המשטרה מבצעת סיכול ממוקד למחאה, בעברית קוראים לזה משטרת אוחנה, ברומנית סיקורטטה".

17:54 עריכה

בחדשות 12 מדווחים כי הפרקליטות דחתה את בקשות הנאשמים בתיקי 1000, 2000 ו-4000 בנוגע לקבלת חומרי חקירה נוספים. הפרקליטות טוענת כי החקירות התנהלו ללא פגם וכן שנתניהו מנסה לטעון שהתנכלו לו.

"רשויות האכיפה עשו כל שניתן כדי להנגיש את חומר החקירה שנמסר לעיון הנאשמים, ולספק להם את המידע המלא בדבר החומר שנאסף בתיק", נכתב, "כך, גם חומרים, שספק רב אם זכות העיון אמנם חלה עליהם, נמסרו לנאשמים".

פרקליטי נתניהו בתגובה:

17:56 עריכה

נתניהו מודה לכולכם על הברכות.

18:11 עריכה

נתניהו מעדכן:

18:27 עריכה

סמוטריץ' בטקסט ארוך ומנומק שמסביר את ההתנגדות שלו אתמול לחוק נגד אלימות כלכלית:

הרשת סערה אתמול סביב הדיון בוועדת החוקה בחוק האלימות הכלכלית במשפחה.קחו דקה ותעברו כאן למטה על דוגמית קטנה מהתגובות…

פורסם על ידי ‏בצלאל סמוטריץ'‏ ב- יום רביעי, 21 באוקטובר 2020

18:28 עריכה

אהוד ברק: יריב לוין אנס את הכנסת.

18:54 עריכה

בוואלה מדווחים: זמן קצר לפני שהכנסת הצביעה בפעם השנייה על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, ראש הממשלה בנימין נתניהו התקשר לאחד מיועציו בכנסת, ובמהלך השיחה בין השניים וידא נתניהו שיש רוב נגד הקמת הוועדה.

19:04 עריכה

הסרק סרק החדש:

19:15 עריכה

ב-ynet מדווחים כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בקבינט הקורונה, המכונס משעות הצהריים, כי הוא מציע לצמצם לחמישה שלבים את תוכנית היציאה מהסגר – שתוכננה להתבצע בתשעה שלבים. בנוגע לאישורן של הקלות נוספות אמר נתניהו: "אני חושב שביום ראשון, לכל המאוחר שני, אנחנו נוכל לומר מה נעשה בשלב הבא במערכת החינוך, המסחר, צימרים וכדומה".

הקבינט שהתכנס בצהריים הסתיים ללא החלטות.

19:28 עריכה

גורמים משפטיים נגד יריב לוין. 

19:54 עריכה

דיווח בוואלה: ראש המל"ל מאיר בן שבת טען הערב כי התנהלות קבינט הקורונה יצרה תפיסה לפיה ההחלטות המתקבלות לא מבוססות על שיקולים מקצועיים.

20:10 עריכה

ח"כ אליהו ברוכי מגיב על שער העיתון של חסידות בעלז:

20:15 עריכה

איציק שמולי: עשינו היסטוריה.

גם כ"ץ חגג מוקדם יותר: 

20:47 עריכה

אפי נוה הופיע בבחדשות 12 בקטע מראיון שישודר בשבת. לגבי הקלטת של מנדלבליט ששודרה בשבוע שעבר אמר "אני לא סוחט אף אחד. אין לי שום קשר לנתניהו. למרות שיש לנו את אותו עורך הדין, יש חומה סינית בין שני העניינים ואני מנהל את העניינים שלי רק עבור עצמי, ואין לי קשר עם נתניהו. אף פעם לא דיברתי איתו והוא בוודאי לא יודע שאישרתי את פרסום הקלטת".

לגבי דברי מיקי זוהר על עוד חומרים הבהיר: "אין לי שום קשר למיקי זוהר, ואני לא אחראי על כל התבטאות שכל פוליטיקאי משחרר. זה הפך להיות עניין שלי? אותי מעניין דבר אחד – שהתיק שתפרו נגדי ייסגר".

נוה הוסיף ואמר לגבי גורמים נוספים שעלולים להיפגע מחשיפות דומות כי "אף אחד לא צריך לחשוש. הסיבה בגינה אישרתי את פרסום השיחה היא שי ניצן ומעלליו, התנהלותו והתנהגותו. לא הייתה לי שום כוונה לאיים, לסחוט, וכל הספינים שעושים עכשיו משיגים רק מטרה הפוכה. אני לא נבהל מאף אחד ולא נרתע מאף אחד. אני לא סוחט ולא מאיים, אני מנהל את ההגנה שלי. וההגנה שלי חייבה אותי לדעתי לחשוף את השיחה הזו. יש בה עניין ציבורי והיא מלמדת בדיוק מי זה פרקליט המדינה".

21:01 עריכה

שלמה קרעי עולב בלימור לבנת:

ושוב:

21:06 עריכה

על פי דפנה ליאל סמוטריץ' מנסה לסנדל את בנט כדי שלא ירוץ בלעדיו. 

21:32 עריכה

ח"כ אחמד טיבי על ההחלטה להעמיד את השוטר שירה באיאד לדין על המתה בקלות דעת:

21:44 עריכה

גורמים משפטיים אמרו לחדשות 13 כי קיים קושי להגן בבג"ץ על פסילת הצבעת הכנסת בעד הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, משום שעל פניו ההצבעה נראית תקינה לחלוטין.

22:05 עריכה

ממלאת מקום היועץ המשפטי לכנסת, עו"ד שגית אפיק, בחוות דעת ליושב ראש הכנסת בעניין הליך ההצבעה על ההצעה לסדר היום בנושא הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לבחינת פרשת הצוללות וכלי השיט, קובעת כי ניתן להותיר את ההצבעה השמית על כנה וכן את הסרתה של ההצעה לסדר מסדר יומה של הכנסת. 

בחוות הדעת אפיק מנתחת את הצילומים דקה אחר דקה וקובעת שזוהר ביקש הצבעה שמית בזמן וכי היה קצר בתקשורת עם מנהל הישיבה עבאס מנסור.

המכתב ליו"ר הכנסת בפורמט PDF   

מר"צ יעתרו לבג"צ מכיוון שדבריה של אפיק נסמכים על נוהג לפיו יו"ר הקואליציה יכול לבקש הצבעה שמית, אבל הדבר נוגד את התקנון הרשמי.  

22:12 עריכה

השר שטייניץ התראיין לקול ברמה ואמר כי צריך "צריכים להעביר את תקציב 2021 בחודשים הקרובים, גם במחיר שנתניהו יצטרך ליישם את הרוטציה עם בני גנץ, אנחנו חתמנו על הסכם קואליציוני וצריך לכבד אותו. גם נתניהו חושב כך".

22:54 עריכה

קרעי על החלטת היועצת המשפטית של הכנסת: 

23:02 עריכה

נתניהו בסרט מרגש ליום הולדתו:

סגירה