אלפי מפגינים ברחבי הארץ נגד התנהלות הממשלה ונתניהו

כחול-לבן השיקה קמפיין, בליכוד קראו "לחזור לעבודה משותפת" ● נגיד בנק ישראל: "מוטב שלא ניכנס ל-2021 בתקציב המשכי" ● יעלון: "ייתכן שיתוף פעולה עם כחול לבן בהחלפת נתניהו" ● סקר: 10% מהישראלים השתתפו במחאה נגד נתניהו והממשלה ● כתב אישום נגד צעיר שריסס מפגינים ביפו בגז פלפל

  • מפגינים נגד נתניהו בגבעה הצרפתית, 22 באוקטובר 2020 (צילום: הדגלים השחורים)
    הדגלים השחורים
  • הפגנה נגד נתניהו בחיפה, 22 באוקטובר 2020 (צילום: מאיר וקנין / פלאש 90)
    מאיר וקנין / פלאש 90
  • הפגנה נגד נתניהו בתל אביב, 22 באוקטובר 2020 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
    תומר נויברג / פלאש 90
  • הפגנה נגד נתניהו בתל אביב, 22 באוקטובר 2020 (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
    מרים אלסטר / פלאש 90
  • הפגנה נגד נתניהו בתל אביב, 22 באוקטובר 2020 (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
    מרים אלסטר / פלאש 90
  • הפגנה נגד נתניהו בתל אביב, 22 באוקטובר 2020 (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)
    מרים אלסטר / פלאש 90
  • ירון זליכה נואם במחאת העצמאים בתל אביב, 22 באוקטובר 2020 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
    תומר נויברג / פלאש 90
08:15 עריכה

בוקר טוב! המערכת הפוליטית סוערת סביב החלטת הקואליציה אתמול לבטל את החלטת הכנסת להורות על חקירה מחודשת של פרשת הצוללות.

ממלאת מקום היועצת המשפטי של הכנסת, עו"ד שגית אפיק, הודיעה אמש כי החלטתו של יו"ר הכנסת יריב לוין על ביטול ההצבעה תקינה. "ניתן להותיר את ההצבעה השמית על כנה וכן את הסרתה של ההצעה מסדר יומה של הכנסת", נכתב בחוות הדעת של אפיק.

"מדבריו של יו"ר הכנסת במליאה הוא בחר בדרך זו מכיוון שאף הוא עצמו סבר בעת ההצבעה כי עומדת להתקיים הצבעה שמית, ולכן הוא כלל לא הצביע והמתין להקראת שמו. בבחירתו ללכת בדרך של הצבעה שמית, ביקש יו"ר הכנסת שההצבעה של חברי הכנסת שממילא נכחו במליאה בהצבעה האלקטרונית, תיראה ותישמע".

"אני סבורה שביטול של הצבעה אחת וקיומה של הצבעה אחרת על פניה במטרה להסוות תוצאה של הצבעה היא דבר אשר חותר תחת עקרונות היסוד של השיטה ויש בו כדי לפגוע באמון הכנסת. אך אין זה המצב שבפנינו".

בנוסף, סבורה עו"ד אפיק שהחלטת יו"ר הקואליציה, מיקי זוהר, לדרוש הצבעה שמית בהצבעה, שגרמה לבלבולים בהצבעה והביאה לביטולה, הייתה תקינה גם היא.

"סעיף 36 לתקנון הכנסת קובע כי לפי דרישה בכתב של 20 חברי כנסת לפחות או לפי דרישת הממשלה תיערך הצבעה שמית", כתבה אפיק, "לפי הנוהג בכנסת, מרכז הקואליציה מבקש לא אחת הצבעה שמית בשם הממשלה, וזאת כאשר ישנו במליאה שר המייצג את הממשלה. יש לכך דוגמאות לאורך מליאות הכנסות השונות. במקרה דנן נכח השר המקשר דודי אמסלם במליאת הכנסת ולכן ח"כ מיקי זוהר יכל לבקש הצבעה שמית".

יוזמת ההצעה להקים את ועדת החקירה, ח"כ תמר זנדברג ממרצ, אמרה בתגובה לקביעתה של אפיק: "נעתור לבג"ץ נגד ההחלטה השערורייתית הזאת. ההצבעה הייתה חוקית ונערכה על פי תקנון הכנסת. ביטולה בדיעבד מרוקן מתוכן לא רק את ההחלטה החשובה על הקמת ועדת חקירה על הצוללות, אלא את כל הליך ההצבעה בכנסת שהוא לב הדמוקרטיה. אי אפשר לבטל הצבעה אחרי שהתוצאות כבר מופיעות על הלוח בגלל שהתוצאה לא מוצאת חן".

גם יו"ר האופוזיציה וסיעת יש עתיד, יאיר לפיד אמר: "עם כל הכבוד לעמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת, אני חולק על הפרשנות שלהם. נפנה לייעוץ משפטי נוסף על האירועים השערורייתיים במליאה".

פרשן זמן ישראל, שלום ירושלמי, כתב הבוקר באתר כי "למרות הסערה שפרצה אתמול סביב פסילת ההצבעה הראשונה על ההצעה להקים ועדת חקירה פרלמנטרית בפרשת הצוללות, הארוע במליאת הכנסת לא היה אנטי-דמוקרטי או מושחת – הוא פשוט היה עדות לרשלנותם של כל אנשי ראש הממשלה".

"בנימין נתניהו, מיקי זוהר, דוד אמסלם ויריב לוין – כל אחד בתורו נרדם בשמירה ותרם לשערוריה חסרת התקדים שנחזתה במליאה".

יושב ראש הכנסת יריב לוין בדיון במליאת הכנסת על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
יושב ראש הכנסת יריב לוין בדיון במליאת הכנסת על הקמת ועדת חקירה פרלמנטרית לפרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020 (צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת)
08:16 עריכה

בעלי עסקים שנמצאים בקריסה בשל הסגרים והסגירות החוזרות יפגינו הערב נגד הממשלה, ויו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מקדם מראש את ההפגנות:

08:18 עריכה

שר הביטחון, בני גנץ, שבעבר פורסם כי הוא מקורב לממשל האמריקאי הנוכחי, יוצא לשליחות ביטחונית בארה"ב:

08:20 עריכה

במערכת הפוליטית ממשיכות התגובות לביטול ההצבעה אתמול:

 

08:26 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין מצטרף לקולות שנשמעים בתוך הממשלה על קיצור מתווה היציאה הארוך-מאוד מהסגר, שכולל תשעה שלבים, ושוקל מעבר למתווה עם פחות שלבים – ובלבד שבין שלב לשלב יעברו שבועיים:

 

09:52 עריכה

יו"ר הקואליציה, מיקי זוהר, מנסה להסביר מה לא היה בסדר בהצבעה על חקירת פרשת הצוללות ולמה היה לדעתו צורך לבטלה:

09:53 עריכה

פרשת ביטול ההצבעה בכנסת גרמה למיקי זוהר מגלה מחדש את חשיבותם של היועצים המשפטיים:

10:03 עריכה

אחרי ששר הבריאות אדלשטיין הודיע שהוא מקבל את קיצור מתווה תשעת השלבים לחזרה לשגרה, ובלבד שיישאר זמן של שבועיים בין שלב לשלב, גם ממונה הקורונה רוני גמזו מאשר שקיבל הוראות בכיוון הזה מראש הממשלה נתניהו:

ומצהיר במרומז על כוונתו לפעול בכיוון:

10:05 עריכה

ביטול ההצבעה בכנסת גורם גם לעימות פנימי בתוך האופוזיציה:

10:08 עריכה

ח"כ ניר ברקת, שסומן בעבר כמועמד לתפקיד שר האוצר ומתח ביקורת על התנהלותו של שר האוצר כץ, מגבה את התנהלותו של כץ שמעכב את אישור התקציב, למרות שהדבר עלול להביא לבחירות בתחילת 2021, וגם לא מתנגד לבחירות עצמן:

10:10 עריכה

האפיפיור פרנציסקוס הודיע על מפנה היסטורי בעמדת הכנסייה ותומך בנישואין אזרחיים – ויו"ר האופוזיציה לפיד תומך באפיפיור:

10:12 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו תוקף את הממשלה והמשטרה על הלוויה ההמונית שהתקיימה אתמול בשכונות החרדיות בירושלים. רבים מהחרדים בסרטון, אגב, דווקא חובשים מסכות ושומרים מרחק:

 

10:15 עריכה

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ מנצור עבאס, מספק הסברים ענייניים לביטול הצבעת הכנסת אתמול על חקירת פרשת הצוללות:

 

11:02 עריכה

אתמול אובחנו 1,089 ישראלים כחולים ונשאים של נגיף הקורונה – שיעור נמוך מאוד ביחס לשיעור לפני הטלת הסגר השני על ישראל וקרוב מאוד לרף אלף הנדבקים שנקבע כתנאי לתחילת השלב השני בהקלות על המשק, שמיועד להתחיל בעוד שבוע.

רק 2.7% מ-40,915 הבדיקות שפוענחו יצאו חיוביות – שיא שלילי מאז חודש יולי. בסך הכול פוענחו אתמול 41 אלף בדיקות. מתוך 12,835 בדיקות סקר שנערכו במסגרת "מגן אבות" – 0.4% היו חיוביות. מתוך 1,560 בדיקות סקר שנערכו לתלמידי ישיבות – 1.6% בלבד היו חיוביות. למעשה, נערכו 25 אלף בדיקות ללא סקרים – ושיעור החיוביים מאותן בדיקות של ישראלים שהתלוננו על תסמינים או היו במגע עם חולה מאומת עומד על 3.9%.

בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,062 חולי קורונה. 581 מהם במצב קשה. 231 חולים מחוברים למכונות הנשמה. מספר הנפטרים מאז פרוץ המגפה עומד על 2,292 – ושיעור התמותה בישראל הוא 0.74% – נמוך בהרבה מהממוצע העולמי.

בישראל 19,344 חולים פעילים. 2,769 מהם מתגוררים בירושלים, 1,335 בבני ברק, 792 בתל אביב, 664 באשדוד, 553 במודיעין עילית, 469 בנתניה, 454 בפתח תקווה, 387 בבאר שבע, 369 בחולון, 354 בבית שמש, 327 בחיפה, 311 בראשון לציון, 310 בביתר עילית, 309 בחדרה, 293 בבת ים, 292 באשקלון, 284 באלעד ו-255 ברחובות.

34 מתוך 1,506 הגננות והגננים שהתוצאות של בדיקות הקורונה שלהם פוענחו אתמול, במסגרת מתווה "מגן גננות" – היו חיוביים לנגיף. זאת, לעומת 14 גננות שנדבקו שלשום (מתוך 709 בדיקות) ואפס שאומתו בתחילת השבוע, מתוך 162 בדיקות.

בדיקות קורונה (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)
בדיקות קורונה (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)
11:08 עריכה

סקר של  מדד הקול הישראלי של מרכז גוטמן במכון הישראלי לדמוקרטיה מראה כי אחד מכל עשרה ישראלים לקחו חלק בפעולות המחאה נגד מדיניות הממשלה בחודשים האחרונים. מתוכם 46.5% ממחנה השמאל, 27.5% מהמרכז וכרבע מהם (26%) מגוש הימין.

עוד מראה הסגר כי הציבור הישראלי חלוק בדעותיו לגבי האשמים בעימותים בין המשטרה למפגינים – 33% סבורים שהמפגינים אחראים יותר לעימותים, 31% מצביעים דווקא על המשטרה כאחראית לאלימות. בנוסף, 68% מאמינים שהסיכויים הם גבוהים שיתקיימו בחירות בקרוב.

11:33 עריכה

ראש הממשלה החלופי עומד על דעתו, לפיה המדינה צריכה תקציב דו-שנתי, בנימוק מעניין: "עכשיו זה לא הזמן לפוליטיקה":

11:51 עריכה

המשטרה הגישה אתמול לבית משפט השלום בתל אביב כתב אישום נגד נאשם בן 24, שריסס גז פלפל לעבר משתתפי מחאה שהתקיימה בשבוע שעבר ברחוב יפת ביפו.
מדובר בצעיר בן 24 מבת ים, שלפי כתב האישום, ריסס גז פלפל לעבר משתתפי מחאה שהתקיימה במוצ"ש האחרון בערב בצומת הרחובות יפת-הבעל שם טוב ביפו.
לפי כתב האישום, הנאשם נהג ברכב פרטי יחד עם בת זוגו ואחרות, ובהגיעם לצומת, הפנו אמירות וגידופים לעבר המפגינים והנאשם ריסס מתוך הרכב גז פלפל, אשר פגע בעיניהם של שניים מהמפגינים .

מהמשטרה נמסר כי: "מיד בסמוך לאירוע, פתחה המשטרה בחקירה מאומצת , שכללה פעולות מהירות לאיתור זהות הנאשם אשר עזב את המקום והצליחה לעצור את הנאשם שעות ספורות לאחר האירוע. עם השלמת החקירה שנוהלה במרחב יפתח של המשטרה , הוגש כתב האישום באמצעות יחידת תביעות ת"א של חטיבת התביעות במשטרה".

כתב אישום זה מצטרף לשורה של כתבי אישום שהוגשו לאחרונה על ידי המשטרה, נגד נאשמים אשר נהגו באלימות כלפי מפגינים ברחבי הארץ ובמשטרה ממשיכים לחקור ביסודיות מקרים נוספים במטרה להגיע למיצוי דין.

הפגנה נגד נתניהו ביפו, 8 באוקטובר 2020 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
הפגנה נגד נתניהו ביפו, 8 באוקטובר 2020 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)
12:01 עריכה

שר הביטחון וראש הממשלה החלופי בני גנץ, שהמריא הלילה לוושינגטון שבארצות הברית, ייפגש בין השאר עם שר ההגנה האמריקני מארק אספר. השניים צפויים לדון בסוגיות ביטחוניות שונות, ולפי הערכות גם בעסקת רכש גדולה של חיל האוויר שאותה גנץ מנסה לקדם. העסקה כוללת מסוקי תובלה כבדים, מטוסי קרב, מטוסי תדלוק, חימושים מתקדמים וכן כלי טיס מסוג V-22 של חברת בואינג.

גנץ צפוי לבקש מהאמריקנים לסייע במימון העסקה. ואולם, בידיעה באתר וואלה נטען כי "התקציב המדובר אינו מכסה באופן מלא את עסקת הרכש שגנץ מבקש לממש". בידיעה נטען כי "משרד הביטחון וצה"ל מתכננים להגיע ביום ראשון לוועדת השרים להצטיידות, ולבקש למחזר הלוואה שנלקחה בעסקת נשק קודמת ולדחות את התשלום עליה ל-2028, כדי להשתמש ביתרת הכסף שעוד נשאר מכספי הסיוע האמריקני למימון העסקה הנוכחית.

בידיעה בוואלה, שייתכן שהגיעה ממשרד האוצר, נכתב כי "במשרד הביטחון צפויים להיתקל בהתנגדות חריפה מצד משרד האוצר. החשש באוצר הוא שהוא זה שייאלץ לגשר על הפער. "זאת, במיוחד בימים שבהם האי ודאות הכלכלית בשל משבר הקורונה היא גדולה, ולא ברור מה יהיה עתיד המשק בישראל בשנים הקרובות. מצופה גם מצה"ל להיכנס מתחת לאלונקה, להתייעל ולקצץ איפה שצריך – ויש להם מאיפה", אמרו גורמים באוצר.

בני גנץ (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
בני גנץ (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
12:03 עריכה

באופן רשמי, הבחירות עדיין רחוקות, אבל ח"כ מתן כהנא מימינה כבר נערך להן:

12:17 עריכה

12:18 עריכה

האופוזיציה נכשלה בשני הנסיונות הראשונים שלה להחליף את נתניהו ללא בחירות, אבל לפיד מבטיח להמשיך לנסות:

12:31 עריכה

בעוד שמנצור עבאס מהרשימה המשותפת מגן על ההחלטה לבטל את ההצבעה בכנסת אתמול בנושא הצוללות, בסיעת חד"ש דווקא תוקפים אותה:

12:54 עריכה

האם כיתות א'-ד' ייפתחו ביום ראשון הקרוב? לפי השרה מירב כהן התשובה עדיין לא ברורה:

12:58 עריכה

לח"כ בצלאל סמוטריץ' יש עמדה ברורה מאוד ביחס לבחירות בארה"ב:

13:47 עריכה

העיר החמישית בגודלה בישראל – אשדוד, שלה אוכלוסייה חרדית גדולה, הפכה תוך פחות משבועיים מ"עיר אדומה" ל"עיר ירוקה".

14:03 עריכה

יש עתיד "לא פוסלת" שיתוף פעולה עם כחול לבן בהחלפה של נתניהו באמצעות הצבעת אי אמון קונסטרוקטיבית. כך הצהיר ח"כ והשר לשעבר משה יעלון בראיון לאולפן ynet.

לדברי יעלון: "אני מאוד מאוכזב מהם, הם יודעים את זה. אבל למרות האכזבה – מדובר במטרה נעלה. אני בקשר עם גנץ גם אחרי הקריסה, נפגשנו לאחרונה. שיתוף פעולה פוליטי ייתכן בהמשך. כחול לבן לא תוקם מחדש כגוף. אני לא יודע לעשות ביצה מחביתה".

"אם הם מוכנים להקים איתנו קואליציה בראשות אדם אחר, ודאי שנשתף פעולה. מבחינתנו האופציה היא יו"ר האופוזיציה לפיד (אבל) יש פה בסוף הרכב פוליטי מסוים, שיתוף פעולה לצורך החלפת נתניהו. כמו שיצאנו לדרך כי הבנו שהוא מוביל את המדינה לאסון ודורס את הדמוקרטיה – לכן כן, כדי להחליף אותו, מוכנים לשתף פעולה".

יעלון התייחס לפארסת ההצבעה על ועדת חקירה לפרשת הצוללות אתמול במליאת הכנסת ואמר: "אני לאי מתיימר לדעת אם הייתה 'טעות טכנית'. הייתי באולם המליאה, הייתה הצבעה, נראתה לי בסדר. פתאום הקואליציה מערערת. אתם מערערים? בואו נברר את העניין. מיד מחטף של לוין, שמחליף את מנסור עבאס, ומיד מעביר הצבעה אחרת".

"כחול לבן לא היו שם, מרוב בושה", אמר יעלון, "תפסיקו להתבייש. בסופו של דבר תיפתח חקירה בנושא. הצוללות. אי אפשר לטאטא את זה מתחת לשטיח. כל כך הרבה עדויות, כל כך הרבה עובדות. מהיום שבו מנדלבליט אמר שאין חשד לפלילים, כבר הוכח שזה לא נכון כי כבר כל סביבתו של רה"מ עם כתבי אישום בכפוף לשימוע".

"נשאלתי לא פעם: איפה היית בתקופתך כשר ביטחון? אני לא העליתי על הדעת עד יומי האחרון בתפקיד, שמישהו מסביבתו של ראש הממשלה ובוודאי נתניהו בעצמו, יעדיפו בצע כסף על פני בטחון המדינה".

"גם חברים בליכוד מחכים שנתניהו 'יוזז'", אמר יעלון, "המדינה משלמת מחיר, אנשים מתים בגלל הפוליטיקה והם מתעסקים בכן בחירות לא בחירות. עדיף ללכת לבחירות מלהמשיך במצב הקיים צריך לקצר את התהליך. תחשוב שביבי ימשוך את גנץ עד נובמבר 2021, מועד הרוטציה, ולא תהיה רוטציה, אני מוכן לחתום על זה, ובמשך שנה שלמה המדינה תמשיך לדמם כמו שהיא מדממת".

"אני פוגש ליכודניקים במחאה. הצעירים שעכשיו יצביעו פעם ראשונה או שנייה שאין להם איך לחיות, עתידם הרוס, לא רואים אור בקצה המנהרה לא יצביעו בשבילו. אבל עצם העובדה שיש לו אפילו עשרים ומשהו מנדטים מצביע על התקלה הגדולה שקיימת פה".

.
.
14:18 עריכה

14:24 עריכה

נציגים ישראלים ביקרו אתמול בסודאן לקראת הכרזה על נורמליזציה בין המדינות. בטיסה נמצאו ממלא מקום מנכ"ל משרד ראש הממשלה רונן פרץ ושליח המטה לביטחון לאומי לעולם הערבי המכונה "מעוז". הנציגים המריאו במטוס פרטי מתל אביב לחרטום ושבו אחרי כמה שעות. עוד היו עמם ראש מחלקת המפרץ וצפון אפריקה במשרד החוץ של ארה"ב, מיגל קוריאה, ואריה לייטסטון, יועצו של שגריר ארה"ב בישראל.

איש הדת הסודאני הבכיר, עדר אל רחמן חסד חאמד, אמר אתמול בראיון בלעדי לזמן ישראל כי "לאסלאם אין התנגדות לסולחה עם ישראל. כשהנסיבות משתנות, האחריות של המופתי היא לבחון את המצב ולהעריך אותו בלי דעות קדומות, להתמודד עם המציאות, וזה מה שעשינו".

עבדאללה חמדוק, ראש ממשלת סודאן (צילום: AP)
עבדאללה חמדוק, ראש ממשלת סודאן (צילום: AP)
14:31 עריכה

כתב זמן ישראל, חביב רטיג גור, מדווח: שישה שרים לא הגישו הצהרות הון, בהם השר לביטחון פנים אוחנה, שמפר באופן סדרתי את החובה להגיש הצהרות הון. כך עולה ממעקב התנועת לטוהר המידות בנושא.

לצד השר אוחנה, התברר גי גם השרים: אורית פרקש-הכהן, יעקב אביטן, אורלי לוי-אבקסיס ואסף זמיר (אשר התפטר מן הממשלה ויגיש הצהרה משותפת עם עזיבתו), לא הגישו הצהרות, וכך גם סגן השר יואב קיש.

מהמידע שהגיע לתנועה עולה כי ראש הממשלה נתניהו וראש הממשלה החלופי גנץ, אשר איחרו בהגשת ההצהרות, הגישו את הצהרות ההון שלהם.

מהתנועה לטוהר המידות נמסר כי: "הגשת הצהרות הון והיא חובה המוטלת על שרים, אשר לצערנו מופרת פעם אחר פעם ברגל גסה. כאשר ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי מאחרים בהגשת ההצהרות, אין פלא כי יש שרים המרשים לעצמם שלא להגיש את ההצהרות גם שלושה חודשים לאחר המועד ובראשם השר אוחנה, המסתמן כסרבן סדרתי של הגשת הצהרות".

"לצערנו, אנו עדים לזלזול בוטה בכללים ובמבקר המדינה, ועל כן דרשנו ממנו לפעול להגברת האכיפה, למשל בדרך של פרסום ייזום של רשימת השרים שטרם הגישו הצהרות הון. כל אזרח בישראל יודע כי הוא עלול להישפט ולהיקנס אם יאחר בהגשת הצהרות הון, ודווקא נבחרי הציבור מרשים לעצמם לזלזל בכך ברגל גסה".

אתמול נחשף בכתבה של רטיג-גור בזמן ישראל כי לפחות שליש משרי הממשלה הנוכחית, ובהם בנימין נתניהו ובני גנץ, לא סיפקו עדיין הצהרת הון בנוגע לרכושם הפרטי, על אף שחלפו יותר משלושה חודשים מאז המועד החוקי שמחייב אותם לעשות כן.

"התוצאה היא שהגופים שאמורים להיות כלבי השמירה נגד השחיתות, אלו שעוקבים אחרי ניגודי העניינים שחגים סביב גופי קבלת ההחלטות החשובים במדינה, מנועים מלבצע את עבודתם", כתב רטיג-גור.

אמיר אוחנה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
אמיר אוחנה (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
14:37 עריכה

סיעת כחול לבן סופגת ביקורת קשה מצד מצביעיה ושותפותיה לשעבר על הצטרפותה לממשלת נתניהו ועל המספר הגבוה של שריה בממשלה, אבל השרים הללו לפחות מראים נוכחות בכנסת:

14:42 עריכה

15:20 עריכה

ח"כ שלמה קרעי (ליכוד) תוקף את ח"כ תמר זנדברג (מרצ) על כוונתה לעתור לבג"ץ בעניין ביטול ההצבעה על ועדת חקירה לצוללות. לדברי קרעי, יועמ"שית הכנסת קבעה שההצבעה הראשונה לא תקינה ו"העובדה שאחרי הבירור הזה ח"כים רצים לבג"ץ מראה שאין להם שום דאגה לדמוקרטיה רק לדמגוגיה ולשקר".

15:37 עריכה

הנשיא ראובן ריבלין ביקר היום במקלט לנשים של נעמת ומדגיש את הדחיפות של תקציב לתכנית למאבק באלימות נגד נשים. שר הרווחה איציק שמולי השתתף בביקור ואמר כי "לצד הגברת המענים בהגנה על נשים נוביל עליה להתקפה בכל המישורים מול הגברים האלימים".

15:46 עריכה

גם היום יתקיימו הפגנות בכל הארץ. בלינק הזה אפשר לדווח על מספר המפגינים בכל נקודה.

בשעה 18:00 ייצאו עשרות אלפים בכ-1,000 נקודות ברחבי הארץ למחאת הגשרים והשכונות. בשעה 18:30 בחיפה, תתקיים צעדה שתעבור דרך פנורמה ותסתיים במרכז חורב. בשעה 20:00 ייתכנסו צעירי ישראל למחאה בכיכר הבימה ומשם מתוכננות צעדות.

מנגד, גם תומכי נתניהו יצאו אתמול לברך אותו לרגל יום הולדתו.

חמישי הגיע! והוא הולך להיות חזק. ההפגנות ממשיכות בכל הארץ, וגם בחיפה וגם בכיכר הבימה יש הפגנות ענקיות היום.קישורים…

פורסם על ידי ‏קומי ישראל‏ ב- יום חמישי, 22 באוקטובר 2020

15:48 עריכה

מבקר המדינה יפרסם ביום שני ב-16:00 ממצאי ביניים להתמודדות ממשלת ישראל עם משבר הקורונה. מסקנות אישיות ככל הנראה לא יהיו שם גם הפעם.

16:07 עריכה

פרופ' רוני גמזו, מנהל "מגן ישראל", ביקר היום בראש העין, עיר מהבהבת שעברה בהצלחה מכתום לצהוב בתוך כשבועיים ומקדם ההכפלה שלה ירד מ- 0.8 ל 0.6 בארבעה ימים

גמזו וצוותו נפגשו עם ראש העיר שלום בן משה, מנכ"ל העירייה אילן הררי וצוות מטה הקורונה העירוני. ראש העין היא דוגמה לעיר שהייתה כתומה, ואולם כשמקדם ההדבקה התחיל לעלות ל- 0.8, היא הוגדרה כעיר "מהבהבת" שיש צורך לבצע בה פעילות ממוקדת להורדת התחלואה. הנהלת העיריה בשיתוף פעולה עם פיקוד העורף והיקל"ר, פעלו בהצלחה להורדת מספר החולים ומקדם ההדבקה.

מספר החולים נכון ליום 21.10.2020 עומד על 136 ומקדם ההכפלה 0.6. גמזו הודה לראש העיר ולצוותי העירייה על הביקור: "אני מתרשם לטובה מהניהול המקצועי, המסור והיסודי בטיפול במשבר הקורונה, מהחיבור בין כל הגורמים המקצועיים ומהשליטה המדוייקת בכל הטיפול במבודדים".

16:15 עריכה

ח"כים מהימין שמשתייכים ל"שדולת ארץ ישראל בכנסת" ביקרו היום בגוש עציון. בסיור השתתפו ראשי מועצות ביו"ש, בהם ישראל גנץ ויוחאי דמרי, אליהו גפני, אליהו ליבמן, הלל הורוביץ, שלמה נאמן, וכן מנכ"ל מועצת יש"ע יגאל דלמוני ומנכ"ל עמותת רגבים מאיר דויטש. כמו כן נכח בסיור עו"ד מארק צל, יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל.

בקרב הח"כים נכחו ניר ברקת, מיכל שיר, עוזי דיין, אריאל קלנר, קטי שטרית, עמית הלוי ואבי דיכטר (הליכוד); משה אבוטבול, ויוסי טייב (ש"ס); איילת שקד, מתן כהנא, אופיר סופר (ימינה); ויצחק פינדרוס (יהדות התורה).

יו"ר מרכז הליכוד ויו"ר שדולת א"י, ח"כ חיים כץ: " אני מקווה שבקרוב מאוד נגשים את החזון הלאומי ונחיל ריבונות מלאה על כל חבלי ארץ אבותינו. בשנת 2020 לא ניתן לקבל מצב שבו ישוב יהודי צריך אישור מהצבא כדי להקים גן ומנגד יש שתיקה רועמת לנוכח מראות של השתלטות על שטחי מדינה. המממשלה מפקירה את ההתיישבות ומפקירה את הבנייה, ולכן אנחנו פה. נעשה את המירב והמיטב כדי לחזק את ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון".

יו"ר המפלגה הרפובליקנית בישראל עו"ד מארק צל שהכריז שהוא מקווה שהנשיא טראמפ לא רק שלא יתנגד אלא יפעל להסדרת המאחזים הישראלים:

"מכיון שהנשיא טראמפ כבר הכיר בזכותה החוקית של ישראל להתיישב באזורי יהודה ושומרון, שהם ארץ התנ"ך ומכיון שהנשיא, מעונין לקדם את תכנית טראמפ שבמסגרתה שום אדם – לא ישראלי ולא פלסטיני- לא ייעקר מביתו אני מקווה שהנשיא טראמפ לא רק שלא יתנגד אלא יפעל להסדרת המאחזים הישראלים כך שיקבלו מעמד מסודר של שכונות בישובים ותיקים".

ח"כים מהימין וראשי מועצות בהתנחלויות בביקור בגוש עציון, 22 באוקטובר 2020 (צילום: מאיר אליפור / שדולת ארץ ישראל)
ח"כים מהימין וראשי מועצות בהתנחלויות בביקור בגוש עציון, 22 באוקטובר 2020 (צילום: מאיר אליפור / שדולת ארץ ישראל)
16:47 עריכה

בנק ישראל הותיר את הריבית בלא שינוי (0.1%) והנגיד אמר את המובן מאליו: הסגר השני הביא להרעה משמעותית בפעילות הכלכלית. לדבריו, גם בחברות הדירוג היו רוצים לראות שהמשילות התקציבית באה לידי ביצוע והם עוקבים אחרי זה.

הכוונה במלים פשוטות היא שישראל צריכה תקציב לשנה הבאה, אחרת הדירוג יירד ואזרחי ישראל ישלמו ריביות גבוהות יותר על החוב הלאומי.

17:30 עריכה

חבר הכנסת אלעזר שטרן מיש עתיד, צפוי להתמנות ליו"ר 'קרן היסוד' ולהתפטר מהכנסת, כך מדווח פרשן חדשות 12, עמית סגל. במקום שטרן תיכנס לכנסת ח"כית מכחול לבן, יעל רון בן משה.

17:36 עריכה

ח"כים מכחול-לבן משתפים את הקמפיין החדש של המפלגה. אין תאריך רשמי לבחירות לפי שעה.

18:14 עריכה

עמית סגל מתקן את הדיווח הקודם שלו: אלעזר שטרן נשאר בכנסת ולא יתמנה ליו"ר קרן היסוד.

18:20 עריכה

תדרוך של מפקדת אלון הצה"לית לטיפול בקורונה, מעלה שאזרחים רבים לא משתפים פעולה בחקירות האפידמיולוגיות. מפקד פיקוד העורף אורי גורדין אמר כי "לפני כמה חודשים היה מבודד אחד על כל חולה מאומת והיום יש 3 מבודדים". לדבריו, חיילים שראו את המידע על חקירת גילה גמליאל והדליפו אותו, יטופלו.

מפקד מפקדת אלון תא"ל ניסן דוידי אמר שכיום לוקח 30 שעות מרגע שנמצא חולה מאומת ועד סוף התהליך ושבקרוב יהיו 100 אלף בדיקות ליום, אך באותה נשימה הוא אמר כי "שיתוף הפעולה עם האזרחים מהווה אתגר לא קטן … רק 30% מהאזרחים נדגמים והם לא מדווחים על בידוד. יש אירוע לא פשוט עם האזרח".

18:31 עריכה

בתגובה לקמפיין החדש של כחול-לבן, הליכוד הוציא את ההודעה הבאה:

"ראש הממשלה נתניהו נלחם על כך ששיעור התחלואה בישראל ישאר נמוך בזמן שערים רבות באירופה נכנסות לסגר שני. בממשלת אחדות חייבים לעבוד יחד בהסכמה כדי לקדם חוקים. במקום להגיע להסכמות ובזמן שאנו נלחמים בקורונה, כחול לבן מעדיפה לצערנו לנהל קמפיין פוליטי במקום לסייע לאזרחי ישראל. הליכוד קורא לכחול לבן לחזור מייד לאחדות ולעבודה משותפת".

הקמפיין החדש של כחול-לבן, 22 באוקטובר 2020
הקמפיין החדש של כחול-לבן, 22 באוקטובר 2020
18:55 עריכה

שר החוץ אשכנזי מעודד המחלטת אסטוניה להגדיר את חיזבאללה ארגון טרור.

"החלטת ממשלת אסטוניה להכיר בחיזבאללה על כל זרועותיו כארגון טרור ולאסור על כניסת פעילי הארגון למדינה היא מסר ברור נגד הטרור ונגד פעילות החזבאללה המאיימים על שלום העולם ומערערים את היציבות האזורית".

"אני מברך את ממשלת אסטוניה ואת ידידי שר החוץ Urmas Reinsalu על קבלת ההחלטה חשובה זו".

בכך, אסטוניה שמכהנת כחברת מועבי"ט, מצטרפת לגרמניה, בריטניה, הולנד, ליטא ולטביה ולמדינות נוספות שהכריזו על החיזבאללה כארגון טרור. שר החוץ קרא למדינות נוספות ולאיחוד האירופי להצטרף ללחץ על חיזבאללה ולהוציא את פעילותו אל מחוץ לחוק.

18:59 עריכה

ח"כ אורלי לוי אבקסיס מנסה למזער נזקים בעקבות הראיון שבו סיפרה את הנימוק שלה להיעדרות מעצרת רבין, ("זה שלכם לא שלי"). בציוץ מלפני כמה דקות אמרה השרה שאפשר לסלוד מהרצח בלי לאמץ את מורשתו המדינית.

19:07 עריכה

חוקר הולנדי פרץ לחשבון הטוויטר של דונלד טראמפ בשבוע שעבר אחרי שניחש נכונה את הסיסמה שלו. הסיסמה היתה !maga2020, ראשי תיבות של המוטו של הנשיא בקמפיין, (Make America Great Again).

19:13 עריכה

שר החוץ האמריקני מייק פומפאו שוחח עם ראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוק בטלפון ואמר לו כי הוא משבח את מאמציו לשפר את היחסים עם ישראל. לפי דיווח ברויטרס, רה"מ חמדוק מוכן להתקדם בתהליך הנורמליזציה עם ישראל אם פרלמנט זמני יאשר זאת.

19:27 עריכה

שר הבטחון בני גנץ חתם היום בוושינגטון על הצהרה שמבטיחה מחויבות אמריקאית לשמירה על עליונות ביטחונית לישראל במזה"ת. מהצד האמריקאי חתם שר ההגנה מארק אספר שאמר כי "עידן הנורמליזציה במזה"ת יספק הגנה מפני התוקפנות האיראנית".

19:31 עריכה

מעדכון הקורונה של משרד הבריאות עולה כי מחצות אובחנו 577 נדבקים, ופחות מ-3% מהנבדקים יצאו חיוביים.

19:34 עריכה

נתניהו מדבר על כך שבשבוע הבא יביא לקבינט "צעדים נוספים נגד מפרי הנחיות לרבות קנסות כבדים על מוסדות חינוך שנפתחים ללא אישור זה למיועד נגד מישהו אלא נגד משהו, נגד הנגיף".

19:58 עריכה

שר האוצר ישראל כ"ץ מדבר כעת בפייסבוק לייב ומדבר על הסיוע הכלכלי של הממשלה לעסקים. לדבריו, האוצר מכין מענקים של 2,000 שקלים למובטלים שהיו לפחות 100 יום באבטלה בתקופת הקורונה. בהקשר לתקציב אמר השר כך:

"המצב הוא ברור בחנתי אותו וזו האמת: בתקציב 20 העברית 411 מיליארד בתקציב המשכי. יש סעיף שצריך להעביר את תקציב שנה הבאה עד 23 בדצמבר, מה שהעברתי ועדת הכספים אישרה אני פועל להעביר את זה במהירות, אני מצפה מהשותפים בממשלה לתמוך. אנחנו עובדים על הדבר הזה והכוונה להביא אותו בתחילת דצמבר לממשלה, זה עשרות חוקי הסדרים רפורמות הכי גדולות שהיו כאן … להביא בינואר לכנסת ולסיים בכנסת זה לוח זמנים הגיוני ונכון".

https://www.facebook.com/katzisraellikud/videos/662661037777510/

20:13 עריכה

אלי אבידר ספר בקושי 10 אנשים שהגיעו להפגין מול הבית שלו בעד נתניהו. "נתניהו בהיסטריה מהעניין הזה שיפתחו את הפרוטוקולים של הקורונה".

20:24 עריכה

נפתלי בנט מצטט דיווח שלפיו גננת תצטרך להגיע מחר לעבודה בגן למרות שהילדים לא יהיו בגלל שאין סייעות. "מאות החלטות כאלה של הממשלה מכרסמות באמון האזרחים".

20:30 עריכה

ההסכם הפוליטי לחלוקת הכסאות במוסדות הציוניים נחתם הערב. לפי דיווח של וואלה!, הליכוד יעמוד בראש ההסתדרות הציונית ויו"ר קק"ל יהיה ברוטציה עם המזרחי, וישראל ביתנו תקבל את יו"ר הימנותא, שהיא חברת הנכסים של קק"ל. כחול-לבן אמורה לקבל את תפקיד ראשות קרן היסוד והסוכנות היהודית כאשר יצחק הרצוג יסיים קדנציה. להסכם שותפות גם התנועה הרפורמית והקונסרבטיבית.

20:40 עריכה

הח"כ יואל רזבוזוב מיש עתיד התקבל בקריאות גזעניות כשהגיע הערב למתחם ההפגנות בעד ונגד נתניהו בחולון.

20:43 עריכה

ח"כ מרב מיכאלי חושבת שהמינוי של סרן ש' לסגנית מפקד טייסת צריכה לפתוח דלת לנשים גם בשאר תפקידי הלחימה שעדיין סגורים בפניהן ואילו ח"כ מתן כהנא חושב שלא.

20:53 עריכה

במחוז ת"א של המשטרה פרסמו הערב הודעה שמתייחסת למחאת העצמאים ומתנגדי נתניהו בככר רבין ובתל אביב בכלל.

"בשעה זו מתקיימות מחאות בצל אביב. מארגני האירוע בככר הבימה הגישו בקשה למחאה ולתהלוכה ומארגני המחאה בככר רבין הגישו בקשה למחאה.
בהמשך לבקשות שאושרו, סוכמו תנאים , שתכליתם טיוב הערכות המשטרה, תוך תכנון מוקפד בכל ההיבטים הנדרשים, במטרה לשמור על בריאות הציבור שלומו ובטחונו תוך מזעור סכנות פוטנציאליות.

פורסם על ידי ‏‎Dana Taylor‎‏ ב- יום חמישי, 22 באוקטובר 2020

"בימים בהם מגיפת הקורונה ממשיכה להתפשט, אנו שבים ומדגישים בפני מארגני ומשתתפי המחאות והתהלוכה את החובה להקפיד על הנחיות הקורונה: שמירת 2 מטרים בין אדם לאדם ועטיית מסכה המכסה את הפה והאף.

"מצופה ממארגני המחאה , בכל מקום ומקום, לסייע למשתתפים להקפיד על הנ"ל, להסביר למשתתפים את המותר והאסור ולהקפיד למלא אחר ההנחיות .
מוזכר כי על פי חוק, חלה חובה לשאת תעודה מזהה.

"המשטרה קוראת לציבור לקיים את ההנחיות, לפעול בהתאם לחוק, להמנע מהפרות סדר ומסיכון משתמשי הדרך ולהישמע לשוטרים אשר יאבטחו את המחאה והתהלוכה בהתאם לתנאים שסוכמו , *למען שמירה על בטחונם ובריאותם של המשתתפים. כן למחאה – בהתאם לחוק ולשמירה על הבריאות

21:45 עריכה

פעילי ימין מנס ציונה מתפארים בתקיפות מפגיני שמאל ומצהירים על כוונות לדרוס מפגינים בהפגנות שעוד יהיו. עו"ד גונן בן יצחק הגיש תלונה במשטרה נגד חלק מהפעילים האלה, בהם רן כרמי בוזגלו.

22:18 עריכה

בדקות האחרונות נשמעו אזעקות בעוטף עזה ובאשקלון. רקטה אחת יורטה בידי כיפת ברזל.

22:55 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו יביא לאישור הממשלה ביום א' את אשרור חוזה השלום עם איחוד האמירויות וכן את העברת "כינון קשרי שלום עם ממלכת בחריין" לאישור הכנסת.

סגירה