• אילוסטרציה, חתונה חרדית בניו יורק ב-2013, למצולמות אין קשר לנאמר (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
    AP Photo/Oded Balilty
  • אילוסטרציה, חתונה חרדית בניו יורק ב-2016, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
    AP Photo/Oded Balilty
  • אילוסטרציה, חתונה חרדית בניו יורק ב-2013, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
    AP Photo/Oded Balilty

אני זה שהלשנתי על החתונה ההמונית של חסידי סאטמר. ואני לא מתחרט על כך

דיווח של נפתלי מוסטר, על חתונת ענק חרדית המתוכננת להתקיים בניו יורק בשיא המגפה, עורר שם סערה ● האירוע בוטל, אך מעמדו של נפתלי בקהילה נפגע והושמעו איומים על חייו ● בטור אישי הוא משחזר את החוויה שעבר ● "כינו אותי נאצי, חבר ביודנראט ומלשן" ● "אחד המגיבים באתר חרדי כתב שצריך לחסל אותי" ● "אבל הכוח שהניע אותי לדווח על התנהגות כה חסרת אחריות חזק יותר"

במוצ"ש, זמן קצר לאחר ששומרי המצוות התחברו בחזרה לאינטרנט, פרצה סערה באתרי התקשורת, בחשבונות הטוויטר ובקבוצות הווטסאפ החרדיים. במסיבת עיתונאים שהתקיימה אחר הצהריים, הודיע מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, כי ימנע את קיומה של חתונת נכדו של זלמן לייב טייטלבוים, האדמו"ר של חסידות סאטמר בוויליאמסבורג, לאחר שהתברר כי הייתה צפויה למשוך 10,000 חסידים.

בימים שקדמו להודעתו של המושל, אני הייתי הקול היחיד שהזהיר, במדיה החברתית ובערוצים פרטיים, מפני האירוע המסוכן, שעלול להפוך למוקד הדבקה בנגיף הקורונה. אולם כך נראה הדיווח על אזהרותיי באתר החדשות החרדי הפופולרי YWN, ישיבה וורלד ניוז: "YWN מציין כי היהודי האוטו-אנטישמי הקיצוני נפתלי מוסטר מארגון Yaffed, הפועל מזה שנים להשמיד את מוסדות התורה שלנו, הזהיר את התקשורת ואת הרשויות מפני החתונה".

נפתלי מוסטר (צילום: JTA)
נפתלי מוסטר (צילום: JTA)

ב-YWN מודעים היטב לסכנה הטמונה בשימוש בשפה שכזו בהתססה נגד אנשים בקהילה. רק בשבועיים האחרונים דיווחו על התקיפות הקשות של הצלם בעריש גטס והכתב ג'ייקוב קורנבלו, עיתונאי לשעבר ב-YWN העובד כעת ב"ג'ואיש אינסיידר", שהואשמו בכך שהם "מוסרים", כלומר מלשינים. לאחר תקריות אלימות אלה, זכה YWN לשבחים אחרי שפרסם טור דעה של יהודה רכניץ, מיליונר חרדי רב-השפעה, שהוקיע את המסית העיקרי לתקיפות, השי טישלר.

כצפוי, בעקבות הכתבה ב-YWN זכיתי לשלל הודעות נאצה. כינו אותי "נאצי", חבר ב"יודנראט", ומלשן. אחד המגיבים ב"וואס איז נייעס", אתר חדשות חרדי אחר, כתב ש"צריך לחסל" אותי. אבל הכוח שהניע אותי לדווח על התנהגות כה חסרת אחריות, חזק יותר מאי-הנעימות הנובעת מההטרדה המקוונת, אף שלמרבה הצער אני מודע היטב לכך שהיא הייתה עלולה להפוך לאלימות פיזית.

כך נראה הדיווח על אזהרותיי באתר חדשות חרדי: "היהודי האוטו-אנטישמי הקיצוני נפתלי מוסטר, מארגון הפועל מזה שנים להשמיד את מוסדות התורה שלנו, הזהיר את התקשורת ואת הרשויות מפני החתונה"

ביום שני בשבוע שעבר, שמעתי לראשונה על הכוונה לקיים את חתונת הענק מחבר חרדי שהכרתי דרך Yaffed, הארגון שהקמתי ושמטרתו להעלות את רמת לימודי החול בבתי ספר חרדיים. בחודשים האחרונים חש אותו חבר תסכול מכישלון ההנהגה החרדית לשמש מודל לחיקוי לחברי הקהילה העושים כמצוותם, וכן מכישלון התקשורת והממשל בזיהוי ההונאה והשיח הכפול של מנהיגי הקהילה. הוא שלח לי צילום של ההודעה על החתונה שפורסמה בעיתון חרדי.

במודעה נכתב, בין היתר, "חברים מקרוב ומרחוק, תלמידים יקרים, אנא השתתפו בחגיגה שלי". במודעה צוינה הכתובת של בית הכנסת הגדול של סאטמר בוויליאמסבורג ומי שחתום עליה היה זלמן לייב טייטלבוים, האדמו"ר של סאטמר.

ההזמנה לחתונת נכדו של האדמו"ר מסאטמר, שיועדה לאלפי אנשים. אחרי התערבות המושל, הוגבלה החתונה לבני המשפחה הגרעינית בלבד (צילום: טוויטר)
ההזמנה לחתונת נכדו של האדמו"ר מסאטמר, שיועדה לאלפי אנשים (צילום: טוויטר)

אף שהיו לי כל הסיבות שבעולם שלא להתרגש, התגובה הראשונה שלי להזמנה הייתה חוסר אמון בנכונותה של הידיעה. בשלב זה, כבר הטילו העירייה ומדינת ניו יורק מגבלות חדשות על התקהלויות מקומיות. אמנם וויליאמסבורג לא הוגדרה אזור אדום, אך היא סמוכה לאזור אדום, והרשויות חששו מהפוטנציאל להדבקה המונית. בכל מקרה, אין אף אזור בכל מדינת ניו יורק שבו מותרת חתונה המונית.

אין חולק על כך שבקהילות החרדיות בניו יורק נרשמה באחרונה עלייה רצינית במקרים של הדבקה בקורונה עקב כישלון נרחב בציות לתקנות בריאות הציבור. ראיתי תמונות וסרטונים מחגיגות סוכות, שבהם עשרות תושבים התגודדו בבתי כנסת חרדיים ברחבי מדינת ניו יורק, ללא מסכות ומבלי לשמור על ריחוק חברתי.

המגפה אינה קלה לאף אחד מאיתנו. בני בן השלוש לא הלך לגן ולא בילה עם ילדים בני גילו מאז חודש מרץ. מכיוון שאחד מהוריו עובד במשרה מלאה והשנייה היא סטודנטית במשרה מלאה, תשומת הלב האישית שאנחנו יכולים לתת לו מוגבלת. הבת שלנו, בת ארבעה חודשים כמעט, נולדה בזמן המגפה, ואני ואשתי היחידים שאי פעם זכו להחזיק אותה. הסבים והסבתות שלה מעולם לא היו במרחק של פחות משני מטרים ממנה. איש לא נכנס לבית שלנו מאז הסגר.

ועדיין, אני יודע שמצבנו קל בהשוואה למיליוני אחרים אשר איבדו את מקומות עבודתם ושגרים באזורים צפופים יותר, שלא לדבר על מי שאיבדו את יקיריהם לנגיף הנורא. לכן, כששמעתי על האירוע ההמוני המיותר בקהילה, אשר חוותה אובדן עצום של חיי אדם בגלל נגיף הקורונה, הרגשתי שעליי לעשות משהו.

באירוע בסדר גודל כזה, בלתי נמנע כמעט שהנגיף יכה באנשים הפגיעים ביותר שישתתפו בו. מניעת הכינוס ההמוני הייתה, ללא ספק, מצילה חיים.

אילוסטרציה, חתונה חרדית בניו יורק ב-2016, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
אילוסטרציה, חתונה חרדית בניו יורק ב-2016, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

עם זאת, לא אכחיש שהיו לי מניעים נוספים. במשך שנים ראיתי כיצד פקידי ממשל מתחנפים לאדמו"רים כמו זלמן לייב ושומרי הסף שלהם. כשראש העיר נשאל על ההתקדמות בחקירות של הישיבות שנמשכות כבר שנים, הוא נהג להשיב שהוא "עובד עם מנהיגי הקהילה", שלכאורה התחייבו לפתור את בעיית לימודי הליבה בבתי הספר. תמיד היה לי ברור שהעירייה, אם בכוונה או מתוך חוסר ידיעה, הולכת שולל אחר המנהיגים, שנהגו להודות בינם לבין עצמם ביידיש, שאין להם כל כוונה לשנות דבר. זה מה שראיתי כשגדלתי בקהילה החרדית.

במשך שנים ראיתי כיצד פקידי ממשל מתחנפים לאדמו"רים ושומרי הסף שלהם. כשראש העיר נשאל על ההתקדמות בחקירות של הישיבות שנמשכות כבר שנים, הוא נהג להשיב שהוא "עובד עם מנהיגי הקהילה"

השקרים הסובבים את אי-הציות לתקנות הקורונה הם ברורים ומפורשים: אדמו"רים עורכים אירועים המוניים חסרי כל אחריות, גם כשדובריהם מעמידים פני מופתעים ואומרים שהעירייה לא "הייתה איתם בקשר", או כשהמושל נוקט גישה קשוחה מדי כלפיהם. עבורי, למרות הסיכונים, היה שווה לנסות להגן על הבריאות והרווחה של רבבות חסידים וילדיהם.

כאב חרדי, שיודע שהמידע שמסר הוביל לצמצום משמעותי במספר המשתתפים בחתונה, ובכך מנע מקרי מוות מיותרים בקהילה שלו, זה היה שווה את הכל.

אילוסטרציה, חתונה חרדית בניו יורק ב-2013, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: AP Photo/Oded Balilty)
אילוסטרציה, חתונה חרדית בניו יורק ב-2013, למצולמים אין קשר לנאמר (צילום: AP Photo/Oded Balilty)

נפתלי מוסטר הוא מנכ"ל Yaffed, ארגון ללא מטרות רווח הפועל לשיפור לימודי החול בישיבות חרדיות

עוד 796 מילים
סגירה