בנימין נתניהו (צילום: Alex Kolomoisky/Pool via AP)
Alex Kolomoisky/Pool via AP

ראיון "נתניהו נראה כועס וכבוי"

חוקרת הרטוריקה, ד"ר מישל שטיין טיר, עוקבת אחר הופעותיו של נתניהו, ומנתחת לפיהן את אישיותו והלך רוחו ● לדבריה, קריאותיו לאחדות הן רק משחק מול מצלמה, שנועד לעורר סימפטיה ולהנמיך התנגדות ● "אני נדהמת מהיכולת שלו להחזיק עד עכשיו, אבל זה נותן אותות בגוף. הוא ירד במשקל, וממש אפשר לראות את העצב בעיניים. בכל פעם הוא נופל וקם, אך יש תחושה שנתניהו עומד לפני סוף דרכו"

לילאן ויילדר, מורתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להופעה מול קהל, סיכמה את תורתה בשבעה צעדים: הכר את קולך (הפיזיולוגי), הבנה את מחשבותיך כדי להשיג תגובה, צור דיאלוג, השתמש ביצירתיות, למד לשכנע, התמקד בהשגת מטרתך, ודבר מתוך שכנוע עמוק. בימים האחרונים ממחיש נתניהו שגם יותר משלושה עשורים לאחר שהשתלם אצלה בארה"ב, הוא נותר תלמידה המובהק.

מאז נאומו המפויס במוצ"ש ה-17 באוקטובר, שעליו הודיע בהתראה קצרה מיד לאחר נאום סמכותי ואופטימי לאומה של פרויקטור הקורונה רוני גמזו, ראש הממשלה לא מפספס הזדמנות לקרוא לשימור האחדות – מטרתו העליונה בימים אלה. כאשר מסרים אלה מגיעים ממי שמעולם לא התאפיין בקידום אחדות בעם, אם להשתמש בלשון ההמעטה של העשור, מדובר בסימן מצוקה. מאחורי שכבות האיפור וכישורי המשחק העילאיים שנועדו לתחזק את דימוי העוצמה שלו, ראש הממשלה מתחנן למעשה בפני כחול-לבן שלא לנטוש אותו בשעתו הקשה.

הצהרה חשובה של ראש הממשלה נתניהו – שידור חי:

הצהרה חשובה של ראש הממשלה נתניהו – שידור חי:

Posted by ‎Benjamin Netanyahu – בנימין נתניהו‎ on Saturday, October 17, 2020

"זה שהוא נאם נאום אחדות זה יופי, אבל זה אינטרסנטי לחלוטין", אומרת ד"ר מישל שטיין טיר, מנהלת התכנית לאמנות הרטוריקה במרכז הבינתחומי, וחוקרת רטוריקה, תקשורת ופסיכולוגיה פוליטית באוניברסיטת בר אילן.

לדבריה, "אולי הוא הבין עכשיו שהוא פילג אותנו עד הסוף, שעוד רגע יהיה פה רצח של אזרח ומלחמת אחים נוראית ואיומה, אז הוא עושה צעד אחורה. אבל מחר הוא יחזור להיות מסית ומפלג, לרוב הוא מעדיף את זה הרבה יותר".

שטיין טיר עוסקת במקביל לעבודתה האקדמית בהדרכת בכירים במגזר הציבורי ובמגזר העסקי בהופעה מול קהל. בעבודת הדוקטורט שלה היא ניתחה נאומים של נתניהו וברק אובמה באו"ם, במטרה להבין מה הופך נאום ליעיל. השכנוע העמוק שבו מעביר נתניהו את מסרי האחדות לא פועל עליה.

מישל שטיין טיר
מישל שטיין טיר

"זאת טכניקת משחק מול מצלמה", היא אומרת. "ב-2003 כתבתי על זה ספר עם רותי דייכס, המורה שלי והמורה הראשונה בארץ למשחק מול מצלמה. אז התעניינו בזה בעיקר שחקנים, בימאים ורק קצת פוליטיקאים בני דמותו של נתניהו. היום, בעידן הזום, כשכולנו מול המצלמות, טכניקות המשחק האלה הפכו ממש לצורך, ונתניהו סופר-סופר מודע. מורתו הייתה מורה משובחת ביותר, שלימדה אתו היטב, והוא הפנים כנראה את המסר של השכנוע העמוק ברמה מאוד גבוהה, עד כדי איבוד קשר עם המציאות".

היכולת שלו להיתמם ולדבר במתינות ובטון נעים מרשימה. כמעט מפתה להרגיש כלפיו אמפתיה.
"מה שנראה לציבור הרחב כספונטני זאת טכניקה רטורית, רק טכניקה. גם לטראמפ שנראה כשולף מהשרוול יש את הטכניקות הקבועות שלו, של לתקוף את השליח, לזרוק בוץ על היריבים, לעשות הסחות דעת, ולהפריח בלוני ניסוי ולהגיב עליהם. שניהם ממציאים סיפורים ונרטיבים לפי הצורך והאינטרס הרגעי והאישי.

"טכניקות המשחק האלה הפכו לצורך, ונתניהו סופר-סופר מודע. הייתה לו מורה משובחת ביותר, שלימדה אתו היטב, והוא הפנים כנראה את המסר של השכנוע העמוק ברמה מאוד גבוהה, עד כדי איבוד קשר עם המציאות"

"הגוף של נתניהו יודע את העבודה היטב, ואז גם כשהוא בסטרס בלתי אנושי – שלכל אדם אחר שאני מכירה, אישה או גבר שהיה במצבו, היה מאוד קשה לעמוד בו – הוא ממשיך לעמוד. בגלל זה אתה חש אמפתיה כלפיו. האמפתיה שלי באה מהכיוונים האלה. הוא מן נחום תקום כזה שכל פעם מרים את עצמו".

דונלד טראמפ לועג לג'ו ביידן בעת נאומו, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
דונלד טראמפ לועג לג'ו ביידן בעת נאומו, נובמבר 2019 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

החלוקה שהמציא ארתור פינקלשטיין

האסטרטגיה הפוליטית של נתניהו מבוססת כמעט כולה עוד משנות ה-90 על הפרד ומשול: החלוקה בין "יהודים" (ימנים פטריוטים) לכל השאר (שם קוד: "השמאל"), שאימץ כעצת האסטרטג ארתור פינקלשטיין. אחר כך באה האמירה המפורסמת על "אנשי השמאל ששכחו מה זה להיות יהודים", ולכל אורך הדרך סומנו האליטות, התקשורת ("הם מ-פ-ח-ד-י-ם") וכל מי שאינו בעדו – כולל ראשי מערכות שלטון החוק – כאנשי שמאל, לעתים קיצוני, רמז למסוכנותם.

לפני כל אחת ממערכות הבחירות האחרונות התחייב נתניהו כי לא יקים ממשלת אחדות עם כחול-לבן – שגם לה הדביק שמאלנות ואהבת ערבים. אך לאחר הכישלון בבחירות ספטמבר, כאשר בלוק הימין השיג 55 מנדטים בלבד, הוא חיזר נמרצות אחרי בני גנץ במטרה להקים ממשלה משותפת, מחשש שהאחרון יקים ממשלה בלעדיו. כך נהג גם לאחר בחירות מרץ השנה, כאשר חרב החקיקה נגדו התהפכה מעל ראשו, מבלי לחסוך בפאתוס על נפלאות האחדות.

בנימין נתניהו וארתור פינקלשטיין ב-1999 (צילום: פלאש90)
בנימין נתניהו וארתור פינקלשטיין ב-1999 (צילום: פלאש90)

בסוף אוגוסט השנה שוב נקלע נתניהו למצוקה, ושוב פנה לרטוריקה מתונה בניסיון להתגבר על המשבר. בערב אישור פשרת האוזר בכנסת נשא גנץ נאום תקיף נגדו, בו תיאר אותו לראשונה מאז הקימו יחד ממשלה כמי שמעדיף את האינטרס האישי שלו על פני האינטרס הלאומי. הדברים נאמרו ערב לאחר פרסום סקר מדאיג מבחינת נתניהו, ממנו עלה כי חצי מהציבור סבור שהוא פועל ממניעים אישיים בלבד, ורק שליש סברו כי שיקוליו ראויים.

נתניהו הגיב במהירות לדברי גנץ בהצהרה לעיתונות במסדרון הכנסת, בה תיאר כמה קשה הוא עובד וכמה קשה לו להתנהל כאשר הוא סופג מתקפות מתוך הממשלה. טון דיבורו היה רגוע ושקט, כמעט כאוב, כשל קורבן המבקש אמפתיה:

"אני לא זוכר שפעם אחת דיברתי על בני גנץ מאז הקמת הממשלה במונחים כאלה. אני לא שומע רגע אחד, פעם אחת, שמפסיקים את ההתקפות האלה שהן בלתי פוסקות עליי, על הליכוד, מתוך הממשלה. אבל אני חושב שמה שצריך לעשות עכשיו זה לשלב ידיים. יש לנו משימות ענקיות לפנינו… אני מקדיש את חיי לזה, תוך כדי התקפות בלתי פוסקות".

בנאום במוצאי שבת שעברה שוב דיבר נתניהו במתינות ובשקט, ניגוד מובהק להופעות התוקפניות והמשלהבות שבהן הוא מצטיין. אחרי שהתפאר בהצלחתו האדירה לכאורה במאבק בקורונה, וטען שגם מדינות אירופה מוכות הנגיף צועדות לקראת סגרים בלתי נמנעים, פנה להשיב לשאלות עיתונאים. אחת מהן עסקה באולטימטום של כחול-לבן בעניין תקציב 2021:

"אני מציע להוציא את הפוליטיקה כרגע ואת כל האיומים האלה וההתחשבנויות האלה, ולהפסיק את העניין של ממשלה בתוך ממשלה. אנחנו עובדים יחד, דרך אגב, בימים האחרונים, לא רע, חייב להגיד, לא רע. בשיתוף פעולה, פה אחד מקבלים את ההחלטות, זה סימן טוב. צריך להמשיך בכיוון הזה… אני מציע שוב להפסיק עם האיומים, להפסיק עם הממשלה בתוך הממשלה, לעבוד יחד. יש לנו את נושא הקורונה, בואו נעשה מה שצריך כדי לצאת מזה יחד".

אותם מסרים מובנים היטב חזרו גם בישיבת סיעת הליכוד. שוב הוא פתח בתיאור ההצלחה הכבירה לדעתו של הסגר, שוב טען כי אירופה נמצאת במצב גרוע יותר, והפעם הוסיף גם דברי הלל ל"מהפכה האמיתית" שצופן ההסכם עם האמירויות. "אני לא צופה שנשמע את זה עכשיו בדיון של 40 חתימות, אבל זאת האמת", אמר בהתייחס לדיון שיזמה יש עתיד על "הכישלון המחפיר" של המאבק בקורונה.

שידור חי | רה"מ נתניהו נואם בפתח ישיבת סיעת הליכוד

Posted by ‎NEWS !וואלה‎ on Monday, October 19, 2020

"קורים כאן דברים כל כך גדולים, כל כך משמעותיים, שאני הייתי מוציא עכשיו את הפוליטיקה בצד", הוסיף. "אני אומר את זה גם לאופוזיציה וגם למי שאיתנו בממשלה: שימו את הפוליטיקה בצד, יהיה לנו מספיק זמן לפוליטיקה. אנחנו עושים כאן שינויים היסטוריים, ואנחנו ביחד מנצחים את הקורונה… ביחד ננצח".

את הכותרת הבולטת של ישיבת הסיעה סיפק מקורבו של נתניהו, יו"ר הקואליציה מיקי זוהר, שהביע חרטה על הסגנון התוקפני המאפיין אותו. בנאום בכנסת באותו יום המשיך זוהר בקו המפויס של מנהיגו, ואמר כי "השמאל תורם את חלקו למדינה וימשיך לתרום את חלקו למדינה תמיד. אין לי שום דבר נגד השמאל".

לכל אורך השבוע שעבר המשיכו לצאת מהליכוד אותם מסרים של אחדות ופיוס, ולדברי אחד משרי כחול-לבן, נתניהו ושריו הפגינו את גישתם החדשה גם בישיבת הממשלה, שבה התקבלו החלטות בהסכמה רחבה. "הייתה ישיבה עניינית לחלוטין, ברוח טובה ועם שורת החלטות שמיטיבות עם האזרחים", אמר. לשאלה אם היה בכך משהו חריג, השיב שעצם קיום הישיבה היה החריג.

התחייבויות נתניהו ושר האוצר ישראל כ"ץ לאשר את תקציב 2020 בממשלה ובכנסת עוד קודם לשבוע האחרון של השנה, מלמדות כי ככל הנראה גמלה בלבו של ראש הממשלה ההחלטה לוותר על נקודת היציאה לבחירות בסוף דצמבר, שסיפקה לו פשרת האוזר. המחאה המתעצמת למרות הקמפיין שיזם נגדה, הצניחה החופשית בסקרים, והחשש מסירוב של נפתלי בנט המתחזק להיכנס לממשלה בראשותו לאחר בחירות במרץ, כפו עליו למשוך זמן ולכוון לבחירות בחודש יוני, בתקווה שמצבו ישתפר עד אז.

הרגע שבו הוא נוגע באף

עדות לקושי שגורמות לנתניהו ההפגנות נגדו מצאה שטיין טיר בנאומו במוצאי שבת שעברה: "כשהוא מדבר על החרדים הקול שלו אמפתי וסמכותי, אבל כשהוא מדבר על המפגינים, שהוא לא סובל אותם, אפשר להבין את זה היטב גם בקולו ובהבעות הפנים. הוא מכווץ את האף כשהוא מדבר עליהם.

"יש שם בשלב השאלות רגע אחד שהוא נגע באף, שגם קשור למפגינים. נתניהו יודע שלא כדאי לו לגעת באף בזמן שהוא מדבר. כל נגיעה כזאת נקראת מיקרו-מחווה (micro gesture), והיא מסגירה שנאמר משהו שמעורר טריגר רגשי של מבוכה. לעומת הטון הנחמד והמבין והמכיל ביחס לחרדים, מול המפגינים התחושה היא שהם גורמים לו למבוכה קשה. הוא אומר: 'מה שדיברנו עליו הוא לא הזכות להפגין', ואז הוא נוגע באף, שהיא מחווה אוטומטית וברורה.

"יש שם בשלב השאלות רגע אחד שהוא נגע באף, שגם קשור למפגינים. נתניהו יודע שלא כדאי לו לגעת באף בזמן שהוא מדבר. כל נגיעה כזאת נקראת מיקרו-מחווה, והיא מסגירה שנאמר משהו שמעורר טריגר רגשי של מבוכה"

"בהמשך, הוא אומר שהוא לא מתרגש מההפגנות, ושכולם מבינים שהן פוליטיות ולכן לא משפיעות עליו. הוא יודע היטב שלשאלות קשות צריך לתת תשובות קצרות, וזה מה שהוא עושה. הוא מנפנף את זה מעליו ואפשר לראות תנועות קצרות בידיים. שומעים את זה גם בטון המאוד מזלזל".

נאום ראש הממשלה ב-17 באוקטובר. בדקה 13:01 נתניהו נוגע באף (צילום מסך)
נאום ראש הממשלה ב-17 באוקטובר. בדקה 13:01 נתניהו נוגע באף (צילום מסך)

על פי סקר עדכני של המכון הישראלי לדמוקרטיה, 10% מהישראלים השתתפו עד כה במחאה נגד נתניהו, כלומר 900 אלף איש. על כל אחד מהם יש כמה תומכי הפגנות שנשארו בבית. סקר קודם, מתחילת ספטמבר, העלה כי 26% מהמוחים, כ-230 אלף איש, הם אנשי ימין, 27.5% אנשי מרכז ו-46.5% אנשי שמאל. הנתונים הללו מלמדים על קריסת הנרטיב שמפיצים נתניהו ומקורביו, על כך שכל התנגדות אליו רק מחזקת אותו.

לדברי בכיר בליכוד ששוחח עם זמן ישראל, השיח המפלג עובד רק על הבייס האדוק והמצטמק של נתניהו והליכוד, ונתוני הסקרים וההפגנות מספקים הסבר נוסף, אסטרטגי יותר מטקטי, לשיח האחדות החדש. על פי ניתוחו, נתניהו ומקורביו מתחילים להפנים שללא קשר למועד הבחירות הבאות, הפילוג הפסיק להיות אסטרטגיה פוליטית משתלמת.

"הקו המיליטנטי של לנגן על רגש ההיעלבות ולהילחם באגרסיביות בכל מי שחושב אחרת, יכול להשאיר אותנו עם ערוץ 20 בלבד", אמר. "אם אתה רוצה להגדיל את בסיס התמיכה של הליכוד, אתה צריך לשכנע את מי שלא משוכנע. וכדי לרכוש את הלב של האנשים, אתה צריך לדבר בצורה מכובדת".

לדברי בכיר בליכוד ששוחח עם זמן ישראל, השיח המפלג עובד רק על הבייס האדוק והמצטמק של נתניהו והליכוד, ונתוני הסקרים וההפגנות מספקים הסבר נוסף, אסטרטגי יותר מטקטי, לשיח האחדות החדש

לדברי הבכיר, תומכי הליכוד מחולקים לשלוש קבוצות דומות בגודלן: ביביסטים, שמבחינתם נתניהו חשוב יותר מהליכוד; תומכי נתניהו, שלמרות זאת מעדיפים את טובת הליכוד; וקבוצה של מתנגדים נחושים לנתניהו, הרואים בהדחתו משימה חשובה יותר מהצלחת הליכוד בטווח הקצר.

מהניתוח הזה, הוא מוסיף, גוזרים חברי הכנסת של המפלגה את האסטרטגיה שלהם במבט צופה פני פריימריז. נאמני נתניהו כמו זוהר, מירי רגב ושלמה קרעי, בונים קודם כל על הבסיס הבטוח של הביביסטים, ואחרים, כמו גדעון סער, מתבססים בעיקר על המתנגדים. בתווך נמצאים רוב הפוליטיקאים בליכוד, המנסים לפנות ליותר מקהל אחד.

"עד לפני שבועיים חשבתי שההחלטה מתי יהיו בחירות היא רק בידיים של נתניהו", אומר בכיר הליכוד. "בשבועיים האחרונים אני מתרשם מההתנהלות של כחול-לבן שזה תלוי גם בהם. הם מסתכלים קדימה, ומסיקים שאין סיכוי שתהיה רוטציה. למרות שגנץ הוא גווייה פוליטית, הם אומרים לעצמם שאם ממילא נתניהו ישחט אותנו כשנוח לו, עדיף לנו לשחוט אותו כשנוח לנו וכשהוא לא רוצה לצאת לבחירות, ואולי נציל קצת מכבודנו האבוד. ולכן בסבירות גבוהה מאוד מישהו בכחול-לבן ילחץ על הכפתור".

אתה רואה אותם תומכים בפיזור הכנסת בעוד שבועיים?
"לא כל כך מהר, אבל אני חושב שזה בהחלט יכול לקרות בתוך חודש-חודשיים".

הישיבה בידיים משולבות

את הפגיעות הגדולה של נתניהו בימים אלה זיהתה שטיין טיר באופן בולט גם במהלך הנאום התוקפני האחרון בכנסת של יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד נגדו.

"אפשר לראות את ההתנהגות של נתניהו גם כשהוא מקשיב ולא מדבר. הוא ישב שם בידיים משולבות וזה הסיפור. זה לשמור על אזור הלב, והבטן והרגש. הוא מרגיש מותקף לחלוטין והוא צריך לשמור על עצמו. אין לו מי שישמור עליו יותר. הישיבה הזאת בידיים משולבות היא משהו שנתניהו כל כך מודע אליו, ולאורך השנים מעט מאוד פעמים תפסתי אותו ככה. הוא כמעט אף פעם לא סוגר ידיים.

"ופה הוא ישב עם המסכה על הפרצוף, וממש אפשר לראות את העצב בעיניים. ולמה את העצב? כי אם תמשיך לראות אחר כך, תראה שפתאום הוא צוחק על לפיד, כאילו מלגלג על השטויות שלו. אבל צחקוק זה לא תמיד כי משהו מצחיק אותנו או דרך להביע גיחוך, אלא סימן למבוכה".

נראה שלא צריך להיות חוקרי רטוריקה כדי להבין זאת. לפיד ויועציו חתכו קטע מנאומו לסרטון קצר, הכולל כמה צילומי תקריב של פני ראש הממשלה במהלך הנאום, בין השאר כאשר חייך.

נתניהו משלב ידיו בעת נאומו של יו
נתניהו משלב ידיו בעת נאומו של יו"ר האופוזיציה. 5 באוגוסט 2020 (צילום מסך מתוך כתבה בכאן 11)

"המסכה לוקחת לנו שליש מהרגשות", אומרת שטיין טיר. "אנחנו מעבירים רגשות דרך העיניים, הפה והידיים, וכשהפה מכוסה נשארות רק העיניים והידיים. יש מחקרים עדכניים שמראים שנותני שירות – מלצרים למשל – שעובדים בתקופת הקורונה עם מסכה, מקבלים פחות טיפים כי הם פחות יכולים להחצין חיוכים. אבל למרות שהפה של נתניהו מוסתר, עדיין אפשר לקרוא את הרגשות שלו דרך הידיים והעיניים. הוא נראה שם כועס, כבוי, כמו מנסה להיכנס לתוך הבית של עצמו".

מה בלט לך בנאום שלו במוצאי שבת שעברה?
"מה שבלט לי מאוד היה ההבדל בין תחילת הנאום לבין חלק השאלות, שבו הוא כביכול קצת יותר ספונטני אבל לא לגמרי. גם בתשובות הוא נצמד לסאונד בייט. כל פוליטיקאי מכין לעצמו את התשובות מראש אם הוא חכם.

"דבר נוסף שמיד קפץ לי לעין הוא שבזמן האחרון הוא ירד במשקל והרבה מהחליפות גדולות עליו. התקופה לא פשוטה לו וזה בוודאות. הגוף שלנו מגיב ואפשר לראות את זה בירידת המשקל, שנראתה גם כשהוא נאם כשמינו את רוני גמזו. נתניהו, החליפות תמיד היו מדויקות עליו, הוא נורא מדויק בנראות שלו, ושם הוא משך פעמיים את המכנסיים, כמו שגברים עושים כשהמכנסיים גדולות עליהם קצת. זה לא דבר שראיתי אצלו בעבר.

נתניהו, החליפות תמיד היו מדויקות עליו, הוא נורא מדויק בנראות שלו, ושם הוא משך פעמיים את המכנסיים, כמו שגברים עושים כשהמכנסיים גדולות עליהם קצת. זה לא דבר שראיתי אצלו בעבר"

"זה כמו בפוליגרף. כדי לדעת מתי בנאדם משקר אתה צריך לדעת קודם איך הוא מתנהג בדרך כלל; מה הדיפולט (ברירת המחדל), מה הרגיל שלו. ורק על סמך זה שואלים את השאלות. כך אתה לומד תבניות התנהגות, ונתניהו בדרך כלל מתוקתק מול המצלמות. החליפה הגדולה היא הסימן הראשון לירידה במשקל".

לפעמים אנשים עולים במשקל כשהם בצרות.
"זה נורא תלוי, לא כולם אוכלים. לפעמים אנשים כשהם בצרות צרורות יורדים מאוד במשקל. להיפך, כשהוא מדושן עונג והכל טוב, יותר כיף לאכול וגם יש יותר זמן לזה. כאן הוא מנהל את המאבק המשפטי שלו לצד ניהול המדינה, וההפגנות, והסגר, והקורונה, והפוליטיקה, והממשלה המנופחת. זה נותן את אותותיו".

קודם לנאום של נתניהו דיבר גמזו, שהביא חדשות טובות על הקורונה והיה סמכותי מאוד. ברגע שנתניהו הודיע שהוא עומד לדבר, היה די ברור שהוא לא אהב את הקרדיט שלקח גמזו ורצה לנכס לעצמו את הירידה בתחלואה.
"הוא נטרף, נטרף, נטרף. בערב המינוי של גמזו, הנאום של נתניהו היה 'אני אני ואני', אחרי זה הכלכלה ואחרי זה הבריאות. גם בנאום האחרון תראה ממה הוא מתחיל. אני עוד פעם; 'כמה אני ידעתי לנהל את הגל הראשון וכולם למדו מאיתנו' – חזרה על אותו נרטיב – 'ואני שמח שהתעקשתי – אני – על ההחלטה לצאת לסגר השני'; ואז הוא נתן את המספרים שמראים את שיפור המצב.

"רק אחר כך, כשהוא גומר לספר כמה הוא נפלא ונהדר ולהשריש עוד יותר את הסיפור שלו, הוא אומר 'אני רוצה להודות לכם אזרחי ישראל, כי זה לא הולך בלעדיכם', ויש לו צחקוק כזה (דקה 4:37). יש לו שני מקרים מעניינים של צחקוק בנאום הזה: כשהוא מדבר על האזרחים רק אחרי שדיבר על עצמו, וכשהוא מדבר על עולם התורה בשלב השאלות, ואומר 'אני מכבד מאוד את עולם התורה' (8:56).

"בשני המקרים הוא אומר את זה יותר כדי לצאת ידי חובה מאשר באמת מתכוון לתת לנו קרדיט, והצחקוק מסמן שהוא לא באמת מרגיש את זה, אפרופו השכנוע העמוק. זה בניגוד למקרים שנתניהו באמת מאמין באמונה עמוקה בדברים שלו".

ובכל זאת, הנאום היה מפויס ברובו ונתניהו השיק בו קמפיין לשימור האחדות.
"בכל הנאום, לפני שלב השאלות, הוא אמר את המילה אחדות רק פעם אחת, בסוף. 'אנחנו רואים את הסוף, אבל צריך להגיע אליו בצורה מאוחדת. שמרו על המסכות, שמרו על המרחק'. זהו, זה היה נאום האחדות הגדול שלו.

"אבל הקול, הטון שלו לאורך כל הנאום באמת הרבה יותר פייסני. הוא לא צועק, וגם כשהוא מדבר על עצמו הוא מדבר בטון סמכותי יותר, ממלכתי יותר. כאילו חזר לטון הנשיאותי. בדוקטורט שלי אני מדברת על ארבע אינטליגנציות רטוריות שיש לבני אדם: מערכתית, יצירתית, יישומית ורגשית. הנאום של נתניהו היה בסגנון המערכתי, שהוא נשיאותי, ממלכתי. אני לא צועק, אני לא עושה הרבה מדי תנועות עם הידיים, הקול שלי רגוע. זה הופך את הנאום ליותר משעמם.

"עד שטראמפ עלה לזירה, נתניהו היה אחד המנהיגים הכי יצירתיים בעולם – בפוסטרים, בשקפים, בשאלות, במשחקי מילים, בארכיון מאיראן; הכל בדרמטיות אין קץ, כדי שיהיה לתקשורת הרבה על מה לכתוב, כי 70% מהתקשורת שאנחנו סופגים היא במסרים לא מילוליים. הרטוריקה המערכתית לא נותנת לתקשורת דברים מספיק מעניינים לכתוב עליהם, ואז מתחילים להקשיב יותר למילים.

"עד שטראמפ עלה לזירה, נתניהו היה אחד המנהיגים הכי יצירתיים בעולם – בפוסטרים, בשקפים, בשאלות, במשחקי מילים, בארכיון מאיראן; הכל בדרמטיות אין קץ, כדי שיהיה לתקשורת הרבה על מה לכתוב"

"נתניהו לא דיבר הרבה בשנים האחרונות במסרים לא מילוליים שקטים. הוא לא נתן מקום למערכתי. הוא נתן מקום ליישומי, לשורות התחתונות, אני קובע, אני יודע, אני נהדר ונפלא, והוא מנסה מדי פעם לשלב את האינטליגנציה הרגשית, אבל היא קשה לו. הוא הכי אוהב את היישומית והיצירתית, אבל הוא כל כולו אומר מערכתיות. הוא בנה במשך שנים את הנראות של ראש ממשלה. הוא לא צריך להתאמץ ולעבוד קשה מדי כדי להיראות ממלכתי. יש לו קול מאוד סמכותי, החליפה התמידית, השיער, המייקאפ, הכל פיקס".

מה שמסייע לו למכור ביעילות רבה יותר את שאיפות האחדות שלו.
"אין לו בעיה לשנות מסרים. גם עניין השלום, מה זה? פתאום הוא נכנס לחיינו ונמחק הסיפוח; וכולם שמחים שיש שלום אז איש לא מציק לו. היכולת שלו לייצר הסחות דעת מדהימה, כמו הקמפיין המתוכנן נגד ההפגנות כדי שידברו רק על זה.

"אבל הסחת הדעת לא הצליחה. המנדטים יורדים, ואם הם יורדים צריך לנסות טקטיקה אחרת. אז עכשיו הוא מדבר על אחדות, אחרי שהוא הפך אותנו לימין ושמאל, חילונים דתיים, רעים וטובים, שחורים ולבנים במשך כל כך הרבה זמן. רק כשהוא צריך הוא עושה פאוזה, אומר 'לא לא, אנחנו עם ישראל, אנחנו מאוחדים'.

"הוא אמר עוד דבר בנאום. הוא הזכיר פעמיים את המילה אופטימיות בהקשר לחיסון נגד הקורונה. אבל תגיד לי אם כשהוא אומר את זה יש משהו אופטימי בקול שלו. אצל נתניהו, בנאדם עם ניסיון חיים כל כך גדול כמוהו בתחום הרטוריקה, יש שליטה טובה בגוף כשהוא מערכתי. ככה זה אצל מערכתיים.

"תחשוב על אביגדור ליברמן, על ולדימיר פוטין. הם שולטים בעצמם ברמה מאוד גבוהה. זה משדר סמכותיות, אני בשליטה עצמית מאוד גבוהה. אבל ברגע שאתה מדבר על אופטימיות, ואתה אומר את זה כאילו אנחנו עומדים להתנגש באיזה קיר, זה לא משכנע. הפעם המערכתיות לא עבדה".

כמי שעוקבת אחרי נתניהו במשך שנים, כמה תקדימית המצוקה שהוא משדר?
"אני חושבת שכמו כל דבר בחיים מדובר פה בתהליך מתמשך שנותן את אותותיו. אנחנו אחרי שלוש מערכות בחירות מתישות שהוא עבד בהן קשה מאוד. יש לו על הראש שלושה אישומים פלוס צוללות מרחפות ברחבי הארץ. יש את כל התיקים הרגילים, הקורונה, הממשלה, שום דבר לא עובד כמו שצריך. יש לו רק 26-28 מנדטים בסקרים, שזה הבייס שלו שמאוד הצטמק.

"אני נדהמת מהיכולת שלו להחזיק עד עכשיו, אבל זה נותן את האותות בגוף. מה שאנחנו מרגישים בא לידי ביטוי. אם אני מתבססת בעיקר על הנאומים שלו, והיו לו כל כך הרבה, הוא אחד החזקים והוא מצליח להחזיק. בכל פעם הוא נופל וקם, נופל וקם. ובכל זאת יש תחושה שגם טראמפ וגם הוא עומדים לפני סוף דרכם".

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
10
David Golan Golan !זה מה שאתה רוצה להבין לגבי ביבהביבים ! אני הבנתי עוד לפני הכתבה הזאת שהוא שחקן ,שלא רק שהייתה לו מורה טובה, אלה לדעתי הוא ישב וצפה בנאומיהם ושפת גופם של דיקטטורים שס... המשך קריאה

David Golan Golan !זה מה שאתה רוצה להבין לגבי ביבהביבים ! אני הבנתי עוד לפני הכתבה הזאת
שהוא שחקן ,שלא רק שהייתה לו מורה טובה, אלה לדעתי הוא ישב וצפה בנאומיהם ושפת גופם של דיקטטורים שסחפו ציבור גדול אחריהם . לדעתי הוא צפה בנאומי הצורר ועוד… . ועוד למדתי שהוא ימכור את אמא שלו למען כיסאו וכיסו וכדי להציל עצמו מהכלא. ולדעתי השחיתות שנחשפה היא טיפה בים והוא יודע זאת.לכאורה.
**"יוני ז"ל היה בקברו פחות משעה וביבי ביקש ממני את כספי הדירה" … דבר אחד הוא שוכח לספר: איך עבור כמה שקלים, הוא לא נתן את הכבוד האחרון לאחיו המת".

ובכן, כמה אותיות בשביל להבין שכל אדם מעל גיל 70 מתקרב לסוף. אפילו אם הוא ביבי המשיח. תזכרו את בגין. אם לא שרה ויאיר, שדוחקים בזקן החביב, ביבי מזמן היה קונה חכה ויושב בפלורידה, לדוג דג... המשך קריאה

ובכן, כמה אותיות בשביל להבין שכל אדם מעל גיל 70 מתקרב לסוף. אפילו אם הוא ביבי המשיח. תזכרו את בגין.
אם לא שרה ויאיר, שדוחקים בזקן החביב, ביבי מזמן היה קונה חכה ויושב בפלורידה, לדוג דגים.

מכול האנליזה שלך סופר ינטליגנטית עדכנית הבנתי שנתניהו אישיות ענקית שכולכם בשמאל ממש גמדים לידו . ירד במשקל ? כניראה שהמנהיג לא מזמין יותר חמגשיות כי הוא באמת משתדל שיפסיקו לבדוק לו את ה... המשך קריאה

מכול האנליזה שלך סופר ינטליגנטית עדכנית הבנתי שנתניהו אישיות ענקית שכולכם בשמאל ממש גמדים לידו . ירד במשקל ? כניראה שהמנהיג לא מזמין יותר חמגשיות כי הוא באמת משתדל שיפסיקו לבדוק לו את הצלחות בבית בדיוק לפני שהוא מתחיל לאכול . למרות כול מה שהיה לומר כדי לעודד את השמאלנים שנתניהו" נראה כבוי וחלש ורזה ונגע באף" נמשיך לבחור רק ימין וגם עדיף נתניהו וזה אני משוכנע שהרבה שמאלנים יעשו כך כי הרבה מבינים היום את שכול שונאי נתניהו רוצים ממשלה פולנית וזה כמובן לא יקרה . בחירות בקרוב .הללו את היושב במרום ושומר את המנהיג שהעם בחר בו

איזה קישקושים!!! נתניהו הוא מנהיג וכמו משה רבינו צריך לסבול את כל חורשי המזימות והמסיתים . זה לא קל אבל זה מראה שוב את כוחו . גם משה רבינו רצה להתפטר מרוב טרוניות המסיתים אבל התגבר והמש... המשך קריאה

איזה קישקושים!!! נתניהו הוא מנהיג וכמו משה רבינו צריך לסבול את כל חורשי המזימות והמסיתים . זה לא קל אבל זה מראה שוב את כוחו . גם משה רבינו רצה להתפטר מרוב טרוניות המסיתים אבל התגבר והמשיך בשליחותו החשובה.

חחחח מה שאני אוהבת......שכל המנתחים למינהים , וכל הפרשנים של נתניהו , בסופו של דבר נשמעים כמפטזים ! הם מנתחים ומפרשים את מה שהיו רוצים שיקרה ! נתניהו בחוכמתו מנפץ להם את הטזה !! לגבח הט... המשך קריאה

חחחח מה שאני אוהבת……שכל המנתחים למינהים , וכל הפרשנים של נתניהו , בסופו של דבר נשמעים כמפטזים ! הם מנתחים ומפרשים את מה שהיו רוצים שיקרה ! נתניהו בחוכמתו מנפץ להם את הטזה !!
לגבח הטענה שנתניהו מסית ומפלג ,שכץקר וכזב , מעולם לא שמענו אותו מנבל פיו מתלהם כלפי משהוא , ובעיקר באופן אישי או משפחתי כפי שעושים זאת השקם וערב מתנגיו ומתחריו ! לא יעזור שום ניתוח או כתבה , נתניהו ירשם בהיסטוריה כמנהיג הגדול של מדינת ישראל !
נ.ב. הלואי שהייתה חצי מהניתוח והביקורת של נתניהו כלפי "מניהיגי" אוסלו התמימים והנאיבים , אולי היינו חוסכים את האבודן של 3000 אזרחים "קורבנות השלום" !
מצפה לקרוא ניתוח אופי והסתה של אנשי האופוזיציה…….!!!!

מספיק לעקוב אחרי כל פעולה שלו הוא ידוע כאדם בעל סגולות אל אנושיות לפיכך הקודים משתנים את מדברת על שפת הגוף אשר אין ספק שהיא שונה לגמרי מהקודים של האדם הפשוט ההסבר שונה לחלוטין אין ספק... המשך קריאה

מספיק לעקוב אחרי כל פעולה שלו הוא ידוע כאדם
בעל סגולות אל אנושיות לפיכך הקודים משתנים את מדברת על שפת הגוף אשר אין ספק שהיא שונה לגמרי מהקודים של האדם הפשוט ההסבר שונה לחלוטין
אין ספק

כתבה מעניינת מאוד רק חבל שאין הצעות והמלצות איך להוריד אותו מהעץ הגבוה עליו הוא טיפס.הדגשתם מספר פעמים את הקשר שלו לטראמפ מאז ביקורו של טראמפ בארץ ביבי מנסה לחקות אותו. גם יש צורך לנתח ... המשך קריאה

כתבה מעניינת מאוד רק חבל שאין הצעות והמלצות איך להוריד אותו מהעץ הגבוה עליו הוא טיפס.הדגשתם מספר פעמים את הקשר שלו לטראמפ מאז ביקורו של טראמפ בארץ ביבי מנסה לחקות אותו. גם יש צורך לנתח את התנהגותו של גנץ שמראה כמה הוא תמים ופחדן.תודה

עוד 3,001 מילים ו-10 תגובות
סגירה