ישראל כ"ץ לא עומד בלחץ

ההתפרצות החריפה של ישראל כ"ץ אתמול בקבינט הקורונה העידה על הלחץ הרב ששרוי בו שר האוצר ● מי שהצליח להעביר את מרבית הקריירה שלו ללא מאבקים סוערים במיוחד, מוצא את עצמו בהתנגשות חזיתית עם כל הסובבים אותו - מול הפקידים, מול התקשורת ולאחרונה גם מול השרים וראש הממשלה ● כעת הוא מחכה להגעתה של מיכל עבאדי- בויאנג'ו בתקווה שלפחות בתוך האוצר יהיו נאמנים לו ● פרשנות

ישראל כ"ץ במסיבת עיתונאים שקיים במשרד האוצר בירושלים. יולי 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
ישראל כ״ץ במסיבת עיתונאים שקיים במשרד האוצר בירושלים. יולי 2020

התקרית יוצאת הדופן אמש בקבינט הקורונה לימדה שוב על מצבו הבלתי אפשרי של שר האוצר ישראל כ"ץ בממשלה הזו.

כ"ץ, שנקלע לעוד ויכוח אינסופי עם משרד הבריאות על קצב הפתיחה של חנויות המסחר, נזף בד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראשת שירותי בריאות הציבור במשרד, ואמר לה בכעס שהוא לא מדבר עם פקידים אלא רק עם שר הבריאות.

שר הבריאות יולי אדלשטיין גיבה את אלרעי-פרייס וסנט בכ"ץ כי הוא "יודע להתנפל על פקידים". ראש הממשלה בנימין נתניהו התייצב לצדם של אדלשטיין ואלרעי-פרייס בוויכוח והעיר לכ"ץ על סגנון הדיבור – יש האומרים אף נזף בו.

כ"ץ הוא איש רגוע בדרך כלל, וקשה להוציא אותו משלוותו. את הקריירה הפוליטית שלו הוא ניהל עד כה בשקט יחסי ובהצלחה. לא נרשמו על שמו מאבקים סוערים והתכתשויות קשות, וגם המלחמה המתישה שניהל בגדעון סער וגלעד ארדן לא חרגה מגבולות הגזרה המוכרת בצמרת הליכוד.

בנימין נתניהו וישראל כ
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ. יולי 2020 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

כ"ץ ידע לאורך השנים לשלב את הכוח הרב שצבר בליכוד עם העוצמה שאותה דרש וקיבל ובה גם השתמש במשרדי הממשלה, בעיקר בתחבורה. אף אחד לא הצליח לעצור אותו – גם לא נתניהו, שלא אוהב לראות לידו אנשים חזקים. הכוח של כ"ץ והבריתות הענפות שרקם בליכוד הרתיעו את ראש הממשלה. נתניהו ארב לכ"ץ וחיכה להזדמנות.

ואז הגיעה שעת המבחן האמיתי במשרד האוצר. כ"ץ התעקש לקבל את המשרד ולנהל את המשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדות המדינה. הוא משוכנע שיש לו את הכישורים והמנהיגות הדרושים למשימה הלאומית הכבדה מנשוא, ומכאן הוא רק יקפוץ לראש הפירמידה.

כ"ץ התעקש לקבל את האוצר ולנהל את המשבר הכלכלי החמור ביותר בתולדות המדינה. הוא משוכנע שיש לו את הכישורים הדרושים למשימה הלאומית הכבדה מנשוא, ומכאן הוא רק יקפוץ לראש הפירמידה

אבל עד מהרה, כ"ץ חש נרדף. חשוף בצריח. החשדנות הפכה כמעט לאובססיה. הוא הרגיש שכולם נגדו – פקידי האוצר הבכירים, אלפי המפגינים בשטח, שרים יריבים וחברי כנסת כמו מיקי זוהר וניר ברקת שחיכו לנפילתו, וגם פרשנים וכתבים כלכליים בכירים שהוציאו אותו מדעתו.

השבוע האחרון היה סיוט תקשורתי מבחינת כ"ץ. זה התחיל ביום רביעי בבוקר בראיון לישי שנרב בגלי צה"ל. כאשר הכתב הכלכלי ניתאי ענבי ביקש להשחיל שאלה כ"ץ סירב לענות, כינה אותו שקרן ואיים לעזוב את השידור. כ"ץ טען מאוחר יותר כי ענבי משמיץ אותו ללא הרף, וכי הראיון המשולש היה בניגוד להסכמות המוקדמות. לתכנית הבוקר של שנרב בגל"צ הוא כבר לא יחזור.

ביום שישי פתח כ"ץ את העיתונים וראה מתקפה משולבת של בכירי הפרשנים הכלכליים, סבר פלוצקר בידיעות אחרונות ונחמיה שטרסלר ב"הארץ". השניים תיארו תמונה עגומה של שר אוצר שלא מנהל את המשרד, לא שולט בחומר ומתנהג בגסות לפקידים.

כ"ץ מכחיש את הטענות. התגובה שלו מתחברת לנרטיב הידוע של נתניהו. "פרשני השמאל תוקפים  אותי בגלל שאני שר אוצר חזק מהליכוד", טען. קשה להניח שכ"ץ האמין שאי-פעם ישלוף את הטיעון האולטימטיבי הזה, שהוא בעצם בריחה נואשת מדיון ענייני, כי ממילא כולם נגדו.

ישראל כ"ץ ושאול מרידור (משמאל), יולי 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
ישראל כ"ץ ושאול מרידור (משמאל), יולי 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

הבעיה היא שגם ראש הממשלה נגד כ"ץ, וזו אולי כל הטרגדיה שלו. כ"ץ מוציא את הנשמה כדי להעביר החלטות במשרד האוצר מול שרשרת הפקידות שנראית לו לפעמים עוינת, אבל אז נתניהו מגיע, זורק את הכול ומקבל החלטות משלו, על פי האינטרסים הנוחים לו.

כאשר כ"ץ התעצבן בתחילת הסגר השני על ההחלטה לסגור מקומות עבודה קטנים שאינם מקבלים קהל, חשף נתניהו את מה שהוא באמת חושב עליו. "ראש הממשלה לא נכנע ללחצים מצד אלה שמנסים לקושש קולות על חשבון בריאות הציבור", הגיבה בארסיות לשכת ראש הממשלה.

בקיצור, כ"ץ מרגיש על בשרו את אופיו האמיתי של נתניהו. וזה בכלל לא משנה שכ"ץ עמד בראש המטה שלו בפריימריז מול גדעון סער על ראשות הליכוד בדצמבר האחרון, וניהל את מטה הליכוד בבחירות עצמן.

וזה גם לא משנה שכ"ץ מתמרן את תקציבי המדינה על פי הצרכים הפוליטיים של נתניהו, וחוטף ביקורת עצומה. עכשיו באה גם ההסתייגות של נתניהו מהדברים של כ"ץ כלפי ד"ר אלרעי-פרייס, שלא הוסיפה לשר האוצר הרבה בריאות בימים אלה.

מיכל עבאדי בויאנג'ו בעת כהונתה כחשבת הכללית של משרד האוצר, ב-2016 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
מיכל עבאדי בויאנג'ו בעת כהונתה כחשבת הכללית של משרד האוצר, ב-2016 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

כ"ץ מחכה עכשיו בקוצר רוח לפקידים הבכירים שיביא לאוצר, בתקווה שאלו יגלו נאמנות כלפיו ויאזנו את התמונה מול אנשי המקצוע האחרים בצמרת המשרד.

כפי שפורסם לראשונה בזמן ישראל, מיכל עבאדי-בויאנג'ו אמורה להיכנס בסוף החודש לתפקיד החשוב ביותר – ראש אגף התקציבים, במקומו של שאול מרידור, שאותו כינה כ"ץ "פוליטרוק של כחול-לבן". כ"ץ תולה גם תקוות בחשב הכללי החדש שגייס, יהלי רוטנברג, אותו הוא מחשיב כעילוי.

כ"ץ מחפש גם מנכ"ל חדש לאוצר במקומה של קרן טרנר אייל, שעזבה בנסיבות לא ברורות – מה שרק הוסיף לדימוי הכאוס במשרד. אגב, הפרסומים לפיהם מנכ"ל נתיבי ישראל נסים פרץ יחליף את טרנר אייל אינם נכונים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
לאחר הגהה: יש פה איזה מפל שלג בהתדרדרות של ממשלת ישראל. נופל אחד גורר את האחר בתקוה לחלץ עצמו. זו שכ"ץ מחכה לה כראש החדש של אגף התקציבים היא בחירה בעייתית כי היא עצמה עם סיפור רקע מור... המשך קריאה

לאחר הגהה:

יש פה איזה מפל שלג בהתדרדרות של ממשלת ישראל. נופל אחד גורר את האחר בתקוה לחלץ עצמו. זו שכ"ץ מחכה לה כראש החדש של אגף התקציבים היא בחירה בעייתית כי היא עצמה עם סיפור רקע מורכב.
רואים את כל הסימנים הרגילים של שקיעה והליכה לקראת אבדון של נתניהו והממשלה הזאת. זה יסתיים ברגע מסוים ב"פיצוץ" – שרק מהותו המדויקת ועיתויו לא ברורים אך הוא עצמו מובטח.
דרמה וגם טרגדיה בישראל – שבבת אחת איבדה כל כך הרבה מתדמיתה והאופן בו היא תופסת את עצמה.

יש םה איזה מפל שלג בהתדרדרות של ממשלת ישראל. נופל אחד גורר את האחר בתקוה לחלץ עצמו. זו שכ"ץ מחכה לאשה  הזו כראש אגף התקציבים בעייתי כי היא עם סיפור רקע מורכב מאד. רואים את כל הסימנים ה... המשך קריאה

יש םה איזה מפל שלג בהתדרדרות של ממשלת ישראל. נופל אחד גורר את האחר בתקוה לחלץ עצמו. זו שכ"ץ מחכה לאשה  הזו כראש אגף התקציבים בעייתי כי היא עם סיפור רקע מורכב מאד. רואים את כל הסימנים הרגילים של שקיעה והליכה לקראת אבדון של נתניהו והממשלה הזאת. זה יסתיים ברגע מסוים ב"פיצוץ" – שרק מהותו המדויקת ועיתויו לא ברורים אך הוא עצמו מובטח.
דרמה וגם טרגדיה בישראל – שבבת אחת איבדה כל כך הרבה מתדמיתה והאופן בו היא תופסת את עצמה.

עוד 680 מילים ו-2 תגובות
סגירה