מכירת ה-F35 לאמירויות היא סיכון מחושב לישראל

מטוס החמקן, F-35 (צילום: Liz Kaszynski / Flash 90)
Liz Kaszynski / Flash 90
מטוס החמקן, F-35

ארצות הברית עשויה למכור לאיחוד האמירויות הערביות (או בקיצור: האמירויות) את מטוס הקרב-תקיפה החדיש, ה-F35. ישראל לא מתלהבת מכך, בלשון המעטה, אבל היא השלימה עם זה ויחסית אין זה כה נורא מבחינתה.

ישראל והאמירויות חתמו על הסכם שלום, שהוא גם הסכם נגד האויב המשותף שלהן, איראן. מבחינת האמירויות – הרוצה שלום (עם ישראל) ייכון למלחמה (נגד איראן, לא ישראל). לכן האמירויות רוצה לרכוש את ה-F35. זהו מטוס אמריקאי מתקדם מאד, ובמזרח התיכון הוא נמצא רק בידי ישראל. ישראל היתה מעדיפה שזה ישמר כך, אבל זה כנראה לא יקרה. מטוס זה, המכונה "אדיר" בישראל, לקח את חיל האוויר שלה לגבהים חדשים. יש לו יכולות מדהימות אשר ישראל לא רוצה שאף מדינה ערבית תהנה מהן. זה נכון גם לאמירויות. אך עד כמה על ישראל לחשוש מכך? יש כמה סיבות שמצמצמות את הסיכון.

מטוס ה-F35, המכונה בישראל "אדיר", לקח את חיל האוויר שלה לגבהים חדשים. יש לו יכולות מדהימות שישראל לא רוצה שאף מדינה ערבית, כולל האמירויות, תהנה מהן.  אך עד כמה על ישראל לחשוש מכך?

לישראל אין ממש סיבות לחשוש מהאמירויות, בלי קשר להסכם השלום ביניהן. גם אם השלום איתה יתגלה כשלום קר ואף יקרוס, אין לשתי המדינות סיבות ממשיות לסכסוכים. ישראל והאמירויות מאד רחוקות אחת מהשניה (מרחק של יותר מאלפיים ק"מ) אז אין מריבות על שטח, מים וכדומה, כפי שיש בין ישראל לפלסטינים וסוריה למשל. לישראל יש אתגרים בטחוניים רבים. יש גם כאלו שעשויים להתפתח. בתחתית הרשימה הזו קיימת האפשרות של עימות כלשהו עם האמירויות.

מבחינת ישראל עשויה להיות חשיבות רבה לקשר הדוק עם האמירויות, אפילו עד כדי מכירת F35 לאמירויות. שיקול דומה היה לישראל עם מצרים וירדן, עימן יש שלום ותיק, שקלטו מטוסים אמריקאיים מתקדמים מסוג F16. עם מדינות אלו, במיוחד עם מצרים, ישנה סבירות, גם אם נמוכה מאד, שהן עלולות בעתיד לחזור להיות יריבות של ישראל. הסיכון הפוטנציאלי מהן גבוה יותר מזה שנשקף מהאמירויות, שמעולם לא נלחמה נגד ישראל.

ל-F35 יש מספר דגמים. ישראל עשויה לדרוש כי האמירויות תקבל דגם נחות יותר מזה שיש לישראל, למשל בתוכנות המחשב שלו, בהיבטים שונים בסייבר ועוד. כמו כן המרחק הרב בין ישראל לאמירויות יכביד מאד על האמירויות לתקוף את ישראל עם F35. הטווח המבצעי של מטוס זה לא מאפשר לו להגיע לישראל ולחזור לאמירויות. מטוס זה יכול לשאת מיכלי דלק נוספים, נתיקים, כדי להאריך את הטווח שלו, אבל נשיאתם תגרום לו לאבד את אחד מיתרונותיו העיקריים, החמקנות, כלומר הוא יתגלה במכ"ם.

הגעת ה-F35 לאמירויות תיקח שנים. פולין, שגם קנתה את המטוס, תקבל אותו רק בעוד ארבע שנים. ייתכן שייקח כעשור עד שהאמירויות תקבל את המטוס, גם בגלל המורכבות של אישור זה בקונגרס האמריקאי. יש שם חילוקי דעות שנוגעים, למשל, לשימוש בעייתי שעשתה האמירויות בעבר בנשק אמריקאי שיש לה בעת המלחמה בתימן, יחד עם הרצון לשמור על סודות מטוס זה כדי שלא יזלגו ליריביה של ארצות הברית ועוד. באמירויות יש אזרחים זרים רבים, כולל מאיראן.

לקשר הדוק עם האמירויות עשוי להיות חשוב מאוד לישראל, אפילו עד כדי מכירת F35 לאמירויות. שיקול דומה היה לישראל עם מצרים וירדן, עימן יש שלום ותיק, שקלטו מטוסים אמריקאיים מתקדמים מסוג F16

ישראל היתה יכולה להיאבק במכירת המטוס, באופן רשמי או לא, תוך גיוס התומכים הרבים שיש לה בארצות הברית. אבל ישראל לא רוצה לקומם את ארצות הברית. אם הממשל האמריקאי רוצה למכור F35 לאמירויות, כולל בגלל שיקולים כלכליים, ישראל היתה מתקשה לעצרו ואף היתה עשויה לשלם על כך מחיר כבד. ישראל היתה עשויה גם לעצבן את האמירויות וגרוע מכך את הממשל האמריקאי, את חברות הנשק האמריקאיות ועוד, ובסוף היה עליה להשלים עם מציאות שה-F35 נמכר לאמירויות.

אם האמירויות תקבל את ה-F35, מדינות ערב נוספות עשויות לדרוש לקבלו, וחלקן, כקטאר, כבר צועדות בכיוון זה. גם אם אחת מהן תהפוך ליריבה של ישראל היא מן הסתם תהיה גם יריבה של ארצות הברית. אותה מדינה ערבית תאבד נגישות לשוק הנשק האמריקאי, כולל לחלפים, תחמושת, ידע וכדומה. בלעדי תמיכה זו יהיה קשה מאד למדינה ערבית סוררת לתפעל מטוס ועוד כה מורכב כמו ה- F35, שעשוי להיות בעל תועלת מועטה. כך זה קרה באיראן בזמנו.

בסך הכל עדיף שהאמירויות לא תקבל ה-F35, אבל גם אם זה יתבצע – מבחינת ישראל לא יהיה זה כה גרוע. יהיה זה סיכון מחושב, וישראל כבר לקחה בעבר סיכונים גדולים בהרבה. יהיה זה כדאי במיוחד אם היחסים עם האמירויות יתפתחו ויועילו לישראל במידה כזו שהישגים אלו יאפילו אל הסיכון של התחמשות האמירויות בנשק אמריקאי מתקדם.

אהוד עילם, חוקר של בטחון לאומי של ישראל, בעל דוקטרט בתחום. בעבר עבד בתחום עבור צה"ל, כאזרח, במשך מספר שנים. פרסם שבעה ספרים, רובם באנגלית. האחרון, מ-2019, היה על: צה"ל מול גרילה וטרור (הוצאת משרד הבטחון ומודן) https://www.booknet.co.il/prodtxt.asp?id=139278#.XUv3bPJKipo

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 678 מילים
סגירה