על הונאת התודעה הגדולה של "רוב העם בימין"

כרזות בהפגנה נגד בנימין נתניהו בכיכר רבין, 4 ביוני 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
כרזות בהפגנה נגד בנימין נתניהו בכיכר רבין, 4 ביוני 2020

נוכח הסקרים האחרונים, לציון רצח רבין, ובכלל נוכח הבחירות שתבואנה במהרה אמן, אבקש להתייחס לאחת מהונאות התודעה הגדולות ביותר לפיה "רוב העם בימין".

אני שמאלני. אני מאמין שלשמאל בישראל 2020 יש שלושה עקרונות:

  1. היפרדות בהסכם מהפלסטינים
  2. הפרדת דת ומדינה
  3. כלכלה של מדינת רווחה סקנדינבייה-סטייל.

אני מעריך שהרוב המכריע של אנשים שמגדירים את עצמם אנשי שמאל מזדהים עם שלושת העקרונות הללו. גם היפרדות מהפלסטינים, גם הפרדת דת ומדינה, גם מדינת רווחה. גם וגם וגם. מנגד, ובהתאם, גם לימין בישראל יש שלושה עקרונות:

  1. א"י השלמה
  2. מדינת ישראל כמדינה יהודית
  3. כלכלה קפיטליסטית ארה"ב-סטייל

אז בואו נבדוק את הימין, וכשאני אומר 'נבדוק' אני מתכוון להתעלם לחלוטין מהדברים שאנשי ימין אומרים, ומתייחס אך ורק למה שהם עושים. אז את קואליציית ה"ימין" מרכיבים כבר שנים שלושה גושים עיקריים: ליכוד, כיפה סרוגה (ובתוכם המתנחלים), חרדים.

אז מי בימין תומך בא"י השלמה?

כאן אנחנו מוצאים בעיקר את המתנחלים. הם מוכיחים את חשיבות א"י השלמה עבורם גם בהתיישבות בעזה (כשהתאפשרה להם), גם ביו"ש, וגם במאבקים שהם מנהלים נגד פינוי מאותם מקומות.

לעומתם, הליכוד – לא רק שלא כבש אף דונם בכל שנותיו, הוא מוסר שטחים שנכבשו. אדם שמצביע לליכוד לפיכך אינו תומך בא"י השלמה אלא להפך.

החרדים אדישים לא"י השלמה, הם מעוניינים בשטחי יו"ש רק במידה וזה מאפשר להם לבנות דיור זול, אבל בזו מסתכמת מחויבותם לעיקרון זה. אדרבא, סביב הנסיגה מעזה, אם אריאל שרון הליכודניק היה האדריכל של הנסיגה, ונתניהו, גם ליכודניק, קבלן עבודות העפר שלו בכנסת, הרי שמר"ן עובדיה יוסף העניק לנסיגה את תעודת הכשרות.

אז מי בימין תומך במדינה יהודית?

פה כמובן החרדים מובילים בראש, שוב, כפי שהם מוכיחים באורח חייהם ובמאבקים שהם מנהלים – הם רוצים מדינת הלכה. כיפה סרוגה גם הם בעניין אם כי במידה פחותה, רבים מהם הם יהודים-לייט לעומת החרדים.

והליכוד? ללא ספק אצל רבים מהם יש משקל רב למסורת אבל הם מתנגדים למדינת הלכה, ובמיוחד אינם מעוניינים בשום מגבלות בשבת. הם נוסעים, וקונים, ומבלים, וממנגלים בשבת. במיוחד בשבת! ליברמן ובוחריו גם נחשבים ימין, עד לפני יומיים הם היו חלק מהקואליציה של הימין, והם מתנגדים לדת אפילו יותר מרוב השמאל.

החרדים, כפי שמוכיחים באורח חייהם ובמאבקיהם, רוצים מדינת הלכה. כיפה סרוגה בענין אך במידה פחותה. והליכוד? אצל רבים מהם יש משקל רב למסורת, אך התנגדות למדינת הלכה ובמיוחד למגבלות בשבת

אז מי בימין תומך בכלכלה קפיטליסטית ארה"ב סטייל?

זה הכי מורכב. החרדים כמובן מתנגדים לכך מפני שהם מתקיימים בעיקר מקיצבאות על חשבון משלם המיסים. בקרב כיפה סרוגה יש את המעמד הבורגני שלדעתי רוצים כלכלה אולטרה-קפיטליסטית.

אבל יש גם את המתנחלים. אני מודה שלא בדקתי את העניין לעומק אבל אני לא מכיר מפעלים גדולים בשטחים. בגושים הגדולים יש קצת תעשייה, פה ושם עוד כמה דברים קטנים, אם אני צריך לנחש המתנחלים מקבלים לפחות 10 שקלים מהמדינה על כל שקל שהם מייצרים – זה לא עושה חשק להיות קפיטליסט בסידור כזה.

ויש את הליכוד, ששוב, נשים בצד את האמירות, רק הגביר את אחיזת המונופולים והוועדים הגדולים בכלכלה הישראלית, הגביר את הבירוקרטיה וחוסר היעילות של הממשלה, וכמובן, משלם את כל אותם כספי מיסים לחרדים ומתנחלים באופן לא קפיטליסטי בעליל. זאת ועוד, מאחר ורבים בקרב מצביעי הליכוד נזקקים לקיצבאות מסוגים שונים (למשל עקב שיעור האבטלה הגבוה בקרב מצביעי הליכוד), יש להניח שגם הם לא באמת רוצים כלכלה קפיטליסטית טהורה.

אז מי נשאר בימין שהוא באמת ימני?

מי בישראל גם פועל לטובת א"י השלמה, גם חי אורח חיים דתי, וגם מקדם כלכלה קפיטליסטית?

בנט? בנט מבין היטב שמשמעות מדינת הלכה היא סוף המפעל הציוני, הוא רוצה כלכלה קפיטליסטית, לא קיצבאות, והאיש גר ברעננה – שייספר לחברים שלו שהוא בעד סיפוח. שקד? הנ"ל דוחפת לכלכלה קפיטליסטית (חזירית) – אם זה היה תלוי בה לא היו שום קצבאות, לאף אחד. שקד יותר צפונבונית מבנט ואינה דתייה כלל. דרעי? כן רוצה מדינת הלכה, נייטרלי לגבי השטחים, מתנגד לקפיטליזם. ליצמן? לא. סמוטריץ'? לא.

אז מי כן? אני אישית מכיר אדם אחד כזה, שמו ארז צדוק. מתנחל, דתי, בעלים של קרן השקעות (מיוחדת במינה לטובה). הגם שאיני מסכים עם דעותיו במספר תחומים, אני מחזיק ממנו אדם ערכי אשר מגשים בחייו את שלושת ערכי הימין. גם וגם וגם. ד.א. אותו ארז צדוק ניסה להכנס למערכת הפוליטית אבל מהר מאד נפלט ממנה (חבל) מפני שאין שם שום ביקוש לאנשים כמותו במפלגות הימין.

מי בישראל גם פועל לטובת א"י השלמה, גם חי אורח חיים דתי, וגם מקדם כלכלה קפיטליסטית? אני אישית מכיר אדם אחד כזה, שמו ארז צדוק. מתנחל, דתי, בעלים של קרן השקעות

לא בכדי אין ביקוש לעיתונות מהימין ואידלסון נאלץ להפסיד מיליארדים כדי לממן את שטיפת המוח היומית הימנית, בחינם, שהרי איש לא ישלם אפילו שקל על נייר מסוג זה. לא בכדי כל התוכניות בערוצי התקשורת שעוברות השתלטות על ידי אנשי ימין מאבדות מאזינים, ולערוץ ימני פרופר יש אפס רייטינג. וההוכחה הברורה ביותר קיימת בשטח: למעט מספר ביביסטים, אף אחד לא בא "להגן על שילטון הימין".

רוצה לומר, מפלגת שמאל קלאסי שכל המועמדים שלה לכנסת היו מתחייבים עם ערבות בנקאית אישית ע"ס 10 מיליון ש"ח גם להיפרדות מהפלסטינים, גם להפרדת דת ומדינה, וגם למדינת רווחה, מפלגה כזו הייתה מקבלת לדעתי מעל 40 מנדטים.

לעומת זאת, מפלגת ימין קלאסי, שכל המועמדים שלה לכנסת היו מתחייבים עם אותה ערבות בנקאית גם לסיפוח, גם למדינת הלכה יהודית, וגם לכלכלה קפיטליסטית על מלא, לא הייתה עוברת את אחוז החסימה.

אז רוב העם הוא לא בימין. זו אחת הפיקציות הגדולות שמשווקים לנו כבר שנים. מה שמחבר את קואליציית הימין, זה לא אידיאולוגיה ימנית משותפת, להפך, מבחינה אידיאולוגית אנחנו מוצאים שם ניגודים: חרדים עם חופשיים, אנשי ארץ ישראל השלמה ומוסרי שטחים, קפיטליסטים ומקבלי קיצבאות.

מה שמביא אותנו לנתניהו והאמירה של ינון מגל ודומיו "בשמאל מנסים להפיל את מנהיג הימין". למרבה הפלא, בעוד שבקואליציית ה"ימין" חברים פוליטיקאים שמחזיקים ומקיימים לפחות חלק ממה שמגדיר את הימין, וכן יש בינהם חפיפה מסויימת (למשל ליברמן והמתנחלים סביב א"י השלמה, כיפה סרוגה וליכוד סביב המסורת), הרי שבראש קואליציית ה"ימין" עומד אדם שלא מקיים ולו עיקרון אחד של הימין.

אדרבא, הוא ההפך הגמור: למעט בגין, שנסג משטח גדול בפעם אחת (לזכותו יאמר שבתמורה להסכם שלום עם מצריים), נתניהו הסיג את הריבונות הישראלית מהכי הרבה שטחים: עזה, חברון, הכנסיה הרוסית, הר הבית, צופר, נהריים, שלא לדבר על אובדן הריבונות הישראלית במזרח ירושלים, דרום ת"א, והפזורה הבדואית. ועכשיו הוא ויתר על יו"ש.

מבחינת יהדות נתניהו הוא כנראה הפוליטיקאי הישראלי הרחוק ביותר מהיהדות באורח חייו. מדובר באדם שמקבל נכשל בעשרת הדיברות, עם שם לועזי ואישה נוכריה, לא היה חסר הרבה שיתבולל בניכר.

ונתניהו הוא ראש הממשלה שהזרים הכי הרבה קיצבאות לאנשים צעירים שאינם עובדים, ושהצמיח את הממשלה והממשל הכי בזבזנים והכי לא יעילים בתולדות המדינה – קפיטליזם זה לא.

מפלגת ימין קלאסי, שכל מועמדיה לכנסת היו מתחייבים עם ערבות בנקאית גם לסיפוח, גם למדינת הלכה יהודית, וגם לכלכלה קפיטליסטית על מלא, לא הייתה עוברת את אחוז החסימה

כך, בניגוד לשמאל אשר אכן מחובר בזכות ערכים משותפים, יש דבק אחר שמדביק את גוש הימין, ויש סיבה אחרת לכך שנתניהו הוא העומד בראש הגוש הזה כבר שנים – הדבק הזה מורכב מתערובת של שחיתות, בכיינות, ואימפוטנציה. אך טבעי שמי שעומד בראש הגוש הוא המושחת, הבכיין, והאימפוטנט הגדול ביותר שקם בתולדות עם ישראל.

אני כותב את הדברים הללו ראשית כדי שבשמאל לא יפחדו מבחירות. כדי להזכיר לכולם, שאם יש איזושהי קבוצה גדולה עם בסיס ערכי משותף ולא חפיפה דלה בין מרכיביה הרי שזה השמאל.

אדרבא, עם השנים השמאל דווקא גדל: יותר אנשים הבינו שיש להפרד מהפלסטינים, יותר אנשים מבינים שיש להפריד בין דת למדינה, ויותר אנשים מבינים שהמדינה צריכה אפילו להרחיב ולשפר את רשת תמיכה לאזרח. יותר אנשים, ובמיוחד נוכח הקורונה.

הסיבה השנייה שאני כותב את הדברים הללו, היא כדי לציין שעל מנת לחולל שוב מהפך, בכיוון ההפוך, השמאל צריך ללמוד לשתף פעולה כמו בגוש העאלכ-ימין. לגוש השמאל הגדול בקרב האוכלוסיה היהודית, יש מכנה משותף הרבה יותר גדול עם אזרחי המדינה הלא יהודים, מאשר המכנה המשותף הקיים בין דרעי ונתניהו.

לשמאל יש מכנה משותף הרבה יותר גדול עם הציונות הדתית (לפחות בתחומי הקו הירוק) ממה שהיה לליצמן וליברמן, וניתן לבנות גשרים אפילו עם חלק ניכר מהחרדים שמבינים, בעיקר היום, לאן הובילו אותם הפוליטיקאים שלהם עם הגוש: עוני, מחלות, ובלי אף "גדול תורה" שיחליף את אלו שהלכו לעולמם מזיקנה או קורונה, וזאת למרות המיליארדים שנשפכו על הישיבות.

אף אחד לא מבטיח שנתניהו לא יצליח לייצר רוב פרלמנטרי ולהרכיב שוב ממשלה, אבל זה שוב לא יהיה על בסיס רוב בימין אלא על ידי שימוש באותו דבק. מצביעי השמאל צריכים להפסיק עם הטהרנות, ולהצביע למישהו בשמאל שהם מכירים, גם אם הם לא מרוצים ממנו ב 100%.

בחירה בבנט היא בחירה בנתניהו באופן גלוי, הצבעה לרשימה המשותפת היא בחירה בנתניהו באופן סמוי – המשותפת מתואמת עם נתניהו כבר שנים, מבחינה פרלמנטרית מדובר במותג הליכוד למגזר הערבי. מי שלא מבין זאת, שיבדוק איזו מפלגה באופוזיציה הפילה את החוק שמונע מנאשם בפלילים לשמש כנשיא, ועוד שלל דוגמאות בעבר בהן הם הצביעו או נמנעו לטובת נתניהו, תמיד מהאופוזיציה.

בניגוד לשמאל שמחובר בערכים משותפים, יש דבק אחר שמדביק את גוש הימין – תערובת שחיתות, בכיינות ואימפוטנציה. אך טבעי שהעומד בראש הגוש הוא המושחת, הבכיין, והאימפוטנט הגדול ביותר בתולדות עם ישראל

מחנה השמאל הוא המחנה הגדול. אלמלא בגידה של נבחריו הוא היה היום בשלטון והמדינה הייתה יכולה להחלץ. לא משלטון הימין, אלא משלטון נתניהו, המקרב את המדינה אל קיצה מדי יום ביומו. זה אפשרי, זה יקרה.

ד"ר זיו יקותיאלי הוא מהנדס אלקטרוניקה וחוקר מוח. מנכ"ל ומייסד של חברת מונפורט המספקת בדיקות נוירולוגיות ע"י שימוש בסמארטפון. אוהב פירות יער וגלישת רוח, בינתיים מסתפק בצהוב של ביצה וקיפול כביסה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
רוב העם ע"פ דעותיו נמצא במרכז משמאלו ומימינו , עקומת גאוס קלאסית. הבעיה שכל ראש מפלגה הבונה קואליציה , חושב שמאל או ימין , ונוח לו משיקולי אגו ואינטרסים מפלגתיים לזכות בכל הקופה , ולעש... המשך קריאה

רוב העם ע"פ דעותיו נמצא במרכז משמאלו ומימינו , עקומת גאוס קלאסית. הבעיה שכל ראש מפלגה הבונה קואליציה , חושב שמאל או ימין , ונוח לו משיקולי אגו ואינטרסים מפלגתיים לזכות בכל הקופה , ולעשות כרצונו במדינה. על זה מוכן לשלם הרבה . בשנים האחרונות עושה זאת נתניהו, אבל גם מנהיג משמאל הי עושה אותו דבר. אם היו ראשי המפלגות ליכוד ויש עתיד( כחול לבן שהתפרקה), רואים את טובת המדינה ואזרחיה בראש סדר העדיפויות , ומכירים בכך שאין הבדלים מהותיים כיניהם, היו מקימים ממשלה בקלות וברוב מוחץ בשילוב מפלגה או שתיים וזהו!

עוד 1,431 מילים ו-2 תגובות
סגירה