דיווח: טראמפ אישר מכירה ענקית של מטוסים מתקדמים לישראל

יעלון על מכירת ה-F35 לאמירויות: "נתניהו העלים מידע לאומי-ביטחוני קריטי מצה״ל ופגע בהיערכותו. עוד אירוע חמור של הפרת אמונים מצד הנאשם" ● יפעת שאשא ביטון: "יש לי את היכולת להיות ראש ממשלה" ● גמזו מכחיש שהפוליטיקאים הכשילו אותו: "כל ההמלצות שלי התקבלו" ● 100 צעירים דרוזים חטפו בכוח את גופתו של אחד ממנהיגיהם הדתיים שמת מקורונה מבית החולים וערכו לו לוויה המונית בניגוד להוראות

דונלד טראמפ חוזר לבית הלבן אחרי שהיה מאושפז בבית חולים צבאי, 5 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
AP Photo/Alex Brandon
דונלד טראמפ חוזר לבית הלבן אחרי שהיה מאושפז בבית חולים צבאי, 5 באוקטובר 2020
07:06

קבינט הקורונה אישר אמש שבתי כנסת ייפתחו ביום ראשון הקרוב. בהתאם לתקנות, עשרים מתפללים יוכלו להתכנס בשטחים פתוחים, בעוד שבמבנים סגורים יוכלו להתפלל עשרה אנשים.

עוד הוחלט בוועדת השרים שהצימרים ייפתחו ביום ראשון, כשרק משפחות גרעיניות יוכלו להתאכסן בהם. לא תותר פתיחה של בריכות וחדרי אוכל בצימרים.

חנויות הרחוב ייפתחו בעוד למעלה משבוע – ב-8 בנובמבר. אם תחול ירידה בשיעורי ההדבקה בקורונה, ייתכן שצעד זה יוקדם.

השרים גם קבעו שתוכנית היציאה מהסגר תקוצר מתשעה שלבים – לשישה.

מוקדם יותר השבוע נקבע שמחרתיים יתחדשו הלימודים בכיתות א'-ד', ובמועד זה ישובו לפעול גם המספרות ומכוני היופי.

07:14

תושב תל אביב בן 45 נעצר במהלך הפגנה בחשד שאיים בסכין על מוחים ברחוב הכובשים בעיר. הוא עוכב על ידי המשטרה לחקירה.

07:59

משרד הבריאות עדכן שביממה האחרונה אובחנו 630 נשאי קורונה מתוך 36,318 נבדקים. שיעור הבדיקות החיוביות, 1.8% – הנמוך ביותר מאז חודש יוני.

08:05

חברי הכנסת עודד פורר מישראל ביתנו, מרב מיכאלי מהעבודה וקארין אלהרר מיש עתיד – תל"ם תוקפים את הממשלה, שהחליטה אמש שלא לפתוח את חנויות הרחוב.

08:21

לפי סקר, שפורסם הבוקר ב"מעריב", הרשימות שהרכיבו את מפלגות הבלוק – הליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה – מקבלות יחדיו 66 מנדטים.

העבודה עם 2% מהקולות, עוצמה יהודית עם 1.3%, הבית היהודי עם 0.5%, דרך ארץ עם 0.5% וגשר עם 0.3% – לא עוברות את אחוז החסימה.

הסקר נערך על ידי מנחם לזר מפאנלס פוליטיקס בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. טעות הדגימה – 4.4%.

08:22

חברת הכנסת מרב מיכאלי מבהירה: "זכותה של אישה לנסוע בכל זמן, בכל מקום, בכל לבוש, ואין לאף אחד זכות להדיר או להפלות אותה".

09:11

שרת התיירות אורית פרקש הכהן: "פתחנו את הצימרים, אבל במתווה זהיר".

10:00

שר האוצר ישראל כ"ץ מבהיר –

10:41

חברי הכנסת של חד"ש איימן עודה, יוסף ג'בארין, עופר כסיף ועאידה תומא סלימאן השתתפו במסיק זיתים בכפר בורין.

11:18

התמודדות של רשימה בראשות רון חולדאי מביאה לירידה בכוחן של יש עתיד – תל"ם, כחול לבן, מרצ וישראל ביתנו, אך אינה משפיעה על מפלגות המחנה היריב – כך נמצא בסקר שפורסם הבוקר בתוכניתו של ניסים משעל בתחנת הרדיו 103FM. עם מפלגה בראשות ראש עיריית תל אביב יפו – ובלעדיה – זוכות הליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה ל-65 מנדטים.

הסקר נערך השבוע, בימים רביעי-חמישי, על ידי מכון המחקר מאגר מוחות והשתתפו בו 503 נסקרים, המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת בישראל. גודל הטעות הסטטיסטית – 4.4%.

11:37

בקבינט הקורונה הוחלט על החזרת הספורט התחרותי, ובכלל זה ספורט לילדים ונוער בכל הענפים, פתיחת בריכות השחייה לשחיינים תחרותיים וטיפולים פרא רפואיים, פתיחת מתחמי דרייב-אין להקרנת סרטים, פתיחת הספריות לעיוורים, פתיחת מעל 200 אתרי מורשת של המועצה לשימור אתרים ואתרי רשות העתיקות. הפעילויות יחזרו החל מיום ראשון.

שחיינים בבריכת גורדון בתל אביב, 11 בספטמבר 2014 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
שחיינים בבריכת גורדון בתל אביב, 11 בספטמבר 2014 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

שר התרבות והספורט חילי טרופר –

מדובר בהישגים משמעותיים, אשר מצטרפים להחזרת המשחקים בליגות העליונות ולמאבק שלי על החזרת הספורט והתרבות. יש כאן ערך חינוכי גדול ותרומה דרמטית לספורט בישראל. עשרות אלפי ילדים ובני נוער יוכלו לחזור לשגרת האימונים בתוך זמן קצר. עשרות אלפי אנשים יוכלו לחזור ולשוב אל אתרי התרבות והמורשת שנפתחו. העיוורים יוכלו שוב לקבל שירות בספריות הייעודיות. נמשיך לעבוד בשקט, ביעילות ובאופן עקבי כדי לפתוח בצורה בטוחה וזהירה את יתר עולם התרבות והספורט. זו האחריות שלי ואני לא מתכוון להשאיר את התרבות והספורט מאחור.

12:10

"גנץ עובד בשירות נתניהו, כל המתח והחיכוך ביניהם זה הצגה בלבד" – כך אמר הבוקר יושב ראש ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, בראיון לג'ודי שלום ניר מוזס. "כל תפקידו של גנץ זה לגנוב שמונה מנדטים מהמרכז ולהעביר אותם אחרי הבחירות לנתניהו בתמורה לתיק החינוך עבורו ותיק ביטחון עבור אשכנזי", אמר חבר הכנסת.

לדברי השר לשעבר, "הכול מתואם, הכול משחק בינו ובין ביבי. ביבי החליט מתי הבחירות, וגנץ באותו מועד יפרק את הקואליציה אבל אחרי שיקבל את האור הירוק הסופי מנתניהו. הפוזה הזאת אמורה לסייע לו להביא אותם לשמונה מנדטים שאחר כך ביבי יקבל אותם לקואליציה, נקודה".

יושב ראש ישראל ביתנו אביגדור ליברמן בפגישה עם ראשי מועצת יש"ע, 6 בספטמבר 2020 (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)
ליברמן בחודש שעבר (צילום: שריה דיאמנט, פלאש 90)

עוד אמר ליברמן: "הם קיבלו 33 מנדטים ואפילו יותר בכל מערכות הבחירות 'אמרו רק לא ביבי, אנחנו נמנה מיד ועדת חקירה על הצוללות ואנחנו ממשלה חילונית' וכולי וכולי. הם כבר לוזרים, הדבר היחידי שיש להם להשיג זה ג'ובים לעצמם". לדבריו, מדובר ב"ג'ובים בממשלה הבאה. גבי יקבל את תיק הביטחון, זה הדבר היחיד שמחזיק אותו בכל הפסיפס הזה, גנץ, כנראה, יסתפק בתיק החינוך, יעשו רשימה של 'יס מנים' וזהו".

ליברמן הוסיף ש"ניסנקורן לא נמצא שם. הוא לא מודע, ולהערכתי, גנץ ואשכנזי יעשו לו הפתעה ברגע האחרון, יזרקו אותו מהרשימה כדי שלא יוכל להתארגן או להשתבץ ברשימה אחרת".

12:27

ראש הממשלה בנימין נתניהו קורא לבעלי העסקים להישמע להנחיות.

13:12

"אני חוששת מאירועים של אלימות פוליטית" – כך אומרת הנשיאה לשעבר של בית המשפט העליון, השופטת בדימוס מרים נאור, בראיון לטלי ליפקין-שחק בגלי צה"ל, שישודר מחר וקטעים ממנו פורסמו היום. בהתייחס לאלימות הגדירה אותה נאור כ"תת-תרבות שמתחילה מלמעלה".

"ראי את הדברים שנאמרים כלפי היועץ המשפטי לממשלה, למשל… אני פוחדת לא רק לגבי אלה שיש להם משרדים מאחוריהם שידאגו להם לאבטחה, אם כי אבטחה כזאת לא יכולה להיות כמו אבטחה של ראש ממשלה… אלא אני דואגת למפגינים, לא פחות מזה לעיתונאים". עוד אמרה נאור: "האש פשטה בארצנו האהובה, כמו בשדה קוצים ולהערכתי ותחושתי כאזרח מודאג, היא מסוכנת".

14:05

ועדת השרים להכרזה על אזורים מוגבלים קיבלה את המלצת משרד הבריאות והאריכה בחמישה ימים את את הגדרת מג'דל שמס כאזור מוגבל. עוד החליטו השרים שממחר בשעה 18:00 בועיינה שבמועצה המקומית בועיינה-נוג'ידאת תוכרז כאזור מוגבל – עד יום חמישי הקרוב.

15:19

הורי תלמידי בתי הספר של החינוך המיוחד עתרו לבגצ בבקשה להורות לממשלה להאריך את יום הלימודים של ילדיהם ליום הלימודים המלא שבו למדו לפני הסגר. זאת, לאחר שעתירה דומה שהוגשה על ידי הורים לילדי הגנים בחינוך המיוחד אושרה ומשרד החינוך החזיר ליום לימודים ארוך את ילדי הגן – אבל לא את תלמידי בתי הספר. רק לאחר הגשת העתירה השנייה, הודיע שר החינוך יואב גלנט שכל ילדי החינוך המיוחד יחזרו ליום לימודים מלא.

15:28

שר התקשורת דוחף לאישור פרוייקט האינטרנט המהיר:

15:30

אחרי שהסביר לבעלי העסקים הקטנים הקורסים מדוע חשוב שאחדים מהם ימשיכו לשמור על החוק ולא יפתחו את עסקיהם, ראש הממשלה נתניהו חוזר ומדריך גם את כלל הציבור הישראלי ואת הציבור החרדי בפרט ללמוד משרי הממשלה ולקיים את הוראות הקורונה:

15:35

חברי הכנסת נפתלי בנט מהאופוזיציה ושלמה קרעי מהקואליציה חברו יחד לספק פרשנות אקטואלית לפרשת השבוע, "לך לך".

16:53

שרת ההתיישבות ושרת החוץ לשעבר ציפי חוטובלי מציגה את תרומתה להידוק הקשרים עם האמירויות:

16:54

17:19

הממשלה אישרה היום אחה"צ, זמן קצר לפני כניסת השבת, את מתווה השלב השני בפתיחת המשק לפעילות אחרי הסגר, שעליהן החליט אתמול קבינט הקורונה. המתווה יעלה בשבוע הבא לאישור רטרואקטיבי של ועדת הקורונה של הכנסת.

  • כיתות א'-ד' יחזרו ללמוד ארבעה ימים בשבוע.
  • חנויות הרחוב ועסקי המסחר הקטנים שמחוץ לקניונים לא ייפתחו ביום ראשון אלא רק שבוע אחר כך, ב-8 לאוקטובר. מדובר בפשרה בין שרי האוצר והכלכלה ויו"ר ועדת הקורונה יפעת שאשא-ביטון, וכן פרוייקטור הקורונה רוני גמזו שדרשו לפתוח אותן לאלתר לבין שר הבריאות אדלשטיין ופקידי משרדו שהתנגדו לכך – פשרה שמהווה נסיגה מהעיקרון המרכזי של מתווה היציאה, לפיו אחרי כל שלב במתווה יש תקופת המתנה של שבועיים כדי לבדוק אם הוא גרם לעלייה בתחלואה.
  • בתי הכנסת יחזרו לפעול מחרתיים במתכונת מצומצמת של 10 מתפללים במבנה ו-20 בחוץ.
  • הצימרים יחזרו לפעילות בראשון הקרוב במתווה מצומצם – עם משפחות גרעיניות בלבד וללא בריכות ציבוריות וחדרי אוכל משותפים.
  • פעילות המספרות, מכוני הקוסמטיקה וטיפולי הרפואה המשלימה תחודש.
  • יוחזר הספורט התחרותי לילדים ולנוער בכל הענפים.
  • בריכות השחייה ייפתחו לשחיינים תחרותיים ולטיפולים פרא-רפואיים.
  • תתאפשר הקרנת סרטים במתכונת דרייב אין.
  • ייפתחו הספריות לעיוורים.
  • ייפתחו 200 אתרי מורשת של המועצה לשימור אתרים ושל רשות העתיקות.

17:22

בועז טופורובסקי מיש עתיד מזכיר לשותפיו-לשעבר בכחול לבן את אחד הקווים האדומים שהציבו לנתניהו:

19:03

"החלום שלי הוא לראות את נתניהו אומר פעם אחת את האמת" כך אמר היום  ח"כ אלי אבידר בתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12, שאופירה אסייג הגישה היום יחד עם העיתונאית דנה וייס כיוון ששותפה של אסייג להגשה, אייל ברקוביץ, נמצא בבידוד.

לדברי אבידר: "נתניהו הוא שקרן, אבל אפילו בשבילו להגיד שהסגר זאת הצלחה זה מוגזם. הצלחה? נורמלי? אתה לא מתבייש? מיליון מובטלים, 300 אלף רק בגלל הסגר הזה, ואתה קורה לזה הצלחה? נתניהו רצה לעשות סגר לא כי זה נכון אלא כי זה משרת את המדיניות שלו. רצו לעשות סגר שני כבר לפני שלושה חודשים בגלל שעלינו מ-44 מונשמים ל-66. זה ענייני? זה נורמלי?"

לדברי אבידר: "הקורונה נפלה לנתניהו בזמן. הוא רוצה לברוח ממשפט. לביבי יש סוללה של עורכי דין שכל מה שהם עושים זה לעכב את המשפט. הכניס את השב"כ לטלפונים למרות שאין בזה צורך".

כשאבידר נשאל, מה לדעתו צריך לעשות כדי למנוע את התפשטות מגפת הקורונה, אמר אבידר: "היה פה פרוייקטור (רוני גמזו) הוא דיבר על פרוייקט רמזורים. אבל נתניהו מסמס את הפרוייקט, וכדי שהחרדים לא יכעסו הוא סגר את כל המדינה".

בהתייחסו לשאלה, מדוע ישראל ביתנו לא מתחזקת בסקרים בזמן שהליכוד שומר על חלק מכוחו ומצביעים נוהרים ל"ימינה", הגיב אבידר בזלזול: "בנט זה מתחרה רציני? הוא רצה לנצח את חמאס עם מכסחת דשא. הוא אמר שיוציא את האיראנים מסוריה, רק שהאיראנים לא שמעו על זה. הוא כתב ספר על הקורונה שחצי ממנו כבר לא מעודכן".

"ולגבי נתניהו – נתניהו לא יתמודד בבחירות. יהיו בחירות, אבל נתניהו לא יעמוד בראש הליכוד. הוא לא ילך לבחירות, הוא ילך לעסקת טיעון".

בהתייחסו לטענותיו של נתניהו, לפיהן הוא מפחד מנסיון התנקשות, אמר אבידר: "הוא עושה צחוק? יש ח"כים שמקבלים איומים ומילה אחת לא שומעים מהחוצפן הזה. להיפך, הוא מעודד את האלימות. אתמול הפגנתי בחולון, בסך הכול באו חמישה ביביסטים. כמות הקללות שאני קיבלתי היא מטורפת. אני מקבל טינופים מטורפים בפייסבוק ובטוויטר". כשנשאל אם הוא מפחד מהאיומים אמר אבידר: "זה לא מפחיד אותי. אני פוחד רק מהקדוש ברוך הוא. ביבי לא יפחיד אותנו. כל הזמן הוא מנסה להפחיד אותנו, אבל זה לא יעזור לו. אני קורא לישראלים: עזבו בחירות. נתניהו צריך להתפטר בלי בחירות. בואו להפגין".

בהתייחסו להסכמי השלום עם המדינות הערביות, אמר אבידר, ששימש בעבר כראש הנציגות הישראלית בקטאר: "תמכתי תמיכה מלאה בהסכם עם האמירויות. זה הישג. לא קשור לאופוזיציה ולקואליציה. וגם נתניהו לא עשה כלום, זה טראמפ עשה, שיגידו תודה לטארמפ.

אבידר סיפר "כשהייתי בנציגות בקטאר. הילדה שלי הייתה בת 9. בכיתה שלה הייתה מפה של המזרח התיכון בלי ישראל. משך שנתיים כל יום היא כתבה את המילה 'ישראל' והמורה מחקה אותה".

אלי אבידר (צילום: פלאש90)
אלי אבידר (צילום: פלאש90)

 

19:54

"אני מסוגלת להיות ראש הממשלה. יש לי את הכלים להוביל ולהנהיג". כך אמרה היום יו"ר ועדת הקורונה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, בתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12, שאופירה אסייג הגישה היום יחד עם העיתונאית דנה וייס כיוון ששותפה של אסייג להגשה, אייל ברקוביץ, נמצא בבידוד.

שאשא-ביטון אמרה זאת אחרי פעמים רבות שבהן נשאלה על ידי וייס ואסייג, האם היא לא שואפת לחזור לממשלה.

לפני כן אמרה שאשא-ביטון: : "זה לא סוד שאני חולמת להיות שרת החינוך במדינת ישראל. אבל בינתיים אני מרוצה ממה שאני עושה בוועדה. זה מחמיא ומפרגן כל התמיכה שאני מקבלת. כשחזרתי לכנסת כולם רצו לנחם אותי. אנשים לא מכירים את הכנסת וכמה היא משמעותית. אני לא רוצה לקום בבוקר ולהתנצל שאני אחת מ-36 שרים שחלקם מיותרים. אנחנו בודקים את השרים, אנחנו בולמים אותם, אנחנו משקפים את מה שקורה לציבור, לא נותנים שכל דבר ייתפש כתורה מסיני. אנחנו עובדים בשיא המרץ ומביאים תוצאות".

שאשא ביטון לא הכחישה גם את האמירות שוייס ואסייג חזרו עליהן שוב ושוב, לפיהן היא מתכננת להקים מפלגה משלה, או לעזוב את הליכוד ולחבור לאחד האישים הפוליטיים הבכירים המתמודדים מול נתניהו.

כשנדחקה לקיר אמרה שאשא-ביטון: "זה לא הזמן לפוליטיקה, זה הזמן לפעול בצורה עניינית בפתרון המשבר. אני רואה אנשים מרוסקים, מרוששים אנשים על הפנים. אני רוצה לשאול את מיקי זוהר: האם לדאוג לאנשים שמתקרבים לחרפת רעב זה פסול? בואו נעסוק במה שחשוב. דיברתי עם בנט ודיברתי עם יאיר לפיד ועם גנץ ועם ליברמן ולכולם אמרתי את אותו דבר, שזה לא הזמן לפוליטיקה".

"הבעיה היא עכשיו שכל מדיניות הקורונה מתנהלת בצורה פוליטית. כל ההנחיות הלא-הגיוניות שאנחנו רואים, חנויות הרחוב, עסקים קטנים שסגורים".

עם זאת, כשנשאלה אם נתניהו אשם ב"קבלת ההחלטות הפוליטית" ואם התנהלותו גורמת לה לחשוב על עזיבת הליכוד, אמרה: "לא הייתי שמה את הכול על ראש הממשלה. אני לא במקום של להתהפך על ביבי. אני הייתי בליכוד רוב חיי, נולדתי בליכוד, אני בעניין של להתנהל עניינית. הסיפור של הקורונה זה לא עניין מפלגתי, זה חיים של אנשים".

כשנשאלה על יחסיה עם ראש הממשלה נתניהו, אמרה שאשא ביטון: "ביבי לא מתקשר אליי. אנחנו לא בנתק, אבל היינו ביחסים מקצועיים, ובתקופה האחרונה אנחנו לא מתקשרים, ואני מתקשרת בעיקר את הצוותים שלו".

כשנשאלה על ההאשמות מצד נתניהו ומקורביו, כאילו שאשא ביטון אשמה בהחרפת המגפה בישראל, בגלל ההחלטות שהובילה בוועדה על פתיחת עסקים, אמרה שאשא ביטון: "אני אשמה? נתניהו הודה שאחד הדברים שהכי הזיקו היה פתיחת אולמות האירועים. מי פתח את אולמות האירועים? ביבי סגר את אולמות האירועים, והיו שם כל מיני אינטרסים של מיקי זוהר, הממשלה סגרה, אנחנו בוועדת הקורונה סגרנו את אולמות האירועים. בלב שלם, אבל סגרנו. לשמחתי, עכשיו שומעים יותר שרים שדואגים לעסקים, שמענו את השר כץ נלחם על חנויות הרחוב וחבל שאין עוד שרים שנלחמים על זה".

כשנשאלה אם היא מסכימה עם אמירתו של נתניהו לפיה הסגר הוא הצלחה, אמרה: "חד משמעית לא הצלחה. בכל העולם אומרים היום שסגר הוא לא פתרון. באירופה עושים כביכול סגר אבל מערכת החינוך שם פתוחה וגם המסחר. הנגיף פה לעוד הרבה זמן וצריך לחיות איתו. סגר זה לא חכמה, בואו נסגור את כל המדינה לגמרי ונשמיד את הקורונה. אנחנו נלחמים בקורונה והורסים בשביל זה את המדינה. הסגר היה הצלחה אם היינו מחזקים את מערכת הבריאות, נותנים לרשויות המקומיות לפעול. אני שומעת רופאים בשטח, בבתי החולים, שאומרים לא נעשה שם כלום, החורף מתקרב ואנחנו לא מתוגברים".

יפעת שאשא ביטון בכנסת, 20 במרץ 2017 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
יפעת שאשא ביטון בכנסת, 20 במרץ 2017 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

 

 

20:09

"אני לא פוסל את האפשרות לחזור בעתיד (לממשלה)". כך אמר הערב פרוייקטור הקורונה היוצא, רוני גמזו, בתוכנית "אופירה וברקו" בערוץ 12.

גמזו, שנשאל אם ההתנהלות והקשיים שחווה בצמרת המערכת הפוליטית לא התישו אותו וגרמו לו לברוח, אמר: "אני חוזר לאיכילוב כי יש לי בית חולים לנהל, כי התחייבתי על מחליף לתקופה מסויימת ועל חזרה בתאריך מסויים, אבל הייתי הולך לתפקיד הפרוייקטור שוב ואני לא אפחד לבוא שוב אם יהיה צורך".

"כשאני פוגש אנשים ברחוב אני מרגיש את התמיכה, אני מרגיש שאנשים מביעים בי אמון, ומאמינים בהחלטות שהובלתי", אמר גמזו.

כשנשאל גמזו, האם הפוליטיקאים לא 'קרקסו' אותו, כדברי המראיינות, נטרלו אותו וקיבלו את ההחלטות מעל לראשו, אמר גמזו: "בסופו של דבר נלחמתי על כל מה שהיה חשוב וכל ההמלצות שלי התקבלו. תוכנית רמזור התקבלה והתבצעה. צה"ל נכנס לאירוע הקורונה והקים אופרציה מפוארת של חקירות אפידמיולוגיות ובידודים. כל אלה היו המלצות שלי".

כשנשאל האם גם הסגר היה "המלצה שלו" אמר גמזו: "אם יש דבר שאני מצטער עליו זה שהגענו לסגר שני", אמר גמזו, "אבל בסופו של דבר היינו צריכים להתחשב במצב בשטח והמצב היה כזה שחייב סגר, עם כל הצער והכאב והנזק, לעסקים, למערכת החינוך, לאנשים בשטח שאני מכיר את הקשיים שלהם וכואב אותם. בסופו של דבר הסגר הוריד את התחלואה, הצלחנו להוריד את ההדבקה בצורה דרמטית למקדם הדבקה 0.6. היינו יכולים וצריכים להימנע מהסגר אבל כשהחלטנו עליו זה היה מאוחר מדי, לא הייתה ברירה".

כשנשאל על האפשרות לסגר שלישי, אמר גמזו: "אנחנו יכולים להימנע מכך, אני מאמין שזה לא יקרה".

כשנשאל על מינויו של פרופסור נחמן אש למחליפו, אמר גמזו: "אני מאוד שמח על המינוי, פרופסור אש הוא גם בחירה שלי, גם המלצה שלי. העצה שנתתי לו היא ללמוד את הפרטים, ללמוד כל דבר את השטח". כשנשאל, האם העצה השנייה היא "לא להקשיב לפוליטיקאים אלא להיצמד לקו שלך", השיב גמזו בחיוב, ואמר: "בסופו של דבר זה קשה, הפוליטיקאים יודעים להילחם אבל גם אני יודע להילחם, ובסוף  זה עובד".

פרויקטור הקורונה רוני גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
פרויקטור הקורונה רוני גמזו (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
21:04

יו"ר תלם, משה (בוגי) יעלון רומז רומז רמזים עבים לפיהם נתניהו ביצע בהסכם השלום עם דובאי מעשים דומים לאלה שמיוחסים לו בפרשת הצוללות:

21:26

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, אישר מכירת מטוסי חמקן מסוג F-22 לישראל. זאת, בנוסף למכירת פצצות מדויקות. כך מדווח העיתון הערבי-בריטי א-שארק אל אווסט.

לפי הדיווח, מזכיר ההגנה האמריקני מארק אספר הגיע אתמול לביקור קצר בישראל, במסגרתו נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם שר הביטחון בני גנץ. במסגרת הביקור הודיע אספר להנהגה הישראלית כי הנשיא טראמפ אישר את מכירת הנשק לישראל.

נראה כי מכירת הנשק לישראל מהווה חלק מ"חבילת פיצוי" אמריקנית לישראל על מכירת מטוסי החמקן מסוג F-35 לאיחוד האמירויות במסגרת הסכם השלום של האמירויות עם ישראל.

דונלד טראמפ ובני גנץ בפגישתם בבית הלבן, ב-27 בינואר 2020 (צילום: אלעד מלכה)
דונלד טראמפ ובני גנץ בפגישתם בבית הלבן, ב-27 בינואר 2020 (צילום: אלעד מלכה)

במסגרת אותה חבילת פיצוי, ביקשה ישראל להקדים רכישת טייסת נוספת של מטוסי חמקן F-35 וטייסת מטוסי תקיפה ועליונות אווירית מדגם F-15 איקס. מדובר במטוס שנמצא בתחילת ייצור, בעל יכולות נשיאה של פצצות וטילים גבוהה משמעותית מדגמיו הקודמים ובעל טווח טיסה גדול. מחירו הוא גם בהתאם – יקר ב-20 מיליון דולרים מה-F-35. כ-100 מיליון דולר ליחידה. ישראל מבקשת להקדים את הגעתם לישראל – בתוך שנתיים.

העסקה כוללת גם רכש של מטוסי תדלוק חדשים מתוצרת בואינג KC46 – שגם בהם מעוניין חיל האוויר הישראלי בתוך שנתיים. עוד יירכשו 8 מטוסי תדלוק מן הסוג המתקדם, אספקה מהירה תגיע על חשבון חיל האוויר האמריקני שממתין ראשון בתור, ואולי עכשיו יותר.

בנוסף, מעוניינת ישראל ב-12 מסוקי V-22 – מטוס-מסוק בעל רוטור משתנה שיכול לטוס מהר ורחוק. ישראל מעוניינת בו בעיקר כחלופה למסוקי היסעור שפועלים מעבר לקווי האויב בממסגרת מבצעים מיוחדים שרק מתרבים בשנים האחרונות.

F22 רפטור של צבא ארה
F22 רפטור של צבא ארה"ב (צילום: AP)
22:12

סגירה