רע ליהודים, רע לארה"ב ורע לעולם

דונלד טראמפ חוזר לבית הלבן אחרי שהיה מאושפז בבית חולים צבאי, 5 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
AP Photo/Alex Brandon
דונלד טראמפ חוזר לבית הלבן אחרי שהיה מאושפז בבית חולים צבאי, 5 באוקטובר 2020

אמרו את זה בבחירות הקודמות ומצטברות עוד ועוד עדויות – טראמפ לא כשיר לכהן כנשיא ארה"ב.

27 מומחים לפסיכולוגיה כתבו ב-2017 את הספר "המקרה המסוכן של דונלד טראמפ", בו תארו אותו כנרקיסיסט פתולוגי שסובל מהזיות, חוסר יכולת להביע אמפתיה והפרעות פסיכולוגיות נוספות.

ד"ר ברנדי לי מאוניברסיטת ייל כתב:

"טראמפ הוא סכנה לביטחון הלאומי והעולמי. טראמפ סובל מאימפולסיביות, תגובות פרנואידיות, היעדר אחיזה במציאות, חוסר באמפתיה ועוד".

27 מומחים לפסיכולוגיה כתבו ב-2017 את הספר "המקרה המסוכן של דונלד טראמפ", בו תארו אותו כנרקיסיסט פתולוגי שסובל מהזיות, חוסר יכולת להביע אמפתיה והפרעות פסיכולוגיות נוספות

פסיכולוגים רבים הצטרפו לאבחנה של ד"ר לי. גם עיתונאים מוערכים הביעו דעה בענין. בוב וודוורד, עיתונאי הוושינגטון פוסט, שחשף יחד עם עמיתו, קארל ברנסטין את פרשת ווטרגייט, כתב בשנתיים האחרונות שני ספרים על טראמפ. בראשון, תחת כותרת "פחד: טראמפ בבית הלבן", תיאר את טראמפ כאדם קפריזי שבז ליסודיות, ללימוד ולעבודת מטה. הספר מראה כי טראמפ מקבל החלטות בדרכים לא ענייניות ולא מקצועיות, ללא לימוד מוקדם ותוך בוז למומחים וכך נכשל בכמעט כל אחד ממהלכיו.

בספר השני, "זעם", וודוורד קיים 18 ראיונות מוקלטים עם טראמפ, בהם הוכיח כי טראמפ אינו דובר אמת:

"הוא שקרן – ובמקום לטפל בבעיה הוא משקר כדי להיפטר ממנה".

ג'ו וולש, חבר הקונגרס לשעבר מאילינוי, התמודד מול טראמפ בבחירות הרפובליקניות. לפני שהחליט להתמודד, הסביר את החלטתו:

"אני רץ כי הוא לא כשיר. מישהו צריך לעשות את הצעד הזה, צריך שתהיה אלטרנטיבה, למדינה נמאס מהתפרצויות הזעם של האיש הזה. הוא ילד".

מאמציו של טראמפ למנוע את הוצאת ספרה האוטוביוגרפי של אחייניתו, הפסיכולוגית הקלינית מרי טראמפ, לא צלח. בספר "יותר מדי ואף פעם לא מספיק: איך המשפחה שלי יצרה את האדם הכי מסוכן בעולם", היא חושפת פרטים מרתקים ויוצאי דופן על הדוד שלה, המכהן כנשיא האומה הגדולה בעולם.

גם לטענתה הוא מציג מאפיינים של נרקסיסט:

"דונלד הוא לא חלש במובן הפשוט של המילה. האגו שלו הוא דבר שביר, שחייב לקבל תמיכה בכל רגע, הואיל והוא יודע עמוק בתוכו שהוא שום דבר ממה שהוא טוען שהוא".

עוד טוענת טראמפ כי דודה הנשיא הושפע מכך שאביו התנהג בבריונות כלפי אביה שנפטר כשהייתה בת 16, ופעל להשתלט על עסקי הנדל"ן המשפחתי. לעדותה, כשקיבל את העסקים לידיו – המפלצת שבו שוחררה לחופשי.

עוד טוענת טראמפ כי דודה הנשיא הושפע מכך שאביו התנהג בבריונות כלפי אביה, שנפטר כשהייתה בת 16, ופעל להשתלט על עסקי הנדל"ן המשפחתי. לעדותה, כשקיבל את העסקים לידיו, המפלצת שבו שוחררה לחופשי

אבל מעבר לכל הניתוחים הפסיכולוגיים והאישיותיים, האם טראמפ הצליח בטיפול בקורונה? בטיפול בכלכלה? במדיניות חוץ וביטחון?

התנהלותו היהירה של טראמפ בנוגע לאזהרת המדענים לגבי הקורונה מזכירה את התנהלותו מול האזהרות שקיבל ממדעני האקלים לגבי החלטותיו בנוגע למאבק בהתחממות גלובלית. ההיסטוריה תשפוט את טראמפ, כמי שמדיניותו הובילה למותם של למעלה ממאה אלף איש מנגיף הקורונה, כמי שהגדיל את הפילוג והשנאה בארה"ב וכמי שפגע במאבק על שמירת כדור הארץ.

רבים מנתחים את המציאות בפריזמה הצרה של מדיניות חוץ ומדיניות פנים, אך חשוב להבין כי ישנם נושאים הנוגעים למדיניות שמתווה מדינה ביחס לעולם בראייה רחבה ואסטרטגית יותר. גם בקונטקסט של נושאים גלובליים ובהם נושאים סביבתיים חוצי גבולות כמו המאבק בהתחממות הגלובלית ושינויי האקלים.

בכל הנושאים הללו, חלה נסיגה משמעותית בתפקיד שמילאה ארה"ב כמעין שומר סף עולמי. ארה"ב בראשות טראמפ התרחקה משמעותית מעקרונות וערכים דמוקרטיים, מהגנת זכויות אדם ואזרח ומשמירת כדור הארץ מפני התחממות גלובלית.

מדיניות טראמפ התנערה מהמאבק הבינלאומי בהתחממות הגלובלית שראשיתו עוד בשנת 1992 בוועידת האו"ם בריו דה ז'נרו, בה חתמו אומות העולם ובהן ישראל על אמנת האקלים והתחייבו לפעול להפחתת ריכוז גזי החממה באטמוספירה, היוצרים את אפקט החממה ואת ההתחממות הגלובלית.

ההיסטוריה תשפוט את טראמפ, כמי שמדיניותו הובילה למותם של למעלה ממאה אלף איש מנגיף הקורונה, כמי שהגדיל את הפילוג והשנאה בארה"ב, וכמי שפגע במאבק על שמירת כדור הארץ

ב-1997 נכתב פרוטוקול קיוטו שנגזר מאמנת האקלים, בו התחייבו המדינות להפחית את גזי החממה. ארה"ב בראשות הנשיא בוש הבן החליטה שלא לאשרר את הפרוטוקול. טראמפ ממשיך את מורשת ג'ורג' בוש הבן בעניין זה, כשחירב את הרגולציה הסביבתית של הנשיא אובמה, בין היתר כאשר ביטל חוקים שאובמה חוקק ובהם רגלוציה סביבתית של פליטות ודליפות מתאן.

ונזקיו נמשיכים עד היום. לפני כחודשיים טראמפ אישר לפתוח את המקלט הלאומי לחיות בר ארקטיות שבאלסקה לקידוחי נפש ובכך סיכן מגוון ביולוגי רחב שבאיזור ובעיקר את דובי הקוטב ואיילי הצפון.

מי שמביט על העולם ממעוף הציפור יודע כי לבחירות בארה"ב השפעה כבדת משקל על המתרחש בעולם כולו ועל עצם קיום העולם. לגבי מדיניות חוץ וביטחון אפשר להתווכח, אך אין ספק כי טראמפ גרם לנזק אדיר שבא לידי ביטוי בחיי אדם ובפגיעה במאבק גזי החממה ובאיכות הסביבה הגלובלית.

אחת ההחלטות המשמעותיות של טראמפ הייתה הפרישה מהסכמי פריז. נשאלת השאלה אם הוא מבין את השלכותיה הקשות של ההחלטה על המשא ומתן הבינלאומי. הודו וסין, המדינות שנחשבות לפולטות הגדולות, לא היו מוכנות לצמצם פליטות כשארה"ב התנערה ממאמץ הפחתת הפליטות הבינלאומי.

גם יחסי ארה"ב ואירופה נפגעו מהפרישה מההסכם, כי המאבק בהתחממות הגלובלית נהנה באירופה מקונצנזוס. זאת בניגוד למתרחש בארה"ב, בה הרפובליקנים מקפידים להדיר את רגלם מאמנות סביבתיות שמטרתן להפחית את מכסת גזי החממה.

הכישלון של טראמפ בשני המאבקים נובע מבורות וזלזול עד כדי התעלמות ילדותית ועיקשת שלו מאזהרות המדענים.

לפי דו"ח של אוניברסיטת קולומביה מדיניותו של טראמפ הובילה באופן ישיר למותם של 130,000 מתוך 220,000 איש שנפטרו מהמחלה.

בעידן של היום מצופה ממנהיג לנקוט במדיניות מבוססת ראיות (evidence based policy), אבל טראמפ מבסס את מדיניותו על פי…ובכן, זו אחת התעלומות הגדולות שאיתה מתמודדים הפרשנים הפוליטיים בארה"ב. האם על פי גחמות? על פי צורך פוליטי? או על פי יוהרה?

טראמפ, ביידן והמסכה

ההתנהלות של שני המועמדים לנשיאות לגבי עטיית מסכה ממחיש היטב את ההבדל בין הגישות של טראמפ לביידן. טראמפ מלגלג על ביידן שעוטה מסיכה בכל מקום ואילו טראמפ מקפיד שלא להקפיד על מסיכה.

התנהלות שני המועמדים לנשיאות לגבי עטיית מסכה ממחיש היטב את ההבדל בין הגישות. טראמפ מלגלג על ביידן שעוטה מסיכה בכל מקום, ואילו טראמפ מקפיד שלא להקפיד על מסיכה

ביידן הסביר שהוא נוקט משנה זהירות, וכי זהירות אינה פאניקה או היסטריה, אלא המדיניות המתחייבת לאור הסיכון.

אפשר היה לחיות עם הארוגנטיות והזלזול של טראמפ לו היה אדם פרטי ולא אחראי לחייהם של אזרחים כה רבים ואמור לשמש להם דוגמה.

האם טראמפ טוב ליהודים?

יש שיאמרו שטראמפ טוב לישראל, אבל כנראה שמדובר באנשי הימין הקיצוני שמסרב לכל הסדר מדיני עם הפלסטינים. להצהרת העברת השגרירות לירושלים חשיבות דקלרטיבית בלבד ולגבי הכרה בירושלים כבירת ישראל, נראה שאיננו זקוקים להכרה מאף גורם על זהות בירתנו.

אחייניתו של טראמפ, מרי טראמפ סיפרה בראיון לרייצ'ל מאדוו בערוץ MSNBC'S כי הייתה עדה לכך שדודה הנשיא טראמפ השמיע ביטויים וקללות אנטישמיות. והיא לא היחידה הטוענת כך, גם עורך דינו לשעבר מייקל כהן טוען זאת.

לפי הספר של עו"ד מייקל כהן, לשעבר פרקליטו של טראמפ, כמו גם לפי עדותה של אחייניתו, הנשיא טראמפ  העיר הערות גזעניות כלפי יהודים, כלפי הנשיא לשעבר אובמה וכלפי נלסון מנדלה המנוח, נשיא דרום אפריקה לשעבר וחתן פרס נובל לשלום.

לעשות עסקים עם אדם כמו טראמפ זו הפקרות. כבר אמרו שנבחר ציבור או מדינאי לא יכול לנהל מדינה כמו עסק, כי הסכמים מדיניים הם לא עסקאות בעולם העסקי. טראמפ דיבר שוב ושב על כך שהוא ידיד ישראל, אך העדיף תמיד את האינטרסים הפוליטיים שלו על פני האינטרסים הבטחוניים של המדינה שאיתה הוא מיודד. לאחר שפגע בעליונות הבטחונית של ישראל עם מטוסי ה-f35 שהעביר לאמירויות, הוא מנסה לפצות את ישראל עם מטוסי f22, שנצטרך לרכוש בתקציב נוסף. טוב בהבטחות אך מתחמק מלקיימן.

טראמפ חזר על כך שהוא ידיד ישראל, אך העדיף את האינטרסים הפוליטיים שלו על פני אלה של המדינה איתה הוא מיודד. למשל, כשפגע בעליונות הבטחונית של ישראל בעסקת החמקנים. טוב בהבטחות אך מתחמק מלקיימן

האם טראמפ טוב לאמריקאים ולעולם?

השנאה והכאוס ברחובות סביב ההפגנות באו לידי ביטוי באלימות השוטרים כלפי המפגינים (נשמע מוכר). ההסתה שטראמפ מפיץ, הגזענות, הסקסיסטיות והיחס הפוגעני לנשים, למהגרים ולציבורים אחרים – לא היטיבו עם המדינה הגדולה הזו.

לאורך כהונתו, התנהל טראמפ בעולם הנפיץ הזה בפראות חסרת אחריות ובזלזול כלפי כמעט כל מי שייעץ לו, כולל מדענים ומומחים מתחומים שונים.

הזלזול של טראמפ במדענים, ברשתות החברתיות ובעובדות, והזלזול שלו בבני אדם רבים, חייבת להוביל למסקנה – שבמקום לשאול אם טראמפ טוב לישראל או לארה"ב חשוב להבין כי טראמפ רע לכולם ורע לעולם. אם התרחישים המאיימים על החמרת ההתחממות הגלובלית יתממשו, זה פחות ישנה אם טראמפ טוב ליהודים או לאמריקנים.

נשיא ארה"ב מכונה גם נשיא העולם החופשי, אולם כיום העולם שבוי בבורות, בחוסר אחריות, בוולגריות ובאי-כשירות ויש שיגידו גם אי שפיות. זו העת לשחרר את העולם ולתת לו להתייצב בראשות מועמד יציב יותר.

עיתונאי, בעל תואר B.A בממשל ודיפלומטיה ותואר MA במדיניות ציבורית מאוניברסיטת ת"א. עוסק בקידום נושאי סביבה וקיימות וממשל פתוח, שקיפות, ממשל מקוון ושיתוף ציבור. מאמין בהשפעת התקשורת על חיזוק הדמוקרטיה וחקר האמת

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,296 מילים
סגירה