דו"ח טראמפ האולטימטיבי

הדיבייט בין דונלד טראמפ וג'ו ביידן מוקרן בדרייב-אין בסן פרנציסקו, 22 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
AP Photo/Jeff Chiu
הדיבייט בין דונלד טראמפ וג'ו ביידן מוקרן בדרייב-אין בסן פרנציסקו, 22 באוקטובר 2020

בדרך כלל הייתי אומר שהאנושות לא ממש זקוקה לעוד מאמר על דונלד טראמפ. אבל הסקתי שדווקא כן חסר דבר אחד: כרטיס ניקוד שמנסה לבחון את ביצועיו ללא פניות. כל כך שונאים או אוהבים אותו שהדבר הבסיסי הזה קצת נשכח.

אז אני מציע דו"ח טראמפ אולטימטיבי זה כשירות למעטים שעדיין מתלבטים, ובמיוחד לקוראים ישראלים שאולי תוהים מדוע הם כל כך לבד בתור זרים שאוהבים את טראמפ.

לרוב הייתי אומר שהאנושות לא זקוקה לעוד מאמר על טראמפ. אבל הסקתי שדווקא כן חסר דבר אחד: כרטיס ניקוד שמנסה לבחון את ביצועיו ללא פניות. כ"כ שונאים או אוהבים אותו, שהדבר הבסיסי הזה קצת נשכח

לא הסתרתי את העובדה שאני לא רוצה שטראמפ ייבחר מחדש, אבל אנטרל כאן עד כמה שאפשר את דעתי האישית. אני גם לא מלמד כאן סניגוריה על המועמד הדמוקרטי ג'ו ביידן; הוא בחור הגון עם כמה בעיות והוא יהיה בסדר אם ייבחר. בחירות אלה הן משאל עם על טראמפ. אז ככה:

טראמפ הוריד מיסים לתאגידים ולעשירים

וקצת גם למעמד הביניים. זה הקפיץ דמוקרטים וכלכלנים רבים, ולא היה פופולרי, מכיוון שארה"ב היא גם בלי זה המדינה המפותחת הכי פחות שוויונית בחלוקת הנכסים וההכנסות שלה. ולמרות זאת, קיצוץ המיסים של טראמפ היה צנוע מאלה שחוקקו קודמיו הרפובליקנים ג'ורג וו. בוש ורונלד רייגן, ואפשר לטעון שזה שימן את גלגלי הכלכלה. זה ללא ספק עזר לבורסות בארה"ב, וערך המניות עלה בעצם ב-50% מאז שנבחר. לא מטורף לתמוך בזה. טראמפ מצטייר כמנהל סביר אך לא מבריק בתחום הכלכלי.

טראמפ עשה את הדברים הרפובליקניים הרגילים היטב

מעבר לקיצוץ מיסים הוא חתך ברגולציה היכן שרק אפשר, מה שעזר להרבה עסקים אך גרם נזק חמור לסביבה (גזי חממה, אוויר נקי, מינים בסכנת הכחדה – לאן שלא תסתכלו תמצאו אדמה חרוכה);

הוא התנגד בתוקף להגבלות על מכירת נשק לכל דכפין למרות מעשי הרצח ההמוני שהם תוצאה ישירה מכך;

הוא ניסה בהצלחה מינימלית לשבש או לבטל את חוק ביטוח הבריאות של קודמו ברק אובמה, למרות שמשמעות הדבר הוא ניסיון נישול של מיליונים מגישה לרופאים בזמן מגפה עולמית חמורה;

הוא ניסה בהצלחה מינימלית לשבש או לבטל את חוק ביטוח הבריאות של קודמו ברק אובמה, למרות שמשמעות הדבר הוא ניסיון נישול של מיליונים מגישה לרופאים בזמן מגפה עולמית חמורה

הוא מינה שופטים פדרליים כמו משוגע, ועם איימי קוני בארט שבוע שעבר הוסיף כעת שלושה שופטים שמרניים לבית המשפט העליון. המשמעות היא סיכויים די טובים שמדינות שמרניות בארה"ב יוכלו לאסור הפלות, וזה כבר זמן רב אובססיה רפובליקנית.

הוא גם הוציא את ארה"ב מהסכם פריז בנושא שינויי אקלים.

הרוב האמריקאי מתנגד לכל זה, אבל מי שתומך יכול בהחלט לעלוץ ולשמוח ולייחל לעוד ארבע שנים.

טראמפ לא פתח במלחמות חדשות

הוא בגד בכורדים בסוריה באופן מביש ולא עשה דבר כדי לסיים את המלחמה הנוראית בתימן, אך הוא גילה היסוס בריא לשלוח חיילים לקרב, במיוחד במזרח התיכון.

הקואליציה בראשות ארה"ב הצליחה להעיף את דעאש מערי עיראק בעיקר דרך כוח אוויר, והוא מנסה להפסיק את המלחמה הבלתי נגמרת באפגניסטן (הטליבאן המליצו עליו לנשיאות, באופן די משעשע).

הוא גם אישר את החיסולים של הגנרל האיראני קאסם סלימאני ומנהיג דעאש אבו בכר אל-בגדדי, צמד רשעים שאף ליברל לא יתגעגע אליהם.

בהתחשב בבורותו של טראמפ, באי סבלנותו להערכות מודיעין, בבוז שהוא רוחש למומחים, באימפולסיביות שלו, בגאוותנות הילדותית ובבסיס המוסרי המפוקפק שלו – יכול היה להיות הרבה יותר גרוע.

בהתחשב בבורותו של טראמפ, באי סבלנותו להערכות מודיעין, בבוז שהוא רוחש למומחים, באימפולסיביות שלו, בגאוותנות הילדותית ובבסיס המוסרי המפוקפק שלו – יכול היה להיות הרבה יותר גרוע

טראמפ שינה סדרי עולם בישראסטין

הוא העביר את שגרירות ארה"ב לירושלים, מה ששם קץ למצב המוזר שבו גורמים חיצוניים מכתיבים למדינה כלשהי מהי בירתה. הוא הכיר בסיפוח ישראל לרמת הגולן, אזור שכנראה צריך לא לחזור לסוריה, שספק אם בקרוב תחזור להיות מדינה. הוא דחף בהצלחה להסכמי שלום בין ישראל לאיחוד האמירויות הערביות, בחריין וסודן – מה שאילץ גם את ישראל לנטוש את תוכניותיה המזיקות לסיפוח חלקים מהגדה המערבית (תוכניות שטראמפ עצמו הניע, אבל זה עניין אחר).

הוא חטף על הטייה ברורה לטובת ישראל מול הפלסטינים, אבל לדעתי אין זה אסון לטלטל את הפלסטינים קצת, בתקווה שיסוגו מעמדותיהם הבלתי אפשריות, במיוחד בסוגיית צאצאי הפליטים.

לרוע המזל זה גם עזר לראש הממשלה בנימין נתניהו. בהתחשב בשלטונו המושחת והמפלג ובעובדה שהוא מוביל את ישראל לחורבן התרחיש הדו-לאומי, הרבה ישראלים מקווים שביידן ינצח כדי להחליש את נתניהו. והרבה יותר, כמובן, מתים עליו ולא מכניסים למשוואה שום שיקול לא-פרובינציאלי.

טראמפ עשה הרבה שטויות

לאחר שמשך את ארה"ב מהסכם פריז, הוא גם פרש מההסכם של מעצמות העולם עם איראן, ובכך גם פגע קשות באמינות של אמריקה, וגם איפשר לאיראן לחדש את פיתוח הגרעין.

הוא ביטל תמרונים צבאיים עם דרום קוריאה כמתנת חינם לדיקטטורה בצפון ובאופן כללי הוא בז לבעלי הברית במדינות דמוקרטיות ומלקק לדיקטטורים (עד כדי כך שרוב האמריקאים סבורים שיש לפוטין לכלוך על האיש בבית הלבן).

הוא ביטל תמרונים צבאיים עם דרום קוריאה כמתנת חינם לדיקטטורה בצפון, הוא בז לבעלי הברית במדינות דמוקרטיות ומלקק לדיקטטורים (עד שרוב האמריקאים סבורים שיש לפוטין לכלוך על האיש בבית הלבן)

הוא הטיל מכסים על סין כאשר נראה שאיננו מבין שאמריקאים משלמים אותם ולא סינים. הוא ממשיך לטעון שמקסיקו משלמת עבור חומה בגבול שלא נבנית (אך ההגירה יורדת, כן, בגלל מגבלות שהטיל ושהן כנראה דווקא די פופולריות).

ואז מגיע הטיפול הקטסטרופלי שלו בנגיף הקורונה – וכאן מדובר בשטויות שעלו בעשרות אלפי חיי אדם.

טראמפ הוא האישיות המרושעת ביותר שעלתה לשלטון במדינה מערבית בלשהי מאז 1933

טראמפ משקר לעתים כה קרובות שזה נראה כמו מזימה להטריף את המדינה. אין שום תקדים בהיסטוריה המודרנית. תוסיפו לזה את הכינויים האכזריים ליריבים, ההתפארות בפגיעות מיניות (וההאשמות הרבות), השילומים לכוכבת פורנו, תיאוריות הקונספירציה, הרווחים שהוא מפיק מהנשיאות, הפניות לממשלות זרות על לכלוך שהוא יכול להשתמש בו נגד יריביו, התמיכה המרומזת במיליציות העליונות הלבנה, מבחני הנאמנות, האובססיה למי מחבב אותו ומי נחמד אליו, הצורך התמידי בקרדיט והאדישות לחיי האדם. ברור כשמש שיש לו הפרעה קשה, ברור שהוא מסוכן, וברור שהוא בזיון.

טראמפ לא יהסס לגנוב את הבחירות

הוא מפיץ שקרים בנוגע להונאות בהצבעה בדואר, תוך שהוא מנסה לערער את שירות הדואר האמריקני, כחלק מתכנית שקופה לשיבוש ספירת הקולות בדואר שרובם לטובת הדמוקרטים. זאת מתוך הערכה שהרפובליקנים יאפשרו את המהלך במדינות בהן הם שולטים במוקדי כוח, וכי בית המשפט העליון השמרן יאפשר למזימה להצליח. די ברור שאם זה היה אפשרי ומועיל לו, טראמפ היה שורף את בניין הקפיטול. קשה לדמיין אותו מודה בהפסד. טראמפ הפך את ארה"ב לסוג של רפובליקת בננות.

אם כך, הרי המאזן: מלבד עניין המגיפה, הביצועים של טראמפ אמנם מחרידים לכל אדם ליברלי אבל לא נוראים כפי שניתן היה לחשוש. רוב הנזק עדיין הפיך ולמי שאוהב את המדיניות רפובליקנית (ושל ליכוד) יש סיבה להיות מרוצה. במובן זה הוא דומה באופן מפתיע לנשיאים רפובליקנים אחרים, ומבחינת ישראל הימנית הוא נהדר.

התחום שבו טראמפ הופך לייחודי ומשיג סוג של מצויינות נמצא בנוראות המדהימה של האישיות שלו ותרומתו לדרדור השיח ופילוג החברה. הדוגמה האישית שהוא מספק לא יכולה להיות גרועה יותר. פשוט אין דרך להסביר אותו לילדים.  העניין הזה, לצד גניבת הבחירות המסתמנת, הוא שמהווה סכנה אמיתית לדמוקרטיה.

הדוגמה האישית שהוא מספק לא יכולה להיות גרועה יותר. פשוט אין דרך להסביר אותו לילדים. העניין הזה, לצד גניבת הבחירות המסתמנת, הוא שמהווה סכנה אמיתית לדמוקרטיה

שאלתי את עצמי אם ליברלים היו סובלים טראמפ משלהם: האם הצד השמאלי היה נכנע לשרלטן שכזה בתמורה להגבלות על נשק, ביטוח בריאות לכל, ומינוי שופטים בראש טוב? אני חושב שזו שאלה של מידה, ואני מקווה שאם מידת הנוראות היתה קיצונית כמו אצל טראמפ, התשובה היתה שלילית.

הגינות איננה מותרות. נקווה שהרשימה הזאת תתגלה כאולטימטיבית גם במובן השני של המילה.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 1,152 מילים ו-1 תגובות
סגירה