"ממשל בראשות ביידן יבחן מחדש את עסקת ה-F35"

ראיון בלעדי יועצו הבכיר של ביידן אומר כי אף מדינה אחרת במזרח התיכון לא הייתה אמורה לקבל את מטוסי הקרב המתקדמים מארה"ב ● לדברי טוני בלינקן, ההסכם עם האמירויות - הגם שהוא חיובי - נראה כמו עסקת תן וקח ● ירושלים ורמאללה רחוקות מדי זו מזו למשא ומתן, הוא מוסיף, וביידן יתנגד לצעדים חד-צדדיים ● ויש לו גם מסר אישי מהבוס לישראלים

ג'ו ביידן (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
AP Photo/Andrew Harnik
ג'ו ביידן

יועצו הבכיר של ג'ו ביידן למדיניות חוץ, אומר כי אף על פי שהסכמי הנורמליזציה שנחתמו לאחרונה במזרח התיכון בתיווכו של טראמפ הם התפתחות מבורכת, מכירת מטוסי ה-F-35 האמריקאיים לאיחוד האמירויות הערביות מעוררת את הרושם שהסכם השלום בין אבו דאבי לירושלים הוא מעין עסקת "תן וקח".

בריאיון לזמן ישראל, טוני בלינקן הביע חוסר נוחות לנוכח ההתחייבות שנראה כי טראמפ נתן לאמירויות למכור לה את מטוסי הקרב המתקדמים ביותר של ארצות הברית, במהלך המשא ומתן לנרמול היחסים עם ישראל שהתקיים במהלך הקיץ.

ישראל הכחישה מכל וכל כי מכירת מטוסי ה-F-35 נכללה בשיחות, אבל בכירים בבית הלבן הודו כי איחוד האמירויות הערביות נמצאת כעת בעמדה טובה יותר לקבלת המטוסים, לאחר שנרמלה את היחסים עם ישראל בחודש שעבר.

טוני בלינקן (צילום: AP Photo/Ahn Young-oon)
טוני בלינקן (צילום: AP Photo/Ahn Young-oon)

"ממשל אובמה-ביידן קבע כי ישראל היא המדינה היחידה באזור שרשאית להחזיק במטוסים האלה", אמר בלינקן, ששימש כיועץ לביטחון לאומי של ביידן, כסגן היועצת לביטחון לאומי של הנשיא וכסגן מזכיר המדינה בממשל אובמה.

לדבריו, כדי לשמר את היתרון הצבאי האיכותי של ישראל, כפי שדורש החוק האמריקאי הנוכחי, ממשל ביידן יצטרך "לבחון מחדש היטב" את עסקת המטוסים, שהבית הלבן הודיע עליה לקונגרס בשבוע שעבר. "בין אם זו אכן הייתה עסקת תן וקח או לא, זה בהחלט נראה כמו עסקה כזו", אמר בלינקן על הסכם הנורמליזציה.

ישראל הכחישה מכל וכל כי מכירת המטוסים נכללה בשיחות, אבל בכירים בבית הלבן הודו כי איחוד האמירויות הערביות נמצאת כעת בעמדה טובה יותר לקבלת המטוסים, לאחר שנרמלה את היחסים עם ישראל

עם זאת, בלינקן, שמשמש כיועץ הרשמי לקמפיין של ביידן, זקף לזכותו של ממשל טראמפ את העובדה כי הוא דחף את איחוד האמירויות, יחד עם בחריין וסודאן, לכונן קשרים דיפלומטיים רשמיים עם ישראל.

"סמליות היא חשובה, וכמה מהנושאים הפרקטיים הנגזרים מההסכמים האלה הם חשובים, בכלל זאת יותר קשרים ברמת האזרחים, יותר מסחר, השקעות וכן הלאה. כעיקרון בסיסי, עידודן של מדינות ערביות להכיר בישראל ולנרמל איתה את היחסים הוא משהו שתמכנו בו בתקופת ממשל אובמה-ביידן, ונתמוך בו בממשל ביידן-האריס", הוא הוסיף.

סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (מימין) מדבר עם הנשיא ברק אובמה (משמאל) בנוכחותם של היועץ לביטחון לאומי טום דונילון (שני מימין) והיועץ לביטחון לאומי של סגן הנשיא טוני בלינקן, בחדר הסגלגל, 4 בנובמבר 2010 (צילום: Official White House Photo by Pete Souza)
סגן הנשיא ביידן (מימין) מדבר עם הנשיא ברק אובמה (משמאל) בנוכחות היועץ לביטחון לאומי טום דונילון (שני מימין) והיועץ לביטחון לאומי של סגן הנשיא טוני בלינקן, 2010 (צילום: Official White House Photo by Pete Souza)

בלינקן הביע תקווה שכאשר מדינות נוספות ינרמלו את יחסיהן עם ישראל, זו תרגיש בטוחה יותר ונכונה יותר לקדם גם את השלום עם הפלסטינים.

הוא הדגיש את הקשר בין שני הנושאים, "מפני שהתעלמות מהסוגיה הפלסטינית לא תגרום לה להיעלם יותר מכפי שהקורונה עומדת להיעלם 'כבמטה קסם'", אמר בלינקן, בעקיצה כלפי טראמפ על התחזית שהשמיע בפברואר בנוגע לנגיף הקורונה.

אף על פי שהוא נמנע מלהיכנס לפרטים, בלינקן טען כי פתרון של שתי מדינות לסכסוך יהיה "הדרך היחידה להבטיח את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, וגם לממש את זכותם של הפלסטינים למדינה משלהם.

"יחד עם זאת, אנחנו לא ב-2009, אנחנו לא ב-2014. שני הצדדים רחוקים מלהיות מוכנים להיכנס למשא ומתן או לשיחות על הסדר קבע", ציין.

תחת זאת, הוא צופה שממשל ביידן ינקוט תחילה עמדה של "אל תזיק" בכך שיוודא ש"אף אחד מהצדדים לא יבצע צעדים חד-צדדיים, נוספים שירחיקו עוד יותר את האפשרות של שתי מדינות או יסתמו עליה את הגולל לחלוטין".

סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וסגן מזכיר המדינה טוני בלינקן (מימין) בסעודת צהריים לכבוד נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, ב-30 ביוני 2015, במחלקת המדינה בוושינגטון (צילום: AP/Manuel Balce Ceneta)
סגן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וסגן מזכיר המדינה טוני בלינקן (מימין) בסעודת צהריים לכבוד נשיאת ברזיל, דילמה רוסף, ב-30 ביוני 2015, במחלקת המדינה בוושינגטון (צילום: AP/Manuel Balce Ceneta)

פרשנים מסוימים סבורים כי ממשל ביידן ינקוט עמדה רכה יותר כלפי ישראל מאשר הנשיא לשעבר אובמה, שהתכתש לעתים קרובות עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בעיקר סביב נושא הרחבת ההתנחלויות בגדה המערבית.

אף על פי שאובמה החליט בסופו של דבר להימנע בהצבעת מועצת הביטחון של האו"ם על ההחלטה לגינוי ההתנחלויות ב-2016, מה שהוביל להתקבלותה, בכירים בממשלים קודמים אמרו לזמן ישראל כי ביידן היה חלוק על הבוס שלו.

עם זאת, בחודשים האחרונים ביידן השמיע הצהרות שבהן חזר שוב ושוב על התנגדותו ארוכת השנים להתנחלויות ושיבח את החלטתו של נתניהו להחזיר למגירה את התוכנית לסיפוח הגדה המערבית.

בלינקן נמנע מלערוך השוואות בין ביידן לאובמה, אבל טען כי המועמד הדמוקרטי לנשיאות "הפגין במילים – וגם במעשים – מחויבות בלתי מעורערת לביטחונה של ישראל".

סגן מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, מגיע לגבעת הקפיטול בוושינגטון ביום חמישי, 29 בספטמבר 2016, כדי להעיד בשימוע של ועדת החוץ של הסנאט על סוריה (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
סגן מזכיר המדינה של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, מגיע לגבעת הקפיטול בוושינגטון ביום חמישי, 29 בספטמבר 2016, כדי להעיד בשימוע של ועדת החוץ של הסנאט על סוריה (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

הוא המשיך והזכיר את פעילותו של סגן הנשיא לשעבר בקונגרס למימון כיפת ברזל בזמן מבצע צוק איתן בעזה ב-2014, ואת מעורבותו בחתימה על חבילת הסיוע הצבאי לישראל ב-2016, בהיקף של 38 מיליארד דולר – ההסכם הגדול ביותר מסוגו בהיסטוריה של ארצות הברית.

לפני סיום הריאיון, בלינקן ביקש להסביר את נקודת המבט הרחבה יותר של ביידן בנוגע לישראל. "אחד הדברים שבאמת עיצבו את התמיכה של סגן הנשיא בישראל ובביטחונה לאורך הקריירה שלו הוא לקח השואה", אמר.

בלינקן ביקש להסביר את נקודת המבט הרחבה יותר של ביידן בנוגע לישראל: "אחד הדברים שבאמת עיצבו את התמיכה של סגן הנשיא בישראל ובביטחונה לאורך הקריירה שלו הוא לקח השואה"

"הוא מאמין בתוקף שמולדת יהודית בטוחה בישראל היא הערובה הטובה ביותר לכך שהעם היהודי לא יהיה נתון יותר לעולם בסכנה השמדה. זו הסיבה העמוקה לכך שהוא מעולם לא זנח את ביטחון ישראל, גם כאשר לא הסכים עם מדיניותה".

עוד 698 מילים
סגירה