טראמפ מערער את האמון ביציבות המשטר הדמוקרטי

דונלד טראמפ (צילום: Evan Vucci, AP)
Evan Vucci, AP
דונלד טראמפ

זוכרים את הקמפיין של הנאשם מבלפור נגד ממשלה בתמיכת נבחרי הציבור הערבים? חכו לקמפיין של טראמפ אם תוצאות הבחירות לא יהיו חד משמעיות בארצות הברית.

זוכרים את הדה-לגיטימציה הנמשכת של נתניהו נגד שלטון החוק, האופוזיציה, השירות הציבורי, המשטרה, הפרקליטות, היועץ המשפטי לממשלה, ריבונות הכנסת, בג"צ, מערכת המשפט בכלל, ארגוני זכויות האדם, המפגינים נגדו, כשירותו הנפשית של גנץ, התקשורת החופשית, שומרי הסף כדוגמת מבקר המדינה הקודם והעצמאי, האזרחים הערבים, כל מוסד דמוקרטי וביקורתי, עצם מושג האמת, עצם ההבחנה בין דמיון למציאות ועצם האפשרות לדעת מהן העובדות האמיתיות ולא מהו הספין הנצחי או הכזב הבא או סילוף האמת או חצי האמת שגרועה משקר?

זוכרים את הקמפיין של הנאשם מבלפור נגד ממשלה בתמיכת נבחרי הציבור הערבים? חכו לקמפיין של טראמפ אם תוצאות הבחירות לא יהיו חד משמעיות בארצות הברית

ובכן, כך נשמטת הקרקע מתחת ליכולת לחוש יציבות, תחושת אמון במוסדות הדמוקרטיים, תחושת ביטחון, תחושת רוגע, ותחושת תקווה. עצם קיומם של המשטר הדמוקרטי, שלטון החוק ומושג האמת, מתערער. אינו מובן מאליו. מוטל בספק.

לא הטלת ספק במובן של ביקורת בריאה, רציונלית, מושכלת ומתבקשת, לאחר בחינת הדברים לעומק. אלא תחושה שהכל אינו יציב. שהקרקע נשמטת. שרעידת האדמה יכולה להתחולל בכל רגע.

ובכן, זהו בדיוק המהלך שמוביל טראמפ מאז הכריז ביוני 2015 על ריצתו לנשיאות. עשרות אלפי שקרים בקעו מפיו לאורך 4 שנות כהונתו. כזבים, בדיות, סילופים, המצאות, זלזול במדע ובחשיבה לוגית, זלזול בהערכות ביטחון לאומי, זלזול ביועצים מקצועיים, זלזול ברפואה, בוז לאמת, בוז לכל יריב פוליטי, הפצת פייק ניוז קבועה, הדבקת דימויים כוזבים ליריביו, הכפשתם באמצעות המודיעין הרוסי (נכון, הוא לא ידע שרוסיה בוחשת), ערעור הלגיטימציה של עצם מוסד הבחירות ושבירת כל נורמה סבירה.

כבר בקמפיין 2016 נשאל טראמפ אם יקבל את תוצאות הבחירות אם יפסיד. הוא לא הבטיח שיקבל. אגב, הוא הפסיד בפער בן כמעט 3 מיליון קולות לקלינטון, אך ניצח בשל שיטת האלקטורים הלקויה והפגומה כל כך מנקודת מבט דמוקרטית.

כעת הוא מתכנן בליץ של ממש אם הבחירות לא יוכרעו בפער מובהק. ערעורים אינסופיים, מינוי שופטת אולטרה שמרנית לעליון כדי להבטיח את סיכוייו אם יערער על תוצאות בחירות, ניסיונות בטרם יום הבחירות לבטל מראש את כשרות הקולות שיגיעו באמצעות הדואר לאחר יום הבחירות (השופט האולטרה שמרן ברט קבאנו שגם אותו מינה טראמפ, כבר הבהיר שאין להכשיר קולות של בוחרים רק מפני שהדואר עלול להגיע מאוחר מדי. זהו טירוף אנטי דמוקרטי מוחלט), פעולות משפטיות כדי להקשות על הצבעת שחורים, היספנים ומיעוטים נוספים במוקדים שונים בארצות הברית ועוד.

כבר בקמפיין 2016 נשאל טראמפ אם יקבל את תוצאות הבחירות אם יפסיד. הוא לא הבטיח שיקבל. אגב, הוא הפסיד בפער בן כמעט 3 מיליון קולות לקלינטון, אך ניצח בשל שיטת האלקטורים הלקויה מנקודת מבט דמוקרטית

ערעור מוחלט של עקרונות יסוד דמוקרטיים. יצירת כאוס מכוון. נרקיסיזם מוחלט. בוז למבנים דמוקרטיים ולנורמות דמוקרטיות. וכמובן לאומנות, גזענות, סקסיזם, ביזוי נשים, ביטול תוכניות ביטוח בריאות ממלכתיות, העשרת תאגידים גדולים, ביטול הסכם אקלים בתקופת קריסה אקולוגית אוניברסלית, זלזול בכל מנהיגי אירופה המתונים והדמוקרטיים, הערצה לדיקטטורים רצחניים כדוגמת פוטין, ובוז לעצם מושג זכויות אדם.

גם בארצות הברית הקרקע הבטוחה נשמטת מתחת לרגליים. הקיטוב שיוצר המנהיג ששלטונו מושתת על הסתה, שיסוי, תרבות כזב, זלזול בחלשים (לוזרים, לעג לנכים) וליבוי שנאה, הוא כה עמוק וכה מערער וכה מסוכן לדמוקרטיה ולאפשרות לחיות חיים משותפים על בסיס עקרונות בסיסיים ומוסכמים – כל אלו מקרבים את ארצות הברית למשבר הפנימי הקשה ביותר מאז שנות ה-60 של המאה ה-20.

ואולי אפילו למשבר הכי חמור מאז שנות ה-60 של המאה ה-19. כן. בתקופת מלחמת האזרחים.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 534 מילים
סגירה