ג'ו ביידן נואם אחרי הבחירות לנשיאות ארה"ב, ב-4 בנובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Paul Sancya)
AP Photo/Paul Sancya

בליכוד נערכים לפגיעה ובימין שוקלים מחטף בהתנחלויות

"עכשיו יגידו לנתניהו: החבר שלך הלך, אז גם אתה תלך", אומר לזמן ישראל בכיר בליכוד ● פוליטיקאים בימין צופים בתוצאות המסתמנות בארה"ב בדאגה גדולה ● החשש הוא כי ביידן יחזור למו"מ עם איראן, יחדש את המימון לפלסטינים, יפתח שוב קונסוליה במזרח ירושלים, יתמוך במוסדות האו"ם ● בינתיים, בזמן שנותר עם טראמפ, המתנחלים מדברים על קביעת עובדות בשטח ● פרשנות

פוליטיקאים בכירים בימין חזרו והזכירו בימים את העניין התודעתי: מעבר למכה באינטרסים המשותפים והמובהקים של הנשיא דונלד טראמפ וראש הממשלה בנימין נתניהו, שהפכו לישות מדינית ופוליטית אחת בארבע השנים האחרונות, גם הדימוי של נתניהו יספוג מהלומה ניצחת אם ג'ו ביידן אכן ייכנס לבית הלבן, כפי שמסתמן הבוקר (חמישי).

"עכשיו יגידו לנתניהו: החבר שלך הלך, נגד כל הסיכויים, אז גם אתה תלך", אומר לזמן ישראל בכיר בליכוד. "עכשיו יספרו איך נתניהו ניתק קשר עם הדמוקרטים, איזה מחיר נשלם כולנו ואיך הוא – שמכיר את אמריקה יותר טוב מכולם – הימר על הסוס הלא נכון".

"עכשיו יגידו לנתניהו החבר שלך הלך, נגד כל הסיכויים, אז גם אתה תלך. עכשיו יספרו איך נתניהו ניתק קשר עם הדמוקרטים, איזה מחיר נשלם כולנו ואיך הוא – שמכיר את אמריקה יותר טוב מכולם – הימר על הסוס הלא נכון"

הסיפור הגדול הוא איראן, אבל לא רק. ביידן ירצה לעשות הסכם חדש עם איראן, אחרי הכישלון של טראמפ שביטל את ההסכם של קודמו ברק אובמה, אבל לא הביא הסכם אחר. עכשיו צריך לראות אם ביידן, שרוצה לחדש את המו"מ עם טהרן, רואה בהסכמים עם איחוד האמירויות מכשלה בדרך להסכם עם איראן, או שימשיך את הקו של טראמפ ונתניהו ויעודד מדינות אחרות במפרץ לנורמליזציה עם ישראל.

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, ב-21 בינואר 2016 (צילום: AP Photo/Michel Euler)
ג'ו ביידן ובנימין נתניהו בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס, ב-21 בינואר 2016 (צילום: AP Photo/Michel Euler)

טראמפ הפך את המדיניות האמריקאית למשאת הנפש של נתניהו והימין. הנשיא הכיר בחוקיות של ההתנחלויות, שמר על ירושלים מאוחדת והעביר אליה את שגרירות ארצות הברית.

את המהלכים הגדולים הוא תיאם עם לו"ז הבחירות של נתניהו. את ירושלים ורמת הגולן נתניהו קיבל לקראת מועד א', באפריל 2019, ואת תוכנית המאה הוא קיבל לקראת מועד ג', במרץ 2020. ביידן לא יחלק מתנות בחירות מהסוג הזה, שתואמות את מצע הליכוד. שר בממשלה אומר: "ניצחון של טראמפ הוא מקדם בחירות והיה מקדים את הבחירות. עכשיו לנתניהו יהיה הרבה פחות חשק ללכת לבחירות בארץ".

ביידן לא יחלק מתנות בחירות שתואמות את מצע הליכוד. שר בממשלה אומר: "ניצחון של טראמפ הוא מקדם בחירות והיה מקדים את הבחירות. עכשיו לנתניהו יהיה הרבה פחות חשק ללכת לבחירות בארץ"

קולות האכזבה שנשמעו אמש בימין ובעיקר בליכוד הזכירו לי את התגובות הקשות אחרי הבחירות בספטמבר 2019, שבהן קיבל הליכוד 32 מנדטים (לעומת 33 לכחול-לבן). הניצחון המסתמן של ביידן מסתמן כחד-משמעי, מה שיעניק לו את הביטחון לעשות כל מה שהוא רצה. בשיחות שונות בהקשר הזה עולה שמו של שגריר ישראל באו"ם, גלעד ארדן, שמיועד לשמש גם השגריר בוושינגטון החל בינואר הקרוב.

ג'ו ביידן וראובן ריבלין בעת ביקורו של סגן הנשיא אז בירושלים, 9 במרץ 2016 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)
ג'ו ביידן וראובן ריבלין בעת ביקורו של סגן הנשיא אז בירושלים, 9 במרץ 2016 (צילום: AP Photo/Sebastian Scheiner)

ראשית, כולם יודעים שביידן לא יפעל נגד האו"ם והמוסדות הבעייתיים שלו -המועצה לזכויות האדם, אונסק"ו, וגם בית הדין הבינלאומי בהאג – באותה אינטנסיביות של ממשל טראמפ.

"ספגנו מכה. ניקי היילי כבר לא תהיה לנו שם", התבטא בכיר בליכוד. השאלה היא גם מה יהיה עתידו של ארדן עצמו. השגריר הנוכחי רון דרמר הוא רפובליקאי שמרגיש היום בבית הלבן כמו בלשכת נתניהו, שם בילה שנים רבות, וסביר להניח שהוא לא יישאר בוושינגטון. האם ארדן יהיה האיש שנתניהו ישגר מול הנשיא הדמוקרטי? בכירים בליכוד מטילים ספק גדול.

השגריר הנוכחי רון דרמר הוא רפובליקאי וסביר להניח שהוא לא יישאר בוושינגטון. האם ארדן יהיה האיש שנתניהו ישגר מול הנשיא הדמוקרטי? בכירים בליכוד מטילים ספק גדול

גם הזירה הפלסטינית מטרידה את הבכירים בליכוד ואת ראשי המתנחלים.

תוכנית המאה של טראמפ, שלה התנגדו רבים בליכוד, נראית להם היום כמו חלום שמתרחק. ממשל ביידן, הם חוששים, יחזיר את הפלסטינים למרכז המפה ובחזרה לפתרון המסורתי של שתי מדינות על בסיס גבולות 1967, שבימין חשבו שהוא כבר הרחק מאחור.

כולם גם בטוחים כי הממשל החדש של ביידן יחזיר לפלסטינים את 500 מיליון הדולר שטראמפ שלל מהם. הממשל יפעיל מחדש גם את הקונסוליה במזרח ירושלים לטובת הפלסטינים, מה שיסמן כי חלוקת העיר לשתי בירות לא ירדה מהפרק.

ג'ו ביידן ומחמוד עבאס בעת ביקורו של סגן הנשיא אז ברמאללה, 9 במרץ 2016 (צילום: Debbie Hill/ POOL via AP)
ג'ו ביידן ומחמוד עבאס בעת ביקורו של סגן הנשיא אז ברמאללה, 9 במרץ 2016 (צילום: Debbie Hill/ POOL via AP)

מעבר לזה, בחודש שעבר אישרה מועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי את הקמתן של 5,400 יחידות דיור בכל רחבי יהודה ושומרון. מדובר על הרחבת ההתנחלויות בגושים, אבל גם בעומק השטח: בית אל, קרני שומרון, כוכב יעקב, שמעה, מיצד, פצאל, מעלה אפרים, נוקדים, כפר אדומים, טלמון, תלם, אפרת והר גילה. בסך הכול שכונות, מבנים חדשים ותוספות בנייה ל-30 אלף תושבים חדשים שיציפו את השטח.

הסיפוח הזוחל הזה נעשה כמובן בהשראת ההכרה של ממשל טראמפ בחוקיות ההתנחלויות ביהודה ושומרון. ההשפעה האוונגליסטית על הממשל הנוכחי ניכרת כאן היטב. זה לא יכול לקרות תחת ממשל ביידן, אם כי לא סביר שעכשיו יבטלו את האישורים. ראשי המתנחלים דיברו אתמול על הצורך במחטף בנייה נוסף, לפני שביידן ייכנס לבית הלבן.

בחודש שעבר אישרה מועצת התכנון העליונה במנהל האזרחי את הקמתן של 5,400 יחידות דיור בכל רחבי יהודה ושומרון. ראשי המתנחלים דיברו אתמול על הצורך במחטף בנייה נוסף, לפני שביידן ייכנס לבית הלבן

הנחמה בצמרת הישראלית היא שביידן יהיה עסוק בשנתיים הקרובות בענייני פנים דחופים, בעיקר בטיפול בקורונה, בבעיות כלכליות ובהשלכות החברתיות העצומות שיש לתוצאות הבחירות על אמריקה. נחמה פורתא היא שביידן הוא ידיד ותיק של ישראל (השגריר לשעבר דני איילון סיפר כי ביידן הגדיר את עצמו כ"ציוני" בשיחות איתו).

"במפלגה הדמוקרטית יש שוליים קיצוניים ורדיקליים, שגם ממשלת שמאל בישראל לא יכולה להסתדר איתם", אמר לזמן ישראל חבר כנסת בליכוד. "ביידן הוא בסיס תמיכה חזק, והוא לא האיש שיושפע מהן", הוסיף הח"כ וייחל לנס שישאיר בכל זאת את טראמפ בבית הלבן.

עוד 789 מילים
סגירה