• צמחייה בתוואי זרימת הביוב ממחנה חורון (צילום: ירוק עכשיו)
    ירוק עכשיו
  • בריכת החימצון של מחנה חורון (צילום: ירוק עכשיו)
    ירוק עכשיו
  • בריכת החימצון של מחנה חורון שבשומרון (צילום: ירוק עכשיו)
    ירוק עכשיו
  • צמחייה ירוקה המעידה על זרימה של ביוב על פני השטח (צילום: ירוק עכשיו)
    ירוק עכשיו

בגלל מפגע ביוב של צה"ל: חשש לאספקת המים לפלסטינים ולמתנחלים

בשל מפגע ביוב בבסיס צה"ל בשומרון, הורה משרד הבריאות למקורות להפסיק את שאיבת המים בקידוח גדול הסמוך לו ● כתוצאה, יש חשש לשיבושים באספקת המים ליישובים בגב ההר - התנחלויות ישראליות וכפרים פלסטינים כאחד ● גורם במשק המים: "אם האקוויפר כאן יזדהם, גם בכפר סבא ירגישו את זה" ● במשרד הביטחון אומרים שהם מקדמים פתרון לבעיה - עליה התריע מבקר המדינה כבר ב-2016

בשל מפגע ביוב בבסיס צה"ל בשומרון, הורה משרד הבריאות למקורות להפסיק את שאיבת המים בקידוח גדול הסמוך לו. כתוצאה, יש חשש לשיבושים באספקת המים ליישובים בגב ההר – התנחלויות ישראליות וכפרים פלסטינים כאחד.

קידוח "מחנה חורון" – הממוקם בלב השומרון, לא רחוק משכם ומההתנחלות איתמר, ומספק כשליש מצריכת המים באזור – עומד כבר שנים במרכז מחלוקת קשה בין מערכת הביטחון לבין משרד הבריאות, חברת מקורות ורשות המים.

שורש הבעיה טמון בכך שהשפכים של הבסיס הצבאי, שמאויש על ידי חטיבת השומרון, מטופלים בשיטות מיושנות, שהיו בשימוש אי-אז במאה הקודמת.

בריכת החימצון של מחנה חורון (צילום: ירוק עכשיו)
בריכת החימצון של מחנה חורון (צילום: ירוק עכשיו)

במקום לחבר את הבסיס לרשת הביוב ולהזרים את השפכים למתקן טיהור מודרני, ממשיך צה"ל להזרים לבריכות חמצון. בשיטה הזו הביוב עומד במאגר פתוח, ובשל החשיפה לשמש מתפתחות בו אצות, שאמורות לחמצן את המים ולהפחית את הזיהום. בסופו של התהליך, השפכים המחומצנים מוזרמים לאפיקי הנחלים בסביבה, תוך שהם מזהמים את מקורות המים ועלולים לחלחל גם למי התהום.

גורם במשק המים: "יש פתרון מאוד ברור לבעיה הזו, לחבר את המחנה לצנרת ולהזרים את הביוב למתקן טיהור השפכים של המועצה האזורית. זה אמנם יעלה 15 מיליון שקלים, אבל כל פתרון אחר יהיה יקר יותר"

הסמיכות בין המחנה הצבאי ובריכות החמצון לבין אתר קידוח המים מעוררת חשש לזליגה של זיהום אל המים באתר. משרד הבריאות דרש ממערכת הביטחון פעם אחר פעם להסדיר את הטיפול בשפכים של הבסיס, אבל זה לא קרה.

בסופו של דבר פקעה הסבלנות. מנכ"ל משרד משאבי המים, חזי ליפשיץ, שיגר השבוע מכתב למנכ"ל משרד הביטחון, אמיר אשל, ובו כתב:

מצב זה הביא לכך שלפני מספר ימים הורתה הגברת אתי בורלא, מנהלת מחלקת בריאות הסביבה במשרד הבריאות, על סגירת קידוח מחנה חורון. הסגירה נובעת מאי טיפול בשפכי הבסיס למרות התרעות חוזרות ונשנות… סגירת הקידוח מהווה בעיה חמורה עד כדי ערעור כל משק המים האזורי, ליצירת בעיות מים קשות, לפגיעה בתושבים ובחקלאים ומסיגה אותנו שנים לאחור בהיבט של אבטחת אספקת המים. המצב עלול להביא גם לצורך בהסעת עשרות מיכליות מים מדי יום ליישובים באזור.

גורם במשק המים מותח ביקורת על צה"ל ומערכת הביטחון, ואמר כי "בשבוע שעבר היה סיור משותף בשטח. משרד הביטחון מתנהג כאילו המדינה זה הוא. בסיור התברר שלא רק שהמערכת של הבסיס מאוד מיושנת, אלא גם שהצנרת סתומה ולא מתוחזקת, ובדרך לבריכות החמצון הביוב זורם בשטח ומחלחל לאדמה. חשוב להבין שאם האקוויפר כאן יזדהם, גם בכפר סבא ירגישו את זה".

בריכת החימצון של מחנה חורון שבשומרון (צילום: ירוק עכשיו)
בריכת החמצון של מחנה חורון שבשומרון (צילום: ירוק עכשיו)

לדבריו, "יש פתרון מאוד ברור לבעיה הזו – לחבר את המחנה לצנרת ולהזרים את הביוב למתקן טיהור השפכים של המועצה האזורית. זה יעלה בערך 15 מיליון שקל. כל פתרון אחר יהיה יקר יותר" – הוא טוען – "אבל הצבא לא מוכן להשקיע כלום. הוא כנראה חזק מכולנו. המזל הוא שעכשיו מתחיל החורף, וצריכת המים יותר נמוכה. אבל ברגע שיתחמם שוב, אם לא יהיה פתרון – צפויות באזור הפסקות מים תכופות ויהיה צורך לקצץ בחדות את אספקת המים לחקלאים".

עמותת ירוק עכשיו, שנאבקת נגד מפגעי סביבה בשטחים, דורשת כבר שנים מצה"ל לחבר את הבסיסים בגדה למערכת הביוב. לדרישה זו הצטרפו גם מבקרי המדינה בשורה של דוחות שפורסמו לאורך השנים. בדוח המבקר מ-2016, למשל, נכתב ש"אין זה ראוי שצה"ל, הריבון בשטחי יהודה ושומרון והגורם האחראי להגנת הסביבה ולאכיפת החוקים הסביבתיים, יהיה הוא המזהם בעצמו".

"ירוק עכשיו" דורשת מצה"ל לחבר את בסיסי הגדה למערכת הביוב. מבקר המדינה כתב כי "אין זה ראוי שצה"ל, הריבון בשטחי יו"ש והגורם האחראי להגנת הסביבה ולאכיפת החוקים הסביבתיים, יהיה הוא בעצמו המזהם"

בשנים האחרונות – בין היתר בעקבות הביקורת – הציגה מערכת הביטחון תכנית רב-שנתית לחיבור הבסיסים לביוב והתחילה להשקיע סכומים ניכרים בשדרוג התשתיות. "הבעיה היא שזה קורה לאט מדי", אומר עורך הדין שלמה רבינוביץ מעמותת ירוק עכשיו, שאף כתב השבוע מכתב חריף לשר הביטחון, בני גנץ, בעניין. להערכתו, אם המפגע לא יטופל מידית, הצדדים ייפגשו בבית המשפט.

צמחייה ירוקה המעידה על זרימה של ביוב על פני השטח (צילום: ירוק עכשיו)
צמחייה ירוקה המעידה על זרימה של ביוב על פני השטח (צילום: ירוק עכשיו)

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: "משרד הביטחון פועל מול רשות המים ומשרד הבריאות במטרה להגיע לפתרון מוסכם. יודגש כי מערכת הביטחון השקיעה מאות מיליוני שקלים בעשור האחרון וממשיכה להשקיע בחידוש תשתיות הביוב בבסיסי צה"ל, לרבות במחנות ביהודה ושומרון".

עוד 612 מילים
סגירה