ליצמן הפך לאופוזיציונר המוביל נגד נתניהו

בישיבת יהדות התורה השבוע, התעמת ליצמן עם עמיתיו והרחיק לכת עד כדי דרישה שהמפלגה תפרוש מממשלתו של נתניהו ● "אז מה האלטרנטיבה שלך?" הקשו עליו הח"כים החרדים ● "בנט", השיב ליצמן בקצרה ● מי שהיה יו"ר ועדת הכספים הכל-יכול, הפך לשר בריאות פופולרי (בקדנציה הראשונה) ולחשוד בפלילים (בשנייה), איבד את כוחו ברחוב החרדי - ומבחינת ליצמן, הכל באשמת נתניהו ● פרשנות

יעקב ליצמן בכנסת, ב-21 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
יעקב ליצמן בכנסת, ב-21 באוקטובר 2020

אמירה שנויה במחלוקת של ח"כ יעקב ליצמן בישיבת סיעת יהדות התורה ביום שני השבוע הכניסה את ראש הממשלה בנימין נתניהו לתזזית.

כדרכו לאחרונה, ליצמן התעמת עם עמיתיו בסיעה ודרש לנקוט עמדות מיליטנטיות נגד נתניהו, שיסתיימו אפילו בפרישה מהדהדת של החרדים מהממשלה. "נו, נו, אז מה האלטרנטיבה שלך?", הקשו חברי הכנסת החרדים על ליצמן. "בנט", השיב ליצמן בקצרה.

מכאן התחיל כדור השלג שהתגלגל במהירות והסתיים בעוד כניעה מפוארת של ראש הממשלה, הפעם בנושא הקנסות על מוסדות החינוך שנפתחים ברחוב החרדי כאילו אין קורונה.

ביום שלישי התכנסה ועדת השרים לענייני חקיקה כדי להגדיל את הקנסות על מוסדות חינוך, אירועים וחנויות. זה התחיל בסכומים גבוהים, 20 אלף שקל ויותר, ירד ל-15 אלף שקל ונעצר בעשרת אלפים. השר זאב אלקין תבע בוועדת השרים דווקא להגדיל את הקנסות על פתיחת מוסדות ואירועים שבהם סיכויי התחלואה גבוהים מאד, אבל הוא לא נענה.

ישיבת סיעת יהדות התורה (ארכיון)
ישיבת סיעת יהדות התורה (ארכיון)

למחרת אמורה הייתה ההחלטה המינימלית להגיע לקריאה ראשונה בכנסת. ראשי הסיעות החרדיות איימו הפעם להצביע עם האופוזיציה בכל דבר ועניין. ברקע עוד ריחף האיום של ליצמן על התמיכה החרדית בבנט.

חברי הכנסת של יהדות התורה הסתייגו מהאיום, וסגן השר מאיר פרוש הודיע ש"אף אחד בחדר הישיבות לא חושב כמו ליצמן. הוא מייצג את עצמו ומדבר בשם עצמו", אבל נתניהו לא נרגע. הצעת החוק נגנזה לפי שעה ואולי תעלה בשבוע הבא. מעניין לאיזה סכומים נגיע.

חברי הכנסת של יהדות התורה הסתייגו מהאיום, וסגן השר מאיר פרוש הודיע ש"אף אחד בחדר הישיבות לא חושב כמו ליצמן. הוא מייצג את עצמו ומדבר בשם עצמו", אבל נתניהו לא נרגע. הצעת החוק נגנזה לפי שעה

ליצמן הוא סיפור מיוחד. הוא עובד מתוך תחושת קשה של תסכול כלפי ראש הממשלה. אפשר להבין אותו.

בקדנציה הראשונה והארוכה שלו כשר הבריאות, ליצמן היה חביב העם. הוא נחשב למי שדואג לכולם. התקשורת החילונית אהבה לעקוב אחריו ולפרגן לו. ליצמן עצמו נהנה לטפח את הדמות של השר שיורד לחדרי המיון בזהות בדויה ומחכה שם שעות רק כדי לחוש מקרוב את צרותיו של האזרח הקטן, ולשפר את המערכת. והיו לו קבלות.

יעקב ליצמן מקבל חיסון נגד שפעת (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
יעקב ליצמן מקבל חיסון נגד שפעת, ארכיון (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

בקדנציה השנייה שלו במשרד הבריאות, קרנו של ליצמן דהתה. בשיאה, הסתבך בפרשת מלכה לייפר, מנהלת בית הספר המואשמת באוסטרליה בעשרות עבירות פדופיליה, ומצא עצמו בחקירות פליליות על פרשה זו ואחרות.

משבר הקורונה חיסל לחלוטין את המעמד ואת הדימוי של ליצמן הטוב. שר הבריאות נראה מתפלל בבית כנסת בניגוד לתקנות וחלה בעצמו בקורונה שכפתה עליו בידוד בשיא המשבר.

אבל מבחינת ליצמן יש רק אשם אחד במצבו החדש: ראש הממשלה נתניהו לא ממש ספר את שר הבריאות שלו, עבד מול המנכ"ל משה בר סימן טוב מעל לראשו, וקיבל החלטות מאחורי גבו. האיש החזק של הציבור החרדי ספג מכה.

מבחינת ליצמן יש רק אשם אחד במצבו החדש: נתניהו לא ממש ספר את שר הבריאות שלו, עבד מול המנכ"ל משה בר סימן טוב מעל לראשו, וקיבל החלטות מאחורי גבו. האיש החזק של הציבור החרדי ספג מכה

הטענה הרווחת בציבור החרדי היא שהאדמו"ר מגור, רבי יעקב אריה אלתר, ראה את מה שקורה עם ליצמן, והחליט להזיז אותו ממשרד הבריאות.

"האדמו"ר מגור הבין שאנחנו הופכים לשק החבטות של הציבור. זה לא עושה לנו טוב", אמר אז לזמן ישראל גורם המקורב להנהגת חסידות גור. "אלה הימים של הקמת ממשלה חדשה וזו ההזדמנות להעביר את ליצמן למשרד השיכון, שהוא הרבה יותר חשוב מבחינת הציבור החרדי".

האדמו
האדמו"ר מגור, רבי יעקב אריה אלתר (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

"העבירו אותו למשרד השיכון, אולי שם הוא יועיל במשהו", כותב על ליצמן היום (שישי) הפרשן החרדי הבכיר יעקב ריבלין בעיתון "בקהילה". נימה מזלזלת כזו בליצמן מעידה גם היא על המצב החדש שלו בבני ברק ובמאה שערים. פעם היה קצת יותר כבוד ליו"ר ועדת הכספים, האיש החזק של חסידות גור שהפך לשר הראשון בתולדות אגודת ישראל.

"העבירו אותו למשרד השיכון, אולי שם הוא יועיל במשהו", כותב על ליצמן היום הפרשן החרדי הבכיר יעקב ריבלין. נימה מזלזלת כזו בליצמן מעידה גם היא על המצב החדש שלו בבני ברק ובמאה שערים

ליצמן לא החזיק מעמד גם במשרד השיכון. ריבלין מסביר כי לאדמו"ר מגור נמאס כנראה מכל הממשלה הזו. בתחילת ספטמבר ליצמן התפטר במחאה על ההחלטה להטיל סגר בימי החגים. הוא ראה במהלך הזה צעד מכוון ואכזרי נגד האוכלוסייה החרדית.

המצב החדש שנוצר מאפיין היטב מדינה בעולם השלישי: שר הבינוי היום הוא יצחק כהן מש"ס, אבל הוא בכלל יושב במשרד האוצר. ליצמן בחוץ ושר הבינוי בפועל הוא מוטי בבצ'יק, עוזרו הנאמן של ליצמן, שמקבל הוראות מהבוס שיושב בכנסת.

אבל ליצמן לא נח לרגע בכל מקום שבו יישב. השר הממודר, שנחשב תמיד לאיש נחוש ועיקש, החליט להפוך את נתניהו למטרת נקם.

בנימין נתניהו ויעקב ליצמן בדיון על מגפת הקורונה, ב-9 במרץ 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
בנימין נתניהו ויעקב ליצמן בדיון על מגפת הקורונה, ב-9 במרץ 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הוא תוקף את נתניהו בכל דבר ועניין. ליצמן יצא נגד ראש הממשלה כאשר הוחלט על תכנית הערים האדומות, אחר כך נגד הסגר השני בחגים, על הנסיעות לאומן, על מוסדות החינוך ועל מה לא. עיתון "המודיע", בטאון אגודת ישראל, הפך להיות עיתון אופוזיציוני לכל דבר, כאילו ליצמן אינו חלק מהקואליציה. עד לימי הקורונה, נתניהו לא ספג מעולם ביקורת כזו. בעיני החרדים הוא נחשב לעילוי, שאין לגעת זו.

ליצמן מתייחס לנתניהו כמעט כמו אל יאיר לפיד, שאותו הוא מחרים ואף נשבע שלא יישב איתו לעולם בשום קואליציה. ברחוב החרדי יש היום אוהדים רבים לאמירות של ליצמן, בעקבות התחושות הקשות שמלוות את המגזר בימי הקורונה.

ליצמן מתייחס לנתניהו כמעט כמו אל לפיד, וברחוב החרדי יש היום אוהדים רבים לאמירות של ליצמן, בעקבות התחושות הקשות שמלוות את המגזר בימי הקורונה

גם לאלטרנטיבה שהציע ליצמן יש הרבה קונים. פעמים רבות כתבנו כאן על הקרע בין ראש הממשלה והחרדים שאליו נכנסים ואותו מרחיבים נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' מימינה. בנט הגיע כמעט לכל יישוב חרדי, גילה דאגה, הוכיח אכפתיות והציע פתרונות. סמוטריץ' נלחם במשטרה שהתנכלה לחרדים, לדבריו, וקנה אצלם את עולמו – ואולי עוד מנדט שינדוד בבחירות מיהדות התורה לימינה.

יעקב ליצמן ונפתלי בנט מרימים כוסית לרגל חתונת אחד מנכדיו של ליצמן, 18 ביוני 2017 (צילום: שלומי כהן/פלאש90)
יעקב ליצמן ונפתלי בנט מרימים כוסית לרגל חתונת אחד מנכדיו של ליצמן, 18 ביוני 2017 (צילום: שלומי כהן/פלאש90)

ביהדות התורה משתמשים בליצמן לטובת האיומים על נתניהו ומסתייגים ממנו בעת ובעונה אחת. מאחורי הגב אומרים שהוא בסוף דרכו הפוליטית, שהאדמו"ר מגור מחפש לו מחליף צעיר וכי הוא לא ייצא בשלום מפרשת מלכה לייפר, שם ממליצה הפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום.

אבל ליצמן לא מוותר. הוא אף פעם לא מוותר. חבר הכנסת הצנום והקשוח שמתגורר כל חייו בדירת 57 מטר ברחוב אבן האז"ל בירושלים ומתעורר בכל בוקר ב-03:15 כדי ללמוד ולהתפלל – היה שמח גם להצטרף למפגינים בבלפור ולצעוק לנתניהו "לך, יש לנו את בנט".

עוד 942 מילים
סגירה