מנהיגי כל העולם פרסמו ברכות לביידן, ורק נתניהו שותק

יו"ר האופוזיציה העלה לטוויטר ברכות לנשיא הנבחר ולסגניתו ● אל לפיד הצטרפו מברכים מקרב האופוזיציה והמרכז-שמאל - אולם בינתיים לא נשמעה אף מילה מראש הממשלה ● היחיד בליכוד שברך את ביידן: ניר ברקת ● סקר "פגוש את העיתונות": נפתלי בנט רק 4% בפער מנתניהו בשאלה מי מתאים יותר לראשות הממשלה ● הספדים בעקבות מותו של הרב ג'ונתן זקס

ג'יל וג'ו ביידן בוועידת המפלגה הדמוקרטית, ב-20 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
AP Photo/Andrew Harnik
ג'יל וג'ו ביידן בוועידת המפלגה הדמוקרטית, ב-20 באוגוסט 2020
23:28 עריכה

חמש שעות בדיוק עברו מאז הוכרז ג'ו ביידן ברחבי התקשורת האמריקאית כנשיא הנבחר הבא של ארצות הברית, וישראל הרשמית שותקת. ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ גבי אשכנזי ושר הביטחון בני גנץ שותקים.

לילה טוב.

23:26 עריכה

יו"ר ימינה, שהיה הנציג הראשון של מפלגות הימין (ויחד עם ח"כ ניר ברקת גם היחיד) לברך את ג'ו ביידן – הוא גם הראשון להיפרד בתודות מדונלד טראמפ.

22:56 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין לא בירך את ג'ו ביידן על נצחונו בבחירות בארה"ב, ומלבד ניר ברקת, כל חברי הכנסת מהליכוד שומרים על שתיקה – אבל לפחות יש סימן שהם בכלל מודעים שהיו בחירות בארה"ב ושהם עוקבים אחר החדשות משם.

דפנה ליאל מחדשות 12 מפרסמת שהח"כים אריאל קלנר וקטי שיטרית מודאגים מהטענות חסרות הבסיס של טראמפ בנוגע לזיופים, ולכן יניחו מחר בכנסת הצעת חוק שקובעת כי כל תהליך הבחירות יצולם.

22:36 עריכה

הפרשן המדיני של וואלה! ברק רביד מצטט גורמים בסביבת בנימין נתניהו לפיהם ראש הממשלה שומר על שתיקה ולא יגיב על תוצאות הבחירות בארה"ב – עד שיהפכו לרשמיות.

לא ברור האם הכוונה היא להמתין עד אמצע דצמבר, רק אז הופכות תוצאות הבחירות לרשמיות והאלקטורים מתכנסים לבחור את הנשיא.

22:29 עריכה

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון מברך את ג'ו ביידן. ארבע שעות מאז ההכרזה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ גבי אשכנזי ושר הביטחון בני גנץ – עדיין שותקים.

21:55 עריכה

אגב, ראוי לציין, שלא רק ראש הממשלה בנימין נתניהו שותק. שלוש שעות וחצי מאז ההכרזה על נצחונו של ג'ו ביידן, גם שר החוץ של מדינת ישראל, גבי אשכנזי, ושר הביטחון וראש הממשלה החליפי בני גנץ – לא אמרו מילה.

21:43 עריכה

שר התקשורת יועז הנדל הצטרף למברכים את ג'ו ביידן. ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין שותק.

עורך "מקור ראשון" חגי סגל, אגב, דווקא חושב שנתניהו לא צריך למהר.

21:25 עריכה

עיתונאי מעריב בן כספית מזכיר שראש הממשלה בנימין נתניהו שחרר ברכות לדונלד טראמפ ממש ברגע שהוכרז כמנצח, אי אז ב-2016.

שלוש שעות אחרי שביידן הוכרז הנשיא הנבחר הערב, ונתניהו עדיין שותק.

21:13 עריכה

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הצטרף למברכיו של ג'ו ביידן על נצחונו בבחירות בארה"ב.

ראש הממשלה בנימין נתניהו עדיין שותק.

21:05 עריכה

המעקב ממשיך: שעתיים וחצי מאז הוכרז ג'ו ביידן הנשיא הנבחר הבא של ארצות הברית, וראש ממשלת ישראל עדיין שותק.

בזמן שבנימין נתניהו נקרע בין הנאמנות לחברו הטוב דונלד טראמפ לבין חובתו הדיפלומטית כמנהיג מדינת ישראל לשמור על יחסים טובים עם הממשל הבא, בשאר העולם לא מתלבטים במיוחד.

בין המברכים: קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, נשיא אוקראינה וולודומיר זלנסקי, נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי.

20:42 עריכה

שרת התחבורה מירי רגב מספידה את מותו של הרב ג'ונתן זקס. גם היא לא אומרת מילה על בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארצות הברית.

20:41 עריכה

שר האוצר ישראל כ"ץ מברך את העסקים הקטנים שייפתחו מחר. גם הוא לא אומר מילה על בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארצות הברית הבא.

20:28 עריכה

ח"כ ניר ברקת שבר את שתיקת הליכוד והיה לראשון לברך את ג'ו ביידן על נצחונו בבחירות לנשיאות ארה"ב.

20:27 עריכה

יו"ר ש"ס הוביל את ההספדים על מותו של הרב ג'ונתן זקס, מי שהיה רבה הראשי של בריטניה ונחשב אחד הקולות המובילים והפרוגרסיביים בעולם היהודי.

זקס נפטר הבוקר ממחלת הסרטן, והוא בן 72 בלבד.

לפני חודשיים העניק ראיון לזמן ישראל בו אמר, בין השאר: "ההפרדה בין פוליטיקה לדת היא עקרונית לחלוטין. אין לערב דת ופוליטיקה. עירוב של דת עם פוליטיקה מוביל לפוליטיקה נוראית, ולדת גרועה עוד יותר".

20:10 עריכה

בזמן שהליכוד שומר על שתיקה, יו"ר ימינה נפתלי בנט היה הפוליטיקאי הימני הראשון לברך את ג'ו ביידן על היבחרו לנשיא הבא של ארצות הברית.

בראיון לרינה מצליח ב"פגוש את העיתונות, אמר בנט: "אני רוצה לברך את הנשיא הנבחר ביידן על מה שמסתמן כנצחונו. הוא ידיד ותיק של מדינת ישראל ואני משוכנע שהממשל החדש יעבוד בצורה טובה מאד עם הממשלה הישראלית ללא קשר לזהות האנשים. גם כאן המקום להביע הכרת תודה עמוקה לנשיא טראמפ, שהוא חבר ענק של ישראל. יש קונצנזוס מימין ומשמאל בעניין הזה. עם ישראל חייב לו תודה היסטורית".

בנט התייחס בראיון גם להצהרות ראש הממשלה בנימין נתניהו כי הסגר השני הוא הצלחה – וכי בשאר העולם פועלים כעת כמו בישראל.

"ההיגד שסגר זה הצלחה ענקית ושמכל העולם באים ללמוד אצלנו – היא פשוט אמירה לא נכונה", אמר בנט. "יש מדינות שעבדו בצורה מאוד יסודית ולא נזקקו לסגר הזה, ויש מדינות שעבדו בצורה לא נכונה ואנחנו נמנים עמם. אנחנו צריכים להיות עם הווינרים, לא עם הלוזרים. הסגר זה כישלון.

"יש מיליון מובטלים. 20-30 אחוז מעם ישראל עכשיו מחוק. זה לא חייב להיות ככה. ולמה זה קורה? בגלל שאין מיקוד. הממשלה הזו לא מתעסקת בנושא שלשמה היא הוקמה. ראש הממשלה נכשל כישלון נוראי, חד-משמעית".

"יש מיליון מובטלים. 20-30 אחוז מעם ישראל עכשיו מחוק. זה לא חייב להיות ככה. ולמה זה קורה? בגלל שאין מיקוד. הממשלה הזו לא מתעסקת בנושא שלשמה היא הוקמה. ראש הממשלה נכשל כישלון נוראי, חד-משמעית"

בנט הצהיר עוד כי הוא בעד הקדמת הבחירות, למרות שעד לאחרונה התנגד לזה. "אני תמכתי בממשלת האחדות אבל שיניתי את עמדתי. אנחנו בבחירות קבועות, יש כל הזמן רק פוליטיקה. אז עדיף בחירות. צריך לחזור לעם. אין ממשלה חלופית, היא לא קיימת".

הוא התייחס גם לסקר שפורסם בתוכנית קודם לראיון, לפיו בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה הוא מצמצם את הפער לנתניהו ב-4% בלבד. "אני חושב שזה מבטא רצון עז של הציבור לשינוי. הציבור מבין שהכיוון של המדינה לא טוב, לא בקורונה, לא בכלכלה ולא בקיטוב".

עם זאת, הוא נמנע מלהכריז כי יתמודד על ראשות הממשלה – וגם נמנע מלפסול אפשרות של הקמת קואליציה עם מפלגות מרכז, כגון יש עתיד של יאיר לפיד. "כשאנחנו נגיע לקראת הבחירות, אני אסביר בדיוק איך אנחנו נתנהל", אמר.

בנט הוסיף עוד כי הוא בעד הגבלת כהונת ראש ממשלה לצד הקפאת חקירות של ראש ממשלה מכהן (החוק הצרפתי) – אבל לא רטרואקטיבית.

20:03 עריכה

השתיקה של הליכוד וראש הממשלה בנימין נתניהו בפרט הופכת לצורמת מרגע לרגע. מעל שעה וחצי מאז שג'ו ביידן הוכרז המנצח בבחירות בארה"ב, טרם התפרסמה הודעה רשמית או אישית של נתניהו עצמו או איש מחברי הליכוד.

19:37 עריכה

העצרת המרכזית לציון 25 שנה לרצח רבין מתקיימת בשעה זו בכיכר רבין בתל אביב. הנואם המרכזי יהיה יו"ר האופוזציה יאיר לפיד.

19:29 עריכה

חדשות 12 פרסמו הערב סקר מנדטים חדש, אך מעט השתנה בו מהסקרים הקודמים.

לפי הסקר, לגוש הימין-חרדים הכולל את הליכוד, ימינה, ש"ס ויהדות התורה – יש 66 מנדטים.

בנוסף, הסקר בחן מי מתאים יותר לראש הממשלה – וכאן נפתלי בנט משיג תוצאה מרשימה.

  • בהשוואה בין בנימין נתניהו לבני גנץ,  מוביל נתניהו 36% ל-15%.
  • בהשוואה בין נתניהו ליאיר לפיד, מוביל נתניהו 40% ל-20%.
  • בהשוואה בין נתניהו לנפתלי בנט, מוביל נתניהו 32% ל-28%.

עוד נתונים מהסקר: 41% מעדיפים שהרוטציה תתקיים על פני הקדמת הבחירות, אולם 53% מעדיפים שכחול-לבן תפרוש מהממשלה אם לא יועבר תקציב ל-2021 בזמן.

19:12 עריכה

התגובות הראשונות לנצחונו של ג'ו ביידן מטעם הממשלה מגיעות מהצד השמאלי שלה – שר המשפטים אבי ניסנקורן (כחול-לבן) ושר הכלכלה עמיר פרץ (העבודה).

19:04 עריכה

ג'ו ביידן הוכרז המנצח בבחירות לנשיאות ארצות הברית הערב, ב-18:30 שעון ישראל, אחרי שגרף מספיק קולות במדינת פנסילבניה כדי לעבור את רף ה-270 אלקטורים הדרושים להכרעה. ביידן, בן ה-78, הוא הנבחר המבוגר ביותר לנשיאות בארה"ב. לצידו קמלה האריס, הנבחרת האישה הראשונה לתפקיד סגנית הנשיא.

הנשיא המכהן דונלד טראמפ מסרב לקבל את התוצאות והצהיר כי יערער עליהן בבתי המשפט.

בינתיים, בישראל, הפוליטיקאי הראשון לברך את ביידן והאריס היה יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד, שברך את הצמד בעברית ובאנגלית. אחרים באופוזיציה – כולל ח"כ תמר זנדברג ממרצ ויו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה הצטרפו גם הם לברכות.

ובימין, בינתיים: צרצרים.

סגירה