"מי ששומר על החוקים - נדפק"

התארגנות רשתות השיווק קראה לפתוח את החנויות במרכזי הקניות בניגוד להוראות - אבל חזרה בה בגלל שקבוצת ביג עתרה לבג״ץ נגד המשך הסגירה ● ברשתות לוחצים על ביג לפתוח את המתחמים, אבל בביג נמנעים מכך דווקא משום שהגישו את העתירה ● ובינתיים, במתחמים אחרים, שלא הסתבכו בעתירה לבג"ץ, כמעט כל החנויות פתוחות

תורות ארוכים בכניסה לחנויות בירושלים, ביום פתיחת העסקים אחרי חודשיים של סגר. 8 בנובמבר 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
תורות ארוכים בכניסה לחנויות בירושלים, ביום פתיחת העסקים אחרי חודשיים של סגר. 8 בנובמבר 2020

באיחור של שבוע נפתחו אתמול (ראשון) אלפי חנויות רחוב לאחר שהיו סגורות במשך חודשיים, בהתאם להחלטת קבינט הקורונה והממשלה, וחרף התנגדות חריפה של שר הבריאות יולי אדלשטיין ופקידי משרדו.

לפי אותה החלטה אמורים היו מתחמי הקניות הפתוחים, כמו ביג סנטר, G Center, יכין סנטר, מליסרון, וסקופ להישאר סגורים, אך בפועל נפתחו אתמול חלק גדול מהחנויות במתחמים הפתוחים. מי שנשארו סגורים הם מרכזי הקניות שהעדיפו לעמוד על זכויותיהם ולהיפתח על פי חוק, ולשם כך הגיעו עד לבית המשפט העליון.

זה כמה שבועות לוחצים ברשתות השיווק ובמרכזי הקניות הפתוחים על הממשלה לפתוח את המתחמים, ומנהלים קמפיין תקשורתי ולוביסטי למען הפתיחה. שר הכלכלה עמיר פרץ ויו"ר ועדת הקורונה של הכנסת, יפעת שאשא ביטון, תומכים בפתיחת המתחמים וניסו להוסיף אותם להחלטה על פתיחת החנויות, אך בינתיים בלא תוצאה.

כבר ביום שישי שעבר, מייד לאחר הודעת הממשלה כי חנויות הרחוב ייפתחו והמתחמים לא, הודיעה קבוצת מתחמי הקניות ביג כי המתחמים ייפתחו בכל זאת. במכתב ששיגרה הקבוצה ביום חמישי ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ולוועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, נטען כי החלטת הממשלה לא חוקית:

"התיקון לתקנות (החלטת הממשלה, ת.ג) מתיר את פתיחת 'חנויות הרחוב' למעט 'בקניון מקורה, בקניון שאינו מקורה, בשוק או ביריד. (אבל) מרכזי ביג לא הוגדרו מעולם כקניון, ועל כן אינם נכללים בסוגי החנויות שפתיחתן תיאסר. בצו רישוי עסקים מוגדר קניון כמרכז במבנה מקורה וסגור מכל צדיו. נוכח זאת, בכוונתנו לפתוח את מרכזי ביג".

היועמ"ש השיב לביג ביום שישי כי לפי התקנות, מרכזי קניות פתוחים עם יותר מ-20 חנויות, יישארו סגורים גם אם אינם מוגדרים בחוק כקניונים. ואולם ביג עתרה לבג"ץ בבקשה להתיר לה לפתוח את המתחמים. בג"ץ טרם השיב לעתירה, אך בשלב זה נראה כי דווקא הפנייה לבג"ץ היא בין הגורמים לכך שבפועל, רוב החנויות במתחמי ביג אינן נפתחות.

מתחם ביג ביהוד חזר לפעילות. 8 בנובמבר 2020 (צילום: תני גולדשטיין)
מתחם ביג ביהוד חזר לפעילות. 8 בנובמבר 2020 (צילום: תני גולדשטיין)

בארגון התאגדות רשתות השיווק וההסעדה קראו בשבוע שעבר לרשתות השיווק לפתוח ביום ראשון (אתמול) חנויות במתחמים הפתוחים בניגוד להוראות, וזאת במקביל לפתיחת חנויות הרחוב. יו"ר הארגון, שחר תורג'מן, אמר לזמן ישראל בשבוע שעבר: "ברגע שחנויות הרחוב נפתחות, גם החנויות במתחמים הפתוחים".

אלא שתורג'מן חזר בו אתמול מהצהרותיו הלוחמניות, דווקא בגלל העתירה שהגישה ביג. "הקריאה שלי לפתוח נשענה על הערכה שמנהלי המתחמים יפתחו אותם, אבל ביג לא פתחו", הסביר תורג'מן. "אם החניון סגור, וכל הפסיליטיז שהמתחם נותן לחנויות וללקוחות שלהם סגורים, הם לא יכולים לפתוח".

"הקריאה שלי לפתוח נשענה על הערכה שמנהלי המתחמים יפתחו אותם, אבל ביג לא פתחו. אם החניון סגור, וכל הפסיליטיז שהמתחם נותן לחנויות וללקוחות שלהם סגורים, הם לא יכולים לפתוח"

אני מבין מדבריך שבקבוצת ביג תיכננו להיפתח בשבוע שעבר, וחזרו בהם. למה זה קרה?
"כי הם נמצאים בדיון בבג"ץ".

מתחמי קניות אחרים נפתחו?
"לא יודע, חלקם כן וחלקם לא. בעלי החנויות ומנהלי הרשתות דוחקים בהם להיפתח, אבל בסוף זאת ההחלטה שלהם".

תור בכניסה לחנות במתחם Y center (יכין סנטר) בפתח תקווה, , שחזר לפעילות ביום ראשון. 9 בנובמבר 2020 (צילום: תני גולדשטיין)
תור בכניסה לחנות במתחם Y center (יכין סנטר) בפתח תקווה, , שחזר לפעילות ביום ראשון. 9 בנובמבר 2020 (צילום: תני גולדשטיין)

בשטח כמעט הכול פתוח

"מבחינתנו אין הבדל בין חנות ברחוב למתחם פתוח, אנחנו פתחנו הבוקר את החנויות שלנו ברוב המתחמים, איפה שלא דיווחו לנו שיש בעיה מיוחדת של שוטרים ופקחים", אמר אתמול מנכ"ל רשת נעלי סקופ, רוני איינסאז, "ובינתיים לא קיבלנו שום קנסות. רוב השוטרים לא מבינים בעצמם את ההבדלים, אז הם לא אוכפים. הם גם לא כל כך רוצים לאכוף ולפגוע בקניות ובפרנסה של אנשים".

מתחם Y סנטר (יכין סנטר לשעבר) הענק בפתח תקווה המה אתמול בקונים. כמעט כל החנויות היו פתוחות, בהן רשתות כפר השעשועים, בייבי שופ, בייבי סטאר, Fashion Club, נעלי גלי, הסטוק ו-Bgood. החנייה הייתה מפוצצת ממכוניות, ורק המסכות על הפנים והתורים הארוכים מחוץ לכניסה לחנויות הזכירו את קיומה של מגפת הקורונה.

"בינתיים לא קיבלנו שום קנסות. רוב השוטרים לא מבינים בעצמם את ההבדלים, אז הם לא אוכפים, הם גם לא כל כך רוצים לאכוף ולפגוע בקניות ובפרנסה של אנשים"

חלק מהחנויות – היוקרתיות יותר – שוממות, ואחרות מלאות לקוחות עד כמה שמתירות ההוראות, בנוסף לתור ארוך בכניסה. בכניסה ל-Bgood התנהל ויכוח עצבני בין הלקוחות שהשתרכו בתור לבין מוכרת שהתעקשה להכניס אותם אחד-אחד, בהתאם להנחיות התו הסגול.

"התייבשנו כאן כבר, שעה אנחנו מחכים כאן", צעקה אחת הלקוחות על המוכרת הנבוכה. "מה אכפת לה? היא את המשכורת שלה מקבלת", ענתה לקוחה עצבנית אחרת.

מאחת החנויות האחרות הגיח שומר בעל חזות מוצקה וחסם את דרכי, לאחר שראה שאני מצלם ומסמס. "מה העניין?" שאל בטון מאיים. "לא, אני לא מהפיקוח, אני עיתונאי שעושה כתבה", אמרתי לו. "אה, אז בסדר", אמר ופינה את הדרך.

החנות היחידה במתחם שנותרה סגורה הייתה סניף רשת האופנה תמנון. ברשת הסבירו: "אנו רשת שומרת חוק ופועלת לפי נהלי משרד הבריאות. הבוקר פתחנו רק 16 מתוך 90 הסניפים באישור גורמי האכיפה. אנו דואגים לבריאות לקוחותינו, אבל ברור שסגירת הסניפים היא החלטה תלושה והזויה, וחסרת כל היגיון עסקי ובריאותי, שמביאה איתה נזק כלכלי לרשת ולעובדים. ככל שהדבר היה תלוי בנו, היינו פותחים את כלל הסניפים לפי הנחיות התו הסגול".

חנויות חזרו לפעילות במתחם כורזין בגבעתיים. נובמבר 2020 (צילום: שירן פרץ)
חנויות חזרו לפעילות במתחם כורזין בגבעתיים. נובמבר 2020 (צילום: שירן פרץ)

גם במתחם ביג באור יהודה החנויות נפתחו אתמול. המתחם נמצא בשיפוצים ולכן יש בו כרגע פחות מ-20 חנויות – מה שמאפשר לפתוח אותן, מסבירים מנהלי החנויות. קשה למצוא חנייה, ובכניסה לחנויות היו תורים ענקיים – עוד יותר מאשר ב-Y סנטר.

"אנחנו מפוצצים מאז שפתחנו הבוקר, אין דקה לנשום, לא ראיתי דבר כזה – ואני אומרת על זה תודה, אם היינו נשארים סגורים עוד כמה זמן כבר לא היינו חוזרים לעבוד", אמרה מנהלת של אחת החנויות במתחם.

"אנחנו מפוצצים מאז שפתחנו הבוקר, אין דקה לנשום, לא ראיתי דבר כזה – ואני אומרת על זה תודה, אם היינו נשארים סגורים עוד כמה זמן כבר לא היינו חוזרים לעבוד"

חלק ממתחמי הקניות והשווקים מרוויחים מחוסר הבהירות של ההוראות, כיוון שבניגוד לביג ו-Y סנטר, לא לגמרי ברור אם הם נחשבים ל"מתחם קניות פתוח" או "רחוב". במתחמים הללו הגיעו למסקנה ש"אם יש התלבטות, אין התלבטות". בשוק התקווה בדרום תל-אביב, למשל, כל החנויות נפתחו, כולל חנויות הבגדים.

שוק שכונת התקווה. נובמבר 2020 (צילום: תני גולדשטיין)
שוק שכונת התקווה. נובמבר 2020 (צילום: תני גולדשטיין)

גם במתחם כורזין בגבעתיים פתחו את החניונים ואת דרכי הכניסה לחנויות – וכולן נפתחו בלא יוצא מן הכלל, כולל רשתות דלתא, סטימצקי, הפיראט האדום, הובי לובי, מזרני פולירון וחנויות בגדים, נעליים, פרחים ומכשירי כתיבה.

"רוב החנויות כאן פתחו רק היום, מסכנים", אמר אתמול מנהל חנות הצעצועים וחומרי היצירה הובי לובי במתחם כורזין. "אני נשארתי פתוח כל הזמן כי, תראה כאן, איך התארגנתי" – הוא מצביע על ארון של חומרי ניקוי שהציב בפתח החנות. "אם אני חומרי ניקוי אני חיוני, לא? השקעתי הרבה כסף בזה, 150 אלף שקל עלתה לי כל ההתארגנות, והנחיות התו הסגול. אבל זה הציל אותי ואת העובדים שלי".

חנות המזרנים פולירון נותרה ריקה. "מהבוקר, כשפתחתי את החנות אחרי חודשיים, לא בא אף לקוח", אמר יעקב, הזכיין המקומי של החנות. "בזמנים כאלה אנשים דוחים הוצאות על דברים כמו מזרן.

"אתה רואה את התור בחנויות בגדים או בהובי לובי, אתה אומר, וואו לאנשים יש כסף, הם סתם בוכים. אבל יש דברים שאנשים יוציאו עליהם בכל מצב כי חייבים, ויש דברים שאתה רואה פתאום שאין להם. אני מאוד רוצה להחזיר את העובדים, אבל מחכה לראות מה יקרה. נקווה לטוב".

מרכז ביג באשדוד (צילום: שירן פרץ)
מרכז ביג באשדוד (צילום: שירן פרץ)

במתחם ביג באשדוד, לעומת זאת, כל החנויות נותרו אתמול סגורות – פרט לחנויות מזון, תרופות, וציוד אלקטרוני.

"ביג נדפקו בגלל שהם רשת גדולה שנסחרת בבורסה. הם צריכים לעבוד מתחת לפנס של החוק, והם טיפסו על העץ של העתירה לבג"ץ, אז הם חייבים לסגור", אומר בעליה של אחת החנויות במתחם, "מזל שהם נותנים לנו פטור מדמי השכירות, אחרת לא היינו שורדים את התקופה הזאת".

"בביג אשדוד מסתובבים המון פקחים ושוטרים, אז שם לא פתחנו את החנות", אומר מנכ"ל רשת נעלי סקופ, רוני איינסאז. "המדיניות של הממשלה כל כך מטומטמת, כל כך מסורבלת, כל כך דרקונית במקום אחד, ומתירנית במקום אחר, שהיא פשוט מעודדת עבריינות. מי ששומר על החוקים, ולא יודע לעגל פינות – נדפק".

"המדיניות של הממשלה כל כך מטומטמת, כל כך מסורבלת, כל כך דרקונית במקום אחד ומתירנית במקום אחר, שהיא פשוט מעודדת עבריינות. מי ששומר על החוקים, ולא יודע לעגל פינות – נדפק"

עברה לך בראש האפשרות שהממשלה רוצה לעודד עבריינות, מסיבותיה שלה שלא בהכרח קשורות רק לקורונה?
"עברו לי בראש הרבה דברים, אבל עזוב, יש לי רשת לנהל, אל תכניס אותי לדברים האלה".

בקבוצת ביג סירבו להגיב. עד כה לא התקבלה תגובת קבוצת Y סנטר.

עוד 1,226 מילים
סגירה