אילוסטרציה. יואן סיני (צילום: iStock)
iStock

הכוחנות של טראמפ כלפי סין סללה את הדרך לסדר כלכלי חדש

הסנקציות שהטילה ארה"ב על סין בתקופת טראמפ האיצו את ניסיונותיה לייצר אלטרנטיבה לדולר ול-SWIFT, מערכת סליקת הכספים הבינלאומית ● באפריל השיק הבנק המרכזי בסין מטבע דיגיטלי לאומי חדש, היואן הדיגיטלי ● זהו צעד ראשון של המדינה לקראת מהפכה מוניטרית אשר תחליש את שליטתה של ארה"ב במערכת הפיננסית העולמית ● גם ישראל עלולה להיפגע מכך ● פרשנות

אחד הנושאים הבוערים במערכת הבחירות הסוערת בארצות הברית עסק בשליטתה של סין בעולם. באחת העצרות אף האשים דונלד טראמפ את ג'ו ביידן בכך שקיבל טובות הנאה מסין, והכריז בדרמטיות: "אם ביידן מנצח – סין מנצחת". אי-כניעתו, לכאורה, של טראמפ לסין היה למעשה אחת הנקודות המרכזיות שתומכי טראמפ הרבו להתגאות בהן במהלך קמפיין הבחירות.

אלא שנראה כי דווקא במדיניותו הקשוחה והלא מתפשרת הזו, טראמפ דחק את סין לפינה שממנה היא מאיימת כיום יותר מתמיד על ההגמוניה של ארה"ב בעולם.

עד היום, אחת הדרכים של ארה"ב לשמר את מעמדה כמעצמה הגדולה בעולם כללה שני כלים עיקריים, הקשורים זה לזה: מטבע הדולר שהפך למטבע הסחר העולמי, ושליטה על מסלקת הכספים הבינלאומית הגדולה ביותר בעולם הידועה בשם SWIFT.

מדובר במסלקה המאגדת בתוכה למעלה מ-11 אלף מוסדות פיננסיים ותאגידים מכ-200 מדינות בעולם. דרך המערכת מתבצעים כ-80% מהתשלומים הבינלאומיים, כמחציתם מבוצעים בדולרים. למעשה מוסדות שיוחרגו מהמערכת יתקשו מאוד, אם בכלל, לבצע העברות כספים שלא במזומן ליעדים הנמצאים במדינות אחרות. או במילים אחרות, מוסד פיננסי שלא נמצא שם – לא קיים.

מלחמות סחר בין ארה
מלחמות סחר בין ארה"ב לסין (צילום: AP Photo/Susan Walsh, File)

מערערים על ההגמוניה של הדולר בעולם

אף שמיקומו של ה-SWIFT הוא בבריסל, ארה"ב שולטת בכל הנעשה בו מעצם היותה הכוח הפיננסי המשמעותי בעולם, והיא מנצלת את כוחה זה עד תום לצורך מימוש האינטרסים שלה בעולם. כך, למשל, היא יכולה לכפות סנקציות כלכליות נגד מדינות ואנשים באמצעות חסימת עסקאות בדולרים, או הגבלת היכולת שלהם להשתמש במערכת. החרגה של גוף כלשהו מהמערכת הזו דרמטית, ולמעשה מאפשרת לארה"ב להשליט את מרותה בעולם מבלי לירות ולו כדור אחד. האחרונה שחוותה סנקציות כאלה הייתה הממשלה האיראנית בשנת 2018.

אחת הנפגעות הגדולות ממערכת ה-SWIFT היא סין, במיוחד בתקופה שמי ששולט במערכת הוא משטר עוין עבורה, כמו זה של טראמפ. הסנקציות שהטילה ארה"ב על סין והקולגות שלה בתקופת טראמפ האיצו את ניסיונותיה לייצר אלטרנטיבה לדולר האמריקאי ולמערכת ה-SWIFT, המשמשת כ"זרוע המבצעית" של אותו דולר בעולם.

באפריל השנה ביצעה סין צעד דרמטי לקראת הגשמת היעד הזה. באותו חודש, הבנק המרכזי בסין השיק פיילוט ראשון מסוגו בעולם, במטבע דיגיטלי לאומי חדש, שנמצא בשליטת הממשל הסיני.

המטרה של הממשל הסיני היא להפוך את היואן – שמהווה רק כ-2% מכלל יתרות המט"ח הגלובליות, הרחק אחרי הדולר עם 62% מסך אותן יתרות – למטבע סחר עולמי שמאיים על הדולר. לממשל הסיני מצידו יש כבר תכנית סדורה איך לבצע את המהפכה המוניטרית הזו באמצעות המטבע הדיגיטלי החדש, הידוע גם בכינויו "היואן הדיגיטלי".

הבנק המרכזי של סין. בייג'ינג 2019 (צילום: AP Photo/Andy Wong)
הבנק המרכזי של סין. בייג'ינג 2019 (צילום: AP Photo/Andy Wong)

"מלכודת הדבש" של היואן הדיגיטלי

המצאת היואן הדיגיטלי נחתה על קרקע פורייה. בעשורים האחרונים הפכה סין המיושנת והפרמיטיבית למעצמה טכנולוגית עולמית שהמונים מאוכלוסייתה מצויידים במיטב הסמארטפונים ואפליקציות תשלום בנקאיות. זה טבעי, לפיכך, שסין תהפוך גם למדינה הראשונה שתנפיק את המטבע הדיגיטלי הלאומי, שכל אזרח יוכל להשתמש בו באמצעות אותן אפליקציות.

ה"יואן הדיגיטלי" אמור להוות בעצם סוג של "מלכודת דבש" למדינות העולם. אחת התוכניות שהממשל הסיני מתכנן לקדם בעתיד היא הנפקת חבילת תמריצים למדינות ולגופים שירצו לסחור במטבע בצורת הטבות סחר, הנחות על מכסים, וקידום פרויקטי תשתיות.

אחת התוכניות שהממשל הסיני מתכנן לקדם היא הנפקת חבילת תמריצים למדינות ולגופים שירצו לסחור במטבע בצורת הטבות סחר, הנחות על מכסים, וקידום פרויקטי תשתיות

כמובן שסין לא עושה את כל זה מתוך רוח התנדבותית יוצאת דופן. כדי להשתמש במטבע הזה יצטרכו אותן מדינות, עסקים או אנשים פרטיים גם להשתמש במערכת הסליקה שייצרה סין, במיוחד עבור המטבע. אם מספיק גורמים בעולם ישתמשו בטכנולוגיה זו, הרי שזו תהווה אלטרנטיבה ל-SWIFT ואתגר עצום להגמוניה של ארה"ב על המערכת הפיננסית העולמית.

בתחילת החודש הצהיר נגיד הבנק הסיני המרכזי, יי גאנג, כי למרות שסין עדיין נמצאת בשלבים הראשונים של פיתוח המטבע הדיגיטלי, השימוש בו במסגרת הפיילוט מתרחב במהירות ברחבי סין. לדבריו, בוצעו באמצעות המטבע כבר 4 מיליון עסקאות בשווי של 2 מיליארד יואן (299 מיליון דולר) בערים שנזן, סוז'ואו, שיונג'אן וצ'נגדו. "עד כה תכנית הניסוי והפיילוט עברה בצורה חלקה למדי", אמר.

לפי רויטרס, הבנק הסיני מתכנן לערוך בעתיד פיילוט של המערכת גם באתרי אולימפיאדת החורף.

נגיד הבנק המרכזי של סין, יי גאנג (צילום: AP Photo/Andy Wong)
נגיד הבנק המרכזי של סין, יי גאנג (צילום: AP Photo/Andy Wong)

הדולר של המאה ה-21

ואולם, בפני סין עומדים עדיין אתגרים גדולים לפני שהמטבע שלה ישבור את שליטת הדולר ברחבי העולם. אחד המרכזיים שבהם הוא להפיג את חששות המשתמשים מפני פגיעה בפרטיות ומעקבים של המשטר אחרי תנועות הכסף. לדברי גאנג, עד להשקה הרשמית של המטבע, סין עדיין צריכה להשלים כתיבת מסגרת חוקית ותקנות לשיפור שקיפותו של היואן הדיגיטלי. לתקנות אלו עשוי להיות משקל מכריע באמון המשתמשים במטבע.

עד להשקה הרשמית של המטבע, סין צריכה להשלים את כתיבת המסגרת החוקית לשיפור שקיפותו של היואן הדיגיטלי. לתקנות אלו עשוי להיות משקל מכריע באמון המשתמשים

מנקודת מבט ישראלית, המהלך הזה, שלטראמפ יש אחריות לא מעטה על האצתו, עלול להיות בגדר "משנה כללי משחק". אם ארה"ב לא תוכל לכפות סנקציות כלכליות על יריביה או לשלוט באופן בלעדי על המערכת הפיננסית העולמית, או אז ישראל עלולה להישאר עם בעלת ברית שאין לה כדורים פיננסים בקנה.

אין ספק שמבחינת העולם בכלל, וישראל בפרט, מצב כזה עלול להיות בבחינת תחילתו של סדר עולמי חדש, שבוודאי יטריד לא מעט את מנוחתם של מובילי מדיניות החוץ תחת הממשל האמריקאי החדש, בהובלת ג'ו ביידן.

עוד 762 מילים
סגירה