ג'ו ביידן, בנימין נתניהו, דונלד טראמפ (צילום: AP)
AP

לדילמת נתניהו מתי ללכת לבחירות נוסף עכשיו נשיא אמריקאי חדש

12.5 שעות לקח לנתניהו לפרסם הודעת ברכה לביידן - וגם אז ראש הממשלה התחמק מלהזכיר על מה בדיוק הוא מברך את "ידידו ג'ו" ● גנץ לפחות שם שעון מעורר כדי לצייץ את ברכתו בשלוש לפנות בוקר ● אבל כל היסוסי הדיפלומטיה האלה מתגמדים לעומת הדילמה שניצבת כעת בפני נתניהו: האם לרוץ לבחירות בהקדם, כשטראמפ עדיין בסביבה, או לחכות לחודש יוני ולממשל הדמוקרטי ● פרשנות

בדיוק 12.5 שעות אחרי שהודיעו בכל הרשתות המובילות בארצות הברית על נצחונו של ג'ו ביידן (מוצ"ש ב-18:30 בערב), שיגר ראש הממשלה בנימין נתניהו את ברכתו לנשיא החדש.

עד אז הספיקו לברך את נשיא ארצות הברית הנבחר רוב המנהיגים החשובים בעולם, ביניהם קאנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, נשיא צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון. רק נתניהו בחר להמתין עד למחרת בשבע בבוקר.

הברכה של נתניהו ל"ידידי ג'ו" הייתה אכן חמה, אבל נעדרו ממנה מילות התואר "הנשיא הנבחר". נשיא המדינה ראובן ריבלין פרסם את הברכה שלו במקביל לזו של נתניהו עם הצירוף המתבקש "הנשיא הנבחר". מדוע התעכב גם נשיא המדינה, ופרסם את הברכה שלו רק אתמול (ראשון) בשבע וחצי בבוקר?

ריבלין חיכה להודעה של משרד החוץ, שנחשבת בעיניו הודעה ישראלית רשמית ראשונה. כאשר קם בבוקר וראה את הציוץ של שר החוץ גבי אשכנזי, שפורסמה בחמש וחצי, החליט שהגיע הזמן להוציא הודעה משלו.

ריבלין לקח את הודעת הברכה שפרסם לפני ארבע שנים בדיוק, לאחרי הבחירה של דונלד טראמפ, עשה העתק-הדבק ושיגר לביידן. מיד אחרי כן יצאה הודעת הברכה החסרה משהו של נתניהו. בין הנשיא וראש הממשלה לא היה תיאום מוקדם, ועל כך לא צריך להתפלא: השניים לא משתפים פעולה בשום נושא בדרך כלל.

ריבלין לקח את הודעת הברכה שפרסם לפני ארבע שנים בדיוק, לאחרי הבחירה של דונלד טראמפ, עשה העתק-הדבק ושיגר לביידן. בין הנשיא וראש הממשלה לא היה תיאום מוקדם

מעבר לזה, בין ראש הממשלה ושרי הביטחון החוץ שלו, בני גנץ (שהוא גם ראש הממשלה החלופי) וגבי אשכנזי לא היה גם במקרה הזה שום תיאום מוקדם.

גנץ ואשכנזי חיכו, לדבריהם, עד לנאום הניצחון של ביידן. הם שמו שעון מעורר וקמו בשלוש לפנות בוקר. גנץ פרסם את הודעת התמיכה שלו מיד לאחר הנאום, ב-3:55 לפנות בוקר. אשכנזי לאחר שעה וחצי, ב-5:30 בבוקר.

נתניהו התמהמה, וזה יכול להיראות משונה. את הודעת הברכה החמה לדונלד טראמפ הוא שיגר לפני ארבע שנים מיד אחרי הדיווח ברשתות על בחירתו הוודאית. הפעם הוא חיכה וחיכה וחיכה.

אחרי שפרסם את ההודעה המאוחרת שלו הוא חזר על הברכות שלו גם בישיבת הממשלה. ההסבר של השר צחי הנגבי, אחרי ישיבת הממשלה, ובתיאום עם נתניהו: "ראש הממשלה לא השתהה, הוא נהג במידת האיפוק והזהירות. הוא לא רצה לפגוע בידיד בשעת מצוקה. בסוף נתניהו בירך את ביידן וכך היה צריך להיות".

צחי הנגבי: "ראש הממשלה לא השתהה, הוא נהג במידת האיפוק והזהירות. הוא לא רצה לפגוע בידיד בשעת מצוקה. בסוף נתניהו בירך את ביידן וכך היה צריך להיות"

ההתלבטות הקשה של נתניהו מובנת, גם אם חרגה מכללי הדיפלומטיה המקובלים. הידיד בשעת מצוקה לא הולך לשום מקום ברגע זה. הוא נשאר בבית הלבן עד ה-20 בינואר 2021 . זה לא הזמן לעצבן נשיא אמריקני בלתי צפוי בשעות התסכול שלו.

זה גם יכול להיגמר רע, אם לוקחים בחשבון כי 77 אחוזים מיהודי אמריקה הצביעו לביידן. פקידים בירושלים הזכירו אתמול כי הנשיא ברק אובמה העביר החלטות אנטי ישראליות במועצת הביטחון של האו"ם גם כאשר היה ברווז צולע לקרא תום הכהונה בסוף 2016.

מה עדיף לנתניהו?

סביר להניח שנתניהו ייחל לניצחונו של טראמפ, החבר הטוב, כפי שייחל בגלוי לניצחונו של מיט רומני הרפובליקאי כאשר התמודד מול אובמה ב-2012. סיעור המוחות של נתניהו עם עצמו עמוק עכשיו הרבה יותר.

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון/פלאש 90)
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו (צילום: קובי גדעון/פלאש 90)

בפני נתניהו עומדות שתי נקודות יציאה לבחירות. זה לא משתנה. האחת ב-23 בדצמבר, בעוד חודש וחצי, ואז הבחירות יהיו במרץ 2021. השנייה ב-31 במרץ 2021, ואז הבחירות יהיו ביוני 2021. בשני המקרים הוא יכול לפוצץ את תקציב המדינה וללכת לבחירות בלי לפנות את המעון בבלפור.

למערכת השיקולים נכנס עכשיו נשיא חדש. השאלה היא מה עדיף לנתניהו? האם ללכת לבחירות במרץ הקרוב, כשמרבית מערכת הבחירות היא עדיין תחת חסותו של טראמפ; או לרוץ ביוני, תחת ביידן והדמוקרטים נטו.

למערכת השיקולים נכנס עכשיו נשיא חדש. השאלה היא מה עדיף לנתניהו? האם ללכת לבחירות במרץ הקרוב, כשמרבית מערכת הבחירות היא עדיין תחת חסותו של טראמפ; או לרוץ ביוני, תחת ביידן והדמוקרטים נטו

האם הוא יכול לסמוך על טראמפ שיעניק לו עד ה-20 בינואר מתנות מדיניות שוות-ערך ומחוללי ניצחון? טראמפ הרי נתן לנתניהו את השגרירות בירושלים ואת רמת הגולן לקראת הבחירות באפריל 2019, ואת עסקת המאה לקראת בחירות מרץ 2020. האם בכלל יש לטראמפ בסוף דרכו מצב רוח לג'סטות נוספות כאלה לחברו הטוב?

נתניהו יכול לרוץ ביוני, אבל אז הידידות הגדולה שהייתה עם טראמפ עלולה להפוך לעימות מול הממשל החדש של ביידן ואולי עם שרת החוץ סוזן רייס, אם תיבחר לתפקיד.

נתניהו מספיק מנוסה לבנות קמפיין מוצלח גם על עימות מדיני. נתניהו הרי נשא את נאום הקונגרס המפורסם שלו במרץ 2015 שבועיים לפני הבחירות. הוא טיפח אז את המריבה עם הנשיא אובמה (וגם עם סגן הנשיא ביידן) בנושא איראן כדי להוכיח שהוא פוליטיקאי-על, מליגה אחרת. בבחירות הוא אכן גרף את ההצלחה.

בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן, ב-3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
בנימין נתניהו נואם בקונגרס האמריקאי נגד הסכם הגרעין עם איראן, ב-3 במרץ 2015 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

גנץ יכול להודיע שוב ושוב כי "העברת תקציב המדינה דחופה, וכדאי מאד שתיעשה בהקדם", אבל ההחלטה החדה נתונה רק בידיו של נתניהו. הוא ישקלל את שינויים בארצות הברית עם המשפט הפלילי שיחל בינואר, עם נתוני התחלואה בקורונה ועם המצב הפוליטי של נפתלי בנט, ואז יחליט.

העיכוב הצורם בברכה לביידן מלמדת כי גלגלי הבחירות בארץ לא עוצרים לשנייה. אצל נתניהו, הכול מוביל תמיד לכיוון אחד – ניצחון בבחירות וחילוץ משפטי.

עוד 785 מילים
סגירה