מפיליפ מוריס לטדי שגיא: המעידות הגדולות של גרוטו

הוא נלחם על המשך הפעלת טיפות החלב, תרם להוצאתם של המפעלים המזהמים מחיפה, הקים את המערך האפידמיולוגי והוביל את הפרויקט לחיזוק ושיפור הפיקוח על המזון ● אבל בשלוש השנים שבהן כיהן כמשנה למנכ״ל הסתבך פרופ׳ גרוטו בשתי פרשיות שבהן העניק הנחות תמוהות לבעלי הון שלא לפי הנהלים ● ״יש לו נטייה לפעול בפזיזות ובהתלהבות ולהיענות בקלות לדרישות של אנשים בעלי עוצמה״

איתמר גרוטו (צילום: פלאש 90)
פלאש 90
איתמר גרוטו

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, הודיע כי הוא פורש מתפקידו, לאחר שכיהן במשך שלוש שנים כמשנה למנכ"ל ו-13 שנים בתפקידים בכירים במשרד.

כמו פקידים אחרים במשרד הבריאות, הפך גרוטו במהלך משבר הקורונה מאדם אנונימי כמעט, שהציבור הרחב לא היה מודע להשפעתו, לאחריות המוטלת עליו ולפועלו למען בריאות הציבור הישראלי, למעין "סלב" שהופיע במהדורות מרכזיות, ואף זכה לחיקוי ב"ארץ נהדרת". למעשה, כמעט לכל ישראלי הייתה דעה על מדיניותו ועל התבטאויותיו מעוררות המחלוקת.

כחלק מכך, הפרשה שבה גרוטו אישר הקלות בתקנות הקורונה לאיש העסקים טדי שגיא, עוררה רעש גדול הרבה יותר מפרשה דומה, ולא פחות בעייתית, שבה גרוטו העניק הקלות רגולטוריות רציניות מאוד לתאגיד ענק למכירת סיגריות.

דו"ח מבקר המדינה שפורסם בשנת 2018 מתח ביקורת חריפה מאוד על הקלות רגולטוריות שמשרד הבריאות העניק לענקית הסיגריות פיליפ מוריס. הדו"ח התמקד בשתי פרשות, שבאחת מהן שמור לגרוטו תפקיד מרכזי, והוא הכנסת מאייד הסיגריות "אייקוס" לישראל.

לפי הדו"ח, נציגי חברת פיליפ מוריס נפגשו עם גרוטו במרץ 2016, בזמן ששימש כראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ודנו איתו בשיווק האייקוס בישראל. הפגישה נערכה שלוש שנים לפני שהאייקוס קיבל אישור לשיווק ממנהל המזון והתרופות האמריקאי (ה-FDA), וגם הוא התייחס למוצר כאל מוצר מסוכן.

בסוף הפגישה אמר גרוטו "הבנתי שבכוונת החברה (פיליפ מוריס) לשווק את המוצר (אייקוס) בישראל בעתיד, רק לאחר שרשויות רגולטוריות מובילות בעולם יכירו במוצר כ'מופחת סיכון'".

מכשיר iQOS דמוי עט בחנות בטוקיו יפן. אוקטובר 2018 (צילום: AP Photo/Eugene Hoshiko)
מכשיר iQOS דמוי עט בחנות בטוקיו יפן. אוקטובר 2018 (צילום: AP Photo/Eugene Hoshiko)

אבל חודשיים לאחר מכן פנתה פיליפ מוריס למשרד הבריאות בבקשה לפטור את האייקוס מהחובה לציין על מוצרים המכילים טבק כי הם מסוכנים. זאת, בדומה לפטור החל על סיגריות אלקטרוניות אחרות שאינן מכילות טבק – ולמרות שהאייקוס כן מכיל טבק.

עוד באותו יום ניסח גרוטו, יחד עם מוטי בבצ'יק – יועצו של סגן שר הבריאות דאז יעקב ליצמן – מכתב לרשות המסים, שאישר את מה שביקשה פיליפ מוריס, וקבע כי החוק להגבלת הפרסומת והשיווק החל על סיגריות ומוצרי טבק, לא חל על אייקוס.

מבקר המדינה מתח ביקורת חריפה על התנהלותו של גרוטו באירוע. לפי דו"ח המבקר: "גרוטו קיבל את ההחלטה המיטיבה עם תאגיד הטבק בלי שהתייעץ עם אף גורם מקצועי במשרד הבריאות… ללא בחינה מעמיקה ויסודית של התחייבויות ישראל על פי האמנה הבינלאומית, בלא בחינה השוואתית למדיניות במדינות אחרות, וללא התייעצות עם גופי בריאות בינלאומיים, למשל ה-FDA".

בתגובתו לדו"ח שמסר למשרד מבקר המדינה אמר גרוטו: "בפגישה עם פיליפ מוריס התרשמתי בטעות שמדובר במוצר הדומה במהותו לסיגריה אלקטרונית. מכיוון שבעבר ביטל בג"ץ איסור שהטיל משרד הבריאות על יבוא סיגריות אלקטרוניות, סברתי כי ניתן לאשר את השימוש בה, בלי להתייעץ עם הגורמים המשפטיים במשרד. בעולם מתפתחת גישה של מוצרי טבק מופחתי סיכון, וקיימת מחלוקת בנושא".

המבקר דחה את טענותיו של גרוטו וקבע כי "בג"ץ דווקא קבע שעל משרד הבריאות להסדיר את נושא הסיגריות האלקטרוניות. משרד המבקר מעיר בחומרה לגרוטו על ששלח את המכתב לרשות המסים, ללא בחינה מעמיקה ויסודית של ההשפעות של מוצר טבק זה, והסיכונים שבו.

"מצופה מנושא משרה בכיר לבחון את מכלול ההשפעות של החלטתו, לבססה היטב על נתונים ועל חוות דעת משפטיות ולתעדה, על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בהחלטה הנוגעת לבריאות הציבור. הדבר מקבל משנה תוקף כאשר מדובר במוצר לא מוכר, שהסרת ההגבלות על פרסומו ושיווקו עלולה להגביר את העישון", כתב המבקר.

"בפגישה עם פיליפ מוריס התרשמתי בטעות שמדובר במוצר הדומה לסיגריה אלקטרונית. מכיוון שבעבר ביטל בג"ץ איסור שהטיל משרד הבריאות על יבוא סיגריות אלקטרוניות, סברתי כי ניתן לאשר את השימוש בה"

יצוין כי לא זו בלבד שהחלטתו של גרוטו לא בוטלה, אלא שמשרד הבריאות המשיך לדבוק בה, כמדיניות, גם כאשר החלה פעילות של ארגונים חברתיים נגד ייבוא האייקוס.

בתחילת 2017 דרשו היועצת המשפטית של משרד הבריאות דאז, מירה היבנר, והיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ממשרד הבריאות להחיל את חוקי אזהרת הצרכנים על האייקוס, אבל בצמרת המשרד התעלמו מדרישתם.

יעקב ליצמן (משמאל) ומשה בר סימן טוב (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
יעקב ליצמן (משמאל) ומשה בר סימן טוב (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

בפברואר 2017 קיים ליצמן דיון בנושא "מדיניות סיגריות אלקטרוניות ואייקוס", בהשתתפותם של בבצ'יק, מנכ"ל משרד הבריאות דאז משה בר סימן טוב, וגרוטו, בלא השתתפות היועצים המשפטיים של המשרד.

בישיבה הוחלט כי יחילו את חובת האזהרה ושאר הגבלות השיווק החלות על סיגריות רגילות גם על סיגריות אלקטרוניות – אבל לא על האייקוס, וזאת "עד להכרעת ה-FDA בנושא". כל זאת, בשעה שבארה"ב ובמדינות מפותחות נוספות היה אסור בכלל לשווק את האייקוס עד לאישור ה-FDA.

יום למחרת, ליצמן הודיע כי: "לא ידעתי על מכתבה של היבנר, ונדהמתי לגלות שגורמי המקצוע (בר סימן טוב וגרוטו, ת.ג) שכן ידעו על כך והשתתפו בישיבה לא טרחו לציין בפני כי נעשתה אליך פנייה בנושא והתקבלה עמדתך".

המבקר לא קיבל את הצטדקויותיו של ליצמן, אבל העיר לבר סימן טוב ולגרוטו: "היה ראוי שהמנכ"ל וגרוטו ישמיעו את עמדתם בדיון ויציגו לשר את מלוא המידע לרבות את חוות הדעת של היועצת המשפטית של המשרד ושל המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (נגד האייקוס, ת.ג)".

במרץ 2017 הוגשו שתי עתירות לבג"ץ נגד ייבוא האייקוס לישראל והאפשרות לשווק אותו ללא הגבלות. רק לאחר מכן, נכתב בדו"ח המבקר, שוחח גרוטו עם גורמי המקצוע ב-FDA, כדי לברר מתי צפויה הכרעתם בנושא, ולא קיבל על כך תגובה.

בעקבות העתירות, הודיע משרד הבריאות לבג"ץ כי הוא רואה במוצר הטבק החדש מוצר שיש להחיל עליו את חוק הגבלת הפרסומת והשיווק, ואת החוק למניעת עישון, והעתירות נמחקו.

ממשרד הבריאות נמסר בזמנו בתגובה לדו"ח המבקר: "משרד הבריאות למד את הדו"ח ופועל לתיקון הנדרש ולמלחמה אפקטיבית בעישון בשטח. המשרד פועל בחזיתות רבות על מנת להילחם בעישון: הרחבת צו איסור העישון במקומות ציבוריים שנמצא בדיונים בוועדת הבריאות של הכנסת לקראת אישורו, תיקון החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק, פעילות אכיפה, עבודת מטה להקמת מוקד טלפוני לאומי לגמילה מעישון, מהלך להפיכת בתי החולים הכלליים לנקיים מעישון ועבודה עם משרד החינוך למניעת עישון בקרב צעירים".

מפיליפ מוריס ישראל נמסר בתגובה: "פיליפ מוריס הינה גוף אחראי הפועל על פי החוק וימשיך לפעול בשקיפות ובהתאם לחוק. כגוף שכזה, אנו מאמינים בחשיבות של דיאלוג פתוח עם הרגולטורים, במטרה להשמיע את עמדתנו ולהעביר להם מידע רלוונטי עבור הציבור בישראל. חשיבותו של דיאלוג זה וההשלכות השליליות שהן תוצאה של חוסר בדיאלוג שכזה, באו לידי ביטוי רק לאחרונה בפערי המידע העצומים, שהובילו לכך שמבין 35 מדינות בעולם בהן משווק האייקוס, ישראל היא היחידה שבחרה למסות את המוצר באופן זהה לסיגריות רגילות".

מארזי סיגריות חדשים מוצגים בחנות נוחות בצפת, צפון ישראל. דצמבר 2019 (צילום: David Cohen/Flash90)
מארזי סיגריות חדשים מוצגים בחנות נוחות בצפת, צפון ישראל. דצמבר 2019 (צילום: David Cohen/Flash90)

בקשה לפטור מחובת בידוד

עד כמה דומה האישור המהיר והחריג שגרוטו העניק לשיווק האייקוס ללא הגבלה לפרשת טדי שגיא?

שגיא, טייקון עסקי ישראלי המתגורר בקפריסין, הגיע לארץ בתחילת יוני, בתקופה שבה חלה עדיין חובת בידוד כללית לחוזרים מחו"ל, וביקש פטור מחובת הבידוד, כדי שיוכל להשתתף בחגיגות בר המצווה של משפחת טולדנו במגדל W.

שגיא היה אמור להגיש את הבקשה לד"ר אשר שלמון, מנהל המחלקה ליחסים בינלאומיים במשרד הבריאות, המוסמך להעניק אישורים חריגים של הקלות בבידוד. אבל שגיא עקף את שלמון. בר סימן טוב, שעדיין שימש אז כמנכ"ל המשרד טען אחר כך ששגיא פנה אליו טלפונית אבל הוא סירב לבקשה. שגיא הכחיש שפנה לבר סימן טוב.

כך או כך, שגיא הפנה את בקשתו לגרוטו, המשנה למנכ"ל, במייל שבו הוצגו בפני גרוטו הסיבות להקלה – וזה אישר אותה במייל עם שתי מלים בלבד: "מאשר, איתמר".

לשגיא הייתה סיבה לבקש פטור: הוא חלה בקורונה יותר מחודש קודם-לכן, בזמן ששהה בלונדון, והחלים. אבל לפי הנהלים שקבעו בר סימן טוב וגרוטו עצמו, מי שחלה בקורונה בחו"ל, ומבקש פטור מבידוד, אמור להציג עם כניסתו לישראל בדיקת קורונה שמראה שהחלים.

אלא שלאחר מכן פורסם באתר ynet, מבלי שגרוטו הכחיש, ששגיא לא הציג בפני גרוטו בדיקה שקבעה שהחלים. למרות זאת, גרוטו אישר את כניסתו מיד, ובלא התייעצות או בדיקה.  למעשה, לפי הנתונים שנחשפו באתר, שגיא נבדק פעמיים, פעם אחת בקפריסין ופעם אחת אחרי הגעתו לישראל – רק אחרי שגרוטו אישר לו להיכנס לארץ בלא כל בדיקה.

לאחר פרסום הפרשה ביום רביעי, הודיע שר הבריאות, יולי אדלשטיין, כי "לא ינהג בסלחנות" וכי פתח בבדיקת הפרשה החמורה. בר סימן טוב כתב לגרוטו מכתב חריף, שבו דרש ממנו: "להסיק מסקנות באופן מיידי". בתקשורת צוטטו בכירים במשרד שאמרו כי הם "רותחים" ו"מצפים מגרוטו להתפטר באופן מיידי".

גרוטו כתב לבר סימן טוב בתשובה, לאחר ששכר את שירותיו של יועץ התקשורת אבי בניהו: "אני לא מכיר את טדי שגיא ולא הוא פנה אליי, מי שפנה אליי בשמו הוא 'גורם מתוך שירות המדינה'. בוודאי שלא קיבלתי שום תמורה שהיא בכל נושא שהוא מטדי שגיא או מגורמים הקשורים אליו". גרוטו לא חשף מעולם מי היה אותו "גורם מתוך שירות המדינה" שהעביר לו, לטענתו, את בקשתו של שגיא.

"בפנייה אליי בנוגע לשגיא הוטעיתי", כתב גרוטו לבר סימן טוב, "לא דובר שם על מסיבה, אלא על אירוע משפחתי. לא דובר בפטור מבידוד, אלא הקלה בתנאי הבידוד כדי לצאת לאירוע משפחתי, דבר שהוא בסמכות משרד הבריאות, תואם את מדיניות ונהלי משרד הבריאות ואין בו בשום אופן חשש לפגיעה בבריאות הציבור.

"בפנייה אליי בנוגע לשגיא הוטעתי, לא דובר שם על מסיבה, אלא על אירוע משפחתי, לא דובר בפטור מבידוד, אלא הקלה בתנאי הבידוד כדי לצאת לאירוע משפחתי, דבר שהוא בסמכות משרד הבריאות"

"ההקלה ניתנה לשגיא מאחר שהגיע במטוס פרטי מקפריסין, שנחשבת למדינה ירוקה וללא חשש לחשיפה לאנשים נוספים בדרך. הוא דיווח על כך שהיה חולה בקורונה והחלים ממנה, ומכאן שאיננו יכול להדביק. שגיא גם עבר בדיקת קורונה שנמצאה שלילית בקפריסין, בדיקה שלילית בישראל, ובדיקה סרולוגית חיובית בישראל. מצב זה מעיד על כך כי הוא אכן נחשף לנגיף בעבר, ולאור הזמן שחלף ובדיקות ה-PCR השליליות, ניתן לומר חד משמעית, כי הוא לא יכול היה לסכן בהדבקה אף אחד מהפוגשים בו".

"הפכתי לשעיר לעזאזל", כתב גרוטו לשגיא, "בתקופת הקורונה במקרים רבים אנשים שונים, ובכללם בכירים, לא הקפידו על הכללים, והעבירו מסרים שעירערו את אמון הציבור. אין ספק שיש להימנע מכך, אבל להפוך אותי לשעיר לעזאזל ולאשם המרכזי בתופעה הזו זה צעד לא ראוי, ואני מקווה שלא עומדים מאחוריו מניעים זרים".

פרופ' איתמר גרוטו במסיבת עיתונאים, ב-29 במאי 2020 (צילום: צילום מסך/לע"מ)
פרופ' איתמר גרוטו במסיבת עיתונאים, ב-29 במאי 2020 (צילום: צילום מסך/לע"מ)

מטעמו של טדי שגיא נמסר בתגובה לפרשה: "המאבקים הפנימיים במשרד הבריאות ובעלי אינטרסים שונים נעשים על גבו של טדי שגיא. חלק מהפרטים שדווחו מדומיינים. טדי שגיא הגיע לישראל כחוק, ופעל כל העת לפי ההנחיות המתאימות שקיבל".

בסופו של דבר, החליט מנכ"ל משרד הבריאות הנוכחי, פרופ' חזי לוי, שהחליף את בר סימן טוב זמן קצר לאחר מכן, לנזוף בגרוטו, אבל לא לנקוט נגדו צעדים משמעתיים.

"בקשה חריגה מסוג זה יש לבחון בצורה קפדנית ולפי הנהלים", כתב לוי, "בייחוד בתקופה שבה משרד הבריאות משקיע מאמצים כבירים בהטמעת המסר של כיבוד הכללים המיוחדים לימי קורונה. הנחיתי להגדיר נהלים ברורים לאופן טיפול המשרד במקרים חריגים הדורשים הפעלת שיקול דעת".

"בתקופת הקורונה אנשים שונים, ובכללם בכירים, לא הקפידו על הכללים, והעבירו מסרים שעירערו את אמון הציבור. אין ספק שיש להימנע מכך, אבל להפוך אותי לשעיר לעזאזל ולאשם בתופעה הזו זה צעד לא ראוי"

בכיר במשרד הבריאות ששוחח עם זמן ישראל אמר: "גרוטו צודק, הוא אכן הפך לשעיר לעזאזל של המערכת. הוא לא מושחת, הוא לא מסתופף בקרבתם של אנשי עסקים, ולא הרוויח כלום מהפרשות שבהן הסתבך.

"אבל יש לו נטייה לפעול בפזיזות ובהתלהבות ולהיענות בקלות לדרישות של אנשים בעלי עוצמה ולאנשי שלומם. הוא לא יודע לעמוד בלחצים שלהם, וגם לא יודע איך להתנער מהם אחר כך. השירות הציבורי הוא לא מקום טוב לאנשים שנוטים לקבל החלטות פזיזות מהסוג הזה, ומאפשר לאנשים לא-ישרים לחגוג על גבם".

יזם סדרתי של רפורמות למען הבריאות

עד מגפת הקורונה, הציבור הישראלי לא נחשף כמעט לעבודתם של פקידי משרד הבריאות, ולא היה מודע לשורה ארוכה של מהלכים חשובים בתחום הבריאות שגרוטו ניהל ושחלקם היו יוזמה אישית שלו, ושאותם קידם בהצלחה רבה.

גרוטו (בן 56) אפידמיולוג ובעל התמחות בבריאות הציבור, משמש בתפקידים ציבוריים בכירים בתחום הבריאות מאז 1993, קודם כקצין רפואה בכיר בצה"ל, ואחר כך במשרד הבריאות, וכן בארגון הבריאות העולמי, שבו הוא משמש מאז 2007 כיועץ, ומאז 2017 כחבר הוועד המנהל.

גרוטו הקים את מערך המעקב האפידמיולוגי הישראלי – המערך שממלא תפקיד מרכזי במלחמה בקורונה. בשנת 2001 ייסד תוכנית לימודי ניהול וחקירה אפידמיולוגית במסגרת משרד הבריאות, שהיוותה את הבסיס להקמת מערך המעקב. בנוסף, גרוטו יזם והוביל את הפרויקט לחיזוק ושיפור הפיקוח על המזון, את שדרוג סל החיסונים, והקמת רשומת החיסונים הישראלית.

לגרוטו היה תפקיד חשוב במאבק להורדת זיהום האוויר בחיפה, והוא היה זה שאישר באופן רשמי את קיומם של שיעורי סרטן חריגים בחיפה, במיוחד אצל ילדים. גילוי זה סייע להגברת הרגולציה על המפעלים המזהמים במפרץ חיפה, והביא ליצירת תוכנית להוצאת המפעלים המזהמים מחיפה, שנמצאת בשלבי אישור תכנוניים.

פעולה ציבורית נחרצת אחרת של גרוטו הייתה הצלתן של התחנות לאם-ולילד ("טיפות חלב") מיוזמת משרד האוצר להפריט אותן. לא זו בלבד שגרוטו הצליח למנוע את ההפרטה, הוא גם המשיך להיאבק על הגדלת התקציב והתקנים של טיפות החלב ולהעלאת שכרן של אחיות בריאות הציבור המועסקות בהן.

"לגרוטו יש מרץ וחדוות עשייה שיש למעט אנשים בכירים בשירות הציבורי", אומר אותו גורם במשרד הבריאות, "הוא קנאי לבריאות הציבור והצלת חיי אדם ובריאותם בוערת בעצמותיו. הוא חושב מחוץ לקופסא, וצריך לזקוף לזכותו שורה של יוזמות שמשפרות את חיינו.

"הוא גם היה אחד מאלה שדחפו את משרד הבריאות לפעול מהר וביעילות כדי לעצור את הקורונה. הוא ניסה לשכנע את נתניהו וליצמן לסגור את נתב"ג כשעוד היה סיכוי להשאיר את הקורונה בחוץ, אבל לא היה לו עם מי לדבר.

"הוא גם היה אחד מאלה שדחפו את משרד הבריאות לפעול מהר וביעילות כדי לעצור את הקורונה. הוא ניסה לשכנע את נתניהו וליצמן לסגור את נתב"ג כשעוד היה סיכוי להשאיר את הקורונה בחוץ, אבל לא היה לו עם מי לדבר"

"אחר כך ההתלהבות שלו הפכה למכשלה. הוא לקח קו קיצוני שלא מחובר למציאות והתראיין על הקורונה ראיונות מאיימים ואיומים, שלא יצא מהם שום דבר טוב. כשהוא דיבר על המנות-קרב וקראתי שהיו התנפלויות על הסופרים חשבתי, אולי פשוט הגיע הזמן שהוא ילך.

"אבל חבל שכמה דברים שקרו בגלל הפזיזות והאימפולסיביות שלו, כמו ההתבטאויות האומללות האלה, ושתי פרשות מפוקפקות שהוא מילא בהן תפקיד של פיון, הן מה שיזכרו מבנאדם עם כל כך הרבה רצון טוב, שעשה כל כך הרבה למען הבריאות במדינת ישראל".

גרוטו סירב לבקשת זמן ישראל להתראיין או להגיב לכתבה.

עוד 2,097 מילים
סגירה