מחמוד עבאס ידחה את הפיוס

מחמוד עבאס וג'ו ביידן, 2006 (צילום: Omar Rashidi/Palestinian Authority)
Omar Rashidi/Palestinian Authority
מחמוד עבאס וג'ו ביידן, 2006

להודעה התקשורתית על בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב יש השלכות מיידיות על הזירה הפוליטית הפלסטינית ועל יחסי הרש"פ עם ישראל. גורמים בכירים בפת"ח מעריכים כי הפיוס בין פת"ח לחמאס ידחה למועד בלתי ידוע וכי הרש"פ תחדש את התיאום הביטחוני עם ישראל ותסכים לקבל את כספי המסים.

גורמים בכירים בפת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס קיבל בשמחה רבה את הודעת כלי התקשורת בארה"ב על בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב וכי האפשרות לפיוס עם תנועת חמאס ועריכת בחירות לפרלמנט, כפי שהוסכם במפגש איסטנבול, ירדה כעת מעל הפרק.

בכירים בפת"ח אומרים כי יו"ר הרש"פ עבאס קיבל בשמחה את הודעת התקשורת בארה"ב על בחירת ביידן לנשיאות וכי האפשרות לפיוס עם תנועת חמאס ועריכת בחירות לפרלמנט ירדה כעת מעל הפרק

למרות הודעתו של מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס יחתום על הצו הנשיאתי הקובע את תאריך הבחירות לפרלמנט בתוך כמה ימים, מחמוד עבאס משך זמן והמתין בסבלנות לתוצאות הבחירות בארה"ב.

מחמוד עבאס חושש מלשתף את תנועת חמאס בעוגה השלטונית ולשלבה בתוך אש"פ, מחשש שיואשם כי הוא בן ברית פוליטי של ארגון טרור וישראל תנצל זאת כדי לנסות להכפישו בפני הממשל החדש בארה"ב.

אולם, יש גם סיבות נוספות לכך שאפשרות הפיוס שוב נדחתה למועד בלתי ידוע.

תנועת חמאס דרשה לחלק את המושבים במועצה הלאומית הפלסטינית (מל"פ) באופן שהיא תקבל 30 אחוזים מהמושבים, תנועת פת"ח תקבל אף היא 30 אחוזים ואילו שאר 40 האחוזים של המושבים יחולקו בין שאר הפלגים הפלסטינים.

ההצעה הזו לא הייתה מקובלת על הנהגת פת"ח, שראתה בה ניסיון של תנועת חמאס להשתלט על מוסדות אש"פ.

אולם גם בתנועת חמאס לא הייתה נכונות אמיתית לקיים את הבחירות לפרלמנט כפי שסוכם במפגש באיסטנבול. גורמים בחמאס מתחו ביקורת קשה על הסיכומים שהושגו שם עם תנועת פת"ח והאשימו את צאלח אלעארורי, ראש משלחת חמאס לשיחות, כי הוא מנסה לשדרג את מעמדו בתנועה באמצעות הסיכומים האלה לקראת הבחירות הפנימיות להנהגת חמאס.

גם ג'בריל רג'וב, ראש משלחת פת"ח לשיחות באיסטנבול, הואשם על ידי בכירי פת"ח מאג'ד פרג' וחוסיין א-שיח' כי הוא הגיע להבנות גרועות עם חמאס בנושא הבחירות כדי לשדרג את מעמדו בקרב הירושה אחרי ירידתו של מחמוד עבאס מהבמה הפוליטית.

השלכה נוספת של ההודעה התקשורתית על בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב על המערכת הפוליטית הפלסטינית תהייה, על פי גורמים בכירים בפת"ח, שמחמוד עבאס ייצא למלחמת חורמה נגד מעוזיו של יריבו הפוליטי המר מוחמד דחלאן בגדה.

מחמוד עבאס חושש מלשתף את חמאס בעוגה השלטונית ולשלבה בתוך אש"פ, מחשש שיואשם כי הוא בן ברית פוליטי של ארגון טרור וישראל תנצל זאת כדי לנסות להכפישו בפני הממשל החדש בארה"ב

למוחמד דחלאן יש מעוזים חמושים בכמה מחנות פליטים בגדה שהוקמו בשנים האחרונות לקראת קרב הירושה, מדובר במחנות פליטים כמו בלאטה, אלאמערי, גלזון, גנ'ין, טול כרם, קלנדיה ועוד.

כוחות הביטחון הלאומי הפלסטיני החלו כבר בפשיטות על מחנות הפליטים בלאטה ואלאמערי בשבוע שעבר ועצרו עשרות מתומכיו של מוחמד דחלאן.

במחנה הפליטים בלאטה נהרג בכיר המבוקשים חאתם אבו ריזק מתומכיו של מוחמד דחלאן ובבלאטה טוענים כי חוסל על ידי כוח ביטחוני מיוחד של הרש"פ.

המתיחות במחנות הפליטים בגדה היא גדולה בין התושבים לבין כוחות הביטחון הפלסטינים, בכירים בפת"ח מעריכים בסבירות גבוהה כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס ינצל את "הרוח הגבית" שהוא קיבל מההודעה על בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב כדי לפתוח במבצע גדול בכל מחנות הפליטים בגדה במטרה להחרים את הנשק הבלתי חוקי שבידי תומכיו של  מוחמד דחלאן.

מאבקי הכוח האלה עלולים גם לגלוש מעבר למחנות הפליטים ולסכן את חיילי צה"ל ואת האזרחים הישראלים הנעים על הצירים הראשיים בגדה וצה"ל יצטרך להיערך בהתאם.

נראה כי ההודעה התקשורתית על בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב תהווה גם את הסולם שבאמצעותו יירדו מחמוד עבאס והרש"פ מהעץ שעליו טיפסו לפני 5 חודשים, אז החליטה ההנהגה הפלסטינית להתנער מההסכמים עם ישראל, להפסיק את התיאום הביטחוני עמה, ולהחרים את קבלת את כספי המסים שישראל גובה עבורה מדי חודש בגלל תוכניות הסיפוח של ישראל בגדה.

ההערכה בצמרת הרש"פ היא כי נוכח ההודעה על תוצאות הבחירות בארה"ב והעובדה שנושא הסיפוח ירד מעל הפרק, זו רק שאלה של זמן עד שמחמוד עבאס יודיע על נכונותו לחדש את התיאום הביטחוני עם ישראל ולקבל את כספי המסים מישראל.

בחירת ביידן לנשיא ארה"ב תהווה גם סולם לעבאס והרש"פ לרדת מהעץ שעליו טיפסו לפני 5 חודשים, כשההנהגה הפלסטינית התנערה מההסכמים עם ישראל, הפסיקה את התיאום הביטחוני והחרימה את כספי המסים

מצבה הכלכלי של הרש"פ בכי רע. היא משלמת משכורות חלקיות לעשרות אלפי פקידיה. בקופת משרד האוצר הישראלי ממתין סכום של 3 מיליארד שקל של כספי המסים שישראל גבתה עבור הרש"פ והיא זקוקה בדחיפות לכסף הזה אחרת תיאלץ לקחת הלוואות מבנקים בחו"ל כדי למנוע את קריסת מנגנוני הרש"פ.

האתר הסעודי "אילאף" דיווח ב-6 בנובמבר מפי גורמים פלסטינים בכירים כי מחמוד עבאס רוצה להיות בין המנהיגים הראשונים שיברכו בוושינגטון את הנשיא ג'ו ביידן וכי הוא הכין נאום ברכה לרגל ההכרזה על ג'ו ביידן כנשיא ארה"ב.

על פי הדיווח, מחמוד עבאס צפוי להודיע כי הוא מוכן לחזור לאלתר לשולחן המשא ומתן עם ישראל על בסיס 2 המדינות, לקבל את כספי המסים ולחדש את התיאום הביטחוני עם ישראל וארה"ב כמחווה של רצון טוב.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 778 מילים
סגירה