איך מעכלים מנהיג מופרך, שקרן ומסוכן?

דונלד טראמפ לועג לעיתונאי נכה, צילום מסך מסי.אן.אן
דונלד טראמפ לועג לעיתונאי נכה, צילום מסך מסי.אן.אן

נדמה שהעולם מתחלק כיום לאנשי טראמפ חסרי גבולות מצד אחד ולאנשים שפויים, נורמליים, בני תרבות, מוסר, וכאלה שנוהגים לדבר אמת. למשל בחברת בני אדם.

דומה שהעולם מתקשה לעכל את לכתו של דונלד טראמפ, בעיקר כי רובנו עדיין לא מבינים מה היה פה. מה עבר על כולנו בעידן שבו נשיא המעצמה החזקה בעולם מתנהג כמו כמו ילד בן 5 חסר השכלה ותובנות, כמו שקרן כפייתי שלא מסוגל להוציא מפיו משפט אחד שהוא אמת, כמו תועמלן של מפלגות הימין הקיצוני הגזעני האנטי דמוקרטי, כמו עבריין מין גס רוח חצוף ובוטה, כמו כל אלה יחד.

הרי המוח והתרבות האנושית לא יודעים עדיין כיצד להתמודד עם תופעת דונלד טראמפ. ג'ורג' אורוול, בספרו 1984, ניסה לתאר עולם כזה שבו "שקר הוא אמת". השנים שחלפו מאז רק חדדו את עוצמת הסאטירה והנבואה שהזהירה מפני עולם כזה, אבל איש לא שיער לעצמו שנחיה בעולם גרוע יותר מזה שתיאר אורוול ובראשו יעמוד לא אחר מנשיא המעצמה המחזיקה את כלכלת העולם, נשק גרעיני, 300 מיליון אזרחים, כוח צבאי שיכול לחסל מדינות שלמות ודמוקרטיה שלכאורה הנחילה לעולם את הבלמים למנוע תופעה כמו דונלד טראמפ.

איש לא שיער שנחיה בעולם גרוע מזה שתיאר אורוול, ובראשו נשיא המעצמה המחזיקה את כלכלת העולם, נשק גרעיני, 300 מיליון אזרחים ודמוקרטיה שהנחילה לעולם בלמים שימנעו תופעה כטראמפ

בני אדם עדיין לא יכולים להתמודד עם תופעת טראמפ. לא אנשי תקשורת מקצוענים ובעלי ניסיון שנאלצו לקטוע את דבריו של הנשיא היוצא טראמפ ערב הבחירות שם ולא מומחים פסיכולוגים חוקרי התנהגות, פסיכיאטרים, ואולי גם לא בני משפחתו של טראמפ עצמו.

התופעה הזו שעל פיה אי אפשר לעכל התנהגות מנהיג בגלל המופרכות שבה, בגלל הקיצוניות והפרת כל ערך אנושי שהיה מקובל עד עלייתו של אותו מנהיג לשלטון, היא תופעה שזכתה לחיקוי גם בחלק זה של העולם. ישראל.

החיקוי הזול הגס הבוטה שמבצע ראש ממשלת ישראל לדמותו ונוהגיו של טראמפ החל לכאורה כבר ב-2016 נמשך בנאום "את משעממת" בקרית שמונה, בעשרות ציוצים שקריים בטוויטר ובנאומי שטנה ממש נגד מערכות החוק המשפט והתקשורת בישראל. נתניהו הבין שהוא לא נפגע בסקרים כאשר הוא נוהג כמו טראמפ.

לכאורה הטראמפיזם עבד עד עתה. לכאורה גם הסקרים שמנבאים לנתניהו את ההתאמה הגבוהה ביותר לראשות הממשלה למרות כתבי האישום וכישלונו בניהול משבר הקורונה, הם עוד מאותה רוח טראמפיסטית שמשפיעה על 70 מיליון אמריקנים, שבחרו בטראמפ למרות אישיותו המופרכת, למרות כישלונו בניהול משבר הקורונה בארה"ב, למרות הדברים הגסים שהוא אומר כלפי מערכות השלטון וכלפי מיעוטים ונשים, ובכלל שקריו האין סופיים. למרות הכל יצאו 70 מיליון בוחרים והניחו את בחירתם בקלפי. כך צפוי גם בישראל.

ה"ביביזם" אינו חשוך פחות ואינו בוטה פחות, אינו כושל פחות ולמרות כל אלה הוא מצליח לא פחות לשכנע מיליוני ישראלים שזה יהיה ראש ממשלתם.

ובכן היכן כאן המלכודת? היכן פנס הקסם שיאיר את התופעה?

התופעה הזו שעל פיה אי אפשר לעכל התנהגות מנהיג בגלל מופרכותה, בגלל הקיצוניות והפרת כל ערך אנושי שהיה מקובל עד עלייתו לשלטון, היא תופעה שזכתה לחיקוי גם בחלק זה של העולם. בישראל

ההסבר היחיד העולה על הדעת הוא חוסר היכולת של האדם הסביר לעכל תופעה כזו.

שטיפת המוח שמבצע נתניהו לתומכיו, היא כה חזקה, משפיעה וצורבת תודעה עד שקשה לשכנע את תומכיו שהוא גורם להם באופן אישי נזק בלתי הפיך.

מדוע השמאל לא מברך את טראמפ על תמיכתו ומעשיו למען ישראל, שואלים בימים אלה אנשי ימין את חבריהם משמאל. מדוע אינכם מברכים את נתניהו על שהביא שלום תמורת שלום עם האמירויות ובחריין? הם ממשיכים ותוהים על "הצביעות" של השמאל בכך שהוא  מוכיח שלכאורה אינו בעד ישראל אלא רק נגד נתניהו.

וכאשר נכנסים לבחינה של מעשיו של נתניהו מול עמדותיהם של אותם תומכים, הם מגלים שנתניהו בוגד ומועל בכל הערכים שהאמינו בהם ולמרות זאת הם תומכים בו.

הרי נתניהו היה מוכן להקים מדינה פלשתינית על 70% משטחי יו"ש ולמסור עוד שטחים בתוך הקו הירוק במסגרת אותה עסקת המאה – הסכם שהביא לו טראמפ. כיצד זה מסתדר עם אידאולוגיה של הימין הישראלי? מסירת שטחים ליישות זרה בתוך הקו הירוק? הקמת מדינה פלשתינית על ידי ראש ממשלה מהימין?

ועוד צריכים שטופי המוח להסביר כיצד הם תומכים במי שמאשר מימון של עשרות מיליוני דולרים בכל חודש לארגון הטרור של חמאס בעת שזה שורף את שטחי הדרום וממרר את חיי תושבי הדרום?

הכיצד הם תומכים במי שמאשר מאחורי גבם של כל ראשי מערכת הביטחון עסקת צוללות מתקדמות למצרים ועסקת חמקנים לאיחוד האמירויות? הרי אלו מערכות נשק שוברות שוויון, המסכנות חד משמעית את ביטחונה של ישראל?

ולמרות זאת תומכי נתניהו לא יאשימו אותו בשום דבר. הם ימשיכו לתמוך בכל גחמה, שלילית, מוזרה, הפכפכה, מופרכת, נוגדת כל ערך, שקרית ומסוכנת. אין זאת אלא משום שגם הם עוד לא יודעים כיצד להתמודד עם תופעת נתניהו-טראמפ.

תומכי נתניהו לא יאשימו אותו בכלום. הם ימשיכו לתמוך בכל גחמה – שלילית, מוזרה, הפכפכה, מופרכת, נוגדת כל ערך, שקרית ומסוכנת. אין זאת אלא משום שגם הם לא יודעים כיצד להתמודד עם תופעת נתניהו-טראמפ

השיקום מתופעת טראמפ יקח עוד שנים. משמעותו היא החזרת הגלגל לאחור וכיוון העגלה לדרך אחרת. העגלה היא תודעת ההמונים ששוכנעו שהטירוף הוא דרך הנהגה סבירה וכי חייהם יכולים להתנהל תחת חסר עכבות, שובר מוסכמות, שאולי יודע ואולי לא יודע מה הוא עושה, אבל הם, הולכים אחריו בעיניים עצומות –  לתהום או למוות מקורונה, למלחמה או לשבר וקריסה כלכלית. תופעת המנהיג חסר הגבולות – השקרן, המסוכן, המשכנע המונים, היא האתגר של זמננו.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
מאימתי מדינת ישראל בוררת את יחסיה עם מדינה אחרת לפי האישיות של המנהיג שלה. מדינת ישראל נהנתה מיחס של מנהיג מעצמה שמעולם לא זכתה ליחס כזה. אתה ואני צריכים להודות לטראמפ על כל מה שנתן למד... המשך קריאה

מאימתי מדינת ישראל בוררת את יחסיה עם מדינה אחרת לפי האישיות של המנהיג
שלה. מדינת ישראל נהנתה מיחס של מנהיג מעצמה שמעולם לא זכתה ליחס כזה.
אתה ואני צריכים להודות לטראמפ על כל מה שנתן למדינת ישראל.

רק הסתכלות על מה שעשה במזרח התיכון מעידה כעשרות עדים על שפיותו ובגרותו של טראמפ. ממצב של עשיית אותן פעולות וציפייה לתוצאות אחרות שינה טראמפ את הכיוון ונהג בשפיות ובעיסקיןת. אם אתה סוחר ... המשך קריאה

רק הסתכלות על מה שעשה במזרח התיכון מעידה כעשרות עדים על שפיותו ובגרותו של טראמפ. ממצב של עשיית אותן פעולות וציפייה לתוצאות אחרות שינה טראמפ את הכיוון ונהג בשפיות ובעיסקיןת. אם אתה סוחר עם משהו והוא כל הזמן אומר לך לא אתה לא תמשיך… כעת נהיה עדים למציאות של שליחים מתישים שיעודדו שפיכות דמים כאשר אין סיכוי שיצא מזה משהו, אולי כאמוראנשים מתים על לא עוול בכפם.
לגבי ביבי מסכים שצריך ללכת. אבל דברי הבלע מוגזמים כלפיו

עוד 813 מילים ו-2 תגובות
סגירה