בימין מפנטזים על "מתנת פרידה" גרנדיוזית מטראמפ

בימין מקווים כי טראמפ ינצל את ימיו האחרונים כנשיא כדי להעניק לנתניהו עוד "מתנות" פוליטיות ומדיניות ● אך שורת מומחים אומרים לזמן ישראל כי מוטב שהוא ימקד את מאמציו בהחמרת הסנקציות על איראן ● לדברי דני אילון, לשעבר השגריר בארה"ב, "ברווז צולע יכול לגרום יותר נזק מתועלת", ולכן יש להנמיך ציפיות מטראמפ ● פרשנות

דונלד טראמפ לאחר הבחירות בארצות הברית, 8 בנובמבר 2020 (צילום: AP Photo/Steve Helber)
AP Photo/Steve Helber
דונלד טראמפ לאחר הבחירות בארצות הברית, 8 בנובמבר 2020

אפשר להספיק הרבה ב-72 ימים, וראש הממשלה בנימין נתניהו כבר ככל הנראה התחיל לחשוב על הדברים שהוא רוצה לבקש מהנשיא היוצא של ארצות הברית, דונלד טראמפ, לפני שג'ו ביידן ייכנס לבית הלבן ב-20 בינואר 2021.

עבור ממשלת ישראל, ממשל טראמפ היה "המתנה שלא הפסיקה לתת". בתוך ארבע שנים בלבד, הוא נסוג מהסכם הגרעין מ-2015; העביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים; קיצץ את כל הסיוע לפלסטינים; הכיר בריבונות ישראל בגולן; טען כי ההתנחלויות בגדה המערבית חוקיות וקידם את הסיפוח שלהן לישראל.

מה עוד אפשר לבקש מממשל אמריקאי שכבר נתן לממשלות בהנהגת נתניהו (ועד לא מזמן, בהשתתפות נציגי המתנחלים בכנסת) כמעט את כל מה שאי-פעם רצו?

די הרבה, למען האמת. על פי פרשנים ישראלים ואמריקאים, רשימת הבקשות של ממשלת ישראל הנוכחית כוללת תמיכה מפורשת בסיפוח חלקים מהגדה המערבית, שדרוג הסיוע הביטחוני, לרבות נשק מתקדם, סנקציות חמורות יותר על איראן, והגברת הלחץ על מדינות ערביות לנרמול היחסים שלהן עם ישראל.

נתניהו יכול גם להשתמש בעשרת השבועות שנותרו כדי להאיץ את קצב הבנייה בגדה המערבית (לפני שממשל ביידן צפוי לבקש ממנו להקפיא או לפחות להאט אותה) או להחריף את המתקפות הצבאיות על יעדים איראניים בסוריה ובלבנון.

ההנחה הכללית היא שישראל לא תנקוט בצעדים דרסטיים – כמו סיפוח חד-צדדי של חלקים מהגדה המערבית – ללא ברכת הדרך מטראמפ, אך עוזריו של טראמפ עשויים לקדם בלהט את האג'נדה שלהם במזרח התיכון לפני עזיבת התפקיד – ויעדי המדיניות שלהם חופפים לרוב עם אלו של ממשלת נתניהו.

"נבחרנו לארבע שנים – הגענו כדי לעבוד, ואנחנו מתכוונים להשתמש בזמן הזה עד לדקה האחרונה", אמר נציג ממשל אמריקאי לשדר "כאן" ביום שני. "יש לנו כמה דברים לעשות עם ישראל ועבור ישראל – ואנחנו נמשיך לעבוד".

בנימין נתניהו וברק אובמה (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File)
בנימין נתניהו וברק אובמה (צילום: AP Photo/Pablo Martinez Monsivais, File)

לא ברור באיזו מידה טראמפ ישתמש בזמן שנותר לו על מנת לנקוט בצעדים דרמטיים שיסתרו את העמדות של הנשיא הנכנס (ביידן התנגד לסיפוח ואמר שהוא רוצה לחזור להסכם עם איראן), אבל הכל אפשרי, סבור איתן גלבוע, מומחה לפוליטיקה אמריקאית ויחסי ארה"ב-ישראל באוניברסיטת בר אילן. "על פי המסורת האמריקאית נשיאים שהם 'ברווז צולע' לפני עזיבה לא נוקטים יוזמות חדשות ונועזות בתקופות העברת השלטון", הוא אמר השבוע לזמן ישראל.

לפי ההערכות, רשימת הבקשות של ממשלת ישראל  כוללת תמיכה מפורשת בסיפוח חלקים מהגדה, שדרוג הסיוע הביטחוני, סנקציות חמורות יותר על איראן והגברת הלחץ על מדינות ערביות לנרמול היחסים עם ישראל

"עם זאת, ברק אובמה הפר את הנורמה בדצמבר 2016, כשיזם את החלטה 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם, אשר הצהירה כי ההתנחלויות אינן חוקיות. טראמפ היה הנשיא הנבחר, ואובמה והסגן שלו ג'ו ביידן ידעו שטראמפ מתנגד להחלטה. אז ביידן לא יכול לטעון כעת שטראמפ לא צריך ליזום כל מהלך שהוא עצמו מתנגד לו. יש לטראמפ את כל הסמכות לעשות את מה שהוא רוצה בתור נשיא. וטראמפ, בדרך הבלתי צפויה שלו, עשוי לעשות יותר מהמקובל".

על פי Axios, טראמפ מתכנן שורה חדשה של סנקציות מסיביות על איראן סביב תכנית הטילים שלה, סיוע לטרור והפרות של זכויות אדם. "היעד הוא להטיל כמה שיותר סנקציות עד ה-20 בינואר", אמר מקור ישראלי לאתר.

ח"כ עוזי דיין (משמאל) (צילום: Gershon Elinson/FLASH90)
עוזי דיין, משמאל (צילום: Gershon Elinson/FLASH90)

ח"כ עוזי דיין מהליכוד אמר לזמן ישראל כי העדיפות הראשונה של נתניהו צריכה להיות איתור הדרך להפוך את היציאה של ארצות הברית מהסכם איראן לקבועה.

לדבריו, "צריך לעגן, ככל הניתן, את חוסר היכולת של אמריקה לחזור להסכם איראן הקודם". דיין לא אמר בדיוק איך לעשות זאת, אך הציע סוג של הצהרה נשיאותית שתקשה על ביידן להחיות את ההסכם המדשדש.

מנכ"ל צוות החשיבה Foundation for Defense of Democracies, מארק דובוביץ, אמר לזמן ישראל השבוע כי הדבר החשוב ביותר שנתניהו יכול לבקש מהממשל היוצא הוא להמשיך את הסנקציות על חלקים גדולים של הכלכלה האיראנית התומכת בטרור ועל משמרות המהפכה.

לדבריו, "זה לא רק יגדיל את המנוף עבור ביידן כשהוא יכנס לתפקיד, אלא גם יחזק את חומת הסנקציות של ההרתעה הכלכלית והפוליטית. חומת הסנקציות תקשה יותר על ביידן פשוט להיכנס שוב להסכם המעצמות עם איראן".

ג'ו ביידן, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)
ג'ו ביידן, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Carolyn Kaster)

כמה פוליטיקאים מהימין הקיצוני בישראל אמרו כי הם מקווים שהבית הלבן של טראמפ ייתן לישראל את האור הירוק לספח חלקים מהגדה המערבית, כמו בקעת הירדן. אך רוב הפרשנים בארץ ובארה"ב מתייחסים בביטול לרעיונות אלו, ואומרים כי מדובר בתקוות שווא. אחד מההישגים הגדולים ביותר של מדיניות החוץ של הממשל היה התיווך של הסכמי אברהם, אשר התאפשרו בעקבות הסיכום של וושינגטון וירושלים להשהות את תכנית הסיפוח של נתניהו.

"הסיפוח לא עומד להתרחש", אמר דובוביץ, הנמצא בימים אלו בישראל. אבל מה שיכול להיות מתנת פרידה מעניינת מטראמפ היא "אפשרות לתכנית תשלום דחוי" שתאפשר לישראל לקבל גישה לסיוע צבאי בעתיד, הוא הוסיף.

"זו יכולה להיות חתימה של ישראל על חוזים חדשים לרכישת פלטפורמות נשק מתקדמות שכרגע אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו", הסביר. "רעיון נוסף הוא להגדיל את ההזמנה המוקדמת של מערכות הגנה אמריקאיות ותחמושת בישראל. ישראל יכולה לאחר מכן לקבל גישה אליהן בעת חירום. מדובר בתחמושת, אבל גם כיפת ברזל או קלע דוד, או אולי מיירטים מסוג תמיר וסטאנר".

דני אילון (צילום: Yoav Ari Dudkevitch/Flash90)
דני אילון (צילום: Yoav Ari Dudkevitch/Flash90)

גלבוע אמר כי הבקשה החשובה ביותר של נתניהו מטראמפ צריכה להיות הלחץ על מדינות נוספות להצטרף להסכמי אברהם. לדעתו, ביידן יחפש דרך למו"מ מחודש עם איראן, ולכן "צפוי לעצור את הברית האסטרטגית הערבית ישראלית", משום שארה"ב לא יכולה לפתות את איראן בזמן שהיא ממשיכה לחזק את יריביה. "ישראל צריכה ללחוץ על כניסת מדינות חברות חדשות לברית נגד איראן לפני שיהיה מאוחר מדי", הוא סבור.

אחרים חושבים שטראמפ לא יתחיל יוזמה מרכזית של מדיניות חוץ בימיו האחרונים בתפקיד. "ברווז צולע יכול לגרום יותר נזק מתועלת", הזהיר דני אילון, לשעבר שגריר ישראל בארה"ב. לכן ישראל צריכה להנמיך את הציפיות שלה, הוא הציע.

"מה שנתניהו עשוי לבקש הם דברים פרקטיים. אולי עוד סיוע צבאי, מספר מערכות הגנה נוספות או ציוד ספציפי, כמו פצצות חודרות בונקר. אבל לא בקשות במונחים של שינויים בפרדיגמה אסטרטגית או מדיניות ארוכת טווח".

עוד 873 מילים
סגירה