הסכנה האיראנית

נשיא איראן, חסן רוחני, מנופף לקהל בכנס שקיים בעיר יזד. 2019 (צילום: Office of the Iranian Presidency via AP)
Office of the Iranian Presidency via AP
נשיא איראן, חסן רוחני, מנופף לקהל בכנס שקיים בעיר יזד. 2019

דאגה גדולה בישראל ובמדינות המפרץ מאפשרות חזרת הנשיא הנבחר ג'ו ביידן להסכם הגרעין עם איראן והסרת הסנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ. הממשל היוצא מתכנן להטיל על איראן סנקציות חדשות שיקשו על ביידן להסיר את הסנקציות מעל איראן, המזרח התיכון דרוך לקראת אפשרות הסלמה בנושא הגרעין האיראני.

איראן הפגינה יהירות רבה בהתבטאויות ההנהגה שלה לקראת פירסום תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב, והמשיכה להפגין ביטחון עצמי גם אחר ההכרזה התקשורתית על ג'ו ביידן כנשיא הנבחר.

איראן הפגינה יהירות רבה בהתבטאויות ההנהגה שלה לקראת פירסום תוצאות הבחירות לנשיאות בארה"ב, והמשיכה להפגין ביטחון עצמי גם אחר ההכרזה התקשורתית על ג'ו ביידן כנשיא הנבחר

נשיא איראן חסן רוחאני אמר לפני כמה ימים כי לא מעניין את ארצו מי ינצח בבחירות, וקרא לנשיא הבא של ארה"ב לכבד את החוקים והאמנות הבינלאומיות:

"אנו רוצים לקבל כבוד ולא להיות מטרה לסנקציות, לא חשוב מי ינצח בבחירות" הבהיר רוחאני.

נשיא איראן טען עוד כי בלי קשר למי שינצח בבחירות:

"לממשל הבא לא תהיה שום אופציה אלא להיכנע לאומה האיראנית".

אולם, בסוף השבוע שעבר התייחס רוחאני לנושא הסנקציות ואמר:

"אני מקוווה שנשיא ארצות הברית הבא כבר הבין שהסנקציות על המדינה לא יגרמו לה להיכנע. אנחנו מקווים שהחוויה של 3 השנים האחרונות תהיה שיעור לממשל האמריקני הבא: לפעול לפי חוקים ורגולציות ולחזור להתחייבויות שלהם. אנשינו הראו עמידות וסבלנות שאין שניות להן".

ב-8 בנובמבר אמר רוחאני כי:

"על ג'ו ביידן לחזור להסכם הגרעין מ-2015 כדי לפצות (את איראן) על שגיאות העבר".

ואילו המנהיג הרוחני העליון עלי ח'מינאי אמר כי הבחירות בארה"ב לא ישפיעו על התנהלותה המדינית של ארצו כלפי ארה"ב. הוא הבטיח כי טהרן צריכה לשפר את יכולותיה בתחום הטילים הבליסטיים

"כדי להגן על עצמה בעימות עם האויבים".

דאגה גדולה בישראל

אחד הנושאים שמדאיגים מאוד את ישראל בעקבות תוצאות הבחירות בארה"ב, הוא הסכנה הנשקפת מאיראן.

על פי הערכות בישראל, המבוססות על הצהרותיו של הנשיא הנבחר ג'ו בייידן, אם איראן תחזור לציות מלא להסכם הגרעין, הממשל החדש ינהל עמה משא ומתן על הסכם חדש, אך הוא צפוי להסיר את הסנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ. הכלכלה האיראנית במצב קשה והסנקציות שהטיל עליה ממשל טראמפ הן כלי יעיל להפעלת לחץ על ההנהגה האיראנית, שממתינה בקוצר רוח לחילופי ממשל בארה"ב כדי להשתחרר מהסנקציות.

על פי הערכות בישראל, המבוססות על הצהרות בייידן, אם איראן תחזור לציות מלא להסכם הגרעין, הממשל החדש ינהל עמה מו"מ על הסכם חדש, אך צפוי להסיר את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ

ההערכה בירושלים היא כי ממשל אמריקאי בראשותו של ג'ו ביידן ישאף להחיל בהסכם החדש, שעליו הוא רוצה לנהל משא ומתן עם ההנהגה האיראנית, הגבלות על תוכנית הטילים הבליסטיים של איראן שכלל לא מוזכרת בהסכם הגרעין שנחתם בתקופת ממשל אובמה.

אולם החשש בירושלים הוא, שרצונו של הממשל הבא בארה"ב בהסכם גרעין חדש יתפרש אצל משטר האייתולות כחולשה אמריקאית והוא ידרוש בראש ובראשונה להסיר את הסנקציות לפני כל משא ומתן.

ההנהגה האיראנית עלולה להעמיד את הממשל החדש של ביידן במבחן. מתוך הנחת עבודה כי הוא שונה מקודמו ולא יכניס את ארה"ב לעימות צבאי עם איראן, היא עלולה להגביר את קצב העשרת האורניום כדי לקבוע עובדות בשטח, דבר המגביר מאוד את סכנת העימות הצבאי בין ישראל לאיראן.

ישראל נחושה למנוע מאיראן נשק גרעיני, אך אם הממשל החדש של ג'ו ביידן ירתע ממדיניות תקיפה נגד איראן, עלול הדבר להגדיל את אפשרות ההתקפה הישראלית היזומה על מתקני הגרעין האיראניים ואת המלחמה החשאית בין ישראל לאיראן בנושא הגרעין.

עד היום לא ברורות הנסיבות המדוייקות לפיצוץ המסתורי במתקן הצנטרפוגות המתקדמות בנתנז, ששיתק את פעולתן כנראה לשנתיים הקרובות. אולם האיראנים הפיקו לקחים וכעת הם בונים מתקן תת קרקעי חדש, עמוק עמוק באדמה, כדי לחדש בו את פעילות העשרת האורניום מבלי שיהיה חשש לפגיעה בו מן האוויר. במקביל ננקטים צעדי ביטחון חדשים בכל מתקני הגרעין באיראן מחשש לחדירה של גורמים עויינים אליהם.

ישראל קבעה כבר ב-1981 את  מדיניותה לגבי אפשרות החזקת נשק גרעיני בידי מדינות במזה"ת שעימן יש לישראל מצב של עויינות. היא תקפה את הכור הגרעיני בעיראק שבנה סדאם חוסיין בבגדד, וב-2007 תקפה את הכור הגרעיני שבנה הנשיא בשאר אסד בדיר א-זור שבסוריה.

מבחינת ישראל, חזרה של ארה"ב להסכם הגרעין עם איראן והסרת הסנקציות שהוטלו עליה תהייה טעות אסטרטגית.

החשש בירושלים הוא, שרצונו של הממשל הבא בארה"ב בהסכם גרעין חדש יתפרש אצל משטר האייתולות כחולשה אמריקאית והוא ידרוש בראש ובראשונה להסיר את הסנקציות לפני כל משא ומתן

גורמים בכירים בירושלים אומרים כי אם יהיה לאיראן נשק גרעיני הוא יסכן גם את ארה"ב. לכן זהו גם אינטרס אמריקאי ראשון במעלה למנוע מאיראן השגת יכולת כזו. לדבריהם, נשק גרעיני איראני מסכן את האינטרסים האסטרטגיים האמריקאים.

עמדת מדינות המפרץ

מדינות המפרץ חוששות כי בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא האמריקאי הבא תחזיר את מדיניותו הוותרנית של הנשיא ברק אובמה בנושא תיק הגרעין האיראני, כלפי המיליציות הפרו-איראניות במדינות ערב, וכלפי תנועת "האחים המוסלמים" המוגדרת בסעודיה כ"תנועת טרור".

מדינות המפרץ מאוד מוטרדות מנושא תוכנית הגרעין של איראן. זהו הלך הרוח בהנהגות של סעודיה ומדינות המפרץ והוא מתחיל לבצבץ החוצה באמצעות פרשנים ומעצבי דעת קהל.

העיתונאי הסעודי הבכיר, טארק אל-חומיד, לשעבר עורך היומון "אל-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון, כתב בטורו ביומון "עוכאז" ב-8 בנובמבר:

"הענין המטריד ביותר ביחס לאזורנו הוא כיצד ג'ו ביידן יתמודד עם איראן? האם הוא ישוב (לטפל) בנושא הגרעין הגרעין וכיצד? גם כאן ניתן לומר כי האזור השתנה, משום שביידן ימצא עמדה ישראלית קשוחה מול איראן בדומה לעמדה המפרצית, שבה חל שינוי עם תהליך השלום האמירתי-בחרייני-ישראלי".

ואילו הפרשן מאמון פנדי פירסם ב-9 בנובמבר מאמר תחת הכותרת "האם ביידן יהיה המשך של אובמה?", בו קבע כי ג'ו ביידן שונה מברק אובמה בהבנתו את העולם ובמיוחד את המזרח התיכון.

להערכתו, ג'ו ביידן ישתמש בתיק הגרעין האיראני כדי להחזיר את ארה"ב לברית הבינלאומית שלה עם 5 במדינות הגדולות במועצת הביטחון, פלוס גרמניה (5 פלוס 1) כדי להוביל את העולם בנושא הבעיות הבוערות.

בכירים בסעודיה, באיחוד האמירויות ובבחריין עדיין לא התבטאו בגלוי באמצעי התקשורת שלהם לגבי חששותיהם מהאפשרות שממשל ביידן יסיר את הסנקציות מעל איראן, אך הם מביעים את החששות האלה בשיחות סגורות עם גורמים אמריקאים וישראלים בכירים.

העובדה שהעיתונות המפרצית עוסקת כבר בנושא תיק הגרעין האיראני כנושא מרכזי ובוחנת את האפשרויות של ג'ו ביידן לטיפול בו, מעידה על הכנת דעת הקהל במפרץ לנושא הזה שאמור להפוך לנושא המרכזי שמעסיק את המזרח התיכון.

מדינות המפרץ מאוד מוטרדות מנושא תוכנית הגרעין של איראן. זהו הלך הרוח בהנהגות של סעודיה ומדינות המפרץ והוא מתחיל לבצבץ החוצה באמצעות פרשנים ומעצבי דעת קהל

נושא נוסף המסכן את יציבות המזרח התיכון היא פרוייקט הטילים המדוייקים של ארגון חזבאללה בלבנון, גם מאחורי הפרוייקט הזה עומדת איראן. לחזבאללה יש כמה מפעלים לדיוק טילים הפועלים בשטח לבנון וישראל איננה יכולה להתעלם מהדבר הזה המסכן מאוד את ביטחונה.

גם כאן ישראל זקוקה לגיבוי אמריקאי מלא ולשיתוף פעולה מדיני וביטחוני מלא מצד הממשל החדש כדי לסכל את פרוייקט הטילים המדוייקים של ארגון חזבאללה.

איראן מפתחת טילים בליסטיים ומל"טים מתקדמים שמאיימים על האינטרסים האמריקאים בעיראק ועל הספינות האמריקאיות במפרץ הפרסי, בנוסף לאיום שלהם על סעודיה וישראל.

הציפיה בירושלים היא כי הנשיא ביידן ימצא את הדרך להרתיע את איראן ולהפסיק את השפעתן של המליציות הפרו-איראניות בעיראק, סוריה ותימן.

תהליך הנורמליזציה

המשך תהליך הנורמליזציה בין ישראל למפרציות הינו גם אינטרס אמריקאי, הוא מגביר את היציבות במזרח התיכון ומניח את הבסיס להקמת ברית אזורית ישראלית-ערבית בחסות אמריקאית אל מול הסכנה האיראנית.

קיימת זהות אינטרסים בין כל מי שחבר בברית הזו, והיא למנוע את מגמות ההתפשטות של איראן במזרח התיכון.

ארה"ב היא בת הברית החזקה והחשובה של ישראל, והממשלה בישראל תדע לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם כל ממשל אמריקאי.

מדינות המפרץ רואות באיראן אויב מסוכן והן זקוקות לקואליציה עם ישראל, תחת מטריה אמריקאית כדי להתמודד עם הסכנה האיראנית.

המשך תהליך הנורמליזציה בין ישראל למפרציות הוא גם אינטרס אמריקאי, המגביר את היציבות במזה"ת ומניח בסיס להקמת ברית אזורית ישראלית-ערבית בחסות אמריקאית אל מול הסכנה האיראנית

מבחינת ישראל, חשוב שהמומנטום של תהליך הנורמליזציה, שהתחיל בשלהי כהונתו של הנשיא טראמפ, ישמר ואף יגבר, זה ישפיע באופן חיובי גם על הערוץ הישראלי-פלסטיני.

מדינות המפרץ שהמתינו לתום הבחירות בארה"ב כדי להודיע על נורמליזציה עם ישראל יבחנו כעת את התגובות של הממשל החדש לתהליך הזה. ג'ו ביידן בירך על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות וההערכה בדרג המדיני בירושלים היא שהוא תומך בתהליך הזה.

מבחינת מדינות ערב ובראשן סעודיה, הרי שהן ימתינו כנראה לראות את עמדת הממשל החדש בנושא הסכנה האיראנית לפני שיקבלו את ההחלטה לגבי הסכמי נורמליזציה עם ישראל.

היחסים הביטחוניים בין ישראל לארה"ב הם יציבים מאוד ואינם נתונים לסכנה כלשהי במקרה של חילופי ממשל בארה"ב.

ג'ו ביידן הינו ידיד גדול של ישראל והוא ימשיך לשמור על היתרון הצבאי האיכותי של ישראל, זו ההערכה בצמרת המדינית-ביטחונית בירושלים.

על פי גורמים מדיניים בכירים בירושלים, המשימה המיידית של ישראל תהיה לשכנע את הממשל החדש בארה"ב, להמשיך במשטר הסנקציות על איראן ולא להסכים לדרישה האיראנית להסירן כתנאי לחידוש המשא ומתן על הסכם הגרעין.

המזרח התיכון אינו עומד בראש סדר העדיפוית של הממשל החדש. הממשל החדש אמור לעסוק במשבר הקורונה, במצב הכלכלי הקשה בארה"ב ובעוד נושאי פנים. בסופו של דבר הוא יגיע גם לטפל בנושאים הקשורים למזרח התיכון  ובראשם איראן, אז ישראל תצטרך להיערך היטב כדי להבהיר לממשל החדש ולנשיא ג'ו ביידן את הסכנה האיראנית ואת משמעות הסרת הסנקציות והחזרה להסכם הגרעין.

אולם, בינתיים הסכנה האיראנית איננה נרגעת בתקופת המעבר בין ממשל טראמפ לממשל ביידן. שלשום ביקר בישראל אליוט אברהמס, השליח המיוחד של הממשל לנושא איראן, ובשבוע הבא יגיע לישראל שר החוץ מייק פומפיאו.

על פי גורמים בכירים בירושלים, ממשל טראמפ, שיש לו את כל הסמכויות החוקיות עד ה-20 בינואר הבא, נערך להטלת סנקציות חדשות על איראן לפני כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן.

על פי גורמים בכירים בירושלים, ממשל טראמפ, שיש לו את כל הסמכויות החוקיות עד ה-20 בינואר הבא, נערך להטלת סנקציות חדשות על איראן לפני כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן

אתר האינטרנט "אקסיוס" דיווח ב-8 בנובמבר כי בכירים בממשל טראמפ עובדים יחד עם ישראל ומדינות במפרץ כדי להטיל שורה של סנקציות על איראן וכי ביקורו של אליוט אברהמס בישראל עסק בנושא.

גורמים בממשל טראמפ הביעו תקווה כי הסנקציות האלה יקשו על ג'ו ביידן לחזור להסכם הגרעין עם איראן שממנו פרש הנשיא טראמפ ב-2018.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,527 מילים
סגירה