• אילוסטרציה, שגריר ערב הסעודית בגרמניה ורעייתו, 4 בנובמבר 2020 (צילום: Bernd von Jutrczenka/dpa via AP)
    Bernd von Jutrczenka/dpa via AP
  • בתצלום, שסופק על ידי עמוד הפייסבוק של נשיאות סוריה, אסד ואשתו אסמה מדבר עם אנשים במהלך ביקור בתערוכה בדמשק, נובמבר 2020 (צילום: Syrian Presidency Facebook page via AP)
    Syrian Presidency Facebook page via AP
  • תומך של המורדים החות'ים, אוחז בדגל ירוק לאות תמיכה בהם בצנעא, תימן, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)
    AP Photo/Hani Mohammed
  • ספטמבר 2020: הודא קינו, 11, היא פליטה סורית שברחה ללבנון עם משפחתה. ביתה של המשפחה בסוריה נחרב, ואחותה סדרה (15) נהרגה בפיצוץ בנמל ביירות. צווארה של הודא נשבר (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
    AP Photo/Hassan Ammar
  • בנימין נתניהו ויאסר ערפאת בבית הלבן, 23 באוקטובר 1998 (צילום: AP Photo/Doug Mills)
    AP Photo/Doug Mills

פמיניסטיות סעודיות ויהודי תימני מתפללים לנס

האינטרסים של סעודיה עשויים לחזק דווקא את הנשים שביקשה להחליש ● הסורים מציינים 50 שנה לשלטון משפחת אסד כשהם רעבים ללחם, והנשיא בורח מאחריות ● "האיש השנוא בלבנון" מתרחק מהחלומות על השלטון ● יהודי תימני מקווה לראות אור יום ● והפלסטינים מציינים 16 שנה למות "אבו-עמאר", שהפך לפרטנר של ישראל ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

1

האם סעודיה תשחרר נשים מהכלא?

בעוד כעשרה ימים סעודיה תארח את ועידת G-20 היוקרתית, הישג משמעותי לממלכה שמנסה למצב את עצמה מחדש בעולם. אמנם הוועידה תתקיים בפורמט אלקטרוני בגלל הקורונה, אך עדיין מדובר בפורום נחשב ומשפיע ביותר.

אחד מהנושאים שיעלה לדיון בוועידה הוא מעמד האישה וזכויות הנשים. האם לקראת ה-G-20, ערב הסעודית תעשה צעד מתבקש ותחון פעילות זכויות אדם שנמצאות במעצר מזה כמה שנים, ולפי הדיווחים עוברות הטרדות ועינויים?

שגריר ערב הסעודית בלונדון רמז לאחרונה בראיון לגרדיאן הבריטי שזאת אפשרות ממשית, אם כי ההחלטה כמובן מתקבלת במקום אחר. עוד פקטור שיכול לזרז את שחרורן של הפעילות הסעודיות הוא נצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות בארה"ב. ביידן מגלה רגישות גבוהה יותר לזכויות אדם מאשר דונלד טראמפ, ובמזרח התיכון כבר מתכוננים לחידוש הלחצים האמריקאים בנושא.

שר החוץ הסעודי, הנסיך פייסל בן פרחאן אל סעוד, ומזכיר המדינה מייק פומפאו, 14 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta, POOL)
שר החוץ הסעודי, פייסל בן פרחאן אל סעוד, ומזכיר המדינה פומפאו (צילום: AP/Manuel Balce Ceneta, POOL)

ברקע עומד גם המשבר הבריאותי והעולמי: כלכלת ערב הסעודית ממשיכה להצטמצם, מחירי הנפט עדיין נמוכים מאוד, והממלכה מאבדת מיליארדים כי זרם העולים לרגל – שמביא איתו גם כסף רב – פסק כמעט לחלוטין.

כיום, ערב הסעודית זקוקה יותר מתמיד ליחסים טובים ואיתנים עם ארצות הברית. ייתכן שהשיקולים הגאו-פוליטיים והכלכליים הללו ישמשו גם לטובת הנשים הצעירות, שנכלאו לפני כמה שנים רק בגלל שדרשו זכויות לעצמן.

2

משבר הפליטים בסוריה מחריף

המצב הכלכלי בסוריה רק הולך ומסתבך: בנוסף לסנקציות הקיימות במסגרת "חוק קיסר", השבוע הושתו על סוריה סנקציות נוספות. 19 אנשי עסקים ופוליטיקאים בכירים נכנסו לרשימה השחורה, בגין מעורבותם במלחמה בסוריה.

העיצומים הללו ישפיעו גם על לבנון השכנה, מכיוון שהרשימה כוללת גם את בעלי חברת הספנות וההובלה Salazar, שפועלת גם בארץ הארזים והחיזבאללה.

הנשיא הסורי אסד, שנאם בוועידת הפליטים שנפתחה בסוף השבוע שעבר בדמשק, האשים את ארה"ב ואת המדינות האחרות שתומכות במשטר הסנקציות ב"פגיעה אנושה באוכלוסייה הסורית", ובהחמרת המשבר הכלכלי בארצו.

כבר בתחילת אוקטובר החלו לפעול בסוריה הגבלות על רכישת מזון, ובמיוחד לחם, ותורים ארוכים של רכבים משתרכים מאז ליד תחנות הדלק, מכיוון שניכר מחסור משמעותי בו, וגם מחירו ממשיך לעלות כל הזמן. מכאן הניסיון הנוסף של ההנהגה הסורית והרוסית לגייס את העולם למצוקתם של הפליטים הסורים.

בתצלום, שסופק על ידי עמוד הפייסבוק של נשיאות סוריה, אסד ואשתו אסמה מדבר עם אנשים במהלך ביקור בתערוכה בדמשק, נובמבר 2020 (צילום: Syrian Presidency Facebook page via AP)
בתצלום, שסופק על ידי עמוד הפייסבוק של נשיאות סוריה, אסד ואשתו אסמה מדבר עם אנשים במהלך ביקור בתערוכה בדמשק, נובמבר 2020 (צילום: Syrian Presidency Facebook page via AP)

בוועידה הסתבר – באופן לא מפתיע – שהסורים, הרוסים והאיראנים רואים את המצב באופן דומה (מאשימים את המערב ומסירים כל אחריות מהמשטר הסורי), אך התוצאה של הוועידה אינה ודאית כלל; העולם אינו ממהר לפתוח את הארנק ולהעניק סעד למשטר אסד, כאשר ארגוני הסיוע הבינלאומיים מנסים לפעול ישירות מול הנזקקים – פליטים ושאינם פליטים – בשטחים שנמצאת מחוץ להישג ידו של צבא סוריה, וברור שרוסיה לבדה אינה יכולה לעמוד במשימה.

ספטמבר 2020: הודא קינו, 11, היא פליטה סורית שברחה ללבנון עם משפחתה. ביתה של המשפחה בסוריה נחרב, ואחותה סדרה (15) נהרגה בפיצוץ בנמל ביירות. צווארה של הודא נשבר (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
ספטמבר 2020: הודא קינו, 11, היא פליטה סורית שברחה ללבנון עם משפחתה. ביתה של המשפחה בסוריה נחרב, ואחותה סדרה (15) נהרגה בפיצוץ בנמל ביירות. צווארה של הודא נשבר בפיצוץ (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

עומר אבו-לילה, מומחה סורי לביטחון ומינהל בצפון-מזרח סוריה, שמנהל את האתר @deirezzor24 אמר לזמן ישראל, כי "הסנקציות שהושתו על אנשי אסד מדגישות את השבריריות של משטרו, שממשיך לנצל את המשאבים הסוריים כדי להרוג סורים". אבו-לילה הוסיף, כי "המשטר הזה נשען על התמיכה שהוא מקבל ממדינות זרות ומיליציות חמושות על מנת לשמר את הלגיטימיות שלו".

עומר אבו-לילה, מומחה סורי לביטחון, אמר לזמן ישראל: "הסנקציות שהושתו על אנשי אסד מדגישות את שבריריות משטרו, שממשיך לנצל את המשאבים הסוריים כדי להרוג סורים"

לדבריו, "אסד לא מסוגל לספק לחם לאנשים, כיצד הוא יכול להבטיח להם ביטחון וחיים הגונים? המשטר מכנס עתה את ועידת הפליטים למטרה אחת ויחידה – לבנות את המוניטין שלו מחדש, ולנסות להחזיר מעט מהלגיטימיות שאבדה לו".

חאפז אל-אסד חודשים ספורים אחרי שעלה לשלטון כנשיא סוריה. 1 בינואר 1971 (צילום: AP Photo)
חאפז אל-אסד חודשים ספורים אחרי שעלה לשלטון כנשיא סוריה. 1 בינואר 1971 (צילום: AP Photo)

ובנתיים במחוזים העלווים בסוריה, תומכי משפחת אסד מציינים 50 שנה לעלייתה לשלטון.

בנובמבר 1970 חאפז אל-אסד, יליד הכפר קרדחה ובכיר במפלגת בעת' הסורית תפס את השלטון. הוא שלט בסוריה במהלך 30 שנים. בנו הצעיר בשאר, שבכלל יועד  להיות רופא שיניים, נמצא בשלטון כבר שני עשורים ולמרות כל המהמורות, מהפכות ומלחמות אסד הבן איננו מתכוון לוותר על שלטונו.

כמעט עשור הוא נלחם בעמו שמרד בו, כורת בריתות עם איראן ורוסיה, שולח חיילים סוריים ולוחמים זרים להפציץ, לחנוק ולרצוח את בני עמו. מי שחשב שהאב הוא האכזר והתככן היה צריך להמתין למעלליו של בנו כחול העיניים.

השבוע יושבי ארמון הנשיאות בדמשק הרימו שמפניה וחגגו את נצחונם, בעוד שמיליוני סורים הלכו לישון רעבים, משתוקקים ללחם, מים, זורמים וחשמל. כך נראה ניצחון של דיקטטור אכזר שרוצה להישאר בשלטון בכל מחיר על ארצו ועמו.

3

"האיש השנוא ביותר בלבנון"

רק לפני כמה ימים, ג'ובראן בסיל, חתנו של הנשיא מישל עאון, העומד בראש "התנועה הפטריוטית החופשית" (מפלגה שמקיימת ברית קרובה עם חיזבאללה) חלם לרשת את אבי אשתו ולהפוך ביום מן הימים לנשיא. סנקציות אמריקאיות שהושתו עליו בגלל האשמות בשחיתות, כנראה שמו סוף לחלומות הללו.

בסיל יכול בקלות להתחרות על התואר "האיש השנוא ביותר בלבנון", בין היתר בגלל השחיתות המחרידה שהפכה לאורח חיים, אך גם בגלל שחצנותו ויהירותו.

משתמשי טוויטר רבים בלבנון קראו לארצות הברית להטיל סנקציות על האיש עוד לפני כשנה, בעוד שגולשים המשתייכים למפלגתו של בסיל דרשו שארצות הברית "תציג עדויות לשחיתותו".

על אף שהסנקציות הושתו על אדם אחד, חזק ומושחת ככל שיהיה, בסיל הינו רק חלק מחבורה עצומה של פוליטיקאים לבנונים – סונים, שיעים, מרונים ודרוזים – שהינם מושחתים לא פחות, ואולי אף יותר ממנו, והפתרון למצב הנוכחי לא נראה באופק. בעיני לבנונים רבים, התמונה הרחבה חשובה וקשה הרבה יותר.

4

פומפאו קורא לשחרור יהודי תימני

החיים של יהודי תימן מעולם לא היו קלים בעידן המודרני, קודם כל בגלל שתימן הייתה כמעט תמיד שקועה במלחמות והפיכות. בשנים האחרונות הפכו חייהם לבלתי-נסבלים, כאשר לאיומים הרגילים התווסף גם איום המורדים החות'ים.

מזה ארבע שנים יהודי תימני בשם לוי סאלם מוסא מרחבי נמצא בשבי, לאחר שהחות'ים האשימו אותו בכך שביקר בישראל ולאחר מכן עזר למשפחה יהודית לעלות לארץ, ולהוציא מהמדינה ספר תורה בן 800 שנים. משפחתו של מרחבי טענה אז שלאחר ביקור בישראל הוא חזר לתימן ודווקא קרא ליהודים לא לעלות לארץ בגלל חוויותיו השליליות, אך החות'ים לא נמלכו בדעתם.

השבוע, מזכיר המדינה מייק פומפאו קרא לשחרור מרחבי, וחזר על הקריאה של השליח האמריקאי המיוחד למעקב אחר גילויי אנטישמיות מחודש אוגוסט.

המורדים החות'ים, הנתמכים על ידי איראן, התבטאו פעמים רבות נגד ישראל, ציונות ויהודים, ולמעשה חרטו את עניין המאבק נגדם על דגלם. בחודש שעבר שוחררו מהשבי החות'י שני עיתונאים, ורבים קיוו שגם לוי סאלם מוסא מרחבי ייצא לחופשי. בשנת 2016, אבו-דאבי סייעה למשפחה יהודית לעזוב את תימן ולעלות לארץ. כנראה שרק משא ומתן שקט יכול להביא לשחרורו של האיש.

תומך של המורדים החות'ים, אוחז בדגל ירוק לאות תמיכה בהם בצנעא, תימן, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)
תומך של המורדים החות'ים בצנעא, תימן, אוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Hani Mohammed)

5

יום מותו של יאסר ערפאת

השבוע לפני לפני 16, ב-11 בנובמבר 2004, הלך לעולמו בבית החולים הצבאי "פרסי" בצרפת יאסר ערפאת – יו"ר הרשות הפלסטינית ותנועת פת"ח, והמנהיג הפלסטיני הבולט והמשפיע ביותר במאה העשרים.

אמנם בישראל כבר הספיקו לבשר על "מותו" כעשרה ימים לפני כן, אך לאחר מכן התברר שלמרות שמצבו של ערפאת הורע, הוא עדיין היה בחיים ובהכרה מלאה, וצעד למסוק הצבאי שלקח אותו לעמאן (משם ערפאת הוטס לצרפת).

בנימין נתניהו ויאסר ערפאת, 1998 (צילום: AP Photo/Doug Mills)
בנימין נתניהו ויאסר ערפאת, 1998 (צילום: AP Photo/Doug Mills)

ב-11 בנובמבר הגיעה הבשורה הרשמית והאמיתית על מותו. למחרת התקיים בקהיר טקס פרידה צבאי, בנוכחות הנשיא חוסני מובארכ ובכירים ערביים אחרים, ולאחר מכן ארונו הוטס לרמאללה במסוק. אלמנתו סוהאא לא הגיעה להלוויה, מכיוון שחששה מגילויי איבה כלפיה.

המסוק עם גופתו של ערפאת ניסה לנחות זמן רב במגרש ברמאללה, שהיה מלא בבני אדם שבאו להיפרד ממנהיגם. החששות מפני חטיפת הארון התבדו, אך הרוחות במוקטעה התלהטו מאוד, ולרגע היה נדמה שההלוויה לא תוכל לצאת לדרך בגלל ההמונים המשולהבים שקראו לנקום את דמו של ערפאת.

סוהא ערפאת מתבוננת בארונו של בעלה בבסיס צבאי מדרום-מערב לפריז, 11 בנובמבר 2004 (צילום: AP Photo/Christophe Ena)
סוהא ערפאת מתבוננת בארונו של בעלה בבסיס צבאי בצרפת, 11 בנובמבר 2004 (צילום: AP Photo/Christophe Ena)

השמועות שישראל אחראית למותו לא פסקו, כרכים עבי כרס נכתבו על כך, ועשרות סרטים תיעודיים הופקו כדי ללבות עוד יותר את היצרים ואת הרוחות.

אך לאחר מות ערפאת, מנהיג שונה מאוד הגיע לשלטון ברמאללה. מחמוס עבאס שאף ליציבות ולפריחה כלכלית, הוא לא ליבה את האש ולא ניסה לשפוך עליה דלק נוסף של שמועות ותאוריות קשר. תקופה חדשה החלה ברשות הפלסטינית, המו"מ בינה לבין ישראל חודש, וברמאללה הוקם "מוזיאון מורשת ערפאת".

עוד 1,138 מילים
סגירה