השפעת המגפה על החובות של האמריקאים

מתקני שעשועים משותקים בקליפורניה (צילום: AP Photo/Jeff Chiu)
AP Photo/Jeff Chiu
מתקני שעשועים משותקים בקליפורניה

אחת ההשפעות הכלכליות של הקורונה היא שהאזרחים מוציאים פחות כסף ושהוצאות משקי הבית ירדו. האזרחים החזיקו מעמד טוב יותר מכפי שמורות הכותרות על המשק האמריקאי (והישראלי) בכללותו.

אחת ההשפעות הכלכליות של הקורונה היא שהאזרחים מוציאים פחות כסף ושהוצאות משקי הבית ירדו. האזרחים החזיקו מעמד טוב יותר מכפי שמורות הכותרות על המשק האמריקאי (והישראלי) בכללותו

מצד אחד, אפשרויות הוצאה רבות נעלמו או נדחו, ומשקי בית רבים הקטינו את ההוצאות על דברים כמו ביקורי רופאים, טיסות, הפלגות, חופשות במדינות זרות, ואפילו טיסות פנים לביקור משפחה וחברים. אפשרויות הבילוי במסעדות, בתיאטראות, באולמות הקונצרטים ובמופעים אחרים ירדו כמעט לאפס.

בנוסף, אנשים הפסיקו לשלם את תשלומי המשכנתאות שלהם, או שהעבירו אותם לתוכניות אחרות, כך שהתשלומים השוטפים קטנו. אנשים אחרים הפסיקו לשלם שכר דירה לאחר שנאסר במקרים אלו הפינוי מהדירות. כל אלו הוסרו מרשימת המטלות, וכסף זה לא הוצא.

במקביל, הייתה עזרה רבה בעקבות תכנית התמריצים האמריקאית Cares Act, בהיקף של 2 טריליון דולר שהעביר הקונגרס בסוף מרץ 2020. התוכנית כללה צ'קים חד-פעמיים stimulus checks בסך 1,200 דולר ועוד 500 דולר לכל ילד, שנשלחו לרוב האמריקאים במהלך החודשים אחר כך.

תכנית פדרלית לסיוע באבטלה של פנדמיה [PUA] לעובדים העצמאיים בכלכלת החלטורה gig workers, והעלאה זמנית של 600 דולר בשבוע בתשלומי ביטוח אבטלה, שהסתיימה בסוף יולי 2020. רובו ככולו של הכסף הזה הגיע בסופו של דבר לידי הצרכנים.

השילוב של דברים אלו הביא בסופו של דבר לכך שמשפחות אמריקאיות רבות קיבלו יותר כסף וחסכו יותר. כל זה הביא, לפי נתונים ממשלתיים, לכך שאובדן המשרות הקטסטרופלי באביב ובקיץ לא תורגם לאובדן הכנסות נטו למשפחות. שיפור זה מסתיים עתה, כאשר משפחות רבות הוציאו ומוציאות עכשיו את תשלומי התמריצים האלו ומתקשות למצוא עבודה.

שילוב התמריצים והירידה בהוצאות הביא לכך שמשפחות אמריקאיות רבות קיבלו יותר כסף וחסכו יותר. מסתבר, לפי נתונים ממשלתיים, שאובדן המשרות הקטסטרופלי באביב ובקיץ לא תורגם לאובדן הכנסות נטו למשפחות

בישראל המכה הכלכלית העיקרית מהקורונה נפלה על העובדים העצמאיים ועל בעלי העסקים הקטנים. בעוד שהעובדים השכירים במערכת השלטונית (ממשלה, שלטון מקומי, צבא, משטרה, בריאות, וחינוך וכו') המשיכו וממשיכים לקבל את משכורתם כרגיל.

בעוד שכ-20% מאזרחי ישראל נפגעו כלכלית מהקורונה, הרי שכ-80% מאזרחי ישראל לא נפגעו כלכלית מהקורונה, ומצבם הכלכלי אף השתפר עקב הקורונה.

שתי תופעות אלו, הקטנת ההוצאות, ובו בזמן, הזרמת כספים מסיבית לציבור, הביאו לכך שבארה"ב זרימת הכסף הצרכני שינתה את מסלולה. גם בישראל אפשר לזהות שינוי מהותי בצריכה הפרטית מאז פרוץ משבר הקורונה. אין נסיעות לחו"ל, אין חופשות, אין כמעט בילויים ואין ארוחות במסעדות. כל זה משאיר לעובדים שלא הפכו למובטלים הכנסה פנויה גדולה יותר, עם אפשרויות שונות לצריכה.

כרטיסי האשראי

לפי נתוני הבנק הפדרלי של ניו יורק, 36% מכספי התמריצים הועברו לחסכונות ו-35% לתשלומי חובות.

הצרכנים, במקום לצרוך, שילמו את חובותיהם לחברות כרטיסי האשראי שלהם. בסוף ספטמבר 2020, על פי נתוני הפדרל ריזרב, ירדו יתרות החוב לכרטיסי אשראי ולאשראים מתחדשים אחרים לרמה הנמוכה ביותר מאז יולי 2017 (ללא התאמה עונתית), וב-9.2% לעומת ספטמבר אשתקד.

הירידה בחובות לכרטיסי האשראי לא היתה בגלל שהצרכנים לא משלמים כברירת מחדל את חובותיהם לחברות כרטיסי האשראי שלהם, והבנקים מוחקים את היתרות המוגדרות כחובות אבודים. להיפך, גם שיעורי אי-התשלום בכרטיסי אשראי ירדו.

בישראל המכה הכלכלית העיקרית מהקורונה נפלה על העצמאיים ובעלי העסקים הקטנים. בעוד שכ-20% מאזרחי ישראל נפגעו כלכלית מהקורונה, כ-80% מאזרחי ישראל לא נפגעו ומצבם הכלכלי אף השתפר

כל זה בגלל שהצרכנים מוציאים פחות, ובו זמנית משלמים את חובות כרטיסי האשראי שלהם.

יתרות כרטיסי האשראי עלו בחדות בחודש דצמבר 2019 במהלך עונת הקניות, ואז ירדו בינואר ובפברואר. בחודש מרץ, בדרך כלל, יתרות כרטיסי האשראי מתחילות לעלות שוב, אבל לא השנה. במרץ 2020 ירדו יתרות כרטיסי האשראי, ואז באפריל, כשהגיעו תשלומי ההמרצה, וכאשר אנשים הפסיקו לצאת ולהוציא כסף, היתרות בכרטיסי אשראי ירדו בקצב מהיר יותר מאי פעם. והם המשיכו לרדת כל חודש מאז (ללא התאמה עונתית).

גרף 1: התפתחות החוב בגין כרטיסי האשראי ואשראים מתחדשים אחרים

גרף 1. התפתחות החוב בגין כרטיסי האשראי ואשראים מתחדשים אחרים. מקור: Fed Board of Governors
גרף 1. התפתחות החוב בגין כרטיסי האשראי ואשראים מתחדשים אחרים. מקור: Fed Board of Governors

הלוואות לרכישת מכוניות וליסינג של מכוניות

בעוד שהצרכנים בארה"ב קנו פחות מכוניות חדשות ומשומשות ברבעון השלישי של השנה, הם קנו מכוניות ברמה גבוהה יותר ולכן יקרות יותר. בין היתר בגלל שהמחירים עלו. מחירי הרכבים המשומשים עלו ב-15% בחודשים יולי, אוגוסט וספטמבר – השיא הגדול ביותר של שלושה חודשים לפחות מאז 1984. גם מחירי הרכב החדשים עלו. האנשים שנהנו מההצלה של השווקים הפיננסיים ע"י הבנק המרכזי ומהעליות בבורסה, קנו יותר רכבים יקרים. התוצאה היא שבסה"כ קנו פחות מכוניות, אבל הוציאו עליהן יותר דולרים, ולקחו יותר הלוואות ותשלומי ליסינג לשם כך.

מחירי הרכבים המשומשים בארה"ב עלו ב-15% ביולי, אוגוסט וספטמבר – שיא עליית המחירים ב-3 חודשים מאז 1984. גם מחירי הרכבים החדשים עלו. בסה"כ קנו פחות מכוניות, אך הוציאו עליהן יותר דולרים, ולקחו יותר הלוואות ותשלומי ליסינג לשם כך

בישראל, בתקופה של אוגוסט עד ספטמבר, היה גידול ברכישת כלי הרכב, ובבנקים מדווחים על גידול בבקשות להלוואות לרכישת כלי רכב.

בארה"ב, המלווים העבירו לווים רבים, שלא עמדו בתשלומי ההלוואה שלהם או פיגרו בתשלומים – לתוכניות דחייה, בהן לא היה צורך בתשלומים שוטפים, וההלוואה לא סומנה כהלוואה בפיגור. אך הסכומים שלא שולמו נוספו ליתרות ההלוואות הכוללות במגזר בתנאים קשים יותר.

כתוצאה מכך, סך יתרת ההלוואות והליסינג במגזר המכוניות בארה"ב עלה ברבעון השלישי ב-20 מיליארד דולר לעומת הרבעון השני – לשיא חדש של 1.22 טריליון דולר. זה היה הגידול הגדול ביותר ברבעון לעומת הרבעון הקודם מאז 2016, וזאת לאחר שכבר עלה ב-15 מיליארד דולר ברבעון השני. בהשוואה למצבת החובות במגזר המכוניות מלפני שנה, היתרות עלו ב-42 מיליארד דולר או 3.6%.

גרף 2. התפתחות מצבת החובות בגין הלוואות לרכישת מכוניות ולליסינג של מכוניות.

גרף 2. התפתחות מצבת החובות בגין הלוואות לרכישת מכוניות ולליסינג של מכוניות. מקור: Fed Board of Governors
גרף 2. התפתחות מצבת החובות בגין הלוואות לרכישת מכוניות ולליסינג של מכוניות. מקור: Fed Board of Governors

הלוואות לסטודנטים

במגזר זה היתה הפסקת תשלומים עבור החזר קרן ההלוואות, וציפייה לשמיטת חובות.

היקף הלוואות הסטודנטים המשיך לעלות, למרות ירידה בהרשמה ללימודים גבוהים מאז 2010. ברבעון השלישי יתרות ההלוואות לסטודנטים עלתה בכ-23 מיליארד דולר לעומת הרבעון השני, וב-54 מיליארד דולר לעומת שנה שעברה, והגיעה ל -1.7 טריליון דולר.

אחד הגורמים העיקריים שהגדיל את יתרת ההלוואות הוא שפחות ופחות סטודנטים לשעבר שילמו תשלומים בגין קרן ההלוואות. ואז הגיעה הקורונה, והלוואות לסטודנטים הועברו לתוכניות דחייה אוטומטיות. בנוסף, ההנחה המקובלת בקרב אוכלוסיית הסטודנטים היא שתהייה שמיטת חובות וכי יוותרו להם על החזרתן, ולכן לא כדאי לשלם הלוואות אלו. התוצאה היא שהלוואות סטודנטים קיימות אינן משולמות, והלוואות חדשות מתווספות, והיתרות ממשיכות לעלות.

גרף 3. התפתחות החוב בגין ההלוואות לסטודנטים

גרף 3. התפתחות החוב בגין ההלוואות לסטודנטים. מקור: Fed Board of Governors
גרף 3. התפתחות החוב בגין ההלוואות לסטודנטים. מקור: Fed Board of Governors

סיכום

אחת ההשפעות הכלכליות של הקורונה היא שהאזרחים מוציאים פחות כסף והוצאות משקי הבית ירדו. בארה"ב, תוכניות התמריצים של הממשל האמריקאי הביאו לכך שמשפחות אמריקאיות רבות קיבלו יותר כסף.

הצרכנים בארה"ב, במקום להגדיל את הצריכה, שלמו את חובותיהם, בעיקר לחברות כרטיסי האשראי שלהם, וחסכו יותר.

בישראל, ההשפעה הכלכלית של הקורונה נפלה בעיקר על העובדים העצמאיים ועל בעלי העסקים הקטנים. בעוד שהעובדים השכירים במערכות השלטוניות המשיכו וממשיכים לקבל את משכורתם כרגיל.

בעוד שכ-20% מאזרחי ישראל נפגעו כלכלית מהקורונה, הרי שכ-80% מאזרחי ישראל לא נפגעו כלכלית מהקורונה, ומצבם הכלכלי אף השתפר בעקבותיה. .

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,034 מילים
סגירה