הדיון בעתירה לבג"ץ נגד ממשלת החילופים, 27 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

נתניהו ירוויח בין אם בג"ץ יפסול את ממשלת החילופים או לא

אם בג"ץ יחליט באופן תקדימי לפסול את התיקונים שהוכנסו לחוק יסוד הממשלה כדי לקיים את ממשלת החילופים של הליכוד וכחול-לבן, יהיה זה גנץ שיאבד את הביטחונות לקיום הרוטציה ● נתניהו, לעומת זאת, יוכל להוביל לבחירות בכל עיתוי שנוח לו, אם בכלל, ובה בעת להפוך את בג"ץ למטרה נוחה וזמינה מאד ● שרי הליכוד כבר התחילו בקמפיין אמש, בעוד שראשי כחול-לבן ירדו למחתרת ● פרשנות

צריך לצאת מתוך נקודת הנחה ברורה: ההסכם הקואליציוני שעליו חתמו הליכוד וכחול-לבן שעכשיו מעוגן בחוקי יסוד שהכנסת תיקנה במאי האחרון הוא הסכם משחית עד בזוי.

זו קונסטרוקציה שנועדה לשנות סדרי עולם, להמציא מחדש את הגדרות ראשי המדינה ולהמציא תפקידים, כמו ראש הממשלה החילופי, שנועד להכשיר את בנימין נתניהו אחרי הרוטציה. שר הוא לא יכול להיות כי הוא נאשם בפלילים, אבל ראש ממשלה חילופי כן.

שלא לדבר על כל הסעיפים האחרים: העיוות בסעיף התקציב; מספרי השרים וסגני השרים; המעמד, המעון, הכיבודים והמכוניות של בני גנץ, נתניהו ובני משפחותיהם, ועל כל זה נכתב בהרחבה גם בזמן ישראל.

בג"ץ אמנם לא פסל את ההסכם הקואליציוני לפני שיישמו אותו, אבל עכשיו השופטים מגלים אי-נחת ודורשים מהממשלה והכנסת לנמק בתוך 21 יום מדוע לא יבוטלו חוקי היסוד הללו.

השאלה היא האם בג"ץ יהיה מספיק אמיץ בסוף התהליך לבטל את התיקונים שהוכנסו לחוקי היסוד הללו (שהתקבלו בכנסת ברוב של 70 ח"כים) ולפוצץ בעצם את הממשלה. זה עוד נראה. אם זה יקרה, נתניהו יהיה המרוויח העיקרי.

השאלה היא האם בג"ץ יהיה מספיק אמיץ בסוף התהליך לבטל את התיקונים שהוכנסו לחוקי היסוד הללו ולפוצץ בעצם את הממשלה. אם זה יקרה, נתניהו יהיה המרוויח העיקרי

ראש הממשלה יוכל להוביל לבחירות בכל עיתוי שנוח לו ובה בעת להפוך את בג"ץ למטרה נוחה וזמינה מאד. הוא יחבר את השופטים עם פרקליטות המדינה והיועץ המשפטי לממשלה שרודפים אותו ויאמר שכולם שותפים של השמאלנים, הערבים, התקשורת והמפגינים בבלפור שרוצים להפיל אותו ולהשתלט על המדינה.

יו"ר הכנסת יריב לוין, מקורבו של נתניהו והאיש שדוחף לבחירות בכל הכוח, התחיל אתמול את הקמפיין. "בג"ץ בהחלטתו השערורייתית מכין את הקרקע לחציית הקו האדום של התערבות בחוקי יסוד", כתב לוין בפייסבוק. "התערבות כזו נעשית בלא כל סמכות, באופן שמנוגד לעקרונות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה, ועל כן היא בטלה מיסודה.

"כל צעד כזה של בג"ץ מרחיב את התמיכה הציבורית בשינוי שיטת בחירת השופטים, ובהרחקתם מהמערכת של שופטים אשר מנצלים את תפקידם כדי לרמוס את הדמוקרטיה".

יריב לוין: "כל צעד כזה של בג"ץ מרחיב את התמיכה הציבורית בשינוי שיטת בחירת השופטים, ובהרחקתם מהמערכת של שופטים אשר מנצלים את תפקידם כדי לרמוס את הדמוקרטיה"

גם השר דוד אמסלם הצטרף למתקפה הבוטה. "בבחירות הקרובות לא צריך מפלגות, לא מזכירי קלפי, לא משקיפים ולא מצלמות, בעצם אין ממש צורך במצביעים כי בישראל קיימת מפלגת על אחת שקובעת בשבילכם מה מותר ואת מי לבחור", צייץ אמסלם בחשבון הטוויטר שלו.

נתניהו מקבל גם בונוס. ההחלטה הדרמטית של בג"ץ תוקפת למעשה את גנץ והמעמד שלו עצמו כראש הממשלה החילופי. "למה שלא יהיה גם בג"ץ חילופי?", שאל עו"ד אליעד שרגא מהתנועה לאיכות השלטון בדיון בבית המשפט העליון לפני שבועיים וחצי.

ההחלטה מערערת גם את הביטחונות השונים שכחול-לבן ביקשו למימוש ההסכם הקואליציוני, ואשר הפכו לחוקי יסוד. זו גם הסיבה שגנץ וכל שרי וחברי הכנסת של כחול-לבן ירדו אתמול למחתרת, למעט השר לשעבר אסף זמיר, שהוא אופוזיציונר לכל דבר.

ההחלטה מערערת גם את הביטחונות השונים שכחול-לבן ביקשו למימוש ההסכם הקואליציוני, ואשר הפכו לחוקי יסוד. זו גם הסיבה שגנץ וכל שרי וחברי הכנסת של כחול-לבן ירדו אתמול למחתרת

קשה לדמיין כרגע את בג"ץ, גם בהרכב של תשעה שופטים, פוסל לחלוטין חוק יסוד, בפעם הראשונה בתולדות המדינה. יותר סביר להניח שהשופטים יקבעו כי שינוי המבנה השלטוני בדמות ממשלת החילופים יכול להיכנס לתוקף רק מהכנסת הבאה – כדי לאפשר לציבור לדעת על מה הוא מצביע בבואו לקלפי.

כך או אחרת, כל הסיטואציה עוד עשויה לסייע לנתניהו – אחרי מערכת בחירות מתלהמת שינהל נגד השופטים – לקדם בכנסת הבאה את פסקת ההתגברות ואת החוק הצרפתי. וזו הרי המטרה העיקרית והעקבית שלו בשנים האחרונות.

עוד 545 מילים
סגירה