ליברמן נגד כחול-לבן: "מגיע לגנץ אוסקר כשחקן משנה"

שרון אלרעי: "אנחנו לא יכולים להגיד שיהיו חיסונים בינואר" ● יולי אדלשטיין: "בינואר יהיה פה חיסון" ● נתניהו אמר שהשיג 8 מיליון מנות חיסון מפייזר ● בניגוד לדבריו, ההסכם לא מחייב את החברה שתספק את החיסונים "בהתאם לנסיבות" ● גפני: "להעביר תקציב בכל מחיר, גם חד-שנתי, אחרת נלך לבחירות שיובילו לאותה תוצאה"

אביגדור ליברמן ויאיר לפיד במסדרונות הכנסת, 2015 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מרים אלסטר/פלאש90
אביגדור ליברמן ויאיר לפיד במסדרונות הכנסת, 2015
07:39 עריכה

בוקר טוב! משרד הבריאות אמור לחתום היום על הסכם עם חברת התרופות האמריקאית פייזר – החברה הראשונה שהצליחה בשלב השלישי של ניסוי נגיף הקורונה. במסגרת ההסכם, תרכוש מדינת ישראל שמונה מיליון מנות חיסון נגד קורונה, שיספיקו לחיסון של כארבעה מיליון אזרחים נגד הנגיף.

אתמול הכריז נתניהו כי "החיסונים צפויים להגיע כבר בחודש ינואר", אולם כעבור פחות משעה הבהיר שהתכוון "שהחיסונים הראשונים יגיעו בינואר", בעוד שכמות משמעותית תגיע ברבעון הראשון של 2021.

מתן החיסונים יתאפשר רק בכפוף לאישור מקצועי של החיסון על ידי FDA (מינהל המזון והתרופות של ארה"ב), ומשרד הבריאות הישראלי. החברה צפויה להגיש את הבקשה לאישור זה לקראת סוף נובמבר.

בלשכתו של אדלשטיין הבהירו כי תחילת אספקת החיסון תהיה בינואר 2021 – ושאר האספקה תתפרש על שנת 2021. לדברי אדלשטיין: "רכישת החיסון היא בשורה ענקית לאזרחי ישראל. משרד הבריאות עושה כל מאמץ לרכוש חיסונים שונים, כך שכל אזרחית ואזרח יוכלו להתחסן. אבל עד שזה יקרה אנחנו חייבים להקפיד על ההנחיות, חייבים להמשיך במתווה היציאה של משרד הבריאות מהסגר. אסור להיות שאננים".

ד"ר מירון ליבנה, מנכ"ל פייזר ישראל, מסר: "מטרתנו המשותפת היא להביא לעם בישראל חיסון פוטנציאלי ל-COVID-19 במהירות האפשרית. לנוכח משבר הבריאות העולמי הזה, החזון של פייזר – להביא פריצות דרך שמשנות חייהם של אנשים – קיבל דחיפות גדולה עוד יותר. תקוותנו היא שבכפוף להצלחה קלינית ורגולטורית החיסון שלנו יעזור לגרום לזה לקרות".

נתניהו נקלע למבוכה גדולה לאחר שהתברר שישראל היא אחת המדינות המפותחות היחידה שאין לה עדיין הסכם ייבוא עם פייזר, לאחר חתמה על הסכם לייבוא חיסונים עם החברות המתחרות מודרנה וארקטורוס – שצפויות לסיים את שלב הניסוי השלישי רק בעוד כחודש – אבל לא עם פייזר. פייזר כבר מכרה מראש כמויות ענק של חיסונים לארה"ב, האיחוד האירופי, קנדה, בריטניה, אוסטרליה, יפן, ומדינות מפותחות נוספות.

נתניהו טוען כי הפעיל אתמול ושלשום מכבש לחצים על פייזר בניסיון להשיג חיסונים של החברה לישראל. נתניהו קיים שתי שיחות עם מנכ"ל החברה אלברט בורלה שבהם דנו בחיסון. באותה נשימה, סיפר נתניהו כי בורלה הפעיל עליו לחץ להגיע לעסקה מהירה "לפני שהוא מתקדם למדינות אחרות".

החיסון של פייזר דורש אחסנה והובלה של החיסון בהקפאה עמוקה, בטמפרטורה של מינוס 70 מעלות – טכנולוגיה שעדיין אינה קיימת בפועל. גורם בכיר במערכת הבריאות אמר לאתר ynet: "הנושא הזה עוד בטיפול, דרישות הקירור העדכניות מתחילות להיראות סבירות יותר. יש היערכות לכך. אנחנו לא יודעים להגיד בדיוק מתי יגיעו החיסונים. יש הרבה תקלות שיכולות לקרות בדרך וזה מרוץ מטורף. אנחנו עובדים על זה סביב השעון ואנחנו עובדים על זה מאוד חזק. יש רצון טוב של כולם וכולם מתכווננים".

חיסון, צילום אילוסטרציה (צילום: חן לאופולד פלאש 90)
חיסון, צילום אילוסטרציה (צילום: חן לאופולד פלאש 90)

ובינתיים, במציאות שבה אין עדיין חיסון לקורונה, קבינט הקורונה צפוי להמשיך היום בדיונים קדחתניים על הוראות הקורונה שיקבעו כיצד ייראו החיים בישראל ביום שלישי הבא, לאחר שלא הגיעו להסכמות על כך אתמול.

על הפרק נמצאת התוכנית הקיימת לפתוח בשבוע הבא את כיתות ה'-ו' של בתי הספר לשלושה ימים בשבוע, את שיעורי ההכנה לבגרויות לכיתות י"א-י"ב, את הקניונים, מרכזי הקניות הפתוחים והשווקים (שחלקם כבר פתוחים בפועל) וחדרי הכושר. "בתמורה", כדי להקטין את ההדבקה שתגדיל פתיחת הלימודים והמסחר, נמצאת התוכנית להטלת עוצר לילי ארצי, כפי שמתקיים בחלק גדול ממדינות אירופה (כולל חלק מאלה שנמצאות רשמית ב"סגר"), והתוכנית להרחבת הגדרת היישובים האדומים והסגרים המקומיים על יישובים כאלה.

שר האוצר ישראל כ"ץ לוחץ לפתוח את המסחר, שר החינוך יואב גלנט לוחץ לפתוח את בתי הספר, במשרד הבריאות מתנגדים גם לזה וגם לזה.

בכחול לבן לוחצים למנוע עוצר לילי ארצי, לפתוח את בתי הספר, להרחיב את הסגרים ביישובים האדומים ולהימנע מעוצר לילי ארצי – ואילו במפלגות החרדיות מתנגדים בחריפות להרחבת הסגרים ביישובים האדומים. הדיון תקוע, והעובדה שהוא מתנהל כאשר ראש הממשלה החלופי בני גנץ נמצא בקפריסין אינה תורמת לכך. ההערכה היא שהקבינט ימשיך "לטחון מים" עד כניסת השבת וימשיך בדיונים עם שובו של גנץ ביום ראשון, ויימשך בממשלה ביום שני, כך שבעלי החנויות, המורים וההורים ותושבי היישובים האדומים ידעו מה עומד לקרות ביום שני בערב, לפי מיטב המסורת הישראלית של קבלת החלטות בהולה ברגע האחרון.

ישיבה של קבינט הקורונה במשרד החוץ בירושלים, 8 ביוני 2020 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ישיבה של קבינט הקורונה במשרד החוץ בירושלים, 8 ביוני 2020 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
07:44 עריכה

בג"צ השיב אתמול לעתירת עמותת משמר הדמוקרטיה הישראלי וארגונים נוספים נגד הסכם הרוטציה בין נתניהו וגנץ, שעליו מתבסס קיומה הרעוע של ממשלת האחדות. בג"צ הורה לכנסת ולממשלה להשיב בתוך 21 יום מדוע לא יבוטל התיקון לחוק יסוד הממשלה המעגן את ממשלת החילופים. בג"ץ החליט עוד להוציא צו על תנאי ולהרחיב את ההרכב שידון בהחלטה זו לתשעה שופטים.

לכאורה, מדובר במכה לנתניהו, אבל פרשן זמן ישראל שלום ירושלמי הסביר הבוקר בטור שפרסם באתר מדוע נתניהו דווקא עשוי להרוויח מפסיקה שתפסול את הסכם הרוטציה.

"אם בג"ץ יחליט באופן תקדימי לפסול את החילופים, יהיה זה גנץ שיאבד את הביטחונות לקיום הרוטציה", כתב ירושלמי, "נתניהו, לעומת זאת, יוכל להוביל לבחירות בכל עיתוי שנוח לו, אם בכלל, ובה בעת להפוך את בג"ץ למטרה נוחה וזמינה מאד. שרי הליכוד כבר התחילו בקמפיין אמש, בעוד שראשי כחול-לבן ירדו למחתרת".

08:03 עריכה

בכחול לבן נערכים לאפשרות שבגצ יפסול את הסכם הרוטציה בין ראש המפלגה וראש הממשלה החלופי בני גנץ לראש הממשלה נתניהו – אפשרות שהמפלגה תהיה הנפגעת העיקרית ממנה, כיוון שהיא תאפשר לנתניהו לנסות להרכיב ממשלה חדשה בלעדיהם או ללכת לבחירות מבלי להעביר קודם את ראשות הממשלה לגנץ כפי שקובע ההסכם. כצפוי, בכחול לבן שחרטה על דגלה את שלטון החוק מצהירים שיכבדו את הפסיקה:

08:22 עריכה

מנכ"ל משרד הבריאות, חזי לוי, מנהל, לדבריו, משאים ומתנים חשאיים עם חברות תרופות ברחבי תבל על ייבוא חיסונים לישראל, בנוסף להסכם הקיים עם חברת מודרנה ולהסכם עם פייזר שאמור להיחתם היום. לוי אינו מעוניין, לדבריו, לחשוף את המו"מ החשאיים – כל כך לא מעוניין, שהוא מספר עליהם בגלי צה"ל ומבקש מהתקשורת להפסיק לדבר על הנושא כדי לא לחשוף אותם:

08:43 עריכה

משרד הבריאות מבטיח לדאוג לכל האוכלוסייה לחיסונים מפני קורונה – אבל בינתיים עדיין חסרים עדיין חיסונים לשפעת של החורף הקרוב.

קופות החולים הודיעו אתמול שהחל משבוע הבא יוכלו כל מבוטחיהן להתחסן נגד השפעת – גם אם הם אינם משתייכים לקבוצות סיכון. הודעת קופות החולים יצאה בהמשך לסיכומים שלהן עם משרד הבריאות.

אבל במשרד הבריאות מיהרו להתכחש להודעת קופות החולים. במשרד הודיעו אמש: "נכון לעכשיו חיסונים נגד שפעת ניתנים לקבוצות מוגדרות לפי תעדוף. לישראל כבר כשלושה מיליון חיסונים מתוך 4.2 מיליון החיסונים שנרכשו מראש, ומיליון נוספים יגיעו בחודש הבא".

העיתון "ידיעות אחרונות" ואתר ynet פרסמו הבוקר כי קופות החולים קיבלו רק כ-1.8 מיליון חיסונים, שרובם כבר ניתנו, וציטט גורם בכיר במשרד הבריאות ש"הודה כי עד כה הגיעו לישראל פחות משני מיליון חיסונים".

בידיעות נכתב כי "בשבוע הבא צפוי להגיע משלוח משמעותי של מנות חיסון לישראל לכל הקופות, ואולם תהליך העברתו לידי הקופות עלול לארוך מספר ימים, במיוחד בקופת חולים כללית שבה שורר מחסור גדול יותר". העיתון ציטט בכירה בקופת חולים כללית, שאמרה כי: "כל מי שרוצה יקבל חיסון השנה, גם אם יצטרך להמתין יום או יומיים. אוכלוסיות היעד ימשיכו להיות בתעדוף גבוה".

ואילו ברדיו "כאן ב'" דווח הבוקר כי עד כה ניתנו בישראל חיסוני שפעת ל-1,142,444 בני אדם בישראל, מספר כפול לעומת אותה תקופה בשנה שעברה.

בשנת 2020 קיבלו את החיסון עד כה 12.6% מכלל האוכלוסייה לעומת 6.3% לפני כשנה. בשנת 2018 עמד נתון זה על 10%.

בשירותי בריאות כללית חיסנו עד כה כ-650,000 מטופלים בקבוצות הסיכון. מכבי חיסנה יותר מ-370 אלף מטופלים, מאוחדת חיסנה יותר מ-180 אלף מהאוכלוסיות בקבוצות סיכון, ולאומית חיסנה עד כה למעלה מ-85 אלף לקוחות מקבוצות הסיכון. בלאומית אומרים כי בקרב בני ה-65 ומעלה ובנשים הריוניות כבר חצו את כמות המתחסנים מהשנה שעברה.

שלשום דווח כי עד כה לא דווח על מקרה שפעת בישראל השנה. זאת בניגוד לשנים קודמות, שבהן בתקופה זו כבר הופיעו סימנים ומקרים ראשונים של שפעת. לפי ההערכות, ההערכה היא שכללי הריחוק החברתי ועטיית מסכות מפחיתים את ההדבקה גם בשפעת. עוד מדווחים בכאן ב' כי התחלואה בנגיפי צינון דומה כרגע יותר לעונת הקיץ או לעונת מעבר, ולא לתחילת החורף. תמונה זו תואמת לתמונה שמגיעה משאר העולם ועליה מדווח ארגון הבריאות העולמי, וכן לחורף שהיה בחצי הכדור הדרומי.

חיסון נגד שפעת (צילום: Flash90)
חיסון נגד שפעת (צילום: Flash90)
09:18 עריכה

מגמת הירידה בכוחה של הליכוד נבלמה. כך עולה מסקר שנערך עבור "מעריב־סופהשבוע" על ידי חברת פאנלס פוליטיקס.

לפי הסקר, הליכוד מקבלת 30 מנדטים, ירידה חדה לעומת 36 המנדטים שלה בכנסת אבל עלייה קלה לעומת 28 מנדטים בסקר הקודם שנערך לפני כשבועיים, שגם בו נרשמה עלייה בכוחה של הליכוד ביחס לסקרים קודמים.

עוד עולה מהסקר כי ימינה ממשיכה להתחזק. המפלגה, שבבחירות קיבלה שבעה מנדטים בלבד, מקבלת לפי הסקר 23 מנדטים, לעומת 21 מנדטים בסקר הקודם.

יש עתיד בראשות יאיר לפיד, שכרגע יש לה 11 מנדטים בכנסת – שליש מ-33 המנדטים שקיבלה כחול לבן בבחירות האחרונות –  מקבלת לפי הסקר 17 מנדטים כמו בסקר הקודם.

כחול לבן של בני גנץ, שבכנסת יש לה 20 מתוך 33 המנדטים שקיבלה בבחירות, ממשיכה להתרסק על הנייר ומקבלת לפי הסקר 9 מנדטים, לעומת 10 בסקר הקודם. וזאת, עוד לפני הודעת בג"צ המעמידה בסימן שאלה את הסכם הרוטציה שמעניק לגנץ את מעמדו בממשלה.

הרשימה המשותפת, שסובלת כרגע מפיצול בשל ההתקרבות של סיעת רע"ם לליכוד ולראש הממשלה נתניהו, נחלשת לפי הסקר ל-11 מנדטים, ארבעה מנדטים פחות מכפי שקיבלה בבחירות ומנדט אחד פחות מאשר בסקר הקודם.

ישראל ביתנו מקבלת לפי הסקר שמונה מנדטים – מנדט אחד יותר מאשר בבחירות ואחד פחות מאשר בסקר הקודם. מרצ, שכרגע יש לה בכנסת רק שלושה מתוך שבעת המנדטים שקיבלה העבודה-מרצ-גשר בבחירות, מקבלת לפי הסקר חמישה מנדטים, מנדט אחד פחות מאשר בסקר הקודם.

ש"ס מקבלת 9 מנדטים, כמו בבחירות וכמו בסקר הקודם, ויהדות התורה, שקיבלה שבעה מנדטים בבחירות, עולה לפי הסקר הנוכחי ולפי הסקר הקודם לשמונה מנדטים.

מפלגת העבודה, שבכנסת יש לה שלושה מנדטים מתוך השבעה שקיבלה יחד עם גשר של אורלי לוי ומרצ, אינה עוברת לפי הסקר הזה את אחוז החסימה, כמו גם לפי הסקרים הקודמים. מדובר בהתפתחות עגומה עבור המפלגה שהקימה את המדינה ושקיבלה בעבר יותר מ-50 מנדטים בבחירות.

גם מפלגת דרך ארץ של ח"כ יועז הנדל וצבי האוזר שעזבו את כחול לבן לא עוברת את אחוז החסימה לפי הסקר הזה, כמו גם לפי סקרים קודמים, וכך גם מפלגת עוצמה יהודית שבאופן עקבי אינה עוברת בבחירות את אחוז החסימה.

מסקר נוסף שנערך עבור 103FM על ידי מכון המחקר מאגר מוחות, עולה כי 32% סבורים שנתניהו הוא המתאים ביותר לכהן כראש ממשלה, לעומת 21% הסבורים שנפתלי בנט הוא המתאים ביותר. לפי הסקר, רק 8% סבורים שלפיד הוא המתאים ביותר להרכיב ממשלה, 7% מאמינים בגנץ ו-4% בליברמן.

10:01 עריכה

מסמך של ועדת הבחירות המרכזי שפורסם היום ב"ידיעות אחרונות" מזהיר מפני הצעת החוק לשינוי תהליך ההצבעה שמובילים מקורבי נתניהו בליכוד – שלמה קרעי, אסנת מארק ומאי גולן.

המסמך של ועדת הבחירות מזהיר מהסעיפים המאפשרים למנות מעל הוועדה גוף פוליטי מפקח. המסמך מזהיר מפני: "פוליטיזציה מוחלטת של הוועדה והצרת סמכויות וצעדי הצוות המקצועי, שהוא הגורם המאזן למניעת כניסת מוטיבים פוליטיים בפעילות הוועדה".

"החוק מציע גישה בלתי מוגבלת של הפוליטיקאים לכל הליכי קליטת הקלפיות לקראת ספירת הקולות, שליטה של הפוליטיקאים במינוי מזכירי ועדות הקלפי וביטול הסעיף שמונע מחברי מפלגה להתמנות למזכירי קלפי. מדובר בפוליטיזציה של התפקיד היחיד הניטרלי בקלפי".

סעיף נוסף בהצעת החוק שמעורר דאגה בוועדה עוסק בתיעוד וסימון מצביעים. מדובר בהחזרת האפשרות שנפסלה לצלם מצביעים, לצד הכוונהלצייד מזכירי קלפי במצלמת גוף אשר תפעל לאורך כל יום הבחירות, "לרבות לאורך ספירות הקולות".

עוד מזהירים מפני הכוונה "לאמץ את המודל ההודי למלחמה בזיופים. יותקן מנגנון ביומטרי 'טיפש' (זיהוי קולי או זיהוי באמצעות טביעת אצבע) לזיהוי הצבעה כפולה; המנגנון לא יזהה את המצביע, אלא רק את העובדה שהוא לא הצביע עד כה במערכת או קיבל סימון של חותמת על היד (דיו או אולטרה סגולה), כפי שנהוג בהודו. הליך זה נועד למנוע הצבעות חוזרות עם תעודת זהות של אדם אחר".

הפרסום המאיים ב"ידיעות אחרונות" מעורר תגובות סוערות במערכת הפוליטית. אנשי שמאל כמו יו"ר מרצ לשעבר, זהבה גלאון, רואים בו אישוש לטענתם שהליכוד מנסה לחבל בטוהר הבחירות הקרובות:

ואילו בליכוד חושבים ההיפך. שלמה קרעי, היוזם הראשי של ההצעה, מצייץ כי:

 

 

10:36 עריכה

בעוד שבליכוד תוקפים את התערבות בגצ בהסכם הקואליציוני בין הליכוד וכחול לבן (למרות שההתערבות הזאת עשויה לפטור אותה מעונשו של ההסכם) ובכחול לבן מקבלים את הדין בהכנעה, יו"ר מרצ תומך בהתערבות בהתלהבות:

10:56 עריכה

שר המשפטים ממשיך לגונן על התיקון שיזם לחוק קמיניץ:

11:33 עריכה

בצלאל סמוטריץ' – ח"כ מהאופוזיציה שדווקא מתנגד לקיומה של ממשלת האחדות – מאיים ב"מלחמת עצמאות" על בית המשפט העליון, לא פחות, אם זה יתערב בהסכם הקואליציוני שמאפשר את קיומה של אותה ממשלה:

11:57 עריכה

משרד הבריאות הודיע כי מקדם ההדבקה בישראל הגיע הבוקר ל-1. המשמעות היא שמגפת הקורונה בישראל הפסיקה להתכווץ ומתחילה לעלות שוב.

מקדם ההדבקה בחברה הערבית הוא 1.07. בחברה החרדית, שבה נרשמה ירידה חדה בהדבקה בשבועות האחרונים מסיבה לא ידועה, מקדם ההדבקה עלה שוב ומתקרב ל-1.

במשרד הבריאות תדרכו היום כתבים ומסרו להם שהם מתכוונים "להקשיח עמדות ולהתנגד לפתיחת פעילויות מסחר וחינוך בדיוני ועדת הקורונה ביום ראשון". ההודעה לא לגמרי ברורה, כיוון ששר הבריאות אדלשטיין ופקידי משרדו הציגו גם השבוע בדיונים עמדה חד-משמעית של התנגדות לפתיחת הקניונים ומרכזי הקניות וכיתות ה', ו', י"א וי"ב בבתי הספר גם בשבוע האחרון.

הדיונים על פתיחת המסחר וכיתות הלימוד שהחלו אתמול בוועדת הקורונה הסתיימו ללא הכרעה, והמשך הדיונים נדחה ליום ראשון.

ההצעה שבה תומך ראש הממשלה נתניהו היא לוותר על פתיחת הקניונים ולפתוח לפחות את מרכזי הקניות הפתוחים והשווקים (שרובם כבר פתוחים בפועל), מכוני הכושר ובעיקר את כיתות הלימוד ללמידה של יומיים או שלושה בשבוע, וב"תמורה" להוסיף 20 ערים לרשימת הערים האדומות שייכנסו לסגר וכן לשקול עוצר לילי ארצי – רעיון שבכחול לבן מתנגדים לו בחריפות. ייתכן שההחמרה בנתוני התחלואה והלחץ של משרד הבריאות תגרום לנתניהו לוותר על פתיחת המסחר או שתגרום לגנץ להסכים לעוצר לילי ארצי.

שר הבריאות יולי אדלשטיין בבית החולים אסותא אשדוד, 20 באוגוסט 2020 (צילום: פלאש 90)
שר הבריאות יולי אדלשטיין בבית החולים אסותא אשדוד, 20 באוגוסט 2020 (צילום: פלאש 90)
12:18 עריכה

ההפגנה האלימה אתמול בירושלים, שבה צה"ל חילץ שני חיילים חרדים ממפגינים קיצונים שאיימו לעשות בהם לינץ', מעוררת אצל יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, אסוציאציה מעניינת:

12:19 עריכה

סגן שר הבריאות, יואב קיש, מבטיח להשלים את הקמת מתחמי הבדיקות לקראת פתיחת איי התיירות הירוקים באילת ובים המלח:

13:21 עריכה

"אני בעמדה שצריך לאשר תקציב כמה שיותר מהר". כך הצהיר יו"ר ועדת הכספים, משה גפני מיהדות התורה, בראיון לעיתון ואתר "גלובס". לדברי גפני: "לא היה מצב כזה. מציאות שבה אין תקציב והכול תלוי בפקידים. לכן צריך לאשר תקציב. אני תומך בכל מתווה שיוצע, גם במתווה שמציע בחודש האחרון שר האוצר ישראל כ"ץ להעברת תקציב 2020 עד לסוף דצמבר ומיד לאחר מכן להתפנות להעברת תקציב 2021, בניגוד לדרישת כחול לבן".

"אני בעד כל פתרון שעושה את המציאות שונה ממה שהיא עכשיו. זמן רב מדי המדינה מתנהלת בלי תקציב. זה פגיעה בכלכלה, בחברה, בביטחון, בנושאים הכי חשובים לנו. זה דבר בלתי מתקבל על הדעת. לכן אני בעד תקציב חד-שנתי, תמיד הייתי. אבל היום זה לא מעניין אותי. זה יכול להיות תקציב ל-20 או ל-20-21, אבל צריך שנתחיל במהלך של אישור תקציב. זה הדבר החשוב ביותר. אם מישהו מדבר על זה שצריך להתחיל להניע את כלכלת ישראל – זה מתחיל באישור תקציב".

"על כל אחד ממרכיבי הקואליציה, כולל כחול לבן, הליכוד והמפלגות החרדיות לעשות מאמץ על מנת שהעסק יתפקד. אנחנו לא יכולים ללכת עכשיו לבחירות, זה אסון גדול ללכת לבחירות פעם רביעית בקורונה, כשלא ברור מה יהיו תוצאות הבחירות, האם הן ישנו משהו. יכול להיות שנגיע שוב לאותו מצב כמו היום. לכן כל אחד צריך לעשות מאמץ על מנת שהכלכלה תתפקד, הממשלה תתפקד והכנסת תעבוד".

בתשובה לשאלה, האם הוא קורא לכחול לבן להתפשר ולהעביר תקציב בשני שלבים, אמר גפני: "כן. אני קורא לכח"ל להתאמץ ולהעביר את זה בשני שלבים, אחד אחרי השני".

"הייתי בטוח שהחילונים אינטליגנטים"

גפני הביע ברעיון זעם על פקידי משרד הבריאות, בכירי מערכת הבריאות והתקשורת על יחסם לחרדים בתקופת הקורונה. לדברי גפני: "אי אפשר להגיד על החרדים מילה טובה. ברגע שיש עלייה בתחלואה – כל החדשות, כל העיתונים על המגזר החרדי. כשיש ירידה בתחלואה זאת בכלל לא ידיעה חדשותית, ואז אומרים שלא נבדקים".

בתשובה לשאלה, אם הוא תומך בצעדים להורדת התחלואה, מדוע הוא מתנגד למתווה הגדלת הקנסות, השיב גפני: "אני נעלב מהשאלה הזו. אני לא נגד הטלת קנסות. הראיה – יש קנס של 5,000 שקל והוא קנס כבד. ללכת ולהטיל קנס על של 25 אלף על מוסדות חינוך או בתי עסק שאין להם לחם להביא הביתה – אני לא יכול להסכים לדבר הזה".

"אני הייתי בטוח שהחברים החילונים שלי הם אנשים אינטיליגנטים וברמה. יש ירידה בתחלואה זו מציאות. אמר השבוע ערן סגל ממכון ויצמן שיש ירידה אצל החרדים כבר שלושה שבועות ואין חולים קשה, וזה יכול להשתנות. הנס פה שאנחנו מדברים על חברה שחיה בצפיפות".

משה גפני תוקף את אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים בכנסת. 20 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
משה גפני תוקף את אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים בכנסת. 20 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

 

13:31 עריכה

"השלמנו את העסקה עם ענקית התרופות פייזר לאספקת חיסונים נגד קורונה לישראל". כך הצהירו היום ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הבריאות יולי אדלשטיין במסיבת עיתונאים מרחוק שערכו בקריה בתל אביב.

"זה יום גדול למדינת ישראל ויום גדול בדרך לניצחון שלנו על הקורונה", אמר נתניהו, "החיסון דורש שתי מנות לאדם. אספקת החיסונים תחל כבר בינואר ותתגבר בחודשים שלאחר מכן. הדבר תלוי באישורים של רשויות הבריאות בארה"ב ובישראל".

"יש לנו עוד הסכמים עם חברות מבטיחות בדרך לקבלת חיסונים", הוסיף ראש הממשלה. "המטרה היא לאפשר חיסון לכל אדם בישראל בלי יוצא מן הכלל. אני עובד מול ידידיי, מנהיגי העולם, כדי להבטיח שנקבל החיסון עם מדינות מובילות בעולם ולא נידחק בתור".

"אני רוצה להודות למנכל פייזר אלברט בורלה. הוא היה קשוב לי בכל שעה של היממה, גם ב-2:00 בלילה. אני מודה לו שהשיחות הביאו להסרת המכשולים האחרונים לסגירת העסקה לרבות הוספת מליון חיסונים לאזרחי ישראל".
בהצהרה מהקרייה, אמר נתניהו כי האספקה תגיע כבר בחודש ינואר.

"עד קבלת החיסונים, יעברו עוד חודשיים. לכן אנו מחוייבים לשמור על ההנחיות והכללים עד הגעת החיסונים, וגם לאחר מכן. אנו נקבל את ההחלטות בזהירות. התחלואה שלנו בין הנמוכות באירופה, זה תודות לאזרחי ישראל. נהיה בין הראשונים בעולם לצאת ממשבר הקורונה. אנו רואים את האור בקצה המנהרה. אנו נמצאים בזה ביחד ונצא מזה ביחד", סיכם נתניהו.

אדלשטיין הוסיף: "אנו מגיעים לכאן עם בשורה חשובה, אך לא צפירת ארגעה. אנו מקווים שכבר בתחילת 2021 יגיעו כמויות משמעותיות של החיסון של חברת פייזר לישראל. זאת בשורה חשובה ביותר, אבל כפי שאמרתי – עלינו לא להיכנס למצב של שאננות. יש עדיין לשמור על עטיית המסכות, שמירת המרחק וכל הכללים הבריאותיים".

14:20 עריכה

14:49 עריכה

ההסכם בין ממשלת ישראל לחברת פייזר שנחתם היום אינו מחייב את פייזר לספק חיסונים לישראל – בניגוד גמור להצהרות ראש הממשלה נתניהו. כך עולה מפרטי ההסכם, שנחשפו לפני שעה קלה באתר ynet.

לפי ההסכם, פייזר הודיעה שתספק את החיסון לישראל "בהתאם לנסיבות". הממשלה תשלם לפייזר מקדמה של 120 מיליון שקל בשבוע הקרוב – ותוחזר אם החברה תחליט שלא לספק לישראל. 680 מיליון שקל נוספים ישולמו בחודש שבו תחל אספקת החיסונים, אם אלה יאושרו על ידי הרשויות בישראל ובארה"ב.

עוד עולה מההסכם כי החברה תספק כ-700 אלף חיסונים בחודש למשך שנה, כך שישראל לא תקבל 8 מיליון החיסונים שעליהם הצהיר נתניהו רק תוך שנה.

עוד עולה מההסכם כי כל שמונה מיליון החיסונים שישראל הזמינה יעלו לתקציב המדינה 800 מיליון שקל, 100 שקל לחיסון, שהם 200 שקל לכל אדם שיחוסן, שכן כל אם יקבל שני חיסונים נגד הנגיף. מחיר חיסון יהיה לפיכך כ-28 דולר וחיסון כל אזרח ישראלי יעלה לקופת המדינה כ-56 דולר.

חברת פייזר התבקשה לשריין לישראל כ-18.5 מיליון חיסונים, אולם בשל הסכמיה המתגבשים עם ממשלת ארה"ב ולפחות 10 מדינות באירופה וביבשת אמריקה שכבר מקיימות מגעים מתקדמים לקבל את החיסון, סירבה החברה לפי שעה לאשר יותר משמונה מיליון חיסונים. אלה ישמשו לחיסון של ארבעה מיליון מתוך 9.2 מיליון תושבי ישראל, שכן כל אדם שיחוסן מקורונה יצטרך לקבל שני חיסונים בתוך זמן קצר.

לפי שעה, ל-5.2 מיליון ישראלים ועוד כ-50 אלף תושבים (מהגרים זרים) שאינם אזרחים, לא יימצא כנראה חיסון בשנה הבאה, אלא אם כן ישונה ההסכם, או שחברות אחרות, כמו מודרנה שחתומה עם ישראל על הסכם נפרד, יספקו לישראל את החיסונים החסרים, במידה שהחיסונים אכן יאושרו גם לחברות הללו לחיסון בני אדם.

פייזר (צילום: AP Photo/Richard Drewm Fuke, File)
פייזר (צילום: AP Photo/Richard Drewm Fuke, File)
16:29 עריכה

בנימין נתניהו לא מתייחס לדיווחים לפיהם פייזר כלל לא התחייבה לספק לישראל את החיסונים. בסרטון שצולם בקריה, הוא אמר כי החיסונים לקורונה יגיעו ל-4 מיליון אזרחים בעקבות שיחתו עם מנכ"ל החברה.

"אנחנו מסיימים שבוע מלא תקווה. הצלחנו להביא 8 מיליון חיסונים ל-4 מיליון אזרחי ישראל, חיסון של חברת פייזר … זה כמובן דורש הכשרה של המוסדות הרלוונטיים אבל זה מראה על התחלת הסוף של הקורונה. שוחחתי עם מנכ"ל פייזר אלברט בורלא, יהודי ממוצא יווני … הוא עזר לי להסיר את המכשולים האחרונים … כל אזרח צריך לקבל שתי מנות … ניפטר כבר מהדבר הזה נכנסנו לזה ביחד וניפטר מזה ביחד … התחלואה שלנו היא מהנמוכות באירופה … עברנו את פרעה עברנו את רומא נעבור גם את הקורונה".

17:47 עריכה

בראיון שישודר הערב באופירה וברקו יו"ר האופוזיציה לא פסל על הסף איחוד מחודש עם גנץ-אשכנזי אך הוסיף שזה יקרה רק בתנאי שהוא עצמו יוביל את הגוש.

"אם אני מוביל צלצל אליו נסגור עניין" אמר לפיד בתשובה לשאלה האם האיחוד אפשרי. המראיין ציין כי בתרחיש מסויים, האיחוד יניב 32 מנדטים ויחד עם בנט וליברמן הם יוכלו להקים ממשלה בלי הליכוד והחרדים.

18:17 עריכה

"אם מישהו רוצה תירוץ (ללכת לבחירות) בג"ץ זה אחלה תירוץ שבעולם" אמרה דפנה ליאל על החלטת בית המשפט העליון מאתמול, לפי המדינה צריכה לנמק מדוע לא יבוטל התיקון שכונן את ממשלת החילופים. בפאנל של אופירה וברקו, אמרה ליאל כי ישראל מעולם לא יצאה מה"לופ" של קמפיין הבחירות וניהול הקורונה משיקולי פוליטיים הוא העדות לכך.

היא הוסיפה כי דרישת שר האוצר להאיץ את פתיחת המשק משרתת את ראש הממשלה. "ישראל כ"ץ אומר 'אני דואג לסוחרים ונתניהו אומר אני דואג לתחלואה' … ההתנגדות הזאת משרתת את נתניהו".

גלעד שרון התלונן על כך שנתניהו לא מאפשר לאחרים בליכוד לצמוח לידו. "נתניהו מוריד את הראש לכל מי שיש לו פוטנציאל, כל מי שיש לו בדל של עצמאות נתניהו מוריד לו את הראש … אני רץ בליכוד במטרה להגיע לצמרת … ומה שקורה עכשיו לא טוב לליכוד … אני הולך בכל הכוח … נתניהו חייב לטפח מנהיגות צעירה".

19:12 עריכה

מנכ"ל האוצר לשעבר שי באב"ד אומר שאין בכוונתו ללכת בתקופה הקרובה לפוליטיקה אך מוסיף שבעתיד הוא רוצה להשתלב בחזרה במגזר הציבורי. לגבי ניהול משבר הקורונה, באב"ד ניסה להגן על התקופה שבה הוא עדיין היה במשרד האוצר:

"אם הוא (נתניהו) מנהל את משבר הקורונה עכשיו, מה השתנה? זה אותו בן אדם יש שוני בין הגל הראשון לשלישי. זה לא רק הוא, זה לא בן אדם אחד, זו חבורה … הוא נתן לנו לעבוד וישראל דורגה כאחת המדינות שטיפלה בקורונה בצורה הטובה ביותר כי היה שם צוות … עכשיו אנחנו במחנות … במקום לטפל בבעיה לגופו של עניין אנחנו מטפלים בה לגופו של אדם.

"אני לא נכנס לחיים הפוליטיים אני אכפת לי מהמדינה … אין לי מושג מה אעשה בעתיד בנקודת הזמן הזו התשובה היא לא. באיזשהו שלב אני חושב שאשתלב במגזר הציבורי, אני לא בדרך למשרד ראש הממשלה.

"הפעימה הראשונה לעצמאים היתה לא מספקת ועבר חודש – חודש וחצי עד שנתנו את הפעימה השניה והשלישית והמגזר העסקי הסתכל עלינו ושאל מה אתם עושים ומה עם הכסף? … מה שכן קרה זה שלאורך הזמן תיקנו המון, לאוצר היה תו"ל איך מטפלים במלחמה ובמשבר פיננסי או ריאלי ולא היה תו"ל לזה שברגע אחד אתה סוגר 40% מהמשק".

"ישראל כ"ץ לא יקרא לי זו שאלה היפותטית, אם בסופו של דבר מישהו יקרא לי ויגיד לי תחזור אז אני אקרא לדגל אבל זה לא יקרה כי יש פוליטיקות ואגו וזה משרות של אמון … הממשלה הזו כרגע, אתה רואה שזה לא מתפקד".

19:32 עריכה

יאיר לפיד התראיין לאופירה וברקו ואמר שהוא מוכן לחבור לבני גנץ בתנאי שהוא עצמו יוביל את הגוש.

"הם יחזרו אלינו ולא אני אליהם … אנשים מתעסקים בפוליטיקה ומסביב כולם קורסים … היה פרסום השבוע על עליה מטורפת של דכאון אצל ילדים … הם לאט לאט שוקעים.

שאלה: הגל השני פוקד הרבה מדינות.

"רק בישראל יש סגר שני בקיץ, בכל המקומות שלא טיפול כמו שצריך בקורונה … למה אנחנו מדינה לא ממושמעת? כי אף אחד לא מאמין למקבלי ההחלטות.

"למה עכשיו אנחנו בצרות לא ביחד? כי אין הנהגה שאפשר להאמין לה … כשאי אפשר לסמוך על ההנהגה בכלום אתה אומר לעצמך למה שאני אהיה ממושמע?

"אנחנו המדינה ה-35 בתור לחיסונים … הוא עושה מסיבות עיתונאים ומרמה את הציבור … ככה הם איבדו את אמון הציבור.

"בני מדבר מהמצוקות שלו ואני לא מתכונן להיכנס בו בחזרה … אני אחבור לכולם … אני מוכן לחבור לחרדים לחילונים לדתיים, לכולם. ב-24 החודשים הקרובים, בשנתיים הקרובות, לא יהיה פה כלום, יהיה פה רק קורונה ואתה צריך לטפל בזה ואני אומר אני מוכן לעבוד עם כולם.

"אני לא מוכן להיות מספר 2 של מי שאני לא סומך עליהם שיעמדו במילה שלהם … היינו ברוטציה, אין לי טענה לבני גנץ אבל אי אפשר לסמוך על מי שקרס ברגע האמת. אני אלך לכל דבר שמוריד את הממשלה הרעה הזו.

"אני מדבר עם כולם ואומר לאנשי כחול-לבן אתם מוכרחים לצאת משם … אבי ניסנקורן מבין שהממשלה לא מטפלת בקורונה, בחינוך ובכלכלה … מה חושב שר משפטים כשהוא רואה את ראש הממשלה על מדרגות בית המשפט ואומר תופרים לי תיק?

שאלה: אם תתחבר לבני גנץ אתם מנצחים את הבחירות.

"אני, קניתי, מי מוביל מי שגדול? אני מוביל, אז קבענו צלצל אליו, סגרנו, צלצל אליו נסגור עניין".

19:48 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי הוא מצפה שבינואר החיסון נגד קורונה יגיע לישראל. "בינואר יהיה פה החיסון ויתחילו לחסן לפי תיעדוף, אוכלוסיות בסיכון וכו", אמר השר בראיון לאופירה וברקו.

בהקשר לאפשרות של סגר לילי אמר השר שהוא ביקש מאנשי המקצוע לנסות לכמת מה זה יתן בנושא של מקדם הדבקה איך זה יוריד … כמו שבשלושה שבועות ידענו לרדת באותו קצב אנחנו נעלה".

ביחס להתפטרויות של אנשי מקצוע ממשרדו אמר השר ש"לא הכל טוב… האנשים האלה עוד לא ישנו מפברואר, סוף שבוע אחד נורמלי, איזה חילוקי דעות בינינו? … תחתיהם אנחנו מביאים אנשים אחרים, מנסים לגייס.

"לא רוצים לעשות את היויו הזה שיום אחד סוגרים ויום אחד נפתחים … שבוע הבא זה יהיה מבצעי והכניסה לים המלח כבר יהיה בדיקות שאורכות חצי שעה והדברים האלה יאפשרו חיים לצד הקורונה … אנחנו לא יודעים כמה זמן החיסון הזה יהיה פעיל.", הוא הוסיף

"למה אני מתעקש (לא לפתוח) כי לא בא לי ללכת לחדר כושר? כי כבר פתחנו דברים … גם את בתי הספר מנסים להחזיר בהדרגה.

שאלה: אנחנו בדרך לסגר שלישי?

"אני מקווה שלא … זה עדיין תלוי בנו כממשלה ובאזרחים … בינואר יתחיל להגיע חיסון ויגן על אנשים עם מחלות רגע … בתי החולים לא קורסים. הוספנו הרבה תקנים רופאים, אחים ואחיות ומנהלה אבל המערכת הזו הוזנחה במשך שנים.

 

20:09 עריכה

ישראל מנהלת מגעים גם מול חברות נוספות להשגת החיסון, לרבות החיסון הרוסי. לפי דיווח של ירון אברהם ב-N12, נתניהו ופוטין שוחחו בנושא הזה. "השאלה היא איפה ישראל ממוקמת בתור לקבל החיסון, מה גם שישראל חתמה על ההסכם הזה באיחור", אמר אברהם.

20:17 עריכה

ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, מעריכה שבינואר צפויות להגיע מנות חיסון ראשונות לישראל, אך בכמות קטנה למדי. בראיון ל-N12 אמרה הרופאה, כי ישראל מנהלת מגעים גם מול חברות אחרות במקביל. ביחס לתמותה בחודשים הקרובים, אמרה כי "אין לי הערכה שיהיו אלפי מתים בחורף"

"אנחנו לא יכולים להגיד כרגע שיהיו חיסונים בינואר, יש ניסיונות מאוד ראשוניים, יש פה תהליך שקרה בצורה מאוד מהירה וצריך להיות מאוד זהירים. בחורף הקרוב לא נראה פה אנשים שמחוסנים נגד קורונה.

"אנחנו לא יודעים את התוצאות הסופיות של החיסונים האלה … צריך להיות זהירים. תחילת החיסונים יגיעו בינואר, יגיעו חצי מיליון שזה 250 אלף אנשים, זה יקרה רק אם החיסון יאושר על ידי ה-FDA. משרד הבריאות עובד גם עם חברות אחרות … מול כמה חברות תרופות שמייצרות חיסונים.

"אני רוצה להודות לשר הבריאות ולראש הממשלה על הסיוע בסגירת החוזה אבל הגישה של משרד הבריאות היתה לא לשים את כל הביצים בסל אחד. ואנחנו עדיין תחת מהלכים כאלה.

"אנחנו לא יודעים על החיסון הזה הרבה, הוא חדש עדיין מייצרים אותו … התוצאות שיש ופורסמו זה פתיחת מעטפות ראשונה אלה תוצאות ראשונות.

20:33 עריכה

באחוזים גבוהים ישראלים משקרים לחוקרים, זו המסקנה שהגיעו אליה במפקדת הקורונה. לפי פרסום ב-N12, במפקדת אלון מצאו כי אחד מכל ארבעה נדבקים טוענים שלא באו במגע עם איש בימים שקדמו להדבקה, (טענה לא סבירה).

בנוסף, כאשר הם מפונים לבדיקות קורונה רק אחד מארבעה אנשים מגיע לבדיקה. לבסוף, 70% מאלה שכן נשלחים לבידוד לא נרשמים לאפליקציה ואין מעקב אחריהם.

20:40 עריכה

אביגדור ליברמן תוקף את כחול-לבן על כך שלא עמדו במילתם בעניין התקציב ומתריע מפני מינוי מקורבו של נתניהו לראש השב"כ. בראיון ל-N12 העריך יו"R ישראל ביתנו שישראל בדרך לבחירות:

"כל כתבי החצר מכינים את דעת הקהל, תסתכלי על "ישראל היום", אנחנו בבחירות, אנחנו בבחירות, יש ניסיון להכין דעת קהל, בינואר נתניהו בתחילת משפטו ולהערכתי יש תיאום מוחלט בין נתניהו לגנץ ואשכנזי

"אין ספק, מגיע לו (לגנץ) פרס אוסקר על תפקיד שחקן משנה הכי טוב. ברור שגנץ ואשכנזי מתואמים לגמרי עם נתניהו, כל הזמן מדברים אוטוטו, הוא ממנה ועדת חקירה בנושא צוללות … אשכנזי אמר ב-1 בנובמבר אין תקציב הולכים לבחירות … גם אחרי בחירות אם יעברו אחוז חסימה הם יעשו חבירה לנתניהו.

"אני מצפה ממי שהיה רמטכ"ל שיכבד מה שהוא אומר. כשגבי אשכנזי אומר אם ב-1 בנובמבר אין תקציב הולכים לבחירות אז מה יהיה?

"כשאני שומע הערכות שמאיר בן שבת ימונה לראש שב"כ זה לקחת שירות בטחון כללי ולהפוך אותו לשירות בטחון משפחתי … לפני שיופעל נגד אויבי ישראל הוא יופעל נגד אויבים של נתניהו, רוב הצמרת במקרה כזה תקום ותתפטר בתור מחאה . זה יהפוך לשירות בטחון משפחתי.

בהקשר לשיתוף הפעולה בין נתניהו לרע"מ, אמר ליברמן כך:

"מנסור עבאס מוכן לסייע לנתניהו בחקיקה פרסונלית תמורת תקציבים. זה שוחד פוליטי פר-אקסלנס. זה לא מנסור עבאס. הוא נציג של התנועה האיסלאמית בכנסת. הוא הוביל הפגנה מול שגרירות צרפת נגד התבטאויות של נשיא צרפת אחרי רצח המורה.

מעבר לכך, ליברמן לא בשל לשיתוף פעולה עם הרשימה המשותפת.

"מי שמחרים את לוויית שמעון פרס ובאותו שבוע עולה לקבר ערפאת ומתייצב לצד ג'יהאד איסלאמי בעימות האחרון עם ישראל … לא קשור לערבים לא ערבים, אני מצפה שערבים יקימו מפלגה מתחרה. ערבים הם אזרחים לוייאלים. הגיע הזמן לבטא את זה בקלפי ושיקימו מפלגה ישראלית ולא פאן-ערביסטית.

21:05 עריכה

דונלד טראמפ יערוך מסיבת עיתונאים לגבי החיסון לקורונה ב-23:00.

21:51 עריכה

רשת NBC הכריזה על נצחון מסתמן לנשיא הנבחר ג'ו ביידן בג'ורג'יה ולדונלד טראמפ בצפון קרוליינה. ביידן זוכה ל-16 אלקטורים נוספים במדינה שלא בחרה במועמד דמוקרט מזה 30 שנה. טראמפ מקבל 15 אלקטורים. בסך הכל ביידן מתייצב על 306 אלקטורים ואילו טראמפ על 232. עם זאת, בג'ורג'יה עשוייה להיות ספירה חוזרת.

סגירה