טראמפ זומם, נתניהו זורם

דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בבית הלבן, 28 בינואר 2020 (צילום: AP Photo/Susan Walsh)
AP Photo/Susan Walsh
דונלד טראמפ ובנימין נתניהו בבית הלבן, 28 בינואר 2020

נשיאותו המחפירה של דונלד טראמפ מסתיימת בדיוק לפי התסריט המושלם: הוא מתחפר בזעף בבית הלבן ומנסה לבטל את הפסדו בבחירות, תוך שהעולם כולו צופה בתדהמה.

מנהיגי בעלות הברית החשובות של ארה"ב – בריטניה, צרפת, גרמניה, יפן, דרום קוריאה ואוסטרליה – שוחחו עם המנצח ג'ו ביידן בימים האחרונים. הם ברכו אותו ושמעו הבטחות שהוא אכן יהיה הנשיא ב-20 לינואר.

נשיאותו המחפירה של דונלד טראמפ מסתיימת בדיוק לפי התסריט המושלם: הוא מתחפר בזעף בבית הלבן ומנסה לבטל את הפסדו בבחירות, תוך שהעולם כולו צופה בתדהמה

לא כך בנימין נתניהו, שנמנע גם מלהתייחס לביידן כ"נשיא הנבחר" ובפירוש מהמר שאולי טראמפ יצליח.

המהלך של טראמפ הוא מסוג הדברים שמתאפשרים בחסות ההכחשה הרווחת שהם בכלל ייתכנו. זה עניין של פסיכולוגיה: בני אדם נוטים להכחיש את קיומו של הרשע. אנו מעדיפים לראות במקומו טיפשות, אקראיות או טירוף.

טראמפ אולי בור, אבל הוא לא טיפש, לא אקראי ולא מטורף. יש לו תוכנית ברורה. כדאי לכל מי שעשוי להיות מושפע מהתוצאה (וזה כולל את הישראלים) להבין את המתרחש.

טראמפ ודאי ידע שיש לו סיכויים מצוינים להפסיד בבחירות 2020. הרפובליקאים זכו ברוב קולות ארצי רק פעם אחת מאז 1988. זה אינו מקרי ולא חסר משמעות. הם מפלגת מיעוט הדבקה בעמדות לא פופולריות בנושאים חשובים כגון ביטוח בריאות (הם נגד), מיסוי הוגן (אין להם בעיה עם אי-השוויון המשווע), המשך מכירת נשק למטורפים (הם בעד), הפלות (הם בעד איסור) והתחממות גלובלית (הם מכחישים).

יכולתם של הרפובליקאים למשול לפעמים – נשענת על טריקים של שרטוט מחוזות, דיכוי הצבעת שחורים, וכל מיני תחבולות שהן חוקיות אך מסריחות, בשילוב שיטת בחירות לנשיאות ומבנה של הסנאט שיוצרים ייצוג עודף לאיזורים כפריים ושמרנים (בבחירות לנשיאות, מצביע אחד בוויומינג שווה 70 בקליפורניה – כן, 70, זו לא טעות דפוס).

יתרונות אלה מניבים פה ושם ניצחון דחוק. בשנת 2000 זה הוכרע בפער של כמה מאות קולות בפלורידה ובשנת 2016 טראמפ פיגר אחר הילרי קלינטון ב-3 מיליון קולות, אבל זכה בנשיאות בגלל שברי אחוזים בפנסילבניה, ויסקונסין ומישיגן.

השיטה מאפשרת לרפובליקאים לנצח גם אם לעולם לא יזכו יותר לרוב ממשי. אבל אנשים הניחו שהם לא ינסו לרמות כאשר הם מפסידים בדין – גם במסגרת שיטת האלקטורים המוטה כל כך לטובתם. הנחה זו מתגלה כעת כנאיבית.

השיטה מאפשרת לרפובליקאים לנצח גם אם לעולם לא יזכו יותר לרוב ממשי. אבל אנשים הניחו שהם לא ינסו לרמות כשהם מפסידים בדין – גם במסגרת שיטת האלקטורים המוטה כל כך לטובתם. הנחה זו מתגלה כעת כנאיבית

אם כך, זאת התוכנית לגניבת הבחירות בהן זכה ככל הנראה ביידן בפער של יותר מחמישה מיליון קולות שלושה אחוזים וברוב של 306-232 "אלקטורים":

  • טראמפ הקפיד במהלך הקמפיין ללכלך על הצבעת הדואר (שקיימת מזמן וחשובה שבעתיים בזמן קורונה), להציג אותה כהונאה ולקרוא לתומכיו להגיע לקלפי באופן אישי למרות המגיפה.
  • הרפובליקאים מנעו ממדינות מפתח כמו פנסילבניה לספור את קולות ההצבעה המוקדמת וההצבעה בדואר לפני יום הבחירות.
  • טראמפ טען לניצחון על סמך הקולות בקלפי שנספרו ראשונים ביום הבחירות ולטעון ללא שום בסיס שכל השאר זה זיוף.
  • כעת הם מנסים לשבש את פרסום התוצאות במתקפת ערעורים משפטיים (ופיקטיביים לחלוטין) במדינות המפתח.
  • טראמפ ממשיך לצייץ כל העת שהוא ניצח כדי למסמר אצל תומכיו את את הנרטיב שביידן איכשהו אינו לגיטימי.
  • התקווה היא שבגלל השיבושים בפרסום הקולות ובלחץ דעת הקהל אפשר יהיה לשכנע בתי מחוקקים בשליטת רפובליקאים במדינות בהן זכה ביידן להתעלם מתוצאות הבחירות ולשלוח אלקטורים של טראמפ לאסיפת האלקטורים ב-14 בדצמבר. זה ייתכן, אולי, במדינות מרכזיות כמו פנסילבניה וג'ורג'יה.
  • אז, לפי התכנית, עשוי להווצר מספיק כאוס באסיפת האלקטורים כדי שהבחירה תועבר לקונגרס (כפי שהתרחש בשנת 1876) – כאשר הרפובליקנים שולטים בסנאט.

מזימה זו תלויה בכך שימצאו מספיק אנשים מטומטמים מספיק בכדי להאמין לשקרים, ציניים מספיק בכדי להעמיד פנים שהם מאמינים, או סתם אובססיביים מספיק לסדר היום הרפובליקאי כדי להסכים לכל דבר.

יתר על כן, היא מסתמכת על כך שהאמריקאים בנו כת סביב החוקה שלהם; גניבת הבחירות שתוארה לעיל אמנם אינה מוסרית ומנפצת כל נורמה, אך אינה מפרה את החוקה (בדומה לכך שבישראל ראש ממשלה המכהן בזמן המשפט זה אבסורד אבל לא מנוגד לחוקי היסוד).

המזימה מסתמכת על כך שהאמריקאים בנו כת סביב החוקה שלהם; גניבת בחירות אמנם אינה מוסרית ומנפצת כל נורמה, אך אינה מפרה את החוקה (כמו שבישראל רה"מ המכהן בזמן משפט פלילי זה אבסורד אך לא מנוגד לחוקי היסוד).

זה גם תלוי בכך שהמפלגה הרפובליקאית תהיה מוכנה לעשות הפיכה שלטונית.

ברור שהנהגת המפלגה מאמינה שהשקרים של  טראמפ מגובים על ידי רבים ממצביעיהם. לפי סקר של YouGov, שמונים וששה אחוז ממצביעי טראמפ אכן מסכיכמים שביידן אינו לגיטימי. זה מדהים, אבל כמו שאדולף היטלר היטיב להבחין בגרמניה שלפני המלחמה, כזה הוא כוחו של השקר הגדול.

מכיוון שהתסריט הוא ממש מושלם, הרפובליקאים יזדקקו נואשות לתומכי טראמפ בקרוב מאוד, באופן די חסר תקדים: השליטה בסנאט תקבע בבחירות חוזרות ב-5 לינואר עבור שני המושבים של מדינת ג'ורג'יה. זכייה בשניהם תאפשר להם רוב בסנאט שאיתו יוכלו לחסום את ממשל ביידן ביעילות רבה. זכיה כפולה לדמוקרטים, וביידן כל-יכול.

מה שלא יקרה, טראמפ ימשיך לשגע את כולם. הוא כנראה ימליך מלכים במפלגה הרפובליקאית, והוא עשוי לרוץ שוב ב-2024. לכן מנהיגי הרפובליקאים ממלאים פיהם מים נוכח הבזיון.

אפשר להבין את החישוב, אבל זה מרושע.

זה מרושע כי המגפה ממשיכה לעשות שמות באמריקאים ויש צורך דחוף בממשל מתפקד שזוכה לאמון הציבור.

זה מרושע כי הדבר האחרון שהעולם זקוק לו הוא שאמריקה תצטייר כרפובליקת בננות והציניות לגבי הדמוקרטיה תעמיק עוד יותר.

וזה מרושע כי יש לזה סיכוי קטנטן להצליח. ואם זה איכשהו יקרה – אם טראמפ יישאר בשלטון באמצעות ניצול לרעה של מערכת הבנויה על נורמות והוגנות, עד לנקודת השבר – לארצות הברית תהיה ממשלה לא לגיטימית. ואני לא חושב שזה ילך חלק.

פעם זה היה מגוחך לדבר על הפיכה צבאית או עוד מלחמת אזרחים בארה"ב. אבל זה היה לפני שהאמריקאים בחרו נשיא שמתרברב בתקיפה מינית, משלם דמי שתיקה לכוכבת פורנו, אומר שהוא יכול לרצוח מישהו ברחוב ולא לאבד קולות, לועג לנכים, מכחיש קורונה ומפיץ שקרים ושטויות מבוקר עד ערב ממש. הכל ייתכן כעת.

פעם היה מגוחך לדבר על הפיכה צבאית או עוד מלחמת אזרחים בארה"ב. אבל זה היה לפני שבחרו שם נשיא שמתרברב בתקיפה מינית, משלם דמי שתיקה לכוכבת פורנו, אומר שיוכל לרצוח מישהו ברחוב ולא לאבד קולות

נתניהו משדר שאין לו שום בעיה עם כל זה ושהוא יקבל בברכה את הצלחת המזימה למרות ההרס שזה ימיט על בעלת בריתה החשובה של ישראל. הוא מסתכן בהרעלת יחסי ישראל עם ממשל ביידן הנכנס באמצעות הריקוד המושחת שלו עם טראמפ.

אבל זה האיש שנאם בקונגרס נגד נשיא דמוקרטי, ובזאת כבר שבר איתם את כל הכלים. אני מניח שאכפת לו מה יקרה לישראל אחריו בערך כמו שלטראמפ אכפת מאמריקה.

יתר על כן, ראש הממשלה עשה בעצמו את הבלתי נתפס בכך שהוא נשאר בשלטון למרות משפטו בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים – אישומים שנראים כקצה קרחון השחיתות שלו.

לנתניהו יש סיבה לייחל שגניבת הדעת של טראמפ תצליח. זה יקל עליו לבצע הפיכה חוקתית דומה בעוד חודשים מספר.

דן פרי שירת כעורך ראשי של סוכנות איי-פי במזה"ת (מבסיסו בקהיר) לאחר תפקידים דומים באירופה, אפריקה והאיים הקריביים. שימש כיו"ר התאחדות עתונאי החוץ בישראל. איש היי טק ויזמות בעבר ובהווה. עקבו אחריו ב: https://danperry.substack.com

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ובכן דעתי לאחר קריאת המשפט הראשון והאחרון : מחפירה אחותך !! כהונה מפוארת בה ישראל שגשגה והייתה בטוחה וכרתה בריתות עם מדינות עויינות לה . בתוך אמריקה היה שפל הכי גדול באבטלה ועוד כמה ... המשך קריאה

ובכן דעתי לאחר קריאת המשפט הראשון והאחרון : מחפירה אחותך !!
כהונה מפוארת בה ישראל שגשגה והייתה בטוחה וכרתה בריתות עם מדינות עויינות לה .
בתוך אמריקה היה שפל הכי גדול באבטלה ועוד כמה דברים נפלאים .
מה שמוביל למשפט הקודם : מחפירה אחותך !!

עוד 1,053 מילים ו-2 תגובות
סגירה