פרשנות מה שמפריד בין בנט ושקד הוא מבחן תום הלב

הבחירות החוזרות בספטמבר מספקות לנפתלי בנט ואיילת שקד הזדמנות לתקן את כשלונות קמפיין אפריל ולחזור למשכן הכנסת ● אך בעוד שבנט נפטר מהציניות שאיפיינה אותו ונראה כי הוא באמת ובתמים מתאמץ לבחור בדרך מתונה, שקד פועלת ביהירות ובחוסר תום לב, העלולים לחזור אליה כבומרנג

נפתלי בנט ואיילת שקד (צילום: פלאש90)
פלאש90
נפתלי בנט ואיילת שקד

יותר ויותר נראה שהציניות של איילת שקד תחזור אליה כבומרנג אשר ימנע ממנה להשיג את יעדיה.

לאחר שהאפשרות לקבל מבנימין נתניהו שריון בליכוד נתקלה בסירוב לא מנומס, פנתה שקד לתוכנית ב': השתלטות על המקום הראשון באיחוד מפלגות הימין והרכבת רשימה מנצחת, המשלבת בין הזרם החרד"לי ובין הדתיים הליברלים יותר, ביניהם נפתלי בנט ואולי אף משה פייגלין.

התוכנית הזאת, שסיכוייה היו מלכתחילה נמוכים, ירדה גם היא אתמול מהפרק. 38 רבנים מובילים בזרם החרד"לי, בהובלת שלמה אבינר מבית-אל ושמואל אליהו, בנו של מרדכי אליהו, הרב הראשי לשעבר, פרסמו גילוי דעת נגד האפשרות כי שקד תחליף את הרב רפי פרץ בראשות איחוד הימין. שמה של שקד לא הוזכר בגילוי הדעת הקצר, אך כל כולו כוון להנמכת ציפיותיה.

רפי פרץ ונפתלי בנט בשבוע שעבר, בטקס חילופי שר במשרד החינוך (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)
רפי פרץ ונפתלי בנט בשבוע שעבר, בטקס חילופי שר במשרד החינוך (צילום: יונתן סינדל/פלאש90)

תוכנית ג' של שקד, הרואה בעצמה ראשת ממשלה לעתיד ומנהיגה טבעית של כל מפלגת ימין, היא להוביל בלוק טכני של הימין החדש ומפלגת זהות. ההנחה הרווחת בשבועות האחרונים הייתה שבנט ופייגלין יחרקו שיניים ויאפשרו לשקד להוביל, בזכות הערך האלקטורלי שלה, אך יותר ויותר נראה כי גם תוכנית זאת צפויה להתנפץ, יחד עם הביטחון המופרז של שקד, ולגרום לה להתחרט שלא סגרה עם בנט לפני חודש.

ההנחה הרווחת בשבועות האחרונים הייתה שבנט ופייגלין יחרקו שיניים ויאפשרו לשקד להוביל, בזכות הערך האלקטורלי שלה, אך יותר ויותר נראה כי גם תוכנית זאת צפויה להתנפץ, יחד עם הביטחון המופרז של שקד

הכשלון המוחץ בבחירות האחרונות שינה אצל בנט משהו יסודי מאוד, וניכר שהוא נוהג ברוח המשנה במסכת ברכות, שלפיה "חייב אדם לברך על הרעה כשם שהוא מברך על הטובה". התנהלותו מאז הוכרזו הבחירות החוזרות היא היפוך מוחלט לציניות הבוטה שהפגין בקמפיין הפופוליסטי שהוביל רק לפני כמה חודשים.

התבוסה הביאה את בנט לאמץ את מנהגם של יזמי הייטק בהתמודדותם עם כשלונות ורגעי משבר: לעבור אדם אדם ולשאול איפה טעה. בהמשך להתייעצויות והפקת הלקחים, העלה בנט ביום שני האחרון פוסט בפייסבוק, בו ביקש מבעלי עסקים קטנים לספר על המצוקות והצרכים שלהם. הוא הבהיר שהוא עצמו קורא את התגובות ולא צוותו, והצליח לחולל דיון בן יותר מאלפיים תגובות.

ביום שישי האחרון העלה פוסט דומה, ובו פנה לתומכי הימין החדש וביקש שיכתבו מה צריכים להיות לדעתם ערכי התנועה ומדוע הם מצביעים לה. הפוסט הזה גרר יותר מ-4,000 תגובות, שגם אותן קרא בעצמו. בשני הדיונים מקבל בנט משוב נלהב מהגולשים על ההקשבה ועל מה שנראה כעניין אמיתי.

ההתייעצויות הפרטיות שקיים בעקבות בחירות אפריל הביאו את בנט לבחור בקמפיין דו-ראשי. חלקו יוקדש לקידום יהדות מתונה ומקרבת, וחלקו לדאגה לעסקים קטנים ולכלכלה.

ההתייעצויות שקיים בעקבות הבחירות הביאו את בנט לבחור בקמפיין דו-ראשי. חלקו יוקדש לקידום יהדות מתונה ומקרבת, וחלקו לדאגה לעסקים קטנים ולכלכלה

נאומו של בנט בכנס הרצליה ביום שלישי השבוע עסק בכלכלה, ובנט נראה במיטבו. הוא דיבר על הגינות בחלוקת העושר בישראל, בין הדורות המבוגרים והמבוססים יותר לצעירים הנאבקים, ובין המגזר הציבורי לפרטי. הוא אף הרחיק לכת ורמז שהוויכוח המדיני הוא לא יותר מהסחת דעת מהדברים החשובים באמת.

בנט החדש משדר תום לב והיגיון, וזה מה שמפריד בינו לבין איילת שקד.

האחרונה טירפדה בדצמבר האחרון כיושבת ראש ועדת השרים לחקיקה, הצעת חוק שאושרה בוועדת הכלכלה לקריאה שניה ושלישית, לביטול עמלת פירעון מוקדם של משכנתאות. העמלה היא שריד מימי האינפלציה של תחילת שנות השמונים, שהבנקים מתקשים להיפרד ממנו.

איילת שקד בוועדת הכלכלה בכנסת, בדצמבר 2018 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
איילת שקד בוועדת הכלכלה בכנסת, בדצמבר 2018 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

בשם מי פעלה שקד? עד היום לא ברור. האם זה היה בתום לב? קרוב לוודאי שלא, לאור ההסכמה הרחבה בין כל מומחי המשכנתאות ומומחים אחרים, ובין חברי כנסת מהקואליציה והאופוזיציה גם יחד, שמדובר בעושק הציבור.

דוגמאות נוספות לציניות ולהיעדר תום הלב של שקד, הן מלחמתה הפופוליסטית בבית המשפט העליון – שבנט בגלגולו הקודם לקח בה חלק – ונכונותה להגן על  נתניהו מהאישום הקרב. לפחות בסוגיה השניה בנט, שאינו מתראיין בימים אלה, העביר כבר את המסר שלא יתמוך בחקיקה פרסונלית. הוא ישמח לראות את ראש הממשלה, שהשפיל אותו ופעל נגדו לא פעם, מתפנה לעסוק בענייניו המשפטיים.

ניסיונה של שקד ללכת על בטוח ולהצטרף לאיחוד מפלגות הימין החרד"לי, גם הוא עדות לאופורטוניזם שהשתלט עליה. מה יש לה לחפש עם אלה שהפוליטיקה שלהם נגזרת מהפרשנות היותר קיצונית של היהדות? גורמים במה שבנט ופייגלין החלו למתג כימין הליברלי, אומרים עליה שהתנהגותה בזמן האחרון כבר גרמה למניותיה לצלול.

ברגעים האלה, הצטרפות שקד לבנט נראית כמו תרחיש בסבירות נמוכה. בנט אינו נוטה לוותר על מה שכבר הספיק לבנות כדי לפנות לה את ההובלה

ברגעים האלה, הצטרפות שקד לבנט נראית כמו תרחיש בסבירות נמוכה. בנט אינו נוטה לוותר על מה שכבר הספיק לבנות כדי לפנות לה את ההובלה. בנקודה הזאת סביר בהרבה ששקד תיאלץ לוותר על היומרנות חסרת המעצורים שלה ולהסתפק במקום השני באיחוד מפלגות הימין.

משה פייגלין (צילום: פלאש90)
משה פייגלין (צילום: פלאש90)

ובנט? הוא יילך ככל הנראה עם פייגלין, גם אם אין סיכוי שייענה למה שתואר כאולטימטוםלהשיב עד מחר אם הוא מסכים לבחירות דיגיטליות שבהן ייקבע מי מהם יוביל את האיחוד הטכני, שממילא יפורק לאחר הבחירות לשתי סיעות.

פייגלין כבר הבהיר שהדדליין שהציב אינו אולטימטום, אלא נגזר מהזמן הדרוש להתארגנות לבחירות כאלה. במילים אחרות, הדלת נותרה פתוחה.

בצוק הסקרים, ולנוכח המצוקה הכספית הקשה של מפלגת זהות, פייגלין עשוי להתרצות ולאפשר לבנט להוביל את הרשימה.

עוד 764 מילים
סגירה