"המחנה הלאומי" הופך לפוסט-ציוני?

מנסור עבאס, צילום מסך מ"כאן"
מנסור עבאס, צילום מסך מ"כאן"

אם ייצא משהו טוב מכל הטרללת שעוברת על ישראל בימים קשים אלה, הרי אלה הדיבורים על הצטרפות מפלגת רע"ם לקואליציה. אומנם זה רק דיבורים, וגם יהיה לזה מחיר כבד – הסכמת חלק מערביי ישראל לחוקי השחיתות, אבל עצם הדיבורים על כניסתם של הערבים למסדרונות השלטון שוברת את תקרת הזכוכית.

אם ייצא משהו טוב מהטרללת, הרי אלה דיבורי הצטרפות מפלגת רע"ם לקואליציה. אומנם דיבורים, וגם להם יהיה מחיר כבד – הסכמת חלק מערביי ישראל לחוקי השחיתות, אבל עצם הדיבור על כך שובר את תקרת הזכוכית

ודווקא בידי מי שמכנה עצמו המחנה הלאומי, שמתהפך לנגד עינינו להיות המחנה הפוסט-ציוני, הנשען של שני כוחות, שלמצער אפשר לקרוא להם לא ציוניים – כמו החרדים והערבים. בעניין חוקי השחיתות, הם מצטרפים לגוש הימין, ואם זה טוב ליהודים זה טוב גם להם.

מי שסובב בכפרים הערביים בסבבי הבחירות האחרונים לא צריך להיות מופתע.

"אנו רוצים להיות כמו החרדים", אמר לי מי שהכרתי בעבר כאיש בל"ד הלאומנית באחד מכפרי הגליל."אם הם לא ציוניים, ומקבלים תקציבים, למה זה צריך להיות רע לנו?"

החלום הרטוב שלו היה שהמשותפת בממשלה של גנץ תקבל את וועדת הכספים.
והנה, ביבי, על פי הפירסומים שלא הוכחשו – מציע למנסור עבאס להיות שר, ומה שהיה כבר לא יהיה. חדל סדר זועביז, והנזל והאוזר יישבו עם "תומכי טרור" ושום דגל ישראל מפואר מתנוסס בגאון לא ישנה זאת.

המשותפת קרוב לוודאי לא תתפלג אבל עובר עליה משבר המתחייב מן הלקחים בחברה הערבית מן הסער הערבי ומקריסת הרשות הפלסטינית. בסער הערבי הם למדו שטוב להם בישראל, והרשות הפלסטינית הראתה להם שלא לעלות על ספינה טובעת.

"הבעיה הפלסטינית לא מעניינת אותנו. אנו מתעניינים רק בעצמנו", אמרו לנו מרואייני רחוב בכפר קאסם. "הבעיה הפלסטינית היא הבעיה של היהודים".

וזו בדיוק משמעות דבריו של מנסור עבאס באחד הריאיונות אתו, למי שיודע לקרוא בין השיטין.

מה ששמר על האחדות הרופפת של המשותפת עד עכשיו היה הזיהוי הפלסטיני שלה. עבאס הולך בעקבות מצביעיו ואומר למעשה:

"אני ערבי, ולא פלסטיני".

שאר חלקי המשותפת מתקשים להיפרד מן ההגדרה הפלסטינית.

"אנו רוצים להיות כמו החרדים", אמר לי מי שהכרתי בעבר כאיש בל"ד הלאומנית באחד מכפרי הגליל."אם הם לא ציוניים, ומקבלים תקציבים, למה זה צריך להיות רע לנו?"

הזיהוי של עבאס "אני ערבי, חלק מן הממשל הישראלי" מבשר את השלב הבא – "אני ישראלי", אבל עד שנגיע לכך, על הישראלים האחרים להוכיח שהם רוצים בכך.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 355 מילים ו-1 תגובות
סגירה