חשש סעודי מממשל ביידן

מוחמד בן סלמן מאזין לטראמפ בוועידת הג'י 20 באוסקה ביפן, אחרי שטראמפ סיפק לו הגנה בפרשת רצח העיתונאי חשוקג'י (צילום: AP Photo/Susan Walsh, File)
AP Photo/Susan Walsh, File
מוחמד בן סלמן מאזין לטראמפ בוועידת הג'י 20 באוסקה ביפן, אחרי שטראמפ סיפק לו הגנה בפרשת רצח העיתונאי חשוקג'י

גובר החשש בבית המלוכה הסעודי כי הממשל החדש של ג'ו ביידן ישנה באופן מהותי את היחס לסעודיה, במיוחד לאחר היחס המועדף שקיבלה מהנשיא טראמפ. האופוזיציה בסעודיה ותנועת "האחים המוסלמים" קוראות לממשל החדש לשנות את המדיניות כלפי סעודיה על רקע המלחמה בתימן, יחסה לזכויות האדם ורצח חאשוקג'י.

בימים האחרונים גוברים הסימנים לחששות של בית המלוכה הסעודי מבחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב והמדיניות הצפויה של הממשל החדש כלפי סעודיה וכלפי בעיות המזרח התיכון ובראשן הסכנה האיראנית.

יש לכך כבר כמה סימנים בשטח: סעודיה היתה האחרונה מבין מדינות המפרץ שבירכה את ג'ו ביידן ואת סגניתו קאמלה האריס על ניצחונם בבחירות לנשיאות.

בית המלוכה הסעודי חושש מבחירת ביידן לנשיא ארה"ב וממדיניותו הצפויה כלפי סעודיה ובעיות המזה"ת. יש לכך כבר סימנים בשטח: סעודיה היתה האחרונה מבין מדינות המפרץ שבירכה את ביידן וסגניתו לרגל הניצחון

השגריר הסעודי בלונדון, ח'אלד בן בנדר בן סולטאן, העניק ראיון לעיתון "גארדיאן" שבו הודיע כי ממשלת סעודיה שוקלת לשחרר בימים הקרובים ממעצר כמה פעילות זכויות אדם שנעצרו ב-2018 ובהן הפעילה לג'ין אלהד'לול.

נראה כי סעודיה עושה מאמץ לשפר את תדמיתה בעיני הממשל החדש של ג'ו ביידן בכל הקשור לנושא השמירה על זכויות האדם בממלכה.

גו' ביידן הבטיח לתומכיו במפלגה הדמוקרטית לעשות הערכה מחדש של היחסים של ארה"ב עם סעודיה על רקע הטענות כלפיה על הפרות קשות של זכויות האדם.  בין השאר, על רקע פרשת הרצח האכזרי של העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י באיסטנבול, רצח שנכרך בשמו של יורש העצר הסעודי  מוחמד בן סלמאן, כמי שהורה על הרצח ואף ניסה לשבש את החקירה.

ג'ו ביידן מתח ביקורת קשה  על מדיניות "הצ'ק הפתוח" של הנשיא טראמפ כלפי בית המלוכה הסעודי. ממשל טראמפ חתם על 45 עסקות נשק עם סעודיה בשווי של 115 מיליארד דולר, והגן על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מפני הקונגרס שנשלט על ידי המפלגה הדמוקרטית, אשר דרש לפרסם את הפרטים החשאים שבידי ה-CIA על פרשת רצח חאשוקג'י ומעורבותו בפרשה של מוחמד בן סלמאן.

פעילי אופוזיציה סעודים ותנועת "האחים המוסלמים", שמוגדרת בסעודיה כ"תנועת טרור", כבר קוראים לג'ו ביידן לנצל את בחירתו לנשיא כדי לשנות את מדיניות החוץ האמריקנית של ממשל טראמפ, להפסיק לתמוך בסעודיה במלחמתה בתימן נגד המורדים החות'ים, לשפר את מצב זכויות האדם בסעודיה, לשחרר את כל הפעילים הפוליטיים העצורים בבתי הכלא בסעודיה ולחשוף את כל הידוע ל-CIA על רצח חאשוקג'י וחלקו של בית המלוכה הסעודי בפרשה.

המאמץ הסעודי לשפר את תדמיתו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן בא לידי ביטוי גם בכך שהוא פתח באחרונה ערוץ טלוויזיה חדשותי חדש ביחד עם סוכנות הידיעות "בלומברג" כדי לשווק תדמית חדשה למדינות ערב ולעולם המערבי.

ב-12 בנובמבר הושקו המשרדים והאולפנים החדשי של הערוץ בדובאי, אשר קיבל את השם "א-שרק", בחירת השם מעוררת זעם רב בתנועת "האחים המוסלמים" שמפעילה ערוץ טלוויזיה באותו השם מטורקיה. ערוץ זה משדר משם בעיקר תעמולה נגד משטרו של נשיא מצרים א-סיסי.

פעילי אופוזיציה סעודים כבר קוראים לביידן לנצל את בחירתו לשינוי מדיניות החוץ האמריקנית, להפסיק לתמוך בסעודיה במלחמתה בתימן נגד המורדים החות'ים ולשפר את מצב זכויות האדם בסעודיה

פרשנים בעולם הערבי מעריכים כי יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, הנחשב ל"איש החזק" בסעודיה, חושש שג'ו ביידן יפעל כדי לטרפד את בחירתו בסעודיה למלך החדש לאחר שאביו המבוגר, המלך סלמאן בן עבד אלעזיז, יירד מהבמה הפוליטית.

אחת ההערכות בעולם הערבי היא שמוחמד בן סלמאן יאיץ באביו להתקדם לעבר נורמליזציה עם ישראל כדי למתן את יחס הממשל החדש כלפי בית המלוכה הסעודי.

חשש סעודי נוסף הוא שהממשל החדש של ג'ו ביידן ימשיך את הקו של ממשל טראמפ, וילחץ על סעודיה להסכים להסרת החרם של "הרביעיה הערבית" (מצרים, סעודיה, איחוד האמירויות ובחריין) על קטאר, שהוטל בגלל תמיכתה בטרור והתערבותה בעניינים הפנימיים של מדינות ערב.

חזרה להסכם הגרעין והסרת הסנקציות מעל איראן

סעודיה חוששת מאוד מכוונתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לחזור להסכם הגרעין עם איראן שהנשיא טראמפ נסוג ממנו לפני שנתיים ולהסיר את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על איראן.

מלך סעודיה, סלמאן בן עבד אלעזיז, נשא ב-11 בנובמבר נאום בפני מועצת השורא, שבו האיץ בקהילה הבינלאומית לנקוט עמדה נחרצת להתמודדות עם ההתפשטות האיראנית במזרח התיכון ועם הניסיונות שלה לפתח את פרוייקט הטילים הבליסטיים ולהשיג נשק להשמדה המונית.

סעודיה עוסקת בימים אלה בתיאום עמדות עם ממשל טראמפ וישראל לגבי הטלת סנקציות חדשות על איראן. השליח המיוחד של ממשל טראמפ אליוט אברהמס נפגש לפני כמה ימים בריאד עם ההנהגה הסעודית כדי לדון בנושא הזה.

הסעודים חוששים מאוד שהסרת הסנקציות מעל איראן  והפשרת הכספים המוקפאים שלה בבנקים בחו"ל תאפשר לה להזרים כסף רב ל"משמרות המהפכה" ולכוח "קודס", שיגיע בסופו שדבר לארגון חזבאללה, למורדים החות'ים בתימן ולמליציות "אלחשד א-שעבי" הפרו איראניות בעיראק.

סעודיה חוששת מאוד מכוונתו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן לחזור להסכם הגרעין עם איראן שהנשיא טראמפ נסוג ממנו לפני שנתיים ולהסיר את הסנקציות שהטיל ממשל טראמפ על איראן

ההערכה בעולם הערבי היא שאכן הנשיא הנבחר ג'ו ביידן ישנה את מדיניותו כלפי בית המלוכה הסעודי לאחר הערכה מחדש. ביידן הדגיש בנאומיו את חשיבות הדמוקרטיה והשמירה על זכויות האדם וחופש הביטוי. שליטים דיקטטורים אינם לרוחו ויועציו מצביעים על יורש העצר מוחמד בן סלמאן ונשיא מצרים עבד אלפתאח א-סיסי כמי שמדכאים בכוח רב את האופוזיציה במדינותיהם.

בית המלוכה הסעודי זכה להגנה חזקה מממשל טראמפ בכל הקשור לביקורת על יחסו לזכויות האדם ולעמדתו בנושא הסכנה האיראנית, אולם נראה שממשל ביידן עומד לשנות את הדברים בצורה מהותית, דבר שמדאיג מאוד את המלך סלמאן ואת בנו יורש העצר.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 818 מילים
סגירה