הנשיא הגרמני, טיסנקרופ, וסוחר הנשק מאבו דאבי

במשך שנים פעל איש עסקים לבנוני המתגורר באבו דאבי כמתווך בייצוא נשק גרמני למזה"ת ● לבקשת טיסנקרופ, הוא תיווך ברכישות נשק לחימוש פריגטות שנמכרו לחיל הים האלג'יראי ● מדוע החברה לא רכשה את הנשק בעצמה? איזו שחיתות מעורבת בעסקה שסייעה לקדם את גרמניה למקום הרביעי בעולם בייצוא נשק? ● זמן ישראל מפרסם את התחקיר של ארגון קורקטיב, בשיתוף ZDF והמגזין "שטרן", שהתפרסם בשנה שעברה בגרמניה ועדיין מעורר שם הדים

תחקיר זה בוצע על ידי ארגון קורקטיב – אתר תחקירים ללא מטרות רווח – ובשיתוף פעולה עם תאגיד השידור הציבורי ZDF והמגזין "שטרן". הוא פורסם לראשונה בספטמבר 2019 בגרמניה ומתפרסם כעת בזמן ישראל באישור עורכיו.

* * *

במשך שנים, איש העסקים הלבנוני אחמד אל-חוסייני, שהתגורר באבו דאבי, פעל כמתווך בייצוא נשק גרמני למזרח התיכון. אבל אז לפתע ירדה קרנו, ויותר מ-60 מיליון אירו הם כעת מושא למחלוקת משפטית.

ענקית התעשייה הגרמנית טיסנקרופ ביקשה מאל-חוסייני לתווך רכישות נשק לחימוש פריגטות שנמכרו לחיל הים האלג'יראי. אבל מדוע החברה לא רכשה את הנשק בעצמה? האם הייתה שחיתות בעסקה שסייעה לקדם את גרמניה למקום הרביעי בעולם בייצוא נשק?

אל-חוסייני ניהל יחסים מצוינים לא רק עם משפחות השלטון ועם קנייני נשק במזרח התיכון – הוא גם היה מקושר היטב בברלין. אל-חוסייני שלח חבילות שי יוקרתיות לחג המולד, שכללו בעיקר יינות וינטג', לכמה פוליטיקאים מהמפלגה הסוציאל-דמוקרטית הגרמנית, בהם נשיא גרמניה הנוכחי וראש המדינה פרנק-ואלטר שטיינמאייר. יינות הווינטג' האלה עשויים להוות כעת בעיה עבור הנמענים.

מיהו אחמד אל-חוסייני? מה הוא ניסה להשיג במתנות חג המולד היוקרתיות שלו? חיפוש ראיות בקיל, אבו דאבי, סינגפור – וברלין.

1

עסקת אלג'יריה: מקיל לדיסלדורף ועוד

זו הייתה אחת מעסקאות הנשק הגרמניות הגדולות ביותר של העשור האחרון. ב-2011 טיסנקרופ מכרה שתי פריגטות (כלי שיט) מסוג MEKO A-200AN לחיל הים של אלג'יריה בחבילה ששוויה כ-2 מיליארד אירו. היחידה הימית של התאגיד הגרמני, טיסנקרופ מערכות ימיות (TKMS), בנתה את ספינות המלחמה בעיר קיל שבצפון גרמניה. ממשלת גרמניה חתמה על העסקה עם ערבויות אשראי לייצוא.

פריגטת MEKO A 200AN שייצרה טיסנקרופ עבור חיל הים האלג'יראי, במפרץ העיר קיל, גרמניה, ב-10 באוגוסט 2016 (צילום: DPA/Alamay)
פריגטת MEKO A 200AN שייצרה טיסנקרופ עבור חיל הים האלג'יראי, במפרץ העיר קיל, גרמניה, ב-10 באוגוסט 2016 (צילום: DPA/Alamay)

גרמניה מחמשת את אלג'יריה אף על פי שהמדינה הצפון אפריקאית נשלטת על ידי קבוצה של קציני צבא ומודיעין שלא נבחרה ואיננה חייבת דין וחשבון לאיש. השחיתות רווחת שם.

טיסנקרופ הייתה אמורה לספק את ספינות המלחמה כשהן חמושות. אולם TKMS לא רכשה את התחמושת – בכלל זאת פגזים, טורפדות וטילים מונחים – ישירות מהיצרניות בגרמניה, בצרפת ובאיטליה. במקום זאת, TKMS בחרה מסלול עקיף ומסקרן – ועל פניו מחשיד – ויצרה קשר עם אחמד אל-חוסייני.

טיסנקרופ הייתה אמורה לספק את ספינות המלחמה כשהן חמושות. אולם היא לא רכשה את התחמושת ישירות מהיצרניות בגרמניה, בצרפת ובאיטליה. במקום זאת, היא בחרה מסלול עקיף ויצרה קשר עם אל-חוסייני

במשך שנים, איש העסקים הלבנוני ניהל קונגלומרט בנייה רב-זרועות באבו דאבי, והיה פעיל במגזר האנרגיה. השותף המקומי שלו היה אחד הבנים החזקים ביותר של המשפחה השלטת באמירות העשירה בנפט.

בתחילה, TKMS תכננה לרכוש חבילת נשק בשווי של 300 מיליון אירו מהחברה פדרל דיבלופמנט (להלן "פדרל") מאבו דאבי, בניהולו של אל-חוסייני. הדבר המוזר הוא שמנהל מקיל הציע לערוך היכרות בין המתווך ויצרניות נשק בצרפת ובאיטליה: "הצוות שלנו מוכן לסייע לפדרל ביצירת הקשר הישיר הראשוני עם כל אחת מהיצרניות", הוא כתב לאל-חוסייני ביוני 2012.

תעודה של אחמד אל-חוסייני (צילום: correctiv.org)
תעודה של אחמד אל-חוסייני (צילום: correctiv.org)

נראה שהמנהל החזיק בחוזים התעשייתיים הרלוונטיים בעצמו, ובכל זאת הוא פנה למתווך אל-חוסייני. TKMS חתמה על חוזה חבילת הנשק עם פדרל בסוף 2012. אבל פדרל, בתמורה, פשוט רכשה את כל החבילה מחברה ביטחונית גרמנית אחרת, ריינמטאל, היושבת בדיסלדורף – עסקה עם יותר צדדים מהנחוץ מנקודת מבט מסחרית גרידא.

שוחד, הגם שהוא בלתי חוקי, עדיין נפוץ בתעשיית הנשק העולמית. נוכחותו של איש ביניים היא תמיד דגל אדום עבור חוקרי שחיתויות.

אוליבר שולץ, פרופסור באוניברסיטת HTW בברלין ומומחה לשחיתות, אומר: "זה קלאסי. זה נראה כמו עסקה למטרת התחמקות מהחוק. יש כאן הרבה מקומות שמונפקות בהם חשבוניות מס. וכשמונפקות חשבוניות מס, ההפרש בין מחיר הרכישה למחיר המכירה מאפשר מרחב תמרון לייצר כספים למטרות אחרות".

"זה נראה כמו עסקה להתחמקות מהחוק. יש כאן הרבה מקומות שמונפקות בהם חשבוניות. וכשמונפקות חשבוניות, ההפרש בין מחיר הרכישה למחיר המכירה מאפשר מרחב תמרון לייצר כספים למטרות אחרות"

טיסנקרופ מוכרת את ספינות המלחמה שלה באמצעות יחידות עסקים הממוקמות מחוץ לגרמניה מאז שנות האלפיים המוקדמות. היא הקימה חברה בלונדון למכירת צוללות. יחידה נפרדת בסינגפור מוכרת אוניות שטח.

החברה הבת הלונדונית חתמה על הסכמי ייעוץ עם אל-חוסייני בשנות האלפיים. אל-חוסייני היה אמור לקבל עמלה של 5% על מכירות מתוכננות של צוללות למזרח התיכון, ובכלל זאת לאלג'יריה.

מסמך רכש של טיסנקרופ בסינגפור (צילום: correctiv.org)
מסמך רכש של טיסנקרופ בסינגפור (צילום: correctiv.org)

בסופו של דבר עסקאות הצוללות כשלו, אבל ביקורת בספרי החשבונות העלתה מאוחר יותר את השאלה מדוע חלק מהכסף היה אמור לעבור דרך חברות הרשומות מחוץ לגבולות המדינה ומדוע אל-חוסייני היה מעורב בכך אף על פי שאין לו כל נוכחות באלג'יריה.

למרות כל זאת, נראה ששני הצדדים נשארו בקשר. ב-2012 היחידה של TKMS בסינגפור היא שחתמה על חוזה עם פדרל ומנהלה אחמד אל-חוסייני, כדי לרכוש חבילת נשק עבור אלג'יריה. במסלול העקיף.

לטענת טיסנקרופ, אי אפשר להוציא מכלל אפשרות הפרה של כללי החברה כאשר קיימת מעורבות של צד שלישי. היא הוסיפה כי בדיקה משפטית חיצונית של עסקת הפריגטות עם אלג'יריה לא העלתה כל עדות קונקרטית להתנהלות בלתי ראויה או בלתי חוקית.

לטענת טיסנקרופ, אי אפשר להוציא מכלל אפשרות הפרה של כללי החברה כאשר קיימת מעורבות של צד שלישי. היא הוסיפה כי בדיקה חיצונית של העסקה עם אלג'יריה לא העלתה כל עדות קונקרטית להתנהלות בלתי חוקית

איש ביניים מפוקפק, מעקף דרך סינגפור – ובכל זאת ממשלת גרמניה תמכה במכירת הפריגטות לאלג'יריה עם ערבויות אשראי לייצוא בהיקף של מיליארדי אירו. חבר הפרלמנט הגרמני טוביאס לינדנר ממפלגת הירוקים האופוזיציונית מתח על כך ביקורת חריפה.

אולם עסקה אחרת מצביעה על הסיבה לכך שיצואני נשק גרמנים זקוקים לאל-חוסייני לשם עסקיהם במזרח התיכון. חברת ריינמטאל ציידה ספינות של חיל הים של איחוד האמירויות הערביות בכלי ירי. אבל כשהקניין, שלא היה מרוצה מרמת הדיוק של אותם כלי ירי, סירב לשלם את 80 מיליון האירו שהוסכם עליהם, פרצה מחלוקת בין הצדדים.

המשרדים הראשיים של ריינמטאל בדיסלדורף, גרמניה (צילום: Karl F. Schofmann/imageBROKER)
המשרדים הראשיים של ריינמטאל בדיסלדורף, גרמניה (צילום: Karl F. Schofmann/imageBROKER)

ריינמטאל פנתה לאל-חוסייני. עמלות הצלחה בסך של 15 מיליון אירו היו אמורות להעלים את הבעיה. כך הצדיקה ריינמטאל את העסקה.

לא לגמרי ברור מה קרה לאחר מכן. ריינמטאל טוענת כי אל-חוסייני משך את עמלות ההצלחה שהוסכם עליהן מחשבון בנק משותף לפני שהיה רשאי לכך, מה שאילץ אותה להגיש קובלנה פלילית נגדו. התביעה הגרמנית קיבלה את טענותיה של החברה, והגישה בקיץ 2019 כתב אישום נגד אל-חוסייני בגין הונאה. מאז, בית משפט בשתי ערכאות שונות דחה את האישומים נגד אל-חוסייני והתיק נגדו נסגר.

מיליוני אירו חסרים גם בעסקת הפריגטות עם אלג'יריה. בסוף המסלול העקיף, דרך סינגפור ואבו דאבי, כ-50 מיליון אירו כשלו מלהגיע לחשבון של ריינמטאל, אבל הגיעו בחלקם ללבנון ולהונג קונג. ריינמטאל דורשת 37 מיליון אירו מפדרל, וככל הידוע פתחה בהליכי בוררות בשווייץ.

מיליוני אירו חסרים גם בעסקת הפריגטות עם אלג'יריה. בסוף המסלול העקיף, דרך סינגפור ואבו דאבי, כ-50 מיליון אירו כשלו מלהגיע לחשבון של ריינמטאל, אבל הגיעו בחלקם ללבנון ולהונג קונג

בקיצור, גורלם של יותר מ-60 מיליון אירו מעסקאות בין ריינמטאל לאל-חוסייני נתון במחלוקת. עורך דין המייצג את אל-חוסייני סירב להגיב, בטענה כי העניין נמצא בהליכים משפטיים בעת שתחקיר זה פורסם. דובר של ריינמטאל סירב גם הוא למסור תגובה בנוגע לפרטי המקרה, אבל דחה כל אפשרות של התנהלות עסקית בלתי הולמת מצד החברה.

טנק מתוצרת ריינמטאל מוצג באבו דאבי, ב-19 בפברואר 2017 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)
טנק מתוצרת ריינמטאל מוצג באבו דאבי, ב-19 בפברואר 2017 (צילום: AP Photo/Jon Gambrell)

2

המארזים: חיפוש ראיות בברלין

ברלין היא ביתו של בית הכלבו המפורסם קה-דה-וה, השני בגודלו באירופה אחרי הרודס בלונדון. בין לקוחותיו נמנים מקומיים אמידים ותיירים בעלי אמצעים מכל העולם. ואחת לשנה, כך מתברר כעת, שֵׁם מוּכר ערך שם חלק מקניות חג המולד שלו.

יצואני נשק גרמנים עשו שימוש בקשרים של אל-חוסייני במזרח התיכון. אולם, באופן יוצא דופן בעולם הדיסקרטי של סחר בנשק, המתווך הלבנוני התגאה בקשרים מצויינים גם בשוק הביתי שלהם. וניתן לציין, הוא שלח מתנות יקרות לכמה גורמים פוליטיים רמי דרג בברלין.

באופן יוצא דופן בעולם הדיסקרטי של סחר בנשק, המתווך הלבנוני התגאה בקשרים מצויינים בגרמניה. וניתן לציין, הוא שלח מתנות יקרות לכמה גורמים רמי דרג בברלין

ארגון קורקטיב ושותפיו בתקשורת השיגו מסמכים מבית הכולבו קה-דה-וה, המעידים כי אל-חוסייני שילם עבור משלוח של יינות יקרים לכמה מידידיו. תאריכי המסמכים חוזרים אחורה עד תחילת-אמצע שנות ה-2010.

במסמכים מופיעים שמותיהם של שישה נמענים, בהם נשיא גרמניה וראש המדינה הנוכחי, פרנק-ואלטר שטיינמאייר. בין 2013 ל-2017 שטיינמאייר כיהן כשר החוץ של גרמניה. באותה תקופה הוא היה האחראי לאישור רישיונות לייצוא נשק גרמני.

נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר (צילום: AP Photo/Kerstin Joensson)
נשיא גרמניה פרנק-ואלטר שטיינמאייר (צילום: AP Photo/Kerstin Joensson)

ב-2015, לדוגמה, שטיינמאייר היה הנמען של מארז בשווי 1,299 אירו. שלושה בקבוקי יין אדום "סופר טוסקן" של יקב אורנליה (וינטג' 1997) ושלושה בקבוקי שמפניה דום פריניון, הסוג החביב על ג'יימס בונד. ועוגת שטולן לחג המולד. למשלוח עבור שטיינמאייר בסיעת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית בבונדסטאג, הפרלמנט הגרמני.

ב-2015, לדוגמה, שטיינמאייר היה הנמען של מארז בשווי 1,299 אירו. שלושה בקבוקי יין אדום של יקב אורנליה (וינטג' 1997) ושלושה בקבוקי שמפניה דום פריניון, הסוג החביב על ג'יימס בונד. ועוגת שטולן לחג המולד

תקנות החוק בגרמניה דורשות משרים למסור לממשלה מתנות בשווי של יותר מ-150 אירו. שטיינמאייר לא עשה זאת, על פי רשימת מתנות שסיפק משרד הקנצלרית הגרמני.

בתקופת כהונתו כשר החוץ, שטיינמאייר גם היה חבר הבונדסטאג מטעם המפלגה הסוציאל-דמוקרטית. החוקים נוקשים פחות ביחס לחברי פרלמנט: הם נדרשים להצהיר על תרומות ומתנות בשווי של יותר מ-5,000 אירו.

שטיינמאייר אומר כי הוא פגש את אל-חוסייני "פעמיים או שלוש", אבל "לפני יותר מעשר שנים". לדבריו, כבר לא ניתן לאמת אם אל-חוסייני שלח את המארזים למשרדו. מתנות שמתקבלות בעונת חג המולד מחולקות לעובדים או למוסדות ציבוריים. שטיינמאייר טוען כי בשום שלב אל-חוסייני לא השפיע על עמדותיו או על החלטותיו הפוליטיות בתקופת כהונתו כחבר פרלמנט או כשר החוץ.

יינות סופר טוסקן היוקרתיים של של אורנליה
יינות סופר טוסקן היוקרתיים של של אורנליה

לדברי הסוציאל-דמוקרטים, הם מחשיבים מארזי יין כמתנות ולא כתרומות למפלגה. הבונדסטאג הגרמני, שמפקח על חוקי מימון המפלגות, רואה זאת אחרת, ומחשיב אותן לתרומות.

ההבדל הוא מכריע, היות שחוקי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית מחייבים העברת תרומות לידי המפלגה. לטענת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, היא לא קיבלה את המארזים וגם לא רשמה שום תרומות מאל-חוסייני או מהחברה שלו בברלין.

חוקי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית מחייבים העברת תרומות לידי המפלגה. לטענת המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, היא לא קיבלה את המארזים וגם לא רשמה שום תרומות מאל-חוסייני או מהחברה שלו בברלין

אין כל ראיות לקשר קרוב בין אל-חוסייני לשטיינמאייר. אין גם שום רמז לכך שהחלטותיה של ממשלת גרמניה הושפעו מהמתנות. ובכל זאת, לאל-חוסייני הייתה סיבה לעורר מצב רוח חגיגי בברלין: הוא הרוויח מאישורה ומגיבויה של הממשלה הגרמנית למכירת הפריגטות לאלג'יריה מכוח תפקידו כמתווך בעסקת הנשק.

אבל אל-חוסייני קיים קשרים קרובים עם שני פוליטיקאים (לשעבר) אחרים במפלגה הסוציאל-דמוקרטית, הקנצלר לשעבר גרהרד שרדר ואוטו שילי, ששימש כשר הפנים בין השנים 1998 ו-2005. בקבוקי יין אדום, שמפניה ושטולן לחג המולד הוזמנו גם עבורם לאחר שסיימו את תפקידיהם.

קנצלר גרמניה לשעבר גרהרד שרודר (צילום: AP Photo/Dmitry Lovetsky)
קנצלר גרמניה לשעבר גרהרד שרודר (צילום: AP Photo/Dmitry Lovetsky)

למעשה, היחסים בין סוחר הנשק מאבו דאבי לבין שר הפנים הגרמני לשעבר היו כה טובים, שהם נפגשו בצפון איטליה לרגל הפאליו, מרוץ הסוסים המפורסם שמתקיים פעמיים בשנה בכיכר הימי-ביניימית של סיינה, שבמקרה נמצאת לא כל כך רחוק מיקב אורנליה. מר שילי לא הגיב לשאלות שהוצגו לו בנוגע ליחסיו עם מר אל-חוסייני.

כשאל-חוסייני שהה בגרמניה הוא גם נפגש לעתים קרובות עם גרהרד שרדר, שגם הוא לא השיב לשאלות שהוצגו לו בנוגע ליחסיו עם מר אל-חוסייני.

3

שתיקה בברלין

בכל הקשור למארזי היין היקרים של אל-חוסייני, אולי מדובר רק בכמה פריטים בעלי ערך נמוך יחסית בתמונה הכוללת, נדיבות של איש עסקים עשיר בעונת החגים. קשה להאמין שמתנות כאלה יכולות להשפיע על החלטות פוליטיות.

אבל המתנות שימשו לשימורה של רשת קשרים. והן מקשרות דמות מעורפלת מעולם סחר הנשק הבינלאומי עם בכירים בממשלה הגרמנית. קשר שאישים חשובים בברלין מעדיפים לשמור היום על שתיקה לגביו.

חנות הכלבו קה-דה-וה בברלין (צילום: AP Photo/Maya Hitij)
חנות הכלבו קה-דה-וה בברלין (צילום: AP Photo/Maya Hitij)

דוגמה ראשונה: בסוף 2014, אנגולה וגרמניה חתמו על הסכם לשיתוף פעולה צבאי. משלחת אנגולית ערכה ביקור אצל ממשלת גרמניה ואצל חברות ביטחוניות גרמניות.

מר אל-חוסייני פנה אל ל', לשעבר קצין בחיל הים הגרמני. הקצין נפגש עם בכיר במשרד ההגנה הגרמני, אז בראשותה של אורסולה פון דר ליין, שכיום משמשת כנשיאת הנציבות האירופית. נראה כי ל' היה אמור להשפיע על השיחות בין ממשלת גרמניה לנציגים האנגולים לטובת מר אל-חוסייני. כך הוא כתב ללוביסט.

היום, נראה כי ל' חש שלא בנוח עם אותו מקרה. קצין חיל הים לשעבר מסרב לדבר עם עיתונאים. משרד ההגנה הגרמני טוען כי לא ידוע לו דבר על אותה פגישה.

דוגמה שנייה: ב-2014 מר אל-חוסייני ארגן פגישה עם גרהרד שרדר ועם איש משרד החוץ הגרמני דיטר האלר ב"בוקה די באקו", מסעדה איטלקית בברלין האהודה על כוכבי הוליווד. האלר שימש פעמיים כשגריר גרמניה בסעודיה, אחת הלקוחות הגדולים של תעשיית הנשק הגרמנית.

ב-2014 מר אל-חוסייני ארגן פגישה עם שרדר ועם הדיפלומט הגרמני דיטר האלר במסעדה איטלקית בברלין האהודה על כוכבי הוליווד. האלר שימש פעמיים כשגריר בסעודיה, אחת הלקוחות הגדולים של תעשיית הנשק הגרמנית

האלר עמד באותו הזמן בראש המחלקה הכלכלית של משרד החוץ, והחזיק באחריות לייצוא נשק. לא ידוע במה דנו הדיפלומט, הקנצלר לשעבר וסוחר הנשק. משרד החוץ הגרמני סירב להגיב. האלר לא הגיב לשאלותינו. שטיינמאייר אמר כי לא ידוע לו דבר על הפגישה.

השגריר לשעבר דיטר האלר (צילום: AP Photo/Roberto Pfeil)
השגריר לשעבר דיטר האלר (צילום: AP Photo/Roberto Pfeil)

המסמכים שהתקבלו מבית הכולבו קה-דה-וה כוללים שלושה שמות נוספים, בכירים לשעבר בממשלת שרדר. אחד מהם אישר כי קה-דה-וה שלח את חבילות השי מטעם אל-חוסייני.

במשך שנים, אל-חוסייני החזיק משרד בסמוך לשער ברנדנבורג, בלב הרובע הדיפלומטי של ברלין. כעת נשמעות קריאות לשקיפות רבה יותר בנוגע לשימוש שעשה אל-חוסייני בקשריו בבירה הגרמנית.

טימו לאנגה, מהארגון ללא מטרות רווח "לובי קונטרול", אומר כי המקרה מעיד שהפוליטיקה הגרמנית צריכה להיות שקופה יותר.

כיום, אל-חוסייני ככל הנראה נמצא שוב בלבנון. מקורבים לו אומרים כי הוא נפל קורבן לפוליטיקה העדתית של המזרח התיכון. לטענתם, בתחילת 2017 שליטיה הסונים של אבו דאבי גירשו משם את איש העסקים השיעי.

אדם שפגש את אל-חוסייני מתאר אותו כאיש מקסים אבל חשאי, שאינו מסגיר דבר. פוליטיקאים בברלין, ובפרט כמה בכירים סוציאל-דמוקרטים, ללא ספק מקווים שכך זה יישאר.

* * *

יש לכם שאלות או מידע נוסף שברצונכם למסור על תחקיר זה? צרו קשר עם פרדריק ריכטר באימייל או דרך אפליקצית המסרונים Signal במספר: +4917675628865. ניתן גם לפנות ולמסור מסמכים באופן אנונימי דרך עמוד זה.

עוד 2,025 מילים
סגירה