עוקץ של דבורים משמש כבר אלפי שנים לטיפול בדלקות כרוניות

האם התשובה לנגיף נמצאת בכוורת הקרובה? ● בעוקץ דבורים יש חומרים שמעכבים יצירת ציטוקינים ותהליכים דלקתיים ● רבים מקורבנות מגפת הקורונה נפטרו מ'סערת ציטוקינים' ● הביולוגית ד"ר רבקי אופיר מקווה שמישהו ירים את הכפפה ויעשה את החיבור בין שני צדי המשוואה

האם התרופה לקורונה, שעשויה למנוע רבים ממקרי המוות מהמחלה, מזמזמת ממש מתחת לאפנו? ד"ר רבקי אופיר, חוקרת באוניברסיטת בן גוריון ובמו"פ מדבר וים המלח של משרד המדע, מאמינה שכן: את אחד האיומים העיקריים מהמחלה, סערת הציטוקינים שיוצאת משליטה, היא משוכנעת שאפשר לנטרל באמצעות עוקץ דבורים.

אופיר, ביולוגית שמשתתפת השבוע יחד עם חוקרים מ-90 מדינות בכנס המדבור הבינלאומי, שמארחת אוניברסיטת בן גוריון (בזום, כמובן), שטחה את התזה שלה במאמר שפרסמה לאחרונה בכתב העת "מחקרי הנגב, ים המלח והערבה".

"הציטוקינים", היא מסבירה, "הם הדרך שבה תאים במערכת החיסון 'מדברים' אחד עם השני. יש תאים שיודעים להעביר מסרים, ויש תאים שיש להם קולטנים שיודעים להבין אותם. זה מאוד חשוב, כי למשל כשעושים חיסון התאים 'משוחחים' אחד עם השני, תא אחד מסביר לשני שהוא צריך לייצר נוגדנים, ואחר כך עובר המסר שלא לייצר אותם בלי סוף".

אז מה זה סערת ציטוקינים?

"זה הרגע שנוצר כאוס במערכת. שהשיחה בין התאים לא מסודרת, יש רעש, יש שיבוש בהעברת המסרים, עוברים יותר מדי אותות. המערכת משתגעת, ואז נוצרת הפרשה לא מבוקרת של ציטוקינים. כשיש ריכוזים גבוהים מדי של ציטוקינים נגרמים תהליכים דלקתיים. מכנים את זה 'דלקת סטרילית', כי זה דלקת בלי חיידקים, ואז עלולה להתרחש קריסת מערכות. המערכת החיסונית בעצם משתבשת ותוקפת את הגוף".

"בביופסיות של רקמות שנלקחו מריאות של חולי קורונה במחלות טיפול נמרץ", כותבת ד"ר אופיר במאמרה, "נמצאו ריכוזים גבוהים של ציטוקינים… שפעילות לא מבוקרת שלהם יכולה לגרום לקריסת מערכות חשובות של הגוף ולמות החולה".

ד
ד"ר רבקי אופיר, חוקרת באונ' בן גוריון ובמו"פ מדבר וים המלח של משרד המדע

ואיך עוקץ של דבורים יכול לעזור?

"הפרשות לא מבוקרות של ציטוקינים מוכרות לנו הרבה לפני הקורונה. זה קורה בדלקות כרוניות, מחלות כמו ראומטיזם, למשל. עוקץ של דבורים משמש כבר אלפי שנים לטיפול בדלקות כרוניות כאלה. ב-2016 נערך מחקר שבו הוכח שבעוקץ של דבורת הדבש יש שני מרכיבים – הבולט שבהם הוא הפפטיד מליתין – שיש להם יכולת להרגיע תהליכי דלקת שמלווים בהפרשת ציטוקינים.

"יש לי חברה שניצלה ככה מראומטיזם. היא רצתה למות מכאבים, שום תרופה לא עזרה לה, ובעלה תפס אומץ, הכין פרוטוקול מסודר ונתן לה עוקץ של דבורים".

עוקץ של דבורים לא עלול להיות מסוכן? יש אנשים שאלרגים אליו.

כוורת דבורים (צילום: Yaniv Nadav/Flash90)
כוורת דבורים (צילום: Yaniv Nadav/Flash90)

"ברור שזה לא מיועד לאלרגים. לגבי כל השאר, יש דיווחים רבים של אנשים שטיפלו בעצמם או טופלו בידי אחרים בעוקץ דבורים לריפוי דלקות במפרקים ובדלקות עור למיניהם. היום מתבצעים ניסויים בבני אדם, ובניסוי שנעשה בחולי פרקינסון התברר שהטיפול בטוח לאנשים שלא אלרגיים לעקיצת דבורים".

אם הגביע הקדוש של המאבק בקורונה נמצא בכל כוורת, איך זה שלא עושים עם זה כלום?

"אני נמצאת בעולם המחקר ולא בעולם המסחר, אבל אני מניחה שזה קשור לאפשרות לרשום פטנט, ואולי גם לקצב שבו ניתן לעשות ניסוי בקנה מידה גדול ולתקף אותו. זה מסוג הניסויים שלוקחים הרבה זמן. אלה ניסויים כבדים ויקרים, ומניסיון של שנים בתחום אני יכולה להגיד לך, שלא תמיד הפוטנציאל הרפואי של החומר הטבעי והאינטרס הכלכלי של חברות התרופות נפגשים זה עם זה".

"אלה ניסויים כבדים ויקרים, ומניסיון של שנים בתחום אני יכולה להגיד לך, שלא תמיד הפוטנציאל הרפואי של החומר הטבעי והאינטרס הכלכלי של חברות התרופות נפגשים זה עם זה"

את המאמר שלה ד"ר אופיר מסכמת בפשטות: בעוקץ דבורים יש חומרים שמעכבים יצירת ציטוקינים ותהליכים דלקתיים; מחלת הקורונה מלווה, בין השאר, ביצירה לא מבוקרת של ציטוקינים. עכשיו היא רק מקווה שמישהו ירים את הכפפה ויעשה את החיבור בין שני צדי המשוואה, אם לא בשביל הקורונה אז בשביל המגפה הבאה, "כי סערת ציטוקינים זו ממש לא בעיה בלעדית לקורונה".

עד שזה יקרה, היא תמשיך להקדיש את זמנה למחקרים על תכונותיהם של צמחי המדבר.

לרבים מצמחי המדבר יש הילה של סגולות רפואיות. המלצה חמה במיוחד שאת יכולה לצייד אותי בה?

"אם אתה רוצה ללכת על הכי בטוח ומוכח, אז שתה תה עם חליטה של למון גראס. זה מתכון מצוין נגד סרטן".

טיפול בכוורת דבורים סמוך לצריפין. יוני 2019
טיפול בכוורת דבורים סמוך לצריפין. יוני 2019
עוד 570 מילים
סגירה