כל האולטימטומים אצלו

בני גנץ בישיבת הקבינט, יוני 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90
בני גנץ בישיבת הקבינט, יוני 2020

שר הביטחון גנץ מציב פעם אחר פעם אולטימטומים לראש הממשלה, ובכל פעם מחדש מתקפל ולא מצליח להשיג את מבוקשו.

25 בספטמבר 2019

הרבה לפני הקמת הממשלה הנוכחית, גנץ עדיין גור אולטימטומים, מתנסה בהפגנת השרירים הראשונה שלו ומודיע לנתניהו חד משמעית ובאופן שאינו משתמע לשתי פנים: פרק את בלוק הימין כתנאי להמשך השיחות.

"גנץ באולטימטום לנתניהו: פירוק הבלוק כתנאי להמשך השיחות. יו"ר 'כחול לבן' מקשיח הערב את לבו ומצהיר כי לא יסכים לשבת בממשלה תחת נתניהו, זאת לצד אולטימטום לליכוד, להגיע לשיחות המו"מ ללא ייצוג המפלגות החרדיות ו'ימינה'", ("בחדרי חרדים").

הבלוק כמובן לא מפורק והשיחות נמשכות עד לכניעה המפוארת של גנץ במרץ 2020.

9 למרץ 2020

רביב דרוקר חושף כי גנץ תפס ביטחון, זקף את ראשו השפוף והעביר אולטימטום נחרץ להנדל והאוזר בזו הלשון:

"תתיישרו או תפוטרו!"

גנץ מכחיש. אולי מבקש להצניע את עוצמתו המנהיגותית. כך או כך, השניים לא מתיישרים ולא מפוטרים וכולנו יודעים איך זה נגמר.

6 לאפריל 2020

אל תשאלו, גנץ מעביר מסר מאיים. אל תראו אותו ככה, עם גנץ אין חוכמות. אם אין חתימה על ההסכם בין המפלגות תוך שעה, תוך שעה אומרים לכם – חקיקה נגד נתניהו עוד היום!

טוב, עוברת שעה, עוברות שעתיים, עובר יום ועוברים יומיים, וכלום. אין הסכם ואין חקיקה באופק. עובר שבוע ועוברים שבועיים, ההסכם סוף סוף נחתם בנחת, בקצב של נתניהו, בדיוק שבועיים אחר כך, ב-20 באפריל, ושום חקיקה פרסונלית נגד נתניהו לא מחוקקת בינתים.

20.4.2020

הפעם הופ, שני אולטימטומים מצטברים במהלך השבועות האחרונים מהצד השני. נתניהו מאיים על גנץ:

"אם מאיר כהן יבחר ליו"ר הכנסת לא תהיה ממשלת אחדות"

"אם החוקים נגד השחיתות יקודמו בכנסת אין ממשלה".

מה מנופי הלחץ של נתניהו? אין. כל הקלפים בצד של גנץ. אם הוא רוצה למנות יו"ר כנסת מ"כחול לבן" ולהעביר חוקים נגד כהונת רה"מ עם כתב אישום, הדרך קצרה למדי. אבל מה קורה בסוף? גנץ משקשק ומתפרק, ומפרק גם את "כחול לבן" איתו.

20 לאוגוסט 2020

הו! אולטימטום חריף במיוחד! גנץ דורש לאשר את דחיית התקציב תוך 24 שעות. והפעם בלי תרגילים רבותיי. בלי טריקים ובלי שטיקים! אזרחי ישראל שבעים מתרגילים פוליטיים שרק הם משלמים עליהם את המחיר. ומה לשון האיום: גנץ יתמוך בהצעת החוק של "יש עתיד, נגד נתניהו. גם כאן האיום מתברר כאיום סרק.

18 באוקטובר 2020

בני גנץ קול. אל תתעסקו איתו. יש לו חלופות והוא יבחן אותן:

"אם לא יוכן תקציב ל-2021 בהקדם, אבחן כל חלופה. יש רוב אחר בנסת".

כידוע, לא הוכן תקציב בהקדם ולא נבחנה שום חלופה.

19 באוקטובר 2020

על הכף – תקציב 2021. הפעם אין על מה לדבר. גבי אשכנזי קשוח:

"אם נתניהו לא יתעשת – חלאס! נגמר. אין טעם".
"זוהי שעת חירום והציבור נקעה נפשו. כך לא מתנהלת שותפות".

ובכן? נתניהו לא התעשת, ולא נגמר שום דבר. כך בהחלט מתנהלת שותפות, מסתבר. אם אפשר לקרוא לבית ספר שנתניהו עושה לשניים האלה "שותפות".

30 באוקטובר 2020

יוסי ורטר מסכם אולטימטומים אחרונים, יום לפני פקיעתם. הפעם זה הסוף המוחלט בהחלט סופי סופי, האמון נגמר. פיניטו. הפעם "כחול לבן" שוברים כלים ואין שום דרך חזרה.

"מערכת היחסים בין שני ראשי הממשלה בשפל. רמת האמון בין גנץ לנתניהו היא מתחת לאפס. 'בני לא מאמין לאף מלה של ביבי', אמר לי בזעזוע אחד משרי המפלגה, 'הוא הגיע מולו למצב שאם נתניהו אומר לו שבחוץ זורחת השמש, הוא יפתח חלון לבדוק'. אשכנזי כנ"ל. שר החוץ הציב את סוף אוקטובר כאולטימטום סופי טרם שבירת הכלים. הדד־ליין הזה יחלוף ללא פעולה. "הפשרן", גנץ, ריווח יותר, לכיוון תחילת־אמצע נובמבר. אולי עיניו צופיות לעבר הבחירות בארה"ב ביום שלישי הקרוב. יש איזושהי מחשבה שאם ביידן ייבחר, התיאבון של נתניהו לבחירות יפחת".

והופ. גם האולטימטום הזה פוקע בקול ענות חלושה ב-1 בנובמבר.

11 בנובמבר 2020

וואו, פרסום ראשון של שלום ירושלמי חושף את הגברים גברים במפלגת "כחול לבן". אלה לא שותקים כשהבוס שלהם מאיים בכדורי סרק. הם לא מתקפלים כמוהו. הו, לא, הם יקומו ויקימו סיעה נפרדת! אל תראו אותם ככה:

"לכמה מבכירי מפלגתו של בני גנץ נמאס לראות אותו קובע לנתניהו אולטימטום ואז מתקפל. אם ייכנע גם הפעם, יפלגו את כחול לבן ויקימו סיעה נפרדת. הסיבה מבחינתם פשוטה: 'את הממשלה הזו צריך לפרק'".

אוקיי, קשה לשחזר על איזה מהאולטימטומים מדובר בדיוק, אבל בינתים כחול לבן לא התפרקה, הג'ובים והמשכורות דופקים כרגיל, והממשלה? אה, תודה ששאלתם. לממשלה שלום. חיה ובועטת ולא התפרקה עדיין.

16 בנובמבר 2020

אולטימטום טרי טרי, ישר מהתנור. עם בני גנץ לא משחקים, רבותיי. אצלו אין חוכמות. הכנסת תתפזר וכולם ידעו מי התחיל. תשמעו את גנץ בישיבת הסיעה שלו:

"אם נתניהו לא יתעשת הכנסת הזו תתפזר".

16 בנובמבר, 2020, בהמשך היום

והפעם, לא תאמינו, יש דדליין. אחרון. כן. לגמרי סופי בהחלט. תהיו בטוחים. נו באמת. מילה של גנץ.

"ההכרעה אם ללכת לבחירות תיפול עד השבוע הראשון של החודש הבא, לא נחכה לדקה ה-90".

אולטימטום הוא כלי מסוכן. כל פוליטיקאי מתחיל אמור לדעת שלא מציבים אולטימטום אם אין כוונה אמיתית לממש את האיום. היה מצופה מרמטכ"ל לשעבר להכין תכנית מפורטת לפני שיוצאים לקרב (או לאולטימטום במקרה הזה), לאסוף מידע, להשתמש בתחבולות, ביצירתיות, וכמובן להכין תגובה ראויה מראש לכל תרחיש.

עוד לפני שמציבים אולטימטום יש הרבה מהלכים שניתן למצות מבלי לקחת סיכון. למשל קמפיין תקשורתי, או הפעלת לחץ דרך גורמים אחרים במערכת הפוליטית, או יצירת משבר בנוגע לעניין שחשוב לצד השני בכדי להגיע למשא ומתן מנקודת כוח.

הצבת אולטימטום כאשר אין כוונה אמיתית לממש את האיום שקול להימור בקזינו – או שאתה מרוויח או שאתה מפסיד. במקרה הזה ההפסד הוא כפול, לטווח הקצר – המטרה שלשמה הוצב האולטימטום לא הושגה, לטווח הארוך – אובדן האפשרות להשתמש בכלי הזה באופן אפקטיבי בעתיד כנגד כל מי שמודע לכישלון.

אבל אין הסבר לוגי לכישלון בסדרה של אולטימטומים מול אותו גורם פעם אחר פעם, חוסר ניסיון יכול להסביר את הכישלון הראשון אבל לא את השני והשלישי והרביעי, האיש מוקף בעוזרים ויועצים וחברי סיעה אבל נכשל שוב ושוב. פשוט בלתי נתפס, בני גנץ הוא ללא ספק אחד מהפוליטיקאים הכושלים ביותר בהיסטוריה של הפוליטיקה הישראלית.

אין הסבר לוגי לכישלון בסדרת אולטימטומים מול אותו גורם. חוסר ניסיון יכול להסביר את הכישלון הראשון, אך לא את השני, השלישי והרביעי. גנץ הוא ללא ספק אחד הפוליטיקאים הכושלים בהיסטוריה הישראלית

התוצאה של הרפיסות הבלתי נתפסת של גנץ היא אובדן מוחלט של יכולת להתמודד ברצינות מול גורמים פוליטיים. אין אדם במערכת הפוליטית שלוקח אותו ברצינות, ומעטים האנשים שחושבים שהוא מסוגל להתמודד עם משימות מורכבות.

לגנץ אין את היכולות הבסיסיות הנדרשות להנהגה פוליטית ואת המחיר כולנו משלמים יום יום.

און עזריאל הוא יועץ לפיתוח עסקי. בעבר מנכ"ל רשת Diamonds International Grand cayman, belize, jamaica, honduras. צבר ישראלי מעורב, מצד אבא נצר למגורשי ספרד (21 דורות), מצד אמא נצר ליהדות פולין, דור 3 בישראל.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 962 מילים ו-3 תגובות
סגירה