נתניהו וריבלין שוחחו הערב עם "הנשיא הנבחר" ג'ו ביידן

הרשות הפלסטינית מחדשת את התיאום עם ישראל ● גנץ התעקש ויצחק כהן מש"ס נאלץ להתפטר ממשרד האוצר ● התכנסה ועדת איתור לפרקליט מדינה ● בג״ץ מורה לאוחנה להסביר את כשירותו למינוי מפכ״ל ולנתניהו מדוע התנער מהסדר ניגוד העניינים ● חוק הדרכונים מגיע למליאה

  • שר הביטחון בני גנץ והשר מיכאל ביטון בסיור בגבול לבנון היום. על זירת המטענים שנחשפה בגדר הגבול ברמת הגולן, גנץ אמר כי "סוריה אחראית למטען הזה שנעשה משטחה. לא נעבור לסדר היום", 17 בנובמבר 2020 (צילום: David Cohen/Flash90)
    David Cohen/Flash90
  • .שר הבריאות בביקור באילת, שהוכרזה היום איזור תיירות ירוק, 17 בנובמבר 2020 (צילום: Flash90)
    Flash90
  • הפגנת סוחרים בשוק הכרמל בתל אביב, 17 בנובמבר 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
    Miriam Alster/Flash90
  • הפגנת סוחרים בשוק הכרמל בתל אביב, 17 בנובמבר 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
    Miriam Alster/Flash90
  • ועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה, בישיבתה הראשונה בלשכת היועץ המשפטי לממשלה בירושלים, 17 בנובמבר 2020
  • דיון בועדת החוקה על החוק למניעת אלימות כלכלית בין בני זוג, 17 בנובמבר 2020 (צילום: דני שם טוב / דוברות כנסת)
    דני שם טוב / דוברות כנסת
07:01 עריכה

בחדשות 12 מדווחים כי לפי בכירים בממשלה, ישנה עלייה ברורה בנתוני התחלואה ולכן לא ניתן יהיה לאשר הקלות נוספות בתקופה הקרובה.

07:25 עריכה

נפתלי בנט: "זו בשורה טובה שהגיעו לחיסון וטוב שישראל קנתה את החיסונים, זה מה שמצופה ממדינה לעשות. צריך לזכור ושו יש עוד הרבה הפתעות שיכולות לקרות בדרך והלוואי שבאמת זה יהיה ברבעון הראשון כמו שאומרים".

בנט הוסיף "אנחנו יכולים לחכות לחיסון או בהתנהלות נכונה נהיה כמו טאיוואן – הכל שם פתוח".

בנט שהתראיין לכאן רשת ב' דיבר על המצב הכלכלי המדרדר ואמר "אני חושב שבמצב הזה של מיליון מובטלים לא עוברים הסבות יש תוכנית שתקועה כבר כמה חודשים – בגלל שלא מעבירים תקציב זה תקוע. זה בלתי נתפס. לאסרחי ישראל מגיע ניהול לא פוליטי מקצועי ויעיל. אני מאוד שמחתי לחיסון – זה היסטורי".

בנט אמר: רכשנו ערכות סרולוגיות ולא השתמשנו. לא עשו עם זה כלום! כל אחד מאשים את האחר והערכות האלו יושבות ונרקבות. בגלל שממוקדים בדברים הלא נכונים. לא מאוחר להתעשת. לי יש 4 ילדים רק אחד מהם חוזר ללימודים.

לשאלה אם ימינה אתם מסוגלים לשבת עם נתניהו ענה בנט "הבעיה שלי היא לא מהב הם מדבהרים בשיחות פםנימניות אני לא חנה בבליץ הבעיה היא לא ההקלטות – לא אכפת. הבעיה היא לא הקלטה – זה טבעי ואנחנו בני אדם. הבעיה היא לא זאת – 8-9 חודשים משינת ישראל לא מנוהלת. אנחנו מדינת אי. אנחנו משלמים מחירים אדירים בגלל פוליטיקה. החיסון זה חדשות לעוד כמה חודשים. המסקנה היא שמגיעה לעם ישראל הנהגה חדשה להוציא פוליטיקה החוצה. ובעזרת השם זה יקרה במהרה. נגיע לבחירות ואני אודיע מי אני חושב שצריך להנהיג את עם ישראל. כשיהיו בחירות נכריז. אנחנו הולכים לאסון ביוני – הקצבאות יפסיקו וצריך לסייע לאנשים האלו. צריך הנהגה חדשה בלי השיסוע פשוט לקום ולעבוד".

07:27 עריכה

השרה מירב כהן: בקבינט אומרים שאנחנו בדרך לסגר שלישי. כהן, שיחד עם אדלשטיין התנגדה למהלכי הפתיחה האחרונים אמרה בראיון בגלי צה"ל שברור שכואב לה על נפגעי המצב הכלכלי אבל המצב הרפואי מחמיר.

השרה מספרת על שתי קבוצות בקבינט: מי שחושב שיהיה בטוח סגר שלישי ובינתיים צריך לפתוח, והקבוצה אליה היא משתייכת שחשבה שעוד אפשר לעצור את זה.

סגן השר קיש:

07:56 עריכה

דיווח: חבר הכנסת קלנר עלה בחברת עשרות מתנחלים להתנחלות שא-נור שפונתה בהתנתקות. ההתיישבות במקום אסורה מכוח חוק ההתנתקות.

08:47 עריכה

אוסנת מארק על מיקי חיימוביץ': גזענית, נגד הליכוד.

מארק התראיינה לערוץ כנסת לאחר שאתמול סילקה אותה יו"ר ועדת הפנים מהישיבה בצעקות ואמרה כי זו גזענות, ו-"זה בדיוק מה שאומרים, שישראל השנייה מרגישה עליונות על ישראל הראשונה. הרי ידוע שמיקי חיימוביץ' גזענית והיא עושה את זה באופן שיטתי בוועדות שלה, היא מנהלת אותן בדיקטטורה זה לא פעם ראשונה, תמיד היא ל מכבדת את חברי הכנסת ולא נותנת להם את ראשות הדיבור ומתחילה עם הנאומים שלה ו-'זהו, נגמר לך הזמן, את לא יכולה' היא עושה את זה נגד חברי הליכוד", היא קובעת ומוסיפה "היא פשוט ניסתה להסית את הדיון מהנושא שזה הקלפיות הניידות שזו שיטה בולשביקית של ההסתדרות. זה הפנקס האדום של פעם".

מארק אמרה שהיא מגנה את ההתקפות שספגה חיימוביץ ברשת לאחר מכן אבל שהגיע הזמן שהיא, חיימוביץ', תתנהג יותר יפה אל חברי הליכוד. "זה תמיד נראה ככה", אומרת מארק. "היא משתלחת. את גזענית גברת חיימוביץ', אנחנו לא עוברים לך טוב בגרון. אני לא ראיתי אותה מתלהמת על איתן. היא מוציאה את מארק, את קרעי – רק את הליכוד. היא חצתה את כל הגבולות. 'קדימה צאי החוצה' – אנחנו לא עובדים אצלך – תתעוררי".

על הוועדה למינוי שופטים אמרה מארק כי היא שלמה עם 5 מתוך 8 השופטים שמונו. לגבי ההליך אמרה "אני מקבלת חומרים, קוראת אותם, מראיינת ומקבלת החלטה. אני קוראת פסקי דין, מי הם. יש לי המון קריטריונים שמעניינים אותי – קודם כל ניסיון, אם השופט הוא אקטיביסט או שמרן, מה רמת הכתיבה שלו, כמה חמלה יש לו. אני משקיעה בזה המון שעות". 

08:51 עריכה

סמוטריץ' קורא לנתניהו לאשר את ההתיישבות בשא-נור:

08:58 עריכה

ליברמן: לא אלך לקואליציה עם חרדים.

09:08 עריכה

רם בן ברק מודה לתומכים לאחר נאומו אתמול.

דודי אמסלם העלה את נאום התגובה שלו:

09:26 עריכה

השר גלנט פונה לתלמידים:

09:29 עריכה

אחרי סמוטריץ' גם ח"כ אופיר סופר מביע תמיכה בעלייה לשא-נור:

09:51 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין במחסום הבדיקות בכניסה לאילת: "אני שמח להיות כאן עם הצוות הבכיר של משרד הבריאות. זו בשורה גדולה תושבי אילת, אבל גם לכל אחת ואחד מאזרחי ישראל. סוף סוף אפשר יהיה לצאת לחופשה בישראל. מאחורי כל האירוע עומד מבצע לוגיסטי גדול מאוד. אני רוצה להודות לכל השותפים על ההיערכות המהירה". על פי הדיווח של מעריב אדלשטיין אמר כי "אני מבקש מהציבור לא להגיע לכאן ללא בדיקת קורונה שלילית. לא רק מי שנוסע לבית מלון, כל מי שמבקש להיכנס לעיר ואין לו פטור צריך לבוא עם בדיקת קורונה בתוקף. אנחנו מתחשבים גם בתושבי האזור, נתנו פטורים לעובדים ולילדים עד גיל 10 וחינוך מיוחד. אבל צריך להבין דבר פשוט – אם נפטור הרבה אנשים, הפרויקט כאן יהיה קצר מאוד. צריך לדאוג שכל מי שנכנס לאילת לא מביא איתו נגיף קורונה".

09:55 עריכה

השר יזהר מבטיח שלא יחייבו אזרחים להתחסן בחיסון שאולי נקבל קרוב לאמצע השנה הבאה.

10:00 עריכה

שר הבריאות יולי אדלשטיין בריאיון לאולפן ynet: "אמרו עלינו 'משרד הבריאות לא יודע לסכם דברים לגבי החיסונים'. אני מזכיר שישראל היא בין המדינות הראשונות בעולם שחתמה על הסכם עם חברת מודרנה, כשאף אחד עדיין לא שמע על החברה הזאת. עם זאת, זה המקום להזהיר שגם בהסכם הזה לא מדובר במספר חיסונים שיספיק לכלל אוכלוסיית הארץ, ושבמקרה הטוב הייצור יתחיל ברבעון הראשון של 2021".

10:05 עריכה

כתב ערוץ כנסת תוהה מה עומד מאחורי הנדיבות של גנץ לדרעי.

10:24 עריכה

עומר ינקלביץ' כותבת על ההתנצלות של אמנפור ומזכירה שהיא ביקשה שהיא תעשה זאת – אולם לא קובעת שיש קשר בין הסיבה לתוצאה.

10:29 עריכה

זנדברג על העלייה לשא-נור בתגובה לסמוטריץ':

10:35 עריכה

ועדת הכספים אישרה את בקשת 11 מסיעות הכנסת לדחיית הגשת דוחות הכספים של המפלגות לעניין הבחירות לכנסת ה-21,22,23 וכן לעניין התקופות השוטפות המקבילות להן, זאת לאחר שמבקר המדינה הסכים למתן ההארכה.

בחודש יוני לבקשת הסיעות, נדחו מועדי הגשת הדוחות הכספיים למבקר המדינה של הבחירות לכנסת ה-21 ,ה-22 וה-23 וכן של שלושת התקופות השוטפות המקבילות ל-31.12.20. בהתאמה קבעה הוועדה כי דוחות מבקר המדינה על תוצאות ביקורת החשבונות לשלושת תקופות הבחירות ולתקופות השוטפות המקבילות יוגשו ליו"ר הכנסת עד ליום 12.8.21.

נוכח ריבוי מערכות הבחירות וסמיכות הזמנים ביניהן ובשל מגפת הקורונה, פנו שוב 11 מהסיעות וביקשו לקבל אישור לדחייה נוספת של המועדים.

נוכח הנסיבות, סבר מבקר המדינה כי ניתן להיענות לבקשת הסיעות והמליץ כי תינתן ארכה נוספת של כלל הסיעות לתקופות השונות עד ל-31.1.21 ובאשר לתקופה של הבחירות לכנסת ה-23 ולתקופה השוטפת 31.3.20-1.10.19 תינתן ארכה עד ל-15.3.21.

הוועדה אישרה את הדחייה ובהתאמה אישרה דחייה גם להגשת הדו"חות מצד מבקר המדינה ליו"ר הכנסת, ל-12.9.21 ול-7.11.21.

ח"כ מיקי לוי: "לא היה מצב כזה של בחירות אחר בחירות אחר בחירות, אין כאן עניין של הסתרה, לא הייתה מסה כזו מעולם, גם המבקר לא יכול לעמוד בעומס כזה של דוחות, לכן הדחייה עושה שכל והיגיון".

עו"ד הידי נגב, התנועה לאיכות השלטון: "חוק מימון מפלגות מעניק מאות מיליונים של כספים ציבוריים למפלגות, מהכנסת ה-21 הוחלו גם הלוואות. הרציונליים של החוק מדברים על הגשת דוחות תוך 16 שבועות ולבקר המדינה יש עד 22 שבועות להגיש את הדו"ח. התקיימו כבר 3 דיונים מאז הבחירות לכנסת ה-21 ונדחו פעם אחר פעם הגשת הדוחות. הבקשה מגיעה מהסיעות שנציגיהם יושבים בוועדת הכספים, יש כאן אינטרס אישי לעמדתנו, של נציגים שלא מעוניינים שיתפרסם דו"ח של המבקר שיכול להיות גם דו"ח חמור בעניין המפלגות".

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: האינטרס שלנו אינו אישי אלא ציבורי, יש את הקורונה, ואנחנו אחרי כמה מערכות בחירות. הדחייה נעשית לאורך השנים רק בהסכמת המבקר. במקביל היו הבחירות לרשויות המקומיות שגם שם יש דוחות. לכן הבקשה ראויה ואני שמח שמבקר המדינה לא מתנגד לדחייה שאיננה ארוכה".

10:48 עריכה

תמר זנדברג תעלה הצעת חוק להחמרה בענישה של אלימות במשפחה:

10:52 עריכה

עפר שלח על הבדיקות הסרולוגיות שיכולות להקל בבידודים אולם לא משתמשים מהם ועל פייזר – לטענתו הוא ידע שיש בעיה והעביר את המידע הלאה.

10:58 עריכה

כמעט אף אחד לא מגיע לוועדת הקורונה:

11:17 עריכה

עפר שלח: המטרה למנוע ממשלת נתניהו – בנט – חרדים.

 

11:20 עריכה

בגץ: לממשלה 30 יום להשיב מדוע הסדר ניגוד העניינים שקבע מנדלבליט עבור נתניהו – לא יחול גם על אוחנה, כך שהוא לא יהיה רשאי למנות את המפכ"ל.

להורדת המסמך בפורמט doc 

עוד נקבע כי הממשלה תשיב מדוע לא יקבע שחוות הדעת של מנדלבליט מחייבת ומדוע לא יינתן צו המורה על ראש הממשלה והשר לביטחון פנים "להשלים במהירות הראויה את המינויים של כלל הבכירים בשירות הציבורי הטעונים אישור ממשלה, וזאת לא יאוחר מהמועד שעליו יצהירו ויאושר על ידי בית המשפט".

12:00 עריכה

התנועה לאיכות השלטון בתגובה להחלטת בג"ץ בעתירתה על ניגוד העניינים של נתניהו: "גם אם מעט באיחור, בית המשפט הנכבד מבין שראש ממשלה עם כתבי אישום לא יכול לנהל את המדינה כאילו לא קרה דבר, ובפרט כאשר מדובר בראש ממשלה ששיקר לבית המשפט כשהצהיר כי יחתום על הסדר ניגוד עניינים וכעת מסרב לעשות זאת. אנחנו מברכים על ההחלטה ומקווים כי בהמשך, ככל שיידרש, ייתן בית המשפט אף צווים מוחלטים".

12:16 עריכה

ועדת הכספים אישרה: מענקים והחזר הוצאות לעצמאים גם בחודשים נובמבר ודצמבר. הוועדה ביקשה מאוצר לבחון כי ירידה של 25% במחזורים תזכה את כלל העסקים בהחזר הוצאות קבועות, בדומה לפיצוי שניתן בחודשים הקודמים.
ההארכה שאושרה לבקשת שר האוצר, נקבעה נוכח המשך ההגבלות על הפעילות העסקית לצורך ההתמודדות עם נגיף הקורונה, והירידות הצפויות בשל כך במחזורי העסקים.

נתנאל היימן, התאחדות התעשיינים: "במסגרת ההוצאות הקבועות, הארכה לעניין עסקים עם מחזור שבין 100 מיליון ל-400 מיליון תחול רק מ-40% ירידיה, ולא מ-25 אחוז ירידה. בחודשיים הקודמים זה היה 25% לכולם".

אמיר דהן, רשות המיסים: "עדיין נקל עם העסקים אבל נקל אחרת, ככל שיוצאים מהסגר ממשיכים להקל אבל לא מורידים את כולם ל-25 אחוז".

ברשות הסבירו עוד כי המדרגות שונו וכי למרות שלא נכללת מדרגת 25% לעניין עסקים שמעל 100 מיליון ₪, יתר המדרגות רחבות יותר מהחוק המקורי, וכי כלל העסקים בכל גודל זכאים לפיצוי החל מירידה של 60% במחזור, לעומת החל מ-80 % לכולם בחוק המקורי.

יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "זה בעייתי שכל פעם זה במדרגות של חודשיים, צריך להאריך את המועדים לתקופה ארוכה יותר, בהתאם למצב החיים בהם אנו חיים. בנוסף אני מבקש שתבחנו את הדברים מחדש לעניין 25 האחוזים לכלל העסקים, המשבר עדיין כאן".

12:17 עריכה

הקפאת שכר חברי הכנסת מגיעה למליאה:

12:36 עריכה

בוגי מגיב לצו בג"ץ:

12:49 עריכה

משמר הדמוקרטיה הישראלית הגיש היום (ג') עתירה לבג"ץ בדרישה שהיועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, יורה על פתיחת חקירה פלילית בפרשת המניות שרכש ראש הממשלה בנימין נתניהו מבן-דודו נתן מיליקובסקי, של חברות הקשורות לחברת טיסנקרופ.

להורדת העתירה בפורמט PDF 

מדובר בפעם הראשונה שבה מוגשת לבג"ץ עתירה לאחר שמנדלבליט פירסם לפני כחודש החלטה שלא לפתוח בחקירה פלילית בנושא זה. בעתירה, שהוגשה באמצעות עו"ד יובל יועז ואביגדור פלדמן, צוין כי קיים חשד סביר נגד נתניהו לביצוע עבירות, ומתקיים עניין ציבורי מוגבר במיצוי החקירה בעניין זה. נוכח מגבלת ההתיישנות העתידה להיכנס לתוקף בזמן הקרוב, התבקש בג"ץ גם להוציא צו-ביניים שיורה ליועץ לעשות את הצעדים הנדרשים על-מנת שלא תקום טענת התיישנות, ותאפשר קיום חקירה אפקטיבית.

גילוי נאות: עו"ד יובל יועז, המייצג את משמר הדמוקרטיה הישראלית בעתירה זו, הוא הפרשן המשפטי של זמן ישראל

12:56 עריכה

אוסנת מארק הגיעה גם לאולפן ynet  כדי להתלונן על הגזענות של מיקי חיימוביץ' ומוסיפה טענה שההוצאה שלה מהוועדה הייתה אלימות.

בהמשך חזרה מארק על הדברים גם בגל"צ:

12:59 עריכה

ח"כ טיבי מתקן את יוליה מליקובסקי וקרעי לא מתאפק ומעליב אותה על רקע עדתי. טיבי: יהודים, שחקו יפה.

מלינובסקי שיתפה וכתבה: "לתשומת ליבם של מצביעי הליכוד אלו הם פניו האמיתיות של הליכוד החדש".

13:04 עריכה

חוק הדרכונים מגיע לכנסת:

הנושא, עלייה פיקטיבית כדי לקבל דרכון והטבות נחשף בתחקיר המקור ורביב דרוקר דיווח מוקדם יותר שכחול לבן ניסתה לעצור את הבאתו לוועדה.

13:20 עריכה

כחול לבן מבהירים לגבי מינוי איציק כהן לשר במשרד האוצר: "בפנייה שהתקיימה לגנץ בעניין, הבהיר השר כי נהיה נכונים לדון במינויים רק במסגרת הסדר מינויים כולל ולא כטלאי על טלאי בנושאים כה קריטיים. וכי לא נאשר כל מינוי פרטני שאינו חלק מהבטחת הסדר מינויים כולל שיבטיח התנהלות תקינה", נמסר.

13:22 עריכה

יאיר לפיד מאושר על ביטול העלאת שכר הח"כים

כחול לבן: זו בכלל יוזמה שלנו.

מי צודק? שניהם: ועדת הכנסת מיזגה את הצעת החוק של יאיר לפיד ומיקי לוי להצעת הוועדה.

13:23 עריכה

יובל שטייניץ תומך בסגר לילי. השר הודה בראיון לגלי צה"ל שאמנם לא מדובר בצעד אולטימטיבי אבל "אם אתה רוצה לפתוח ביום – תכביד על עצמך בלילה".

13:31 עריכה

דיון בוועדת הכספים בנושא העלאת גיל הפרישה לנשים. מירב כהן:

13:50 עריכה

מיקי זוהר הגיע ליישוב שא-נור, והגיב לדברי נפתלי בנט לפיהם יש להתמקד בטיפול במשבר הקורונה:

"ארץ ישראל תמיד מונחת על הפרק ותמיד צריכה להיות בראש סדר העדיפויות שלנו. בסופו של דבר מה שיקבע זה כמה אנחנו ננטע את השורשים שלנו בארץ הזו".

13:52 עריכה

גילה גמליאל פועלת להעברת התחנה המרכזית מדרום ת"א:

13:59 עריכה

הודעה מטעם הוועדה לאיתור מועמדים למשרת פרקליט/ת המדינה: נבקש לעדכן כי ועדת האיתור למועמדים למשרת פרקליט/ת המדינה, התכנסה היום לישיבתה הראשונה בלשכת היועץ המשפטי לממשלה בירושלים.

הוועדה פועלת בהתאם לסעיף 21 לחוק שירות המדינה, החלטת ממשלה 1585 משנת 2004 והחלטת ממשלה 2077 משנת 2007, ואלה חבריה:

1. היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט – יו"ר
2. נציב שירות המדינה, פרופ' דניאל הרשקוביץ
3. מ"מ מנכ"ל משרד המשפטים, עו"ד סיגל יעקבי
4. עו"ד מקרב הציבור, רחל תורן
5. נציג האקדמיה, פרופ' אורן גזל אייל

עפ"י החלטות הממשלה כאמור, מועמד לתפקיד צריך להיות כשיר להתמנות לשופט של בית המשפט העליון (לפי הכללים הקבועים בחוק בתי המשפט [נוסח משולב], התשמ"ד – 1984).

כמו-כן "על המועמד להיות בעל יושר אישי ואינטלקטואלי, ובעל רמה מקצועית גבוהה ביותר ובקיאות בתחומי דיני העונשין ובתחומי המשפט החוקתי והמינהלי, וכן בעל תכונות אישיות של מנהיגות משפטית ושל יכולת ארגון של המערכת עליה הוא מופקד".

כקבוע בהחלטת הממשלה, החלטות ועדת האיתור מתקבלות ברוב של ארבעה חברים, וכהונת פרקליט המדינה נקצבה לשש שנים.

הדיון היום הוקדש לקביעת סדרי עבודת הוועדה, ובתוך כך קביעת התבחינים הרלבנטיים להערכת המועמדים השונים אשר הגישו את מועמדותם לנציבות שירות המדינה.

לאחר שנקבעו התבחינים האמורים– נחשפה רשימת המועמדים בפני חברי הוועדה.

ועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה, בישיבתה הראשונה בלשכת היועץ המשפטי לממשלה בירושלים, 17 בנובמבר 2020
ועדת האיתור לתפקיד פרקליט המדינה, בישיבתה הראשונה בלשכת היועץ המשפטי לממשלה בירושלים, 17 בנובמבר 2020

בתום הדיון הראשון, החליטה הוועדה לזמן לראיון את כל מי שהגישו מועמדות ונמצאו כעומדים בתנאי הסף.

הוועדה החליטה לפרסם את רשימת המועמדים, ואלו הם(לפי סדר א-ב):

1. השופטת אגמון-גונן מיכל
2. עו"ד איסמן עמית
3. עו"ד בסרגליק אייל
4. עו"ד ברטל עופר
5. עו"ד גוטליב טלי (בכפוף להשלמת מסמכים)
6. השופט לוי ירון
7. עו"ד לירן-שקד רונית
8. עו"ד למברגר שלמה
9. עו"ד סעדה משה
10. עו"ד פוקסברומר אלי
11. עו"ד תותחני יעל

14:05 עריכה

ועדת הכספים: תמיכה חוצת מפלגות במהלך להעלאת גיל הפרישה לנשים שיעגן גם דאגה לנשים במקצועות שוחקים וייעול מערכת החינוך לגיל הרך.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני והשרה לשוויון חברתי סיכמו על קידום הנושא בכוחות משותפים. יו"ר הוועדה קרא לאוצר: "תנו לנו להגיש הצעת חוק ולצאת לדרך.

ועדת הכספים קיימה היום (ג') דיון מהיר בנושא: "ההעלאה המתוכננת של גיל הפרישה לנשים" – הצעתן של חברות הכנסת תמר זנדברג, תהלה פרידמן, אורלי פרומן, מרב מיכאלי וסונדוס סאלח לעניין הכוונה להכליל בחוק ההסדרים הקרוב רפורמה להעלאת גיל הפרישה לנשים, והפגיעה הצפויה כתוצאה מכך באוכלוסיות נשים מוחלשות.

במהלך הדיון עלתה תמיכה מקיר לקיר לקידום המהלך של העלאת גיל הפרישה לנשים, לצד הבטחת רווחת נשים העובדות במקצועות שוחקים, שהעלאת גיל הפרישה צפויה לפגוע בהן, וכן תוך ייעול מערכת החינוך לגיל הרך, על מנת למנוע פגיעה בהתקדמות המקצועית של נשים בתחילת דרכן.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן הציגה את עמדתה במהלך הדיון: "בחודשים האחרונים עשינו סבב של פגישות ודיונים ארוכים מאד עם כל ארגוני הנשים המובלים ובנינו מתווה שאנחנו מאמינות שאם יתממש יכול להיות הזדמנות.

"ההצעה עומדת על שתי רגליים: אחת, לסייע לאותם נשים במקצועות שוחקים, שנפלטו משוק התעסוקה. הרגל השנייה בעצם מדברת על זה שאנחנו רוצות להגיע לרגע הזה של גיל הפרישה חזקות יותר. אנחנו מבקשות לעשות רפורמה אחת של העלאת גיל הפרישה ולכרוך אותה עם רפורמה אחרת של החינוך לגיל הרך. הנתונים מלמדים שיש ממש קנס אימהות. ברגע שהתינוק נולד השכר הולך ויורד וחוזר לעלות בגיל 3.

"מהלך נוסף שיכול לסייע לנשים להשתלב הוא חופשת לידה גם לאבות. כיום אישה שמגיעה לראיון עבודה נחשבת עובדת מסוכנת. יותר ואם נחלק את הנטל בין גבר ואישה בצורה שיווניות יותר שינוי כללי המשחק כך שנשים יצליחו טוב יותר".

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, בדיון בוועדת הכספים בכנסת, 17 בנובמבר 2020 (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)
השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, בדיון בוועדת הכספים בכנסת, 17 בנובמבר 2020 (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)

יו"ר הועדה, ח"כ משה גפני קרא ונענה בחיוב מהשרה לעניין שיתוף פעולה בין הוועדה למשרדה: "ראינו שעמדת חברי הוועדה, כלומר עמדת כל הסיעות בכנסת, שצריך להעלות את גיל הפרישה ולתת תנאים לנשים שתפגענה. אני תומך לחלוטין לגבי הנושא של גיל הרך שהוא חלק מהתוכנית הזו, הוא לא יכול להופיע בחוק שהצגנו כבר לפני שנים, אבל אנחנו תומכים בו

"ננסה להביא את החוק, אנחנו לא רוצים עימות, להיפך אנחנו רוצים הסכמות, הכנו חוק שמכסה את הכול. זו הזדמנות שאת נמצאת ואנחנו נמצאים, אנחנו חושבים שצריך להעלאות את גיל הפרישה, ולתת תנאים לנשים האלה שתיפגענה, האוצר יודעים בדיוק מה הבעיות, דיברנו על כל הסעיפים האלה, עכשיו זו רק שאלה של החלטה. הדיון הוא רק אם נותנים לנשים האלה שבמקצועות שוחקים סכום כזה או סכום אחר.

המהלך יעלה הרבה כסף, אבל אח"כ מדינת ישראל מקבלת הרבה כסף למשך עשרות רבות של שנים, כולל קרנות הפנסיה שירוויחו, והרווח הוא עצום".

בהמשך פנה יו"ר הוועדה לנציג משרד האוצר, והציע כי הוועדה תגיש הצעת חוק פרטית, לצד הצעת חוק של המשרד לשיוויון חברתי, כאשר כל התקדמות בחקיקה תעשה רק בשת"פ ובהסכמת האוצר: "אם לא יעבור הליך חקיקה כל שהוא, לא נתקדם לשום מקום. אנחנו במצב פוליטי קשה ומורכב. העלות לדבריכם 2 מיליארד ₪, לדעתנו הרבה – הרבה פחות. היה לכם 4 שנים לקיים דיון, זה ייקח עוד שנה ואני לא יודע איפה נהייה אז. לכן אני רוצה תשובה, האם אתם מסכימים שנעביר את ההצעה הזו בקריאה טרומית ונקיים דיון מקצועי?".

יובל טלר, רכז פיננסים באגף תקציבים השיב: "התבקשנו ע"י השר לבחון ולהציג בפניו את הדברים ולנסות לאבחן מי האוכלוסיות המושפעות, כדי לאפשר פתרון מותאם יותר עבורם, גם באופן ייעודי לתקופתה הקורונה. אנחנו בשולחן עגול בו אנחנו מתייעצים, השר עצמו ביקש לשמוע חלק גדול מהדעות, בחלקן עלה גם נושא הפיצוי. אנחנו יודעים להתקדם גם בלי הצעה שמונחת על השולחן".

ח"כ גפני: "משרד האוצר יודע, שהעלאת גיל פרישה לנשים תחייב אותו בהוצאה כספית עכשיו, הוא יודע שזה רווח עצום לשנים, אבל עושים חשבון אני צריך להוציא במשמרת שלי הרבה כסף, לכן הוא מנסה לדחות את ההחלטה, זה היה בפעם הקודמת, וזה גם עכשיו. הרי לא יהיה אחד או אחת מחברי הכנסת שיצביעו בעד דבר כזה ללא התחשבות בנשים החלשות. המשרד לא יוכל להתקדם בלי הוועדה ולהיפך, הפסדנו הרבה מאוד כסף בשל הדחייה הזו, אני קורא לכם להיענות להצעה".

14:13 עריכה

ח"כ מיקי זוהר, ח"כ קטי שטרית, ח"כ אתי עטיה וח"כ עמית הלוי נטעו עץ בהתנחלות שא-נור אליה פלשו מתנחלים בלילה.

14:14 עריכה

לא תהיה קלפי ניידת, יסיעו מצביעים במכוניות:

14:30 עריכה

יאיר גולן על ח"כ קלנר שעלה לשא-נור:

14:40 עריכה

בשורה לנכנסים לארץ בעקבות סיור שקיימה הוועדה לפניות הציבור בנתב"ג: יאוחדו טופס ההצהרה על בידוד וטופס הצהרת הבריאות לכדי טופס אחד. הדבר יסייע בקיצור התורים

פרופ' שלמה מור יוסף, מנכ"ל רשות ההגירה והאוכלוסין הגיע הבוקר לוועדה מיוחדת לפניות הציבור להציג את דו"ח רשות האוכלוסין וההגירה לשנת 2019-2020.

עו"ד חן וונדרסמן ממשרד הבריאות ואמנון שמואלי, ראש אשכול ברשות האוכלוסין וההגירה, הודיעו כי בקרוב יאוחדו שני הטפסים שהנכנסים לארץ נדרשים למלא לכדי טופס אחד, בו הם מצהירים על כניסה לבידוד ועל מצבם הבריאותי. הדבר יסייע בקיצור התורים ויחסוך זמן תשאול לפקידי רשות האוכלוסין וההגירה המקבלים את פניהם.

ח"כ יעקב טסלר אמר כי ניכרת ההשקעה בטיפול בפניות הציבור ברשות האוכלוסין וההגירה: "כשפועלים נכון ויש חשיבה על ייעול ושיפור ניתן לראות תוצאות בשטח. מעבר לטיפול הפרטני בתלונות, רואים את ההשפעה על התנהלות הארגון והחתירה למצוינות". היו"ר טסלר בירך על איחוד שני הטפסים לכדי טופס אחד. "בסיור שקיימנו בנתב"ג נחשפנו לכך שנכנסים רבים לארץ שוכחים למלא טופס אחד ומקשים על פקידי ההגירה בנמל התעופה. מילוי טופס אחוד יקל על כולם ויפתור את בעיית התורים".

פרופ' מור יוסף הסביר כי תחומי הפעילות של רשות האוכלוסין וההגירה ממשיכים להתבצע גם בתקופת הקורונה. "חוק השבות מגדיר את מדיניות ההגירה לישראל ואנחנו בתפקידנו שומרים על זהותה היהודית והדמוקרטית של מדינת ישראל, כאשר המתח בין היהודית לדמוקרטית נמצא יום יום בשטח".

הוא ציין כי בתקופת הקורונה הרשות המשיכה לתת שירות כרגיל בפעילות מלאה, וכי הרשות מתכננת טרנספורמציה דיגיטלית כדי לייצר זרימת מידע קלה. פרופ' מור יוסף סקר בין היתר, את פעילויות הרשות בתקופת הקורונה כגון הארכת אשרות לתיירים, הוצאת ת.ז לאזרחים כדי שיוכלו לקבל שירות מהביטוח הלאומי, שמירה על רציפות תפקודית של המשק ומתן אישורי כניסה לבעלי תפקידים מחברות העוסקות בתחומי בריאות מחו"ל, מתן אפשרות כניסה לארץ לצעירים בתוכניות חינוכיות שונות ועוד ועוד.

15:03 עריכה

וועדת הקורונה שבה ודנה היום ( שלישי) במדיניות הפיצוי של הממשלה לעסקים ועצמאיים שנפגעו מהמשבר. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא-ביטון (כולנו בליכוד) הזהירה כי ההערכה של גורמים כלכליים היא כ-85 אלף עסקים ייסגרו בעקבות המשבר.

"חלק ניכר מהענפים טרם נפתחו לחלוטין עוד מהסגר הראשון – והם עדיין לא מקבלים פיצוי ראוי שיאפשר להם לשרוד. יש לחפש את פשטות ההליכים כדי לסייע לעסקים, עם מינימום מגבלות וכללים. תחושת בעלי העסקים היא כי המדינה מקשה עליהם לממש את זכויותיהם".

עו"ד רועי כהן, נשיא לשכת ארגוני העצמאים והעסקים, הדגיש כי מי שהפסיד עד 40% בחודש הקיץ – טרם קיבלו פיצוי. כך גם העסקים החדשים המקבלים פיצוי חד-פעמי של 2,000-1,500 ₪ בלבד. בנוסף, נעצר האשראי לעסקים שהמחאותיהם חזרו בגלל העדר הכנסות. עוד מצויים כ-40 אלף איש, העובדים כשכירים ועצמאיים, שטרם קיבלו מענה, וכך גם אלו העובדים כשכירים בשני מקומות.

יוראי להב-הרצנו (יש עתיד-תל"ם) ביקר את היעדרות חברי הקואליציה מהדיון, וההימנעות עד-כה מקביעת דמי אבטלה לעצמאים, ו"המסר לצעירים הוא שבו בבית ואל תעבדו", ג'אבר עסאקלה (הרשימה המשותפת) האשים כי "הממשלה לא נרתמת להצלת העסקים הקטנים והבינונים, במקום לקבוע מדיניות מקלה בעניינם", לדברי יואל רזבוזוב (יש עתיד-תל"ם) ממשק של אתר רשות המיסים עם העצמאיים לא ידידותי, וגם המיליארדים שהממשלה ביקשה כפיצויים לעסקים – רובם טרם מומשו.

עו"ד טלי ירון-אלדר, נציבת מס הכנסה בשנים 2002 – 2004, קראה להפעיל את הסעיף לפיצוי נזק עקיף על אחוז מסויים באבדן רווחים. לדבריה, סעיף זה הוא מקיף וכולל את כל הענפים במשק, ולא היה גורם טעויות בתשלומים כמו פיצוי-עודף או חסר.

שוקי שדה, מנכ"ל ארגון חברות ההסעה, הלין כי לא נידחים החזר-הלוואות שנלקחו לרכישת אוטובוסים, וכיום חברות רבות, שאין להם כמעט הכנסה – צריכות להחזיר כ-500 אלף שקלים מדי חודש. בנוסף, לא נענתה בקשתם לדחיית מועדים להגשת מכרזים. "חברות עומדות בפני תהום – שאי אפשר יהיה לקום ממנה".

לדברי שי ברמן, מנכ"ל איגוד המסעדות והברים, טרם התאפשר לבקש הנחות לארנונה – אך העיריות דורשות לשלם בינתיים את מלוא הסכום. בנוסף, קיים סירבול בהשגת אישורי רשות המיסים על הירידה בהכנסות, והרשות מפרשת את החוק בצורה המקשה ביותר על בעלי העסקים, "והדבר המטופש הזה שנקרא חל"ת – גומר את המשק".

נתנאל היימן ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, הזהיר אם העסקים לא יקבלו את האישור מרשות המיסים – הם לא יכלו לקבל את ההנחה בארנונה מהרשות לעסקים קטנים.

גיל ועקנין, יו"ר איגוד שכירים בעלי שליטה, האשים כי אין התאמה בין מענק סוציאלי, ירידה בהכנסות – לבין הנחה בארנונה ואילו דותן סופר, מייסד התאחדות העצמאיים, הזהיר כי "העתיד הכלכלי שלנו לוט בערפל. המשבר עדיין בתחילתו, ויישאר עימנו לשנים רבות. עסקים שסוגרים היום יגיעו לחדלות-פרעון ולעובדים שלהם לא יהיה לאן לחזור".

לפי גל ברנס, רכז תעשיה ומסחר באגף התקציבים באוצר, הוענקו 18.5 מיליארד שקלים מענק סוציאלי, וכן 7.7 מיליארד שקלים בגין הוצאות קבועות לכ-240 אלף עסקים. רוב המענקים נוצלו, 74-54% מהתקציב שהוקצה, וכמעט כל מי שביקש והיה זכאי – קיבל. לכל מענק יש הגיון וממילא כללים משלו. הוגשו כבר בקשות להחזר ארנונה לחודשי מאי-יוני ומחר כבר תיפתח האפשרות להחזר לחודשים יולי-ספטמבר.

רשות המיסים התאמצה להקים מערכות בזמן קצר להגשת בקשות. לדבריו, מנגנון קרן מס רכוש מיועד לזמן חירום – כמו במבצע "צוק איתן", ולא מיועד לשגרה. אתמול אושר בוועדת העבודה והרווחה מתווה להחזרת מובטלים עובדים בחל"ת, והוא יפורסם בהרחבה בימים הקרובים. לדברי אמיר דהן, מנהל הפיצויים ברשות המיסים, רק מתוך 230 אלף בקשות שאושרו והועברו להם 8 מיליארד ₪, רק ב-450 מקרים, בהיקף של 60 מיליון ₪ התברר כי שולם להם כסף שלא כדין, הם אינם זכאים והתבקשו להשיב את הסכום שקיבלו.

15:08 עריכה

השר יצחק כהן מש"ס התפטר היום מתפקידו כשר במשרד האוצר. כהן ישוב לתפקיד סגן שר האוצר, לאחר שבכחול-לבן התנגדו לכהונתו על חשבון מכסת השרים של מפלגתו בממשלה. רק בשבוע שעבר כהן התפטר מתפקידו כשר השיכון, חודש אחד בלבד לאחר שמונה. ההתפטרות הזו נבעה מכך שאנשיו של השר הקודם, (יעקב ליצמן מיהדות התורה), ממשיכים לאייש את התפקידים בצמרת המשרד.

מש"ס נמסר כי "בזמן שהשר איציק כהן עובד לילות כימים כדי לשקם את כלכלת ישראל, בני גנץ עסוק בפוליטיקה קטנה והפרת הבטחות. אנחנו קוראים לגנץ לעזוב את הפוליטיקה ולקיים את ההתחייבויות".

"גנץ הבטיח אמש לשר דרעי לאפשר לאיציק כהן להישאר שר כי זה דרש את הסכמתו, בשם השוויוניות הנדרשת בין שני חלקי הממשלה. היום בבוקר, כנראה בלחץ גורמים בכחול לבן, הוא חזר בו ודרש בתמורה למנות מנכ"ל משרד משפטים. איציק כהן ימשיך לעבוד כסגן שר במשרד האוצר ולפעול כפי שעשה עד כה להוצאת ישראל מהמשבר הכלכלי".

יאיר לפיד ממהר להדגיש את הפארסה של גודל הממשלה ותפקודה בניהול המשבר. "ממשלה מנופחת ומנותקת שחציה הפר את מרבית ההבטחות לבוחרים והחצי השני עסוק בהגנה על ראש ממשלה שנאשם בפלילים".

15:41 עריכה

יו"ר ועדת חוקה ח"כ יעקב אשר מתפרץ על ח"כ קרן ברק. "את לא תגידי שאני מעיר לך כי אתה אישה יש פה הרבה נשים שיושבות פה בוועדה הזו יום ולילה רק את אמרת את זה לשר המשפטים עכשיו, תכחישי!"

https://twitter.com/KnessetT/status/1328692934187872257

15:59 עריכה

עבדאללה מלך ירדן ישתתף מחר בפסגה משולשת באמירויות יחד עם מנהיגי בחריין והאמירויות. זאת, במקביל לפסגה הצפויה בישראל בהשתתפות נציגי ארה"ב ובחריין.

16:30 עריכה

שר הביטחון, בני גנץ, סיים כעת ביקור בפיקוד הצפון, באוגדה 91, ביחד עם השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון מיכאל ביטון, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם, מפקד אוגדה 91 תא"ל שלומי בינדר, וקצינים בכירים נוספים.

השר גנץ קיבל סקירה ביטחונית על מוכנות הכוחות ממפקד פיקוד הצפון וקיים הערכת מצב באוגדה. בהמשך סייר לאורך הגבול הצפוני וביקר בחמ"ל האיסוף בעוצבת ברעם שם שוחח עם מפקדים וחיילים.

במהלך הביקור אמר השר גנץ: "אנחנו ערוכים מזה זמן רב לאפשרות של פיגועים בגזרת הצפון. לצה"ל יש את היכולות ואת הנחישות להגיב בצורה חמורה לכל אירוע שלא יקרה, הן בחזית הלבנונית והן בחזית הסורית. לפני מספר שעות התגלה מטען בגזרת רמת הגולן. אני מבקש להגיד באופן ברור, סוריה אחראית לנעשה משטחה כדוגמת המטען הזה ולנעשה משטחה בהקשר הברחות האמל"ח שבדרך לחיזבאללה. אנחנו לא יכולים לעבור לסדר היום בעניין הזה.

"כל פעם שאני מגיע לגבול בלבנון ישנה סוג של התרגשות אישית אחרי עשרות שנות שירות כאן. אני מסתובב פה ורואה מערכת משתפרת ומשופרת, גאווה גדולה ונמשיך להיות פה ולשמור על האזרחים.

השר לעניינים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון, מיכאל ביטון: "אנחנו פה בצפון, צופים ולומדים את אויבנו, צבא הטרור של החיזבאללה, זה מחייב אותנו להכין את האזרחים בצורה ראויה לכל אפשרות של מצבי חירום. לפני כחצי שנה שר הביטחון ואנוכי ביקרנו פה את ראשי הרשויות, ראשי קו העימות, הם הציגו בפנינו אתגרים אזרחיים ביטחוניים והראשי ביניהם מיגון הקילומטר הראשון של הבתים, פרויקט שהיה תקוע 3 שנים בממשלה.

"שחררנו 100 מיליון ונשחרר עוד מאות מיליונים למיגון בתים פרטיים ובתים משותפים בצפון. פעולה שניה זה השלמת כל כיתות הכוננות במרחב הצפון פעולה שלישית הקמת מרכזי חוסן מימנו והעברנו את התקציב למרכזי חוסן בצפון, מצב ביזיוני שלא היו פה מרכזי חוסן 5 שנים. הדבר הזה חשוב לחוסן קהילתי ולמצבי חירום. בנוסף מענה, תגמול ולתמרוץ ההתיישבות בצפון באמצעות הטבות המס ליישובי קו העימות. אם לא יהיה תקציב מדינה, לא ניתן יהיה לממש את התוכניות המלאות."

מוקדם יותר נפגשו השר גנץ, השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון מיכאל ביטון ושר המדע והטכנולוגיה יזהר שי, עם ראשי רשויות בצפון: ראש מועצה אזורית מטה אשר משה דוידוביץ, ר' מועצה אזורית מעלה יוסף שמעון גואטה, ר' מועצה מקומית שלומי גבי נעמן, ר' מועצה מקומית כפר ורדים אייל שמואלי ור' מועצה מקומית יאנוח-ג'ת מודי סעד.

במפגש דנו השרים עם ראשי הרשויות על ההתמודדות עם נגיף הקורונה, הטבות המס ליישובי קו העימות, תכנית "מגן הצפון" הצפויה להתחיל ובמסגרתה ייבנו כ-1,000 ממ"דים ביישובים המרוחקים 0-1 ק"מ מהגבול ובהקמתם של מרכזי חוסן ואיתנות קהילתית בקו העימות, שיוקמו לראשונה בגליל המערבי והמזרחי כמענה לכל המרחב. השר גנץ הודה לראשי הרשויות על שיתוף הפעולה ופועלם לטובת קטיעת שרשראות ההדבקה.

16:45 עריכה

נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ פנה ליועמ"ש אביחי מנדלבליט והתלונן על דברים שאמרה המשנה ליועמ"ש דינה זילבר בכנס המכון לדמוקרטיה. הנציב "רואה בחומרה"  את דבריה וציין שבעבר היא נהגה באופן דומה. הוא מבקש מהיועמ"ש "לטפל בנושא בהתאם לחומרתו ולאירועי העבר". זילבר אמרה ששיח המשילות הוא מפלטו של הפייק מנהיג.

16:50 עריכה

נתניהו אמר לגלי ישראל שכולם מבינים מה שצריך בקשר לבחירות בארה"ב. "למה אני צריך לחוות דעה יש להם תהליכים מוסדרים ובקרוב תהיה הכרזה … כולם פחות או יותר מבינים מה שצריך להבין ומה שכנראה עומד לקרות באופן רשמי".

בהקשר ליריבו המתחזק מימין, נתניהו אמר כך: "אני לא יודע אם בנט הוא ימין או שמאל. תלוי באיזה יום שואלים. יש שם שתי מפלגות. בנט הצביע בעד לפיד לראשות הממשלה. הוא הצביע עם הרשימה המשותפת. סמוטריץ הצביע נגד".

17:21 עריכה

ח"כ אביגדור ליברמן מגנה בראיון לכאן ב' את דבריו של ח"כ שלמה קרעי שתיקן טעות בעברית של ח"כ יוליה מלינובסקי וקשר זאת לרוסים שכביכול באים לארץ ועוזבים אחרי כמה ימים כדי לקבל דרכון.

"שלמה קרעי לא מפתיע אותי כי מאז שהוא נכנס לכנסת הוא משתלח בעולים מחבר העמים. הוא לא שמע שמות כמו סשה ארגוב, שאול טשרניחובסקי, אבא אחימאיר וגם אליעזר בן יהודה שנולד באימפריה הרוסית. כנראה ששלמה קרעי צריך היה ללמד אותם עברית.

"ההערה שלו מתייחסת גם אליהם. אבל הבעיה שאף בכיר בליכוד לא מצא לנכון לגנות את האמירה הגזענית הזאת, זה מה שמפתיע ומרגיז כי לפני הבחירות אותם אנשים רצים ימים כלילות אצל עולים מחבר העמים ומכניסים משפטים מרוסית ומסבירים להם כמה הם אוהבים אותם.

17:32 עריכה

ח"כ אביגדור ליברמן 2 בראיון לכאן ב':

"הרי כתוב באותו הסכם קואליציוני שעילה היחידה שבגינה רה"מ לא מעביר את המושכות לגנץ זה תקציב. אם ממשלה תיפול על התקציב הוא ממשיך לכהן כראש הממשלה ולגור במעון הרשמי וזו הסיבה היחידה שהוא לא מעביר תקציב. לא היתה כוונה מלכתחילה לקיים את הרוטציה. ראש הממשלה אומר את זה פעמיים, שלוש וארבע פעמים ביום, שזה בלתי אחראי לתת את המושכות לגנץ. בהסכם כתוב מי שיפיל את הממשלה לא מקבל את המושכות. הם לא יכולים ליזום הפלת ממשלה ולקוות לקבל את ניהול המדינה.

"כחול-לבן חבורת סמרטוטים ואין מילה אחרת. גנץ ואשכנזי אמרו שאם עד 1 בנובמבר אין תקציב הם מפרקים את החבילה. היום אנחנו ב-17 ובואו ננחש אם נגיע לדצמבר הוא יעשו את זה? לא.

"המטרה המרכזית שלנו בבחירות הקרובות זה החלפת שלטון נתניהו. עם נתניהו יכולנו ללכת שלוש פעמים ולא הלכנו. שלוש פעמים הופעל עלי לחץ ופיתויים וכל מה שאת רוצה על מנת שניכנס ונכשיר ממשלה קנאית, משיחית, חרדית ולא הסכמנו … אני לא הולך לקואליציה עם סמוטריץ' חרדים ונתניהו. אפשר לעשות ליכוד בלי נתניהו.

"תמורת תקציבים ח"כ מנסור עבאס מוכן לתת לו כל חקיקה פרסונלית שתציל אותו מהמשפט. אני מסתכל על נתניהו בימים האחרונים, ממיליון שקל החזרי מס שביקש לעצמו ועד לניסיון שלו עכשיו, לשנות כתב אישום ולגלגל סעיפים על אשתו ועל בנו – זה דבר מטורף. אני משווה את זה לרבין שקם והתפטר על חשבון מט"ח של כמה דולרים של אשתו. קם והתפטר בלי בלבולי מוח. פה בן אדם מנסה לשנות ולהגיד שזה עבירות של אשתו ובנו, זה דבר מטורף.

17:46 עריכה

נתניהו אומר שהוא שוחח אתמול עם מנכ"ל מודרנה ודן איתו באפשרות לקבל כמות נוספת של חיסונים מעבר להסכם הקיים עם החברה.

18:08 עריכה

אריה דרעי מפרסם פוסט על התפטרותו של יצחק כהן ממשרד האוצר, מבלי לומר שהסיבה היא שכחול-לבן התנגדו לכהונתו. לפי הודעת ש"ס בעצמה, בני גנץ דרש בתמורה למנות מנכ"ל למשרד המשפטים.

18:24 עריכה

תשעה ישראלים חולצו מאזורי הקרבות בטיגרי בסיוע משרד החוץ ובשיתוף ממשלת אתיופיה והצבא המקומי, האו"ם וארגוני הסיוע הבינ"ל באזור.

ממשרד החוץ נמסר כי מטעמו השתתפו באירוע סמנכ"לית אגף אפריקה עליזה בן נון, סגן ראש האגף לעניינים קונסולריים, אייל סיסו, והמחלקה לישראלים בחו"ל.

ביום חמישי שוחח שר החוץ, גבי אשכנזי, עם מקבילו באתיופיה וביקש ממנו לפעול לשחרור הישראלים מאזורי הקרבות ולדאוג לביטחונם האישי. שגריר ישראל באתיופיה, רפאל מורב, עמד בקשר רציף עם לשכת רה"מ האתיופי ועם הרמטכ"ל האתיופי.

בין המפונים חמישה עובדים של החברות נטפים וברן שעבדו בפרוייקט השקייה באיזור. החמשה פונו ע"י הצבא האתיופי. ארבעת הישראלים הנותרים, מתנדבים של החברה לתועלת הציבור קולטיבאייד, פונו מהעיר מקלה באמצעות שיירת פינוי מיוחדת של האו"ם.

18:52 עריכה

הרשות הפלסטינית תחדש את התיאום הבטחוני עם ישראל. לפי הודעת השר לעניינים אזרחיים ברשות, ההחלטה התקבלה בעקבות מגעים בינלאומיים שקיים אבו מאזן בימים האחרונים.

עמיר פרץ (עבודה) מברך על כך ומביע תקווה ל"חידוש המשא ומתן המדיני הכולל".

19:05 עריכה

המינוי של אפי איתם ליו"ר יד ושם אושר.

19:25 עריכה

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח הערב "שיחה חמה" עם הנשיא הנבחר ג'ו ביידן בה חזר ביידן על מחוייבותו העמוקה למדינת ישראל ולביטחונה.

בהודעה שיצאה מלשכת נתניהו נאמר כי הוא אמר שהקשר המיוחד בין ישראל לארה"ב הוא נדבך יסוד בביטחונה של ישראל ובמדיניותה. השניים סיכמו להיפגש בזמן הקרוב כדי לדון בנושאים הרבים שעומדים על הפרק וחזרו והדגישו את הצורך להמשיך לחזק את הברית האיתנה בין ארה"ב לישראל.

קודם לכן יצאה הודעה מלשכת הנשיא ראובן ריבלין שגם הוא שוחח עם ביידן.

19:40 עריכה

צחי ברוורמן (מזכיר הממשלה הנוכחי) מועמד לתפקיד מנכ"ל משרד ראש הממשלה, לפי דיווח של כתבי חדשות 13.

 

20:13 עריכה

יוראי להב מיש עתיד מתעמת עם שוטר בהפגנה מול ביתו של בני גנץ.

20:22 עריכה

נתניהו ייפגש מחר ב-16:30 עם מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו ושר החוץ של בחריין עבד אללטיף בן ראשד אלזיאני, במעון רה"מ שבירושלים, שם ימסרו הצהרות משותפות לתקשורת.

ב-17:15 תהיה חתימה על מזכר הבנות בתחום התעופה במעמד ראש הממשלה, מזכיר המדינה האמריקני ושר החוץ הבחרייני, בירושלים. לאחר מכן השלושה ייפגשו שוב במלון המלך דוד.

20:39 עריכה

סקר ערוץ 13 מעניק לליכוד 29, ימינה מתייצבת על 22, יש עתיד-20, הרשימה המשותפת 11, כחול לבן 10, ש"ס 8, יהדות התורה 6, ישראל ביתנו 7 ומרצ 7.

20:50 עריכה

שר המשפטים אבי ניסנקורן השתתף היום (ג') בדיון ועדת החוקה להכנת הצעת חוק למניעת אלימות כלכלית לקריאות שנייה ושלישית וביקר את התנהלות חברי הוועדה מסיעת הליכוד בדיון הקודם.

"חברי הוועדה מטעם כחול לבן מצביעים גם כשההחלטות לא כל כך נוחות ואנחנו מצפים שהצעת החוק תיתמך ע"י חברי הקואליציה", אמר ניסנקורן.

השרה לשוויון חברתי מירב כהן אמרה כי "הדיון הקודם היה כואב, קולני ובוטה אך טוב שהדברים על השולחן, כי בלי להכיר בבעיה לא נוכל לפתור אותה".

אשה בשם סבינה, שעברה אלימות כלכלית משך שנים, שיתפה בסיפורה:

"כשהלכתי לפתוח חשבון אחרי שעזבתי בלי כלום, גיליתי שאני חייבת כמעט 2 מיליון שקל. לקח לי 10 שנים להשתחרר מהחוב לבדי, בחרתי בחיים".

קורין קדוסי דיברה בשם משפחות שנפגעו: "הזדעזענו מהדיון הקודם ולצערי חלק מהמשתתפים בחרו שלא להיות כאן היום. אתם לא יודעים מה זה להיות בלשכות ההוצל"פ, בנקים, מקלטים לנשים מוכות ולשרוד מצוקה כלכלית".

21:31 עריכה

הזכאות לסיוע מתרחבת, לפי החלטה שהתקבלה היום במשרד האוצר. לצורך קבלת מענק על הוצאות בנובמבר ודצמבר השנה, עסקים יידרשו להציג ירידה של 25% לפחות (לעסקים במחזור של עד 100 מיליון שקל), במקום ירידה של 40%.

לאלה שמחזורם גבוה יותר תינתן הקלה נוספת, כך שעסקים במחזור של מעל 100 מיליון שקל, יידרשו להראות ירידה של לפחות 40% בהכנסות, ואלה שמחזורם מעל 200 מיליון שקל זכאים למענק בירידה של 60%.

22:20 עריכה

המשטרה עיכבה עשרה מפגינים שהפגינו מול הבית של בני גנץ בראש העין.

סגירה