אילוסטרציה. אנשי צוות רפאוי מעבירים חולה מחלקה (צילום: iStock)
iStock

נזרק באמצע טיפול רפואי למחלקת הקורונה - בגלל בדיקות שגויות

ישראלי שכבר החלים מקורונה חזר מחו"ל עם בעיה רפואית והגיע להיבדק בשיבא ● בדיקת קורונה שבוצעה במקום החזירה תוצאה גבולית-חיובית, והוא סולק מבית החולים באמצע הבדיקות ● הוא אושפז במחלקת קורונה בשערי צדק ורק כעבור שלושה ימים התברר שבדיקה הקורונה הייתה שגויה ● בכיר שיבא: "ברור שהפסיקו לטפל בו כשגילו שיש לו קורונה, מה הוא ציפה שיעשו?"

מגפת הקורונה גורמת לעומס קשה בבתי החולים ולמצבים מורכבים שבהם הצוותים הרפואיים לא מסוגלים לתת לחולים את הטיפול שהם זקוקים לו. עד כמה המצבים הללו יכולים להיות קשים? על כך אפשר ללמוד מהמקרה של ק', ישראלי שחזר מטיול ארוך במזרח אירופה עם בעיה רפואית קשה, שאין לה כל קשר לקורונה.

ק', בן 50, איבד את עבודתו במשבר הקורונה, עזב את הדירה שבה התגורר בארץ ונסע לטיול ארוך במזרח אירופה. במהלך הטיול, באוקטובר, החל לסבול מכאבים, הוא נבדק ואובחן בחו"ל, ובעקבות זאת החליט לחזור לארץ.

"חשבתי שבארץ יטפלו בבעיה שלי טוב יותר מאשר במזרח אירופה בגלל הרפואה המפותחת כאן", הוא מספר, "אבל טעיתי, היחס כאן לחולים קטסטרופלי".

המדינה שממנה הגיע ק' הפכה לאחרונה למדינה אדומה, וכשחזר לישראל, ב-11 בנובמבר, נשלח לבידוד במלונית לחוזרים מחו"ל בתל אביב. בינתיים, הכאבים שלו החמירו, והוא הגיע להיבדק בבית חולים, קודם באיכילוב ואחר כך בשיבא.

עם הגעתו לכל אחד מבתי החולים עבר בדיקת קורונה – אחת באיכילוב, שיצאה שלילית, ואחת בשיבא. ב-13 בחודש הוא הגיע למיון בשיבא לצורך בדיקות מקיפות בבעיה הרפואית שלו.

"הייתי שם באמצע טיפול רפואי, בדיקה מסובכת, עם כאבים, ועם דיבורים על טיפולים רפואיים עוד יותר מסובכים בהמשך, כולל ניתוח", הוא מספר, "פתאום, באמצע הלילה, הגיעה תשובה חוזרת של בדיקת הקורונה השנייה, מתל השומר. אמרו לי, 'בדיקת הקורונה השנייה יצאה גבולית-חיובית, אנחנו לא יכולים להמשיך לטפל בך'.

"וככה, בשתיים בלילה, פתאום כל הצוות נעלם, ואני נשארתי לבד ונזרקתי מבית החולים. וכל זה למרות שהייתי חולה בקורונה באוגוסט בחו"ל!"

אנשי צוות רפואי במחלקת הקורונה של המרכז הרפואי שיבא, תל השומר. יולי 2020 (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)
אנשי צוות רפואי במחלקת הקורונה של המרכז הרפואי שיבא, תל השומר. יולי 2020 (צילום: Yossi Zeliger/Flash90)

ק', שסומן כ"חולה קורונה" בגלל התוצאה הגבולית-חיובית של הבדיקה השנייה, סולק גם מהמלונית בתל אביב ונשלח למלונית לחולי קורונה בירושלים.

למחרת, כשהמשיך להתלונן על הכאבים העזים ולדרוש טיפול רפואי, נשלח לבית החולים שערי צדק. הוא אושפז שם מייד, אבל נשלח למחלקת קורונה ולטענתו, הם סירבו לבדוק את הבעיה הרפואית שממנה הוא סובל, ושבגללה הגיע לארץ.

"באמצע הלילה, הגיעה תשובה חוזרת של בדיקת הקורונה. אמרו לי 'בדיקת הקורונה השנייה יצאה גבולית-חיובית, אנחנו לא יכולים להמשיך לטפל בך'. וככה, בשתיים בלילה, פתאום כל הצוות נעלם, ואני נשארתי לבד"

"שמו אותי שם במחלקת קורונה עם שני חולים משתעלים בחדר" מספר ק'. "התחנתי שיטפלו בבעיה שלי, אבל הרופא אמר לי, 'כאן זה מחלקת קורונה, מטפלים כאן רק בסכנה לחיים, ואתה לא בסכנת חיים'. התחננתי שיתנו לי בדיקה חוזרת. רק אחרי שעשיתי שם בלאגן שלם, ואמרתי שאלך לתקשורת ולמשרד הבריאות, בדקו אותי".

בסופו של דבר עבר ק' בדיקת קורונה חוזרת, שנמצאה שלילית. וכך, ב-17 בנובמבר, אחרי ששהה שלושה ימים במחלקת הקורונה של שערי צדק, שוחרר ק' מבית החולים וממלונית הקורונה הירושלמית. משם הוא נשלח בחזרה לבידוד במלונית לחוזרים מחו"ל בתל אביב ושוחרר מהבידוד לאחר שהתגלו אצלו בבדיקה סרולוגית נוגדנים לנגיף, מאחר שכבר חלה בקורונה בעת ששהה בחו"ל.

עם חזרתו של ק' לתל אביב חידש בית החולים שיבא גם את הטיפולים הרפואיים בבעיה הרפואית שממנה הוא סובל.

"אני מבין את המצב בבתי החולים, אבל נעשה לי עוול", אומר ק'. "בסוף יש כאן בן אדם סובל, שקיבל שרשרת של פשלות חלמאיות, בחיי. מזלי שאני יודע לייצר דרמות ולהתעקש, ושהעינוי הזה נמשך חמישה ימים, ולא הרבה יותר. זה נראה כאילו רצו לתת לי כל הזדמנות אפשרית להידבק בקורונה, ואפס הזדמנויות לטפל בבעיה הרפואית האמיתית שאני סובל ממנה".

איש צוות רפואי מחוץ למלון דן בירושלים, שהפך למתקן בידוד. אפריל 2020 (צילום: Yossi Zamir/Flash90)
איש צוות רפואי מחוץ למלון דן בירושלים, שהפך למתקן בידוד. אפריל 2020 (צילום: Yossi Zamir/Flash90)

מקור בכיר בשיבא אמר לזמן ישראל: "זה לא היה טיפול רפואי, מה שעשו איתו, בטח לא ניתוח, אלא רק בדיקות. ברור שהפסיקו אותן כשגילו שיש לו קורונה, מה הוא ציפה שיעשו? בדיקת הקורונה שלו לא יצאה 'גבולית' אלא חיובית-גבולית, שזה חיובי. הוא היה עלול להדביק רופאים וחולים בקורונה".

הוא לא טוען אחרת, הוא אומר שהפסיקו לו בדיקה רפואית מסובכת של בעיה רפואית רצינית בזמן כאבים קשים, וזרקו אותו החוצה בשתיים בלילה בגלל בדיקת קורונה שגויה, מה לא נכון בזה?
"תפנה לדוברות ותבקש תגובה רשמית".

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר בתגובה רשמית: "לא מוכר אירוע כזה במרכז הרפואי שיבא. על הציבור הרחב לזכור כי יש לפנות לבית החולים עם כל בעיה רפואית. אנו נמשיך להעניק טיפול מקצועי ומסור לכל מי שפונה אלינו".

מתגובת שערי צדק עולה כי בבית החולים מקבלים את טענותיו העובדתיות של ק', אך לא עם טענותיו על היחס שלו זכה: "הטענות המועלות אינו מדויקות ולא משקפות את המאמצים הגדולים שנעשו בשערי צדק כדי לסייע למטופל.

"המטופל הגיע לשערי צדק ממלונית מאומתים בירושלים, לאחר שהוגדר כחולה מאומת על פי נהלי משרד הבריאות, ועל כן אושפז במחלקת קורונה. עם תחילת הבירור הרפואי בשערי צדק התברר כי אכן קיימת בדיקה חיובית-גבולית, ולכן בוצעה בדיקה נוספת שיצאה שלילית. לאור זאת פעל הצוות בשערי צדק מול משרד הבריאות לשנות את הגדרתו מחיובי לשלילי, והוא הוצא מיידית ממחלקת הקורונה.

"כדי להמשיך ולסייע לו בוצעו למטופל 2 בדיקות נוגדנים בשערי צדק ובהדסה שיצאו חיוביות (המשמעות היא שחלה בקורונה בעבר). לאור זאת שוב פעל צוות שערי צדק במאמצים גדולים מול משרד הבריאות כדי להגדירו כמחלים, דבר שהביא לביטול 14 ימי בידוד להם היה מחויב.

"בשל הכאבים עליהם התלונן בוצעו למטופל בדיקות נרחבות בהן לא נמצאו סימנים למחלה שעליה התלונן. בשל טענתו כי בבית חולים בחו"ל הוא אובחן עם המחלה (אף שלא הציג כל מסמך המעיד על האשפוז שם), הוחלט לבצע בדיקות נוספות. הבדיקות לא העלו ממצא חריף שדרש את המשך אשפוזו בבית החולים. בשל כך, הוחלט לשחררו מבית החולים עם המלצה להמשך טיפול בכאבים בקהילה. אנו גאים בטיפול המסור שהוענק למטופל וסייע לו רבות".

עוד 810 מילים
סגירה