משרדי רשות המיסים בירושלים (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

בתקופת הקורונה נרשמה ירידה במספר כתבי האישום שהוגשו בשל העלמות מס, אבל לדברי מומחים בתחום המיסוי הנתונים נובעים מהירידה במספר החקירות ואינם משקפים את המצב בפועל ● לדבריהם, "תסכול, זעם וחוסר אמון דוחפים אנשים לעבריינות" ● "מתווה הפיצויים המעוות מעודד העלמת מס" ● "המון עסקים עובדים במחתרת, אז מצפים שהם ישלמו מיסים?"

עידן הקורונה מעודד בעלי עסקים לבצע העלמות ועבירות מס. כך אומרים מומחים בתחום המיסוי, שמשוכנעים כי מתחת לפני השטח רוחשות העלמות מס בהיקפים שלא נראו כמותם במשך שנים רבות. זאת, למרות שלפי נתונים רשמיים של משרד המשפטים, נרשמה דווקא ירידה "על הנייר" בהיקף עבירות המס מתחילת 2020.

הדרך למדוד את היקף עבירות המס בישראל היא לבדוק את מספר כתבי האישום המוגשים בתקופה מסוימת בגינן. בחודשים מרץ-נובמבר 2020 נרשמה ירידה עקבית במספר כתבי האישום הללו, לעומת התקופה המקבילה אשתקד.

לפי נתונים שהתקבלו בתשובה לבקשת חופש מידע שהגשנו למשרד המשפטים, בחודשים אפריל-נובמבר (שלושת הרבעונים האחרונים של 2020, עד השבוע) הוגשו 50 כתבי אישום בגין עבירות על פקודת מס הכנסה, כלומר העלמות מס, העלמת הכנסות, רישום מס כוזב ואי-סדרים בדיווחי המס. מדובר בירידה לעומת 66 כתבי אישום שהוגשו בשלושת הרבעונים המקבילים ב-2019 בגין עבירות על פקודת המס.

מתחילת 2020 הוגשו גם 16 כתבי אישום על עבירות על חוק המע"מ, לעומת 18 כתבי אישום על עבירות מע"מ שהוגשו בתקופה המקבילה ב-2019.

אלא שעורכי דין ורואי חשבון ששוחחנו איתם אומרים שהירידה אינה משקפת את פני הדברים בשטח. לדבריהם, הירידה במספר התיקים נובעת מירידה בהיקף פעילות האכיפה והחקירה של רשות המיסים והמשטרה, וכן מירידה בפעילות הפרקליטות ובתי המשפט, בגלל סגרי הקורונה. לטענתם, היקף העלמות המס בשטח דווקא עלה בתלילות.

הפגנה של בעלי עסקים נגד הסגר ברחוב אילת בתל אביב, 15 באוקטובר 2020 (צילום: פלאש 90)
הפגנה של בעלי עסקים נגד הסגר ברחוב אילת בתל אביב, 15 באוקטובר 2020 (צילום: פלאש 90)

"מבנה מתווה הפיצויים מעודד העלמות מס"

"מיעוט כתבי האישום לא מעיד על מיעוט העלמות המס", אומר לזמן ישראל דורון ארבל, מנהל רשות המיסים לשעבר וכיום בעל חברה לייעוץ בנושאי מס, "מחלקת החקירות עבדה בעצימות מאוד נמוכה בתקופות הסגר. הם עבדו, אבל לא כל כך באו לביקורות, והייתה גם ירידה חלקית בפעילות של בתי המשפט".

מנהל רשות המסים לשעבר דורון ארבל (צילום: באדיבות המרואיין)
מנהל רשות המיסים לשעבר דורון ארבל (צילום: באדיבות המרואיין)

לדברי ארבל: "ממה שאני רואה ושומע התקופה הזאת דווקא מייצרת המון-המון הון שחור. הרבה מאוד עסקים מעלימים מס, במיוחד העסקים הקטנים והבינוניים שהם הרוב. אפשר להגיד שזאת 'רוח התקופה'".

לריבוי העלמות המס, לפי ארבל, יש כמה סיבות. "קודם כל, יותר אנשים זקוקים לכסף וכשהעסק שלהם סגור הם מרשים לעצמם לעשות דברים שלא היו מרשים לעצמם כשהעסק היה פתוח. דבר שני, יש אווירה ציבורית של זעם ותסכול וחוסר אמון, ובלי להיכנס לשאלה אם היא מוצדקת או לא מוצדקת, אווירה כזאת מעודדת עבריינות מעצם טיבה".

"דבר שלישי: יש הרבה מאוד עסקים שעובדים בצורה מחתרתית. אם זה עסקים שנותנים שירות בבית במקום בבית העסק שלהם שנסגר בשל הוראות הקורונה, ואם זה כאלה שפותחים את בית העסק בניגוד להוראות. יש סיבה טובה לחשוב שאותם עסקים גם לא משלמים מס, או לא משלמים מס מלא, על הרווחים הללו.

ארבל: "ממה שאני רואה ושומע התקופה הזאת דווקא מייצרת המון הון שחור. הרבה מאוד עסקים מעלימים מס, במיוחד העסקים הקטנים והבינוניים שהם הרוב. אפשר להגיד שזאת רוח התקופה"

"מי שמרוויח כסף בניגוד לחוק לא ימהר לדווח עליו ולשלם עליו מס. קודם כל, כיוון שהוא כבר ממילא מסתכן בהסתבכות עם החוק, ושנית, בגלל שעצם הדיווח, בזמן שהוא לא אמור להרוויח בכלל, עלול לסבך אותו".

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

גידול בהיקף ההון השחור

גם עו"ד ורו"ח ארז שגיב, לשעבר מנהל המחלקה המקצועית ברשות המיסים וכיום שותף במשרד העו"ד שגיב בלזר ושות' המתמחה במיסים, אומר: "הסיפור של הקורונה גרם לשינוי בכל דפוסי ההתנהלות בנושא תשלום מיסים בארץ.

"מצד אחד, נעשו פחות חקירות מס בגלל הירידה בעבודה בתקופת הסגר, וגם בגלל שהרשויות היו עסוקות בדברים אחרים. רשות המיסים הייתה עסוקה בחלוקת כספי הפיצוי והסיוע, והמשטרה  הייתה עסוקה בחוקי הקורונה. זה לדעתי ההסבר לירידה במספר כתבי האישום שאתה מדבר עליה".

עו"ד ורו"ח ארז שגיב (צילום: בן מזרחי)
עו"ד ורו"ח ארז שגיב (צילום: בן מזרחי)

"מצד שני, בעלי עסקים מקפידים פחות עם דיווחים. כשאתה חרד לקיומו של העסק שלך ורוצה לשרוד, אתה פחות מדווח. אני מבין את בעלי העסקים, ולא רוצה שזה יישמע כביקורת גם אם אני לא מצדיק תמיד את ההתנהלות. הם מנסים לשרוד מול ההתנהלות הבעייתית של הממשלה ולפעמים לוקחים את העניינים לידיים. בפועל, בשורה התחתונה, יש גידול בהיקף ההון השחור".

"פיצויי הקורונה לא באמת מפצים על ההפסדים ולא נותנים מענה טוב, והוא בנוי בצורה שמעודדת דיווח חסר, ואף דוחפת לדיווח חסר. הפיצוי ניתן לפי ההפרש בין ההכנסה המדווחת ב-2019 וב-2018 ל-2020, ואם ההכנסה בשנתיים שעברו לא הייתה גבוהה מספיק – יש לחלק מבעלי העסקים אינסנטיב לסטות מדרך הישר ולא לדווח על רווחים ב-2020. חלק קטן מהם, אבל מדובר בסוף על הרבה אנשים".

אם שיטת הפיצוי הייתה שונה זה לא היה קורה?

"הון שחור תמיד קיים והעלמות מס תמיד היו קיימות, לכן קשה להגיד שמשהו 'לא היה קורה', דברים קורים. אבל אני חושב שהיה פחות הון שחור בעידן הקורונה, אם מדיניות סגירת המשק הייתה פחות קשוחה וקיצונית, אם מתווה הפיצויים היה רציני יותר ומעניק אחוז גבוה יותר מההפרש, וגם אם המתווה היה בנוי אחרת, ולא בצורה שמעודדת לדווח על כמה שפחות הכנסה ב-2020".

"בעלי עסקים מנסים לשרוד מול ההתנהלות הבעייתית של הממשלה ולפעמים לוקחים את העניינים לידיים. בפועל, בשורה התחתונה, יש גידול בהיקף ההון השחור"

לעומת שגיב, שמאשים בעיקר את הממשלה ומבין ללבם של בעלי העסקים, ארבל נשמע פחות ביקורתי כלפי מקבלי ההחלטות. "מהתקשורת זה נשמע שכל בעלי העסקים נפגעו בקשיים, ושמתווה הפיצויים גרוע, אבל בפועל המצב הוא שיש ויש.

"יש בעלי עסקים שקיבלו פיצוי גבוה, ועדיף להם שהעסק יהיה סגור מאשר להתעסק עם לקוחות, ביטולים, החזרים וכל כאב הראש הזה, וגם עם הקורונה. בעלי האולמות, למשל, שבהתחלה נמצאו במצוקה רצינית, קיבלו בסופו של דבר פיצוי ראוי. מצד שני, יש את אלה שהפיצוי מדלג עליהם, ולא מקבלים את מה שהם אמורים לקבל, והם באמת במצוקה.

"ברגע שהפיצוי ניתן לפי ההכנסה של 2018 ו-2019 פחות ההפחתה של 2020, זה מעודד העלמות מס ב-2020. מי שהעלים מס בשנתיים הקודמות מגלה שהוא מפסיד פיצויים על החלק שהעלים, וזה מעודד אותו להעלים שוב ולהעלים יותר. מי שדיווח כחוק בשנתיים הקודמות מתפתה להעלים הפעם, או לדחות קבלת תשלומים לעתיד.

"גם מתווה הפיצויים לשכירים יוצר מציאות שמעודדת העלמות מס. הרבה מאוד שכירים יצאו לחל"ת, והם מקבלים דמי אבטלה וחוזרים לעבוד, והמעסיקים שלהם לא מוציאים תלוש משכורת".

"מי שהעלים מס בשנתיים הקודמות מגלה שהוא מפסיד פיצויים על החלק שהעלים, וזה מעודד אותו להעלים שוב ויותר. מי שדיווח כחוק בשנתיים הקודמות מתפתה להעלים הפעם, או לדחות קבלת תשלומים לעתיד"

קשה לחיות מדמי אבטלה, האם זאת רמאות או הישרדות?

"תלוי בנקודת ההשקפה".

מבין בעלי העסקים, גם מי שקיבל פיצוי טוב בסופו של דבר נמצא כל הזמן בחוסר ודאות בגלל ההוראות המשתנות של הממשלה. בעלי עסקים רבים כועסים וחשים שמשגעים אותם, ובצורה כלשהי גם מעודדים אותם לעבור על החוק. האם התחושה הזאת היא לא זו שגם גורמת להעלמות מס?

"בסופו של דבר הממשלה נאלצה לסגור עסקים בגלל הקורונה ושילמה להם פיצוי. אפשר להתווכח עם הסגירה הייתה מוצדקת, לדעתי כן, ואם הפיצוי היה ראוי, ולדעתי זה משתנה מעסק לעסק. אבל קשה להתווכח עם התחושה הרווחת של זעם וחוסר אמון, מוצדקת או לא, ונראה שהיא מעודדת העלמות מס".

תמונתו של ראש הממשלה מופיעה בשלט חוצות שפורסם כחלק ממחאת בעלי העסקים נגד טיפול הממשלה בעסקים ובמפוטרים בתקופת הקורונה. נובמבר 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
תמונתו של ראש הממשלה מופיעה בשלט חוצות שפורסם כחלק ממחאת בעלי העסקים נגד טיפול הממשלה בעסקים ובמפוטרים בתקופת הקורונה. נובמבר 2020 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
עוד 1,016 מילים
סגירה