נתניהו תכנן לפרק את ממשלת האחדות עוד לפני שהקים אותה

חצי שנה בדיוק אחרי השבעת הממשלה, התמונה הולכת ומתבהרת: נתניהו עושה דה-לגיטימציה לממשלה שהקים ● הוא הורס אותה בכל דרך כדי שהציבור, ובעיקר הבוחרים שלו, יבינו שאין ברירה וצריך ללכת לבחירות ● והמטרה היחידה שעומדת בפניו כרגע היא כהונה נוספת, שבה ישיג סוף סוף 61 חברי כנסת שילכו אתו לחוק הצרפתי ולביטול או דחיית משפטו הפלילי ● פרשנות

בנימין נתניהו בישיבת ממשלה ב-28 ביוני 2020 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
בנימין נתניהו בישיבת ממשלה ב-28 ביוני 2020

בנימין נתניהו תכנן לפרק את ממשלת האחדות עוד לפני שהקים אותה. הוא מעולם לא רצה ממשלת אחדות לאורך זמן. הוא מבקש אי-שקט מתמיד, כאוס שלטוני, מריבות פנימיות או כל דבר אחר שיביא לבחירות חדשות שבהן הוא אולי ישיג סוף סוף 61 חברי כנסת שילכו אתו לחוק הצרפתי ולביטול או דחיית משפטו הפלילי.

חצי שנה בדיוק אחרי השבעת הממשלה, התמונה רק הולכת ומתבהרת: נתניהו עושה דה-לגיטימציה לממשלה שהקים. הוא הורס אותה בכל דרך כדי שהציבור, ובעיקר הבוחרים שלו, יבינו שאין ברירה וצריך לפזר את כל העסק.

רק איש מתוחכם ונכלולי כמו נתניהו מסוגל לסובב מערכות שלמות לטובת המטרה היחידה שעומדת בפניו ברגע זה: כהונה נוספת, בלי הצל המשפטי שרובץ עליו. זו בדיוק הסיבה שבגללה הלכנו לשלוש מערכות בחירות בשנתיים האחרונות; שום דבר לא משתנה גם הפעם.

בני גנץ ובנימין נתניהו חותמים על ההסכם הקואליציוני במעון ראש הממשלה בבלפור, ב-20 באפריל 2020
בני גנץ ובנימין נתניהו חותמים על ההסכם הקואליציוני במעון ראש הממשלה בבלפור, ב-20 באפריל 2020

זה התחיל וגם ייגמר עם הסעיף התקציבי הממזרי שהכניס נתניהו להסכם הרוטציה. אף אחד לא הבין את זה עד שעמית סגל קלט שאם התקציב לא עובר, הולכים לבחירות ונתניהו לא עוזב את מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור. כל מה שנתניהו עשה ועושה מאז זה לחפש נקודת יציאה נוחה לבחירות.

באוגוסט זה לא כל כך התאים לו בגלל הקורונה, אז התגלגלנו לדצמבר. היום זה לא כל כך נורא, ואם תקציב 2020 לא יאושר נלך לבחירות במרץ, ועד אז יגיעו לכאן החיסונים הראשונים נגד הקורונה, ונתניהו יעשה עליהם קמפיין חגיגי כבר בשדה התעופה ביחד עם נשיא פייזר או מודרנה, מי שיבוא קודם.

אם תקציב 2020 לא יאושר נלך לבחירות במרץ, ועד אז יגיעו לכאן החיסונים הראשונים נגד הקורונה, ונתניהו יעשה עליהם קמפיין חגיגי כבר בשדה התעופה ביחד עם נשיא פייזר או מודרנה, מי שיבוא קודם

ואם תקציב 2020 יעבור בסוף, נתניהו יפוצץ את הכול במרץ 2021, ונלך לבחירות בסוף יוני הבא. זה אפילו יותר טוב לו. אם ישתפר מצב התחלואה, נתניהו יצליח אולי להחליש את נפתלי בנט וימינה, וזה הדבר הנוסף, אחרי המשפט, שהכי מטריד אותו.

ממשלת נתניהו נראית זוועתית, וראש הממשלה מטפח את הדימוי הזה. השותפות עם כחול-לבן – שאמורה הייתה להציל את המדינה הזו ולחקות במשהו את ממשלת האחדות המוצלחת של 1984 – לא הייתה מעולם קשר של אמת. קבינט פיוס לא הוקם, יחסים טובים לא נרקמו וגם החיבור הפוליטי-משפטי לא מצליח לעבוד.

לממשלה אין תקנון פריטטי, כי הוא לא הובא לאישור. משום כך הכול תקוע בכוונת מכוון. אין ועדות שרים, אין תקציב מדינה שיניע את המשק, אין מינויים לתפקידים הכי חשובים בישראל: חשב כללי באוצר, פרקליט מדינה, מפכ"ל משטרה, ועוד.

לממשלה אין תקנון פריטטי, כי הוא לא הובא לאישור. משום כך הכול תקוע בכוונת מכוון. אין ועדות שרים, אין תקציב מדינה שיניע את המשק, אין מינויים לתפקידים הכי חשובים

המקום היחידי שנראה פריטטי הוא קבינט הקורונה עם ארבעה שרים לכל גוש, אבל גם כאן נתניהו טורח לעבוד עם שרי הליכוד ישראל כ"ץ, יולי אדלשטיין ויואב גלנט, ועם אריה דרעי מש"ס, ולהזיז את שרי כחול-לבן לשוליים.

אין איש שיכול לעקוב אחרי תנועת השרים בממשלת המפלצתית הזו, שמחזיקה בין 36-33 מיניסטרים, והקצב המסחרר של השינויים. רק אתמול התפטר מתפקידו השר במשרד האוצר יצחק כהן (אחרי שהתמנה והתפטר מתפקיד שר השיכון), ושר השיכון יעקב ליצמן מונה (אחרי שהתפטר ממשרד השיכון). על הדרך גלעד ארדן עזב לטובת האו"ם ומונה אופיר אקוניס; אסף זמיר התפטר ואיש לא מונה במקומו.

יעקב ליצמן בכנסת, ב-21 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יעקב ליצמן בכנסת, ב-21 באוקטובר 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

האבסורד לא חולף לרגע. ליצמן, שרצה להיות סגן שר במשרד השיכון, נאלץ להיות שר, בניגוד לאידיאולוגיה של יהדות התורה – רק בגלל שנתניהו מחזיק תיק פלילי ולא יכול להיות שר השיכון בעצמו.

נתניהו סימן את שרי כחול-לבן מלכתחילה כמי שלא ראויים להיות פרטנרים, מה שיקל עליו לחרב את הממשלה שלו וללכת לבחירות. הם רק לא הבינו את זה. בני גנץ הפך אצלו לאיש לא מסוגל ולא ראוי. נתניהו המשיך פשוט גם בממשלה את מערכות הבחירות שבהן שחק לו את הדימוי.

נתניהו סימן את שרי כחול-לבן מלכתחילה כמי שלא ראויים להיות פרטנרים, הם רק לא הבינו את זה. גנץ הפך אצלו לאיש לא מסוגל ולא ראוי. נתניהו המשיך פשוט גם בממשלה את מערכות הבחירות שבהן שחק לו את הדימוי.

כך, למשל, נתניהו לא עדכן את גנץ וגבי אשכנזי לגבי הסכמי הנורמליזציה עם איחוד האמירויות ובחריין, ושידר לציבור שהם מדליפנים ולא אחראים. כך נתניהו ואנשיו מפיצים – ואז מכחישים – שגנץ הוא סכנה למדינה. וכך המקורבים קובעים היום בנחרצות כי הרוטציה לא תקום ולא תהיה, כי אסור להעביר לידיו של גנץ את המושכות בשום פנים ואופן.

התגובות של גנץ ואשכנזי מעוררות רחמים, והאולטימטומים של השניים הפכו להלצה. "חבורת סמרטוטים", כינה אתמול אביגדור ליברמן את שרי כחול-לבן בראיון ברדיו. גנץ מדבר על הרוטציה שצריכה לחול בעוד שנה בדיוק. "נתניהו חתם על הסכם וצריך לעמוד בו", הוא אמר אתמול בראיון שנתן במהלך סיור ברמת הגולן, והצחוק הדהד בכל המדינה, מצפון עד דרום.

שר הביטחון בני גנץ והשר מיכאל ביטון בסיור בגבול לבנון היום. על זירת המטענים שנחשפה בגדר הגבול ברמת הגולן, גנץ אמר כי "סוריה אחראית למטען הזה שנעשה משטחה. לא נעבור לסדר היום", 17 בנובמבר 2020 (צילום: David Cohen/Flash90)
שר הביטחון בני גנץ והשר מיכאל ביטון בסיור בגבול לבנון היום. על זירת המטענים שנחשפה בגדר הגבול ברמת הגולן, גנץ אמר כי "סוריה אחראית למטען הזה שנעשה משטחה. לא נעבור לסדר היום", 17 בנובמבר 2020 (צילום: David Cohen/Flash90)

הבדיחה הכי גדולה זו הערבות שדרעי הבטיח לגנץ, כשהתחייב שנתניהו ימלא את ההסכם. אם דרעי כל כך דואג להסכם הקואליציוני שנתניהו מפר, מדוע הוא לא מתייצב אצלו בלשכה ואומר לו שאם הוא לא מעביר מייד את תקציב 2021, הוא וש"ס פורשים מהממשלה? זה נקרא מימוש ערבות ולא הבטחות באוויר.

הבדיחה הכי גדולה זו הערבות שדרעי הבטיח לגנץ. אם דרעי כל כך דואג להסכם הקואליציוני, מדוע הוא לא מתייצב אצל נתניהו בלשכה ואומר לו שאם הוא לא מעביר מייד את תקציב 2021, הוא וש"ס פורשים מהממשלה?

למדינה בינתיים אין תקציב כי נתניהו לא רוצה. שר האוצר כ"ץ אומר שיביא את התקציב לאישור הממשלה בתחילת דצמבר. אחר כך תיקן לסוף דצמבר. בשבת כ"ץ דיבר על קריאה ראשונה באמצע פברואר. אתמול הוא דיבר על סוף פברואר.

הכול משדר חוסר אמינות מזעזע, וגם זה עומד במתחם האינטרס של נתניהו, שרוצה להמאיס את הממשלה הזו על כולנו ולרוץ לבחירות שיעלו מיליארדים, אבל ימנעו ממנו את העברת השלטון ואולי יקדמו לו את החוק הצרפתי בסיבוב הבא, הפעם בעזרתו של ח"כ מנסור עבאס וחבריו מהתנועה האיסלמית.

ולא אמרנו כלום על מחדלי הקורונה.

עוד 892 מילים
סגירה