סעודיה מקשיחה את היחס לאסלאם הקיצוני

הכרזה על אירגון האחים המוסלמים כאירגון טרור, צילום מסך מתוך  TRT World
הכרזה על אירגון האחים המוסלמים כאירגון טרור, צילום מסך מתוך TRT World

מועצת אנשי הדת הבכירים בסעודיה הכריזה על תנועת "האחים המוסלמים" כ"תנועת טרור" בגיבוי ממשלת סעודיה. יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן חושש מהתגברות הטרור האסלאמי הקיצוני ומנסה לשדר למדינות העולם כי סעודיה נלחמת בנחישות בטרור.

בסעודיה עדיין מתנהל משפטם של כ-60 פעילים של חמאס, שנעצרו בממלכה לפני יותר משנה, ובראשם ד"ר מוחמד אלחודארי, מי שהיה ראש המשרד של חמאס בריאד. הם נאשמים בהלבנת והברחת כספים עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה.

בסעודיה עדיין מתנהל משפטם של כ-60 פעילי חמאס, שנעצרו בממלכה לפני יותר משנה. בראשם מי שהיה ראש משרד חמאס בריאד. הם נאשמים בהלבנת והברחת כספים עבור הזרוע הצבאית של חמאס ברצועת עזה

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן דחה את כל הלחצים ומאמצי התיווך שהפעילה תנועת חמאס כדי לשחררם, באמצעות מדינות מוסלמיות בולטות כמו  פקיסטאן ואינדונזיה, והוא נחוש להראות לארה"ב ולישראל כי ארצו נלחמת בטרור האסלאמי הקיצוני.

עכשיו יוצאת סעודיה שוב נגד תנועת "האחים המוסלמים", תנועת האם של חמאס, לאחר שכבר ב-2014 הוא סווגה בסעודיה, ביחד עם עוד 8 ארגונים, כ"ארגון טרור", ונותנת לכך גושפנקה דתית כפסק הלכה (פתווא).

מועצת חכמי הדת הבכירים של סעודיה, שהיא ארגון דתי ממשלתי, פירסמה ב-11 בנובמבר הודעה נגד תנועת "האחים המוסלמים" והכריזה עליה כ"תנועת טרור".

בהודעה נאמר כי:

"תנועת האחים המוסלמים היא תנועת טרור שאיננה מייצגת את דת האיסלאם אלא משרתת מטרות פוליטיות שנוגדות את דת האיסלאם, היא מסתתרת מאחורי הדת ונוקטת בדרכי פירוד, הסתה למלחמת אחים, אלימות וטרור".

השר הסעודי לעניינים אסלאמיים, עבד א-לטיף א-שיח' קרא בסוף השבוע שעבר ליחד את דרשת יום השישי במסגדים בממלכה לפסק ההלכה של מועצת חכמי הדת הבכירים של סעודיה והודיע כי הוא תומך בו.

ההודעה של מועצת חכמי הדת הסעודית והגיבוי שהיא קיבלה מממשלת סעודיה מעוררים הדים רבים בעולם הערבי והאסלאמי.

עכשיו יוצאת סעודיה שוב נגד תנועת "האחים המוסלמים", תנועת האם של חמאס, לאחר שכבר ב-2014 סווגה בסעודיה כ"אירגון טרור" יחד עם עוד 8 ארגונים – ונותנת לכך גושפנקה דתית כפסק הלכה (פתווא)

תנועת "האחים המוסלמים" פירסמה בתגובה הודעה שמכחישה את ההאשמות  בהודעה של מועצת חכמי הדת הבכירים בסעודיה שבה נאמר כי היא רחוקה לגמרי מאלימות ומטרור וכי היא הייתה תמיד קרבן לאלימות וטרור של המשטרים הדיקטטורים.

במקביל היא מנסה לגייס ארגונים אסלאמיים בכל העולם כדי להשפיע על סעודיה כדי שתבטל את פסק ההלכה נגדה.

אין זה סוד, בעולם הערבי והאסלאמי, כי ארגוני הטרור האסלאמי הקיצוני הסוני כמו אל-קאעדה ודאע"ש יצאו מרחמה של תנועת "האחים המוסלמים".

מנהיג "האחים המוסלמים" השיח' יוסף אלקרדאווי, התפאר כמה פעמים כי השיח' אוסאמה בן לאדן שייסד את ארגון אל-קאעדה היה תלמידו.

עיתוי ההודעה הסעודית על תנועת "האחים המוסלמים" קשור להתפתחויות האזוריות והבינלאומיות.

בית המלוכה הסעודי מודאג מההתעוררות של  הטרור האסלאמי הקיצוני כפי שבא לידי ביטוי בהתקפות הטרור האחרונות בצרפת ובאוסטריה.

גם סעודיה עצמה חוותה בשבועות אחרונים התקפות טרור, ב-29 באוקטובר תקף מוסלמי קיצוני בסכין מאבטח בקונסוליה הצרפתית בעיר ג'דה ואילו ב-11 בנובמבר התפוצץ מטען חבלה בבית עלמין בג'דה בעת טקס שאירגנה שגרירות צרפת לזכר הרוגי מלחמת העולם הראשונה, בפיצוץ נפצעו 4 בני אדם.

"האחים המוסלמים" הכחישה בתגובה את ההאשמות, בהודעה של מועצת חכמי הדת הבכירים בסעודיה, לפיה היא רחוקה לגמרי מאלימות ומטרור, ותמיד הייתה קורבן לאלימות וטרור של המשטרים הדיקטטורים

הסעודים מודאגים מאוד מההצהרות של נשיא טורקיה ארדואן נגד נשיא צרפת מקרון, על רקע התבטאויותיו בעניין חופש הביטוי לאחר הרצח האכזרי של המורה הצרפתי שהציג בפני תלמידיו קריקטורות של הנביא מוחמד.

הסעודים מעריכים כי הנשיא ארדואן, הרואה עצמו כמנהיג המוביל של תנועת "האחים המוסלמים" העולמית, מנסה לבנות את מעמדו הדתי באמצעות הסתה נגד הנשיא מקרון ונגד צרפת. הקריאה שלו למוסלמים להחרים מוצרים מתוצרת צרפת רק מגבירה את הקיצוניות וגוררת אחריה מעשי נקם וטרור.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן רוצה לשדר למדינות אירופה ולארה"ב כי סעודיה היא מדינה אסלאמית מתונה, הנלחמת בטרור הקיצוני של "האחים המוסלמים", בדיוק כמו מצרים בראשותו של עבד אלפתאח א-סיסי.

ברשתות החברתיות בעולם הערבי האשימו את בית המלוכה הסעודי כי הוא נקם בתנועת "באחים המוסלמים" לאחר שבהתבטאויות פעיליה ברשתות החברתיות היו קריאות שמחה על ניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות בארה"ב והבעת תקווה כי הוא ילמד לקח את בית המלוכה הסעודי על הפרת זכויות האדם בממלכה ורצח העיתונאי הסעודי ג'מאל חאשוקג'י.

אין ספק שהמהלך הסעודי כלפי תנועת "האחים המוסלמים יתקבל בברכה במערב. משרד החוץ הישראלי כבר בירך עליו ברשת הטוויטר בשפה הערבית.

למוחמד בן סלמאן יש אינטרס לשפר את תדמיתו בעקבות פרשת רצח חאשוקג'י, הוא מנסה להציג את עצמו כמוסלמי מתון הנלחם באסלאם הקיצוני. יש לו חשבון ארוך עם תנועת "האחים המוסלמים" המנסה להפיל את שלטון בית המלוכה הסעודי.

כבר במרץ 2018 כינה מוחמד בן סלמאן את תנועת "האחים המוסלמים" – "חממה לטרוריסטים" ובראיון לרשת הטלוויזיה CBS הוא  הבטיח "לעקור את פעילי 'האחים המוסלמים' מבתי הספר בסעודיה בתוך זמן קצר".

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן רוצה לשדר למדינות אירופה ולארה"ב כי סעודיה היא מדינה אסלאמית מתונה, הנלחמת בטרור הקיצוני של "האחים המוסלמים", בדיוק כמו מצרים בראשותו של עבד אלפתאח א-סיסי

בן סלמאן הגביר בשנים האחרונות את הלחץ על האיסלאם הרדיקלי, וגורמי הביטחון של סעודיה עצרו מאות שיח'ים ומטיפים שמזוהים עם רעיונות "האחים המוסלמים". הוא מוביל קו של התמתנות ומלחמה בקיצוניות האסלאמית. הוא חושש מאוד מהחבירה בין גורמי הטרור הסוני הקיצוני לאיראן השיעית, ראה חיסולו בטהרן של מספר שתיים באלקאעדה אבו מוחמד אלמצרי כפי שחשף עיתון "ניו יורק טיימס" בסוף השבוע שעבר.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 808 מילים
סגירה