אחרי שנתיים של חיזורים, בני גנץ מתפכח מהקשר החרדי

שמעון פרס נהג לספר על יחסיו מלאי האכזבות עם החרדים: "אמרו לי 'שלח לחמך על פני המים'. שלחתי להם מאפיות שלמות וזה לא עזר לי" ● בני גנץ חשב שהוא יהיה מנהיג המרכז-שמאל הראשון שיצליח לכרות עם המפלגות החרדיות ברית ● אבל אחרי שנתיים של חיזורים וקריצות מסורתיות לעבר הקהילה, ראש כחול-לבן מבין שהם לא יבטיחו לו את הרוטציה - ומשנה כיוון ● פרשנות

בני גנץ (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
בני גנץ

שמעון פרס נהג לספר על יחסיו המורכבים, מלאי האכזבות עם החרדים. המחזר הגורלי שעשה את הכול כדי לרתום אליו את ש"ס ויהדות התורה על כל גלגוליה נדחה תמיד – ברגעי האמת הם הצטרפו אל יריביו מהימין. "אמרו לי 'שלח לחמך על פני המים'. שלחתי להם מאפיות שלמות וזה לא עזר לי", קונן פרס.

מנהיגים במרכז ובשמאל ניסו לכל אורך ההיסטוריה להתקרב את החרדים ולכרות איתם בריתות. כולם מבינים שאין בעצם קואליציה שיכולה להחזיק מעמד לאורך זמן ללא המפלגות החרדיות. גם בני גנץ בנה על האפשרות הזו.

גנץ השקיע המון במגזר מאז שנכנס לחיים הפוליטיים, רק לפני פחות משנתיים. הוא חידד את הדימוי שומר המסורת שלו, צילומים שלו מניח תפילין ומבקר בבתי כנסת נראו בכל מקום. הוא גם גילה מדי פעם בקיאות פומבית בפרשת השבוע ובהלכות שבת.

גנץ השקיע המון במגזר מאז שנכנס לחיים הפוליטיים. הוא חידד את הדימוי שומר המסורת שלו, הצטלם מניח תפילין ומבקר בבתי כנסת. הוא גם גילה מדי פעם בקיאות פומבית בפרשת השבוע ובהלכות שבת

במהלך הקדנציה הנוכחית, גנץ ניסה רק להדק את הקשר. הוא נפגש עם כל חברי כנסת החרדים לשיחות ממושכות, לעתים כמה וכמה פעמים. בימי הקורונה הוא ביקר בכמה ערים חרדיות ודאג להעביר תקציבים ולדאוג מקרוב לקטיעת שרשרת ההדבקה.

בני גנץ וראש עיריית בני ברק אברהם רובנישטיין בעת ביקורו של יו"ר כחול-לבן בעיר, 6 בספטמבר 2020 (צילום: אבשלום ששון/פלאש90)
בני גנץ וראש עיריית בני ברק אברהם רובנישטיין בעת ביקורו של יו"ר כחול-לבן בעיר, 6 בספטמבר 2020 (צילום: אבשלום ששון/פלאש90)

יחד עם השרה עומר ינקלביץ' הוא קידם את תכנית "בני חיל", שנועדה לטפל בחולי קורונה בבתיהם. גנץ אפילו מינה יועץ חרדי לענייני קורונה, אליהו ארנד שמו, איש המקורב למנהיג הציבור הליטאי הרב גרשון אדלשטיין.

החרדים מצידם לא דחו את גנץ על הסף, גם אם מעולם לא חשבו לנתק את הקשר עם נתניהו והליכוד. הדואליות הזו הייתה נוחה להם.

בתחילת דרכו של גנץ הם דיברו על "נישואים שניים", הפעם עם מנהיג כחול-לבן, הזכירו שהוא איש מרכז מסורתי, אין לו אמירות אנטי-דתיות, ואם הוא יבקש להקים איתם קואליציה, אין סיבה של ממש שלא ילכו אתו. האמירות הללו עדיין חוזרות על עצמן פה ושם, גם אם ברור שלא יצא מהן הרבה, אם מתחשבים במצבו הפוליטי הנוכחי של גנץ.

במהלך הזמן נרשמו גם רגעי משבר. העיקרי שבהם היה התמיכה של חברי סיעת כחול-לבן ביולי האחרון בחוק האוסר על טיפולי המרה, שגרם כמעט למשבר קואליציוני.

"התמיכה בחוק הזה ניתקה את הקשר עם כחול-לבן", אומרים ביהדות התורה. "גם אם אפשר לסמוך על גנץ, אי אפשר לסמוך על האנשים בכחול-לבן. יו"ר הסיעה איתן גינזבורג היה אחד האנשים מאחורי החוק הזה, שיוצר בעיות קשות במגזר שלנו". החוק בשלמותו, להזכיר, עדיין לא עבר.

"גם אם אפשר לסמוך על גנץ, אי אפשר לסמוך על האנשים בכחול-לבן. יו"ר הסיעה איתן גינזבורג היה אחד האנשים מאחורי חוק טיפול ההמרה, שיוצר בעיות קשות במגזר שלנו"

בתחילת החודש פרץ בין הצדדים משבר נוסף, חמור פי כמה. בג"ץ בהרכב של תשעה שופטים החליט לבטל את חוק הגיוס ב-1 בפברואר 2021, למרות בקשת המדינה. פירוש הדבר הוא שאם הכנסת לא תחוקק חוק חדש, החרדים יחויבו להתגייס באופן שווה.

אגב, שמונה פעמים, לא פחות, ביקשה המדינה וקיבלה דחייה מבג"ץ בכל הגרסאות של חוק הגיוס. הפעם היא ביקשה את הדחייה בגלל מגפת הקורונה והסכמי השלום החדשים, אך בג"ץ לא נעתר.

אריה דרעי ובני גנץ באזכרה לזכרו של הרב עובדיה יוסף, ב-4 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
אריה דרעי ובני גנץ באזכרה לזכרו של הרב עובדיה יוסף, ב-4 בנובמבר 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

סביר להניח שאם נלך לבחירות בקרוב, בג"ץ בכל זאת ייעתר לבקשת דחייה נוספת של המדינה. בינתיים נוצר כאן מצב מוזר. בדרך כלל החרדים ששים על כל בקשת דחייה ועיכוב בחוק הגיוס, ומרבים לצטט את האמירה "עד שהכלב ימות או עד שהפריץ ימות". הפעם הם מבקשים חקיקה מהירה, לפני פברואר, בהתאם להחלטת בג"ץ.

הסיבה כפולה. ראשית, ההרכב הקואליציוני מאד נוח לחרדים בימים אלה, בלי יאיר לפיד ואביגדור ליברמן. שנית, גנץ התחייב להביא את חוק הגיוס בהסכם הקואליציוני.

החרדים מבקשים הפעם חקיקה מהירה של חוק הגיוס. הסיבה כפולה. ראשית, ההרכב הקואליציוני מאד נוח לחרדים בימים אלה, בלי יאיר לפיד ואביגדור ליברמן. שנית, גנץ התחייב להביא את חוק הגיוס בהסכם הקואליציוני

על השולחן מונח עכשיו חוק שגיבשו משרד הביטחון וצה"ל. החוק הזה גרם למשברים בעבר והוביל לבחירות מועד א' באפריל 2019, אבל רוב החרדים מוכנים לחתום היום על החוק הזה בעיניים עצומות עם כמה תיקונים קלים. זה בעצם חוק אי-גיוס חרדים, אם מתעמקים בכל הסעיפים. ח"כ משה גפני מיהדות התורה הגדיר את החוק כ"חוק טוב".

אבל גנץ מתמהמה. הוא בעצם התנה את קידום החוק בתמיכה של החרדים ברוטציה ובכלל. אתמול, בראיון בגל"צ, איים כבר גפני בגט כריתות עם גנץ וכחול-לבן. "גנץ חתם על הסכם שהוא מביא את חוק הגיוס בתחילת הקדנציה. עכשיו הוא מתנה את העניין בכל מיני דיונים עם נתניהו? הוא רוצה לריב איתנו? שיריב".

משה גפני (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
משה גפני (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בסביבה של גנץ הבהירו אתמול כי הם לא מוכנים לשגר את כיכר הלחם הזו לחרדים. אולי הם עדיין מקווים לסיוע חרדי שמותנה בגיוס. "גנץ אמר בצורה ברורה 'נעביר חוק גיוס בזמן הקרוב ובמקביל נעבוד על רפורמה מקיפה על כל מתווה הגיוס לטווח הרחוק'", אמר גורם בכיר בכחול-לבן לזמן ישראל. "היות שלא בטוח שיש לממשלה טווח רחוק, גם אין חוק גיוס קצר מועד כרגע".

"גנץ אמר בצורה ברורה 'נעביר חוק גיוס בזמן הקרוב ובמקביל נעבוד על רפורמה מקיפה על כל מתווה הגיוס לטווח הרחוק'. היות שלא בטוח שיש לממשלה טווח רחוק, גם אין חוק גיוס קצר מועד כרגע"

אז החרדים אולי לא יאהבו את התגובה של גנץ, שהיא בעצם ניתוק קשר והכרזת מלחמה, אבל הם בהחלט יכולים להעריך את הפלפול התלמודי של שר הביטחון. במלים פשוטות: לממשלה אין טווח רחוק ורוטציה בגללכם, לכן לא תקבלו חוק גיוס עכשיו. רוצו לבקו"ם.

עוד 809 מילים
סגירה