הדמוקרטיה נשמעת חלולה כשיש מיליון מובטלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהשקת קמפיין הבחירות של הליכוד ברמת גן, 4 במרס, 2019 (צילום: אהרון קרון\פלאש 90)
אהרון קרון\פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהשקת קמפיין הבחירות של הליכוד ברמת גן, 4 במרס, 2019

דמוקרטיה יכולה להיות הקרקע המאפשרת לדמגוגים כמו נתניהו לעלות, והסכנה לדמוקרטיה הישראלית באה מנתניהו וממפלגת הליכוד.

נתניהו הוא תוצר של החברה הישראלית. הוא קם וניזון מחוסר שביעות הרצון הציבורית בישראל. אפשר לראות בו סטייה מההתפתחות הנורמלית, אבל לא כך הדבר. גם אם אמונתם של חברי הליכוד ושל חסידי נתניהו בנתניהו מוטעית, לדעתי, יש להם ולהרבה ישראלים אחרים חששות וצרכים לגיטימיים שיש להתייחס אליהם, להבין אותם ולטפל בהם. רק אם כן נקדיש תשומת לב ליותר ממיליון שהצביעו לו, ונתייחס לטענות שלהם ולתסכולם, נמנע הופעת טיפוס נוסף, לכאורה 'מורד', כמו נתניהו, שיפנה להמונים שסבלו מההתעלמות מהם. נמנע דמגוג אחר דמוי נתניהו, שישגשג על זריעת שנאה, שקר ופילוג.

גם אם אמונתם של חברי הליכוד ושל חסידי נתניהו בו מוטעית, יש להם ולרבים חששות וצרכים לגיטימיים שיש להבין אותם ולטפל בהם. רק אם נקדיש תשומת לב ליותר ממיליון מצביעיו, נמנע דמגוג אחר בדמותו

כיום הדמוקרטיה שלנו שבורה או קרובה להישבר. האמון במערכת שלנו ובתרבות שהנחתה אותנו התרסקה כמעט לחלוטין. אם נמשיך להתעלם ממציאות זו, אזי עתיד מבשר רעות יחכה לישראל. אם מספר גדל והולך של ישראלים יפסיקו לאמץ את הנורמות הדמוקרטיות, את ערכי מגילת העצמאות, אזי מדינת ישראל הדמוקרטית תפסיק להתקיים ותוחלף במשטר אוטוריטרי סמכותני, שיעלה בהצבעה עממית ואז יסלק בהדרגה ובמהירות את הדמוקרטיה שלנו ויבטל את רצון העם. עיין ערך טורקיה, הונגריה ופולין.

הסכנה לדמוקרטיה שלנו נובעת בעיקר מנתניהו ומהליכוד, מפלגה שאיבדה מזמן את המצפן המוסרי שלה. הם רואים במשכילים ובאינטלקטואלים אויב וחוששים מפניהם. הם קוראים להם 'אליטה' בנימה של שנאה, זלזול, לעג, פחד ובוז. זו מפלגה שמנהיגיה מפיצים תיאוריות קונספירציה. בעיני רבים מהם עובדות אינן חשובות. חלקם מאמינים בניסים תוך זלזול באמיתות מדעיות וביריבים פוליטיים בחלק מהמקרים כדי לכסות על צביעותם הפוליטית. והכי גרוע, הם נכנעו לדיקטטור בהתהוות, שנחוש לפרק את יסודות הדמוקרטיה הישראלית ולהביא את המדינה והעם לתהום האסון.

מגפת הקורונה חשפה לא רק את סדרי העדיפויות המעוותים של ממשלת ישראל שכופפה את השיקולים המקצועיים הבריאותיים לאינטרסים הפוליטיים שלה, אלא גם את חוסר היכולת שלה להנהיג, את חוסר המוכנות, את חוסר האמינות, ואת היעדר החזון שלה. אלא אם נקרא להימלטות ממשפט של נתניהו 'חזון'.

נתניהו ובכירי הליכוד לא נרתעים מלנקוט בשום תכנית מרושעת כדי לאחוז במנופי הכוח. הם רודפים באגרסיביות את כל מי שמאיים עליהם, הם נלחמו כדי למנוע מערבים ישראלים להצביע, הם מנסים למלא את מערכת המשפט עם שופטים שמרניים, ואת הפרקליטות ומשרדי הממשלה באנשים נאמנים להם שיפעלו לפי רוח המנהיג. אם הם ייכשלו בבחירות הבאות, הם, בכירי הליכוד, והחסידים המושבעים של נתניהו, ילכו בעקבותיו בטענה כי הבחירות היו רמאות, גנובות ומזויפות.

מגפת הקורונה חשפה לא רק את סדרי העדיפויות המעוותים של הממשלה, אלא גם את חוסר יכולתה להנהיג. את חוסר המוכנות, חוסר האמינות והיעדר החזון שלה. אלא אם נקרא להימלטות ממשפט של נתניהו 'חזון'

השבת ערכי הדמוקרטיה שלנו

המנהיג הבא של ישראל יעמוד בפני משימות אדירות, בין השאר התמודדות עם נגיף הקורונה וטיפול במשבר הכלכלי בעקבות הקורונה, שכן ההתאוששות הכלכלית קשורה קשר הדוק לשליטה במגפת הקורונה. אולם הדמוקרטיה שלנו תישאר פגיעה לאותם גורמים א-מוסריים בליכוד שכמעט הרסו את הדמוקרטיה שלנו.

הבחירות האחרונות הוכיחו כי אזרחי ישראל זקוקים נואשות לחינוך, לתרבות ולמוסר אזרחי, ולחינוך לאזרחות פעילה ואחראית כדי להנחיל ולבסס את הערכים שקיימו את החברה הישראלית בעבר. צריך למנוע ניהול כושל של הדמוקרטיה שלנו, שעליהם דמגוגים כמו נתניהו משגשגים, ולהשיב את תפקיד המנהיגות המוסרית.

אם אנו רוצים לשרוד את מתקפת הדיסאינפורמציה, הדמגוגיה, השקר, אי-השוויון והבוגדנות שמבצעים נתניהו מלחכי הפנכה שלו בליכוד ובתקשורת, ואת הרס מוסדות המדינה, עלינו לטפל במקורות ובמקומות מהם צצים דמגוגים כמו נתניהו. יש לנו חלון הזדמנויות קטן לתקן חלק מהנזק שנתניהו והליכוד ושותפיהם גרמו לדמוקרטיה שלנו.

לא ניתן לקיים את הדמוקרטיה כאשר הפער בין העשירים לעניים הולך וגדל, כאשר הפער בין הפריפריה והמרכז גדל והפריפריה מתפוררת, כאשר משפחות יורדות לסף העוני, וילדים ומשפחות הולכים לישון רעבים. הדמוקרטיה נשמעת חלולה כאשר כמעט מיליון אזרחים מובטלים, וכאשר עשרות אלפי עצמאיים רואים את עסקיהם מתמוטטים, והם על סף פשיטת רגל. כאשר בתי ספר הולכים ומדרדרים ומורים מקבלים תמורה נמוכה.

הדמוקרטיה נכשלת כאשר אכזריות המשטרה הופכת להיות דבר שבשגרה, כאשר מערכת המשפט הופכת מוטה יותר ויותר, וכאשר התקשורת מועלת בתפקידה והופכת להיות שופר לשלטון ולבעלי ההון.

הדמוקרטיה נשמעת חלולה כאשר כמעט מיליון אזרחים מובטלים, וכאשר עשרות אלפי עצמאיים רואים את עסקיהם מתמוטטים, והם על סף פשיטת רגל. כאשר בתי ספר הולכים ומדרדרים ומורים מקבלים תמורה נמוכה

כדי להציל את הדמוקרטיה שלנו ולמנוע את שיבת שלטון המיעוט של הליכוד, עלינו לפתח סדר יום חברתי וכלכלי כולל כדי לענות על צרכי הישראלים. עלינו לבצע במהירות ובנחישות את הרפורמות החברתיות-פוליטיות והכלכליות הדרושות בכדי למנוע מאדם כמו נתניהו לחזור ולהרוס שוב את אורח חיינו הדמוקרטיים, ולדחוף אותנו מחדש לסכסוך חברתי ופוליטי מבשר רעות.

בשנים האחרונות הליכוד והליכודניקים כתבו את אחד הפרקים האפלים בהיסטוריה של ישראל. ההיסטוריה תזכור כיצד פשיטת הרגל המוסרית הזו אפשרה להם להקריב את טובת המדינה והעם ולבגוד בניסוי הדמוקרטי שנבנה כאן במאה הקודמת. הצלחתם בבחירות הבאות עשויה להיות המבשרת לימים גרועים שעוד יבואו.

יצאנו מבור תחתיות. אבותינו הולידו כאן אומה ומדינה חדשה, אשר הורתה בחרות ובאמונה כי כל בני האדם נבראו שווים. הקמנו מדינה דמוקרטית ברוח מגילת העצמאות, מדינה המושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום, שתקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדל דת, גזע ומין, שתבטיח חופש דת, מצפון, לשון, חינוך ותרבות.

מאז נלחמנו במלחמות, התמודדנו עם משברים, עם מנהיגים מושחתים, עם תסיסה חברתית ועם הרפתקאות יקרות, אך התגברנו. כל עוד נשאר מחויבים לערכים הדמוקרטיים, לערכי מגילת העצמאות בהם האמנו ושאותם אנו מוקירים, ושעבורם הקרבנו כל כך הרבה, יחכה לנו עתיד מזהיר וטוב יותר.

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 857 מילים
סגירה