כוונת משטרת ירושלים להגיש כתבי אישום נגד פעילי המחאה - חמורה

גונן בן יצחק נשכב מתחת למכתז"ית בהפגנה בבלפור (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש 90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש 90
גונן בן יצחק נשכב מתחת למכתז"ית בהפגנה בבלפור

כוונת משטרת מחוז ירושלים להגיש כתבי אישום נגד פעילי המחאה נגד ראש הממשלה, היא דבר חמור:

עורך הדין גונן בן יצחק שכב מתחת למכת"זית לא כדי להפריע לשוטרים במילוי תפקידם, אלא כדי למנוע המשך התזה מסכנת חיים במיקום קרוב מדי למפגינים. מיקום קרוב מדי שמנוגד לפקודות המשטרה עצמה וכן להוראות הפעלת מכשיר התזת המים.

פשוטו כמשמעו: גונן ביקש להגן על אזרחים מפגיעה בלתי חוקית. במקום להרכין ראש, להודות שפעלה בניגוד לחוק ולהתנצל, מתכוונת משטרת מחוז ירושלים להגיש כתב אישום נגד עורך דין, פעיל זכויות אדם, מוביל מחאה נגד השליט ומי שביקש להגן בגופו על אזרחים חפים מפני פגיעה שכבר בוצעה בדרך זהה בגופם של אזרחים זמן קצר לפני כן.

גונן ביקש להגן בגופו על אזרחים מפגיעה בלתי חוקית. במקום להרכין ראש, להודות שפעלה בניגוד לחוק ולהתנצל, מתכוונת משטרת מחוז ירושלים להגיש כתב אישום נגד עו"ד, פעיל זכויות אדם, ממובילי המחאה נגד השליט

מאחר שמדובר בחשד לעבירות שנגזרות מחופש הביטוי וחירות ההפגנה, מחויבת משטרת המחוז באישור פרקליטות המדינה בטרם הגשת כתבי אישום בנדון. אני מקווה שפרקליטות המדינה (שאנשיה מבינים היטב על פי רוב את חובת האיזון בין חופש הביטוי וחירות ההפגנה לבין זכויות ואינטרסים מתנגשים) לא תאשר למשטרה להגיש כתבי אישום כה מסוכנים.

משמעות הגשת כתבי האישום הללו היא הרתעה נוספת של אזרחים מהשתתפות בהפגנות. מדובר ביצירת אפקט מצנן על חופש הביטוי. ובמלים פשוטות: הפחדה מקיום הפגנות נגד השלטון.

מובן שאסור לאזרחים לתקוף שוטרים. אלא שמעדויות וסרטונים שהגיעו אליי, מדובר דווקא בתופעה הפוכה: אלימות חמורה מצד שוטרים כלפי מפגינים.

לא כל השוטרים. לא רובם. מלאכתם כמובן קשה ורובם עומדים בה כמיטב יכולתם. אבל אלימות שוטרים בהפגנות במחוז ירושלים, מעצרי שווא, חקירות הפחדה וגם מעשים מחפירים כדוגמת השחתת דגמי צוללות מתנפחות באמצעות סכינים שלטעמי אסור בכלל לשוטרים לשאת – כל אלו קיימים, מסלימים לא אחת ומבטאים חוסר הבנה מטריד של תפקידה של משטרה במדינה דמוקרטית.

גם במשטרת מחוז ירושלים – כמו בכל מחוזות משטרת ישראל – קיימים גורמים חיוביים והגונים. אך ישנה גם מגמה מטרידה שחוזרת על עצמה.

נקודה מטרידה במיוחד טמונה בדברי בכיר במשטרת מחוז ירושלים להארץ: הוא הביע תרעומת על כך שהמשטרה לחצה על הפרקליטות לאשר הגשת עשרות כתבי אישום, אך בפועל אושרו רק 3 כתבי אישום. הוא קבל על כך שמתוך מאות מעצרים, לא ייתכן שמוגשים כה מעט כתבי אישום.

הפוך: מאות מעצרים בהפגנות של אזרחים שומרי חוק שמפגינים למען שלטון החוק, נגד הפגיעה במשטר הדמוקרטי, למען זכויות האדם, למען טוהר המידות ונגד המדיניות הכלכלית המופקרת והמושחתת – ובכן, מאות מעצרים אלו הם חרפה. מדובר במספר מדאיג שמהווה תעודת עניות למשטרה. ואם אכן אושר להגיש עד כה 3 כתבי אישום, הדבר מעיד על שיקול דעת סביר יותר בקרב אנשי הפרקליטות.

יש לבחון כל מקרה לגופו. יש להיזהר מהכללות. יש לשמור על החוק. ואסור לתקוף שום שוטר. אבל אני יכול להעיד על מספר חקירות הפחדה מופרכות, על מעצרי שווא חמורים, על מקרי אלימות חמורה מטעם שוטרים במחוז ירושלים ועל חוסר הבנה מוחלט באשר לחשיבות השמירה על זכויות האדם והאזרח.

אבל אני יכול להעיד על מספר חקירות הפחדה מופרכות, על מעצרי שווא חמורים, על מקרי אלימות חמורה מטעם שוטרים במחוז ירושלים ועל חוסר הבנה מוחלט באשר לחשיבות השמירה על זכויות האדם והאזרח

מפקד מחוז ראוי, מפכ"ל קבוע ועצמאי בעל השכלה משפטית ורגישות לזכויות אדם, שר אמיתי לביטחון פנים וקטיעת הלחץ הפוליטי החמור מטעם הנאשם על משטרת מחוז ירושלים – כל אלו הכרחיים ודחופים. לצערנו, זה ייקח זמן. אבל זה יקרה. גם במובן הזה מדובר בהשחתת מידות מטעם הנאשם. אבל גם במובן הזה הדמוקרטיה תנצח.

עורך דין דניאל חקלאי הוא בעל משרד עריכת דין שמתמחה בייצוג בתחומי המשפט הפלילי, עבירות הצווארון הלבן, ועדות החקירה, הדין המשמעתי ולשון הרע. בן 46. נשוי ואב לשני בנים. פרסם מאמרים וכן סיפורים קצרים בכתבי עת דיגיטליים. אוהב מאד ספרות, קולנוע ומוזיקה. מוטרד מאד מהסכנות העצומות למשטר הדמוקרטי ולזכויות האדם והאזרח. מנסה לחשוב כיצד למקם את המשפט החוקתי ואת המשפט הפלילי בהקשרים סוציולוגיים, תרבותיים, פוליטיים, היסטוריים ופסיכולוגיים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 540 מילים
סגירה