מחשב לכל תלמיד, כמעט

הכיתה הדיגיטלית הממשלה רכשה 150 אלף מחשבים בעלות של 400 מיליון שקל, כדי לאפשר לימוד מרחוק לתלמידים שאין להם מחשב בבית ● אבל מספר הבתים שאין בהם ציוד לימודי מתאים הרבה יותר גדול, ולפי הערכות מספר התלמידים הזקוקים למחשב הוא יותר מכפול ● גורמים המעורים בנושא טוענים: בסכום כזה ניתן היה לחלק מחשבים לכולם, אם היו רוכשים מחשבים משומשים ● משרד החינוך בתגובה: "המדיניות הייתה לחלק את המחשב הטוב ביותר"

טקס חלוקת מחשבים ניידים למוסדות חינוך בצפת, אוקטובר 2020 (צילום: David Cohen/Flash90)
David Cohen/Flash90
משרד החינוך חילק 60 אלף מחשבים והעמותות עוד כ-5,000, אבל לאלפי תלמידים עדיין אין ציוד. טקס חלוקת מחשבים ניידים למוסדות חינוך בצפת, אוקטובר 2020

מגפת הקורונה והמעבר של מערכת החינוך ללמידה מרחוק חשפו פער מטריד בנגישות לחינוך בין עשירים לעניים. על פי הערכות, 375 אלף תלמידים בישראל אינם לומדים כעת בגלל שאין להם מחשב בבית, ועוד מספר לא ידוע של תלמידים אינם לומדים באופן סדיר מכיוון שאין מספיק מחשבים בביתם, או בשל היעדר חיבור מהיר לאינטרנט.

מאז פרוץ המגפה פועלת הממשלה לגשר על הפער הזה, ובאוגוסט האחרון, כשבוע לפני תחילת שנת הלימודים, התקשר משרד החינוך עם חמישה ספקים לרכישה של כ-150 אלף מחשבים עם מודמים וחבילות גלישה לשנה בעלות של כ-400 מיליון שקל. הציוד שנרכש יחולק לבתי ספר בישובים בעלי דירוג חברתי-כלכלי נמוך, ויושאל לתלמידים שידם אינה משגת לרכוש מחשב.

כ-60 אלף מהמחשבים כבר חולקו והיתר יחולקו בהמשך השנה. רכישה זו, כאמור, אינה מכסה אפילו מחצית ממספר המחשבים הדרושים על מנת לאפשר למידה מרחוק לכל תלמידי ישראל.

כ-60 אלף מהמחשבים כבר חולקו והיתר יחולקו בהמשך השנה. אבל הרכישה הזו אינה מכסה אפילו מחצית ממספר המחשבים הדרושים על מנת לאפשר למידה מרחוק לכל אחד מתלמידי בתי הספר

גורמים בכנסת, במגזר השלישי ובשוק הפרטי שעוסקים בסוגיה טוענים כי ניתן היה, באותו תקציב, לרכוש כמות גדולה בהרבה של מחשבים ואולי אפילו לספק מחשב לכל תלמיד שזקוק לאחד, באמצעות רכישה של מחשבים משומשים שעברו חידוש (מה שמכונה בשפה המקצועית Refurbished, או מחשבים מחודשים).

יתרה מזאת, אותם גורמים טוענים כי הם הציגו את האפשרות הזאת בפני גורמים במשרד החינוך במהלך הקיץ האחרון, לפני שבוצעה ההתקשרות לרכישת מחשבים חדשים, אולם לא זכו למענה לפניותיהם.

גן ילדים ביישוב נווה דניאל. (צילום: Nati Shohat/Flash90)
גן ילדים ביישוב נווה דניאל. (צילום: Nati Shohat/Flash90)

עמותות אוספות מחשבים לנזקקים

במהלך חודשי הקיץ פנה ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), בצוותא עם מנכ"ל עמותת פתחון לב, אלי כהן, לסגן שר האוצר, ח"כ יצחק כהן (ש"ס) והאחרון הפנה אותם לגורמים במשרדי האוצר והחינוך. במקביל, פנה אלי כהן לח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) באוגוסט וכתב לו כי ביכולתו לספק מחשבים בעלות של כ-500 שקל ליחידה. ח"כ ג'בארין טוען כי הוא העביר את המסר לגורמים במשרד החינוך.

יש לציין גם כי במשרד החינוך מכירים היטב את האפשרות לספק מחשבים משומשים לתלמידים. מאז חודש מאי עובד המשרד בתיאום עם יוזמת "מתחשבים", המרכזת את פעילותן של כמה עמותות העוסקות באיסוף תרומות של מחשבים משומשים, חידושם וחלוקתם מחדש למשקי בית שאין בהם מספיק מחשבים.

משרד החינוך אפילו מעסיק בחודשים האחרונים עובדת בחצי משרה, שתפקידה לוודא שהמחשבים של יוזמת "מתחשבים" מחולקים על פי סדרי העדיפויות של המשרד, ולמנוע כפילויות בין פעילות המשרד לפעילות העמותות. מדוע, אם כן, לא עשו שימוש באפשרות הזאת כדי להביא יותר מחשבים ולספק את צורכיהם של יותר תלמידים?

בתגובה לפניית זמן ישראל מציינים במשרד החינוך כי "המדיניות שהנחתה את המשרד הייתה להעניק לתלמידים את המחשב הטוב ביותר, כשיש לו אחריות, עם יכולת תפקוד גבוהה, רציפה ולזמן ארוך וממושך. ככלל, השימוש במחשב משומש מגדיל את הסיכון שייצא מכלל שימוש בשלבים מוקדמים יותר".

תלמידים לומדים מרחוב בביתם. מרץ 2020 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)
תלמידים לומדים מרחוב בביתם. מרץ 2020 (צילום: Yossi Aloni/Flash90)

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי המכרז לרכישת מחשבים חדשים נערך "בהתאם לדרישות המקצועיות של משרד החינוך, לרבות מפרטי המחשבים. המחשבים שאושרו בהליך התחרותי הינם איכותיים ובמחירים אטרקטיביים (כ-1,870 שקל למחשב כולל הפצה בכל הארץ, אחריות מלאה ל-3 שנים, שירות בבתי הספר, התקנת אימג' של משרד החינוך, ודרישות ייחודיות נוספות)".

ואולם גורמים הבקיאים בהליך של אספקת מחשבים מחודשים טוענים מנגד כי פערי האיכות בין מחשבים חדשים למחודשים הם זניחים, ואינם מצדיקים את ההוצאה הכספית המופרזת, בעיקר לאור העובדה שלא כל התלמידים הזקוקים למחשב זוכים לאחד.

טקס חלוקת 750 מחשבים ניידים למוסדות חינוך בעיר צפת. אוקטובר 2020. (צילום: David Cohen/Flash90)
טקס חלוקת 750 מחשבים ניידים למוסדות חינוך בעיר צפת. אוקטובר 2020. (צילום: David Cohen/Flash90)

מחסור עולמי במחשבים

"אני מוכר גם חדש וגם מחודש, כך שאני מכיר את פערי המחירים" אומר בני בראנץ, מנכ"ל חברת "חשבשבת חומרה", שהיא בין היבואנים הגדולים ביותר בארץ של מחשבים מחודשים. "אנחנו מוכרים מחשב מחודש עם מסך ב-680 שקל ונותנים שנת אחריות ולפעמים גם שלוש שנים. מצד שני ראיתי מכרז שנסגר עם חברת one ב-1,500 שקל ליחידה. זה יותר מכפול. אין לזה סיבה וחבל על הכסף.

"אם אפשר להכפיל את מספר התלמידים שאפשר לתת להם מחשבים, זה עדיף מלתת למישהו אחד חדש ולמישהו אחר לא לתת כלום. מה גם שברמת האיכות אין כמעט הבדל. הדגמים שאנחנו מביאים נותנים פתרון לכל עבודה, למעט עבודה בגרפיקה, שבה צריך כרטיסים גרפיים ומעבדים מאוד מהירים ויקרים. אלו מחשבים שאני מוכר לעסקים ולקופת חולים כללית, והם עובדים מצוין.

"צריך גם לזכור שיש בעיה של מחסור במחשבים בעולם בגלל הקורונה, אבל בתחום המחודשים יש עדיין מלאים זמינים. צפי האספקה של המחשבים החדשים שמשרד החינוך רכש הוא מדצמבר ואילך. במחודשים יש עוד אפשרות להביא כמות גדולה מוקדם יותר".

"אם אפשר להכפיל את מספר התלמידים שמקבלים מחשבים, זה עדיף מלתת למישהו אחד מחשב חדש ולמישהו אחר לא לתת כלום. מה גם שברמת האיכות אין כמעט הבדל"

מנהלת יוזמת "מתחשבים", נועם שי, טוענת גם היא כי פערי האיכות בין מחשבים חדשים למחשבים מחודשים אינם מצדיקים את ההוצאה התקציבית הזו. "מחשבים מחודשים מגיעים עם אחריות לשנה", היא אומרת. "אפילו אנחנו ביוזמה התנדבותית נותנים אחריות לחצי שנה. האיכות מצוינת והפידבקים מצוינים. במעבדות שלנו אין חידוש מלא, אנחנו מנקים, מתקינים מחדש מערכות הפעלה, אבל לא מתקנים כל שריטה. אבל אצל ספקים מסחריים אתה יכול לקנות מחשב מחודש ולא תדע שהוא לא חדש".

לדבריה, על ידי שימוש במחשבים מחודשים ניתן למלא במהירות את כל צורכי המערכת ולוודא שלא יהיה בישראל תלמיד שאינו יכול ללמוד מרחוק. "לטווח הקצר, אפשר לקנות מחשבים מחודשים מספקים בעלות סבירה. לפני כמה חודשים היו הצעות של 680-700 שקל ליחידה. מאז, חלה ירידה במלאי בעולם אז היום זה יהיה 850-900 שקל ליחידה. זה עדיין זול בהרבה ממחשבים חדשים.

"לטווח הארוך, ניתן ליצור פלטפורמה שתמיד תדע לקחת את המחשבים המשומשים ממשרדים ממשלתיים וחברות ממשלתיות, לחדש אותם ולחלק אותם לתלמידים שזקוקים להם. זה לא פחות טוב מלקנות חדש. אפשר לחלק כך 100 אלף מחשבים כל שנה, בעלות של כ-450 שקל למחשב".

תלמידת בית ספר עם מחשב ומסיכה. מאי 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
תלמידת בית ספר עם מחשב ומסיכה. מאי 2020 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

על אף שהמכרז כבר נערך והמחשבים החדשים כבר נקנו, הסוגייה שנידונה כאן עדיין בוערת ותקפה. לאיש אין מושג כמה תלמידים בדיוק לא לומדים בגלל היעדר מחשב, אולם קיימת הסכמה רחבה שהרכישה שבוצעה כעת אינה פותרת את הבעיה במלואה. גם אחרי שיגיע אחרון המחשבים החדשים, יהיו בישראל ילדים ובני נוער שאין להם נגישות לחינוך בגלל מצבם הכלכלי.

הפגיעה האנושה הזו, דווקא באלו שזקוקים יותר מכולם לניידות החברתית שמספק חינוך ראוי, תהיה אחת מ"מחלות ההמשך" הקשות ביותר שמהן תסבול החברה הישראלית בשנים שלאחר המגפה. יש אפוא לקיים דיון מעמיק, על מנת לוודא שמאף תלמיד לא נשללת זכותו היסודית לחינוך, בשל מדיניות מוטעית.

ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "משרד החינוך משלים בימים אלה פערים טכנולוגיים שנצברו לאורך עשור ואף יותר מזה. לאור זאת, הוא גיבש תכנית לאומית, 'הכיתה הדיגיטלית', שעלותה הכוללת היא כ-1.2 מיליארד שקל. תקציב זה מיועד לארבעה צרכים מרכזיים – שילוב של תשתיות טכנולוגיות חדשניות ב-4,200 מוסדות חינוך, הכשרות מורים במיקוד של תחומי הלמידה מרחוק, הרחבת מאגר התוכן הדיגיטלי לעשיר וחדשני וחלוקת מחשבים ניידים לתלמידים. לעניין יתרת התקציב, בכוונת משרד החינוך למצות את מלוא התקציב כדי להטמיע במערכת החינוך את מיטב הטכנולוגיה החדשנית שתזניק את המערכת קדימה במהלך השנים הבאות".

סטודנטים ישראלים מפגינים נגד הלמידה מרחוק בכיכר רבין בתל אביב. נובמבר 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
סטודנטים ישראלים מפגינים נגד הלמידה מרחוק בכיכר רבין בתל אביב. נובמבר 2020 (צילום: Miriam Alster/Flash90)
עוד 1,043 מילים
סגירה