הצגת הפיוס

.יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מגיע לפגישת ההנהגה הפלסטינית ברמאללה, אוגוסט 2020 (צילום: Flash90)
Flash90
.יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מגיע לפגישת ההנהגה הפלסטינית ברמאללה, אוגוסט 2020

יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חשף את פרצופו האמיתי והעדיף את חידוש הקשרים עם ישראל על פני הפיוס עם ארגון חמאס. בחמאס טוענים כי  עבאס הוליך אותם שולל וכי תהליך הפיוס קיבל כעת מכה אנושה לשנים הקרובות.

ההודעה של הרש"פ על חידוש הקשרים האזרחיים והביטחוניים עם ישראל הייתה צפוייה. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חיכה לסולם המתאים כדי לרדת מהעץ שעליו טיפס בחצי השנה האחרונה כשהחליט להתנתק מישראל. בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא הבא של ארה"ב הייתה הדבר שחיכה לו וברגע שהדבר קרה הוא למעשה התנתק מתהליך הפיוס עם חמאס.

הודעת הרש"פ על חידוש הקשרים האזרחיים והביטחוניים עם ישראל הייתה צפוייה. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס חיכה לסולם המתאים כדי לרדת מהעץ שעליו טיפס בחצי השנה האחרונה כשהחליט להתנתק מישראל

כל פגישות הפיוס בין פת"ח לחמאס באיסטנבול ובקהיר הפכו לחסרות תכלית. כך גם הסיכום העקרוני שהושג באיסטנבול על עריכת בחירות בהדרגה, כשהבחירות בשלב הראשון יהיו למועצה המחוקקת הפלסטינית (פרלמנט).

מחמוד עבאס חשף את פניו האמיתיות, הכל היה הצגה אחת גדולה של פיוס לאומי כביכול.

אולם מחמוד עבאס ממשיך בהצגה. הוא מנסה להמשיך ולהתל בציבור הפלסטיני ולהציג עצמו כחסיד הפיוס הלאומי. בסוף השבוע שעבר הוא נפגש עם משלחת פת"ח בראשות ג'בריל רג'וב שחזרה מקהיר ופירסם הודעה כי הורה להמשיך במגעי הפיוס עם חמאס, וכי הוא מחוייב לסיכומים שהיו עמה בשיחות איסטנבול.

הצביעות של מחמוד עבאס איננה יודעת גבולות, כמו של שליטים ערבים אחרים במזה"ת. אחרי ההודעה על חידוש הקשרים עם ישראל הוא גם הודיע על החזרת השגרירים הפלסטינים לאיחוד האמירויות ולבחריין. זאת אחרי שהוחזרו בזמנו לרמאללה בעקבות ההודעה על הנורמליזציה עם ישראל, כשמחמוד עבאס האשים את איחוד האמירויות ואת בחריין ב"בגידה בירושלים ובבעיה הפלסטינית ובתקיעת סכין בגבם של הפלסטינים". עכשיו מתברר כי מי שבגד בארגון חמאס הוא מחמוד עבאס עצמו, שתקע סכין בגבו ובגב שאר ארגוני האופוזיציה הפלסטינים.

מחמוד עבאס נקט במהלך טקטי ומשך זמן. הוא מינה את מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב לראש משלחת פת"ח לשיחות הפיוס עם חמאס ושיגר אותו לסבב שיחות באיסטנבול, אך למעשה המתין לתוצאות הבחירות בארה"ב, מתוך הערכה שג'ו ביידן ינצח בהן, ברגע שזה קרה הוא התהפך על חמאס וחידש את הקשרים האזרחיים והביטחוניים עם ישראל.

עבאס ממשיך בהצגה. הוא ממשיך להתל בציבור הפלסטיני ולהציג עצמו כחסיד הפיוס הלאומי. בסופ"ש שעבר נפגש עם משלחת פת"ח בראשות ג'בריל רג'וב שחזרה מקהיר, ופירסם הודעה כי הורה להמשיך במגעי הפיוס עם חמאס

מהלך מתואם עם מצרים

העיתון הלבנוני "אלאח'באר" מסר ב-19 בנובמבר מפי מקורות בחמאס כי מצרים הייתה בסוד המהלך הטקטי של יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס והוליכה שולל את ארגון חמאס.

היא הזמינה את נציגי חמאס ופת"ח בשבוע שעבר למפגש פיוס בקהיר ובאותה העת היא פעלה ביחד עם מחמוד עבאס על חידוש הקשרים בין הרש"פ לישראל.

מצרים פירסמה, על דעתה בלבד, הודעה כי המגעים לפיוס בין פת"ח לחמאס יימשכו, אך גורמים בחמאס מביעים ספק אם המגעים ימשכו ברצינות נוכח החלטת הרש"פ לחדש את הקשרים עם ישראל.

גם התיאום הביטחוני בין ישראל לרש"פ התחדש ונכנס מחדש להילוך גבוה ופירוש הדבר הוא שמנגנוני הביטחון של הרש"פ ימשיכו לעצור פעילי חמאס בשטחי הגדה.

מחמוד עבאס רצה להוציא את הרש"פ מהמשבר הכלכלי הקשה שבו היא נמצאת, לקבל את כספי המסים מישראל ואת הסיוע הכספי האזרחי החודשי לרש"פ מארה"ב. הוא רצה גם לחדש את המשא ומתן עם ישראל מהמקום שבו הוא נפסק ולהתקרב לממשל ביידן, לכן הוא דחק הצידה את חמאס כדי שלא יואשם ע"י  ישראל וארה"ב כי חבר לארגון טרור.

ג'בריל רגו'ב הושפל

מזכ"ל פת"ח ג'בריל רג'וב הושפל על ידי מחמוד עבאס והוא מבין כעת כי יו"ר הרש"פ השתמש בו לצרכיו. רג'וב סבר כי הוא יוכל לנצל את מהלך ההתקרבות לחמאס כדי לשדרג את מעמדו בקרב הירושה, אולם מתנגדיו של רג'וב בצמרת פת"ח היו חזקים ממנו והם הצליחו לשכנע את מחמוד עבאס ללכת לחידוש היחסים עם ישראל במקום לפיוס עם חמאס.

מזכ"ל פת"ח רג'וב הושפל על ידי עבאס והוא מבין כעת כי יו"ר הרש"פ השתמש בו לצרכיו. רג'וב סבר שיוכל לנצל את מהלך ההתקרבות לחמאס לשידרוג מעמדו בקרב הירושה

בראיון לאחד העיתונים במצרים אמר ג'בריל רג'וב, כי אם הפיוס עם חמאס יכשל הוא יגלה מי מהסביבה של מחמוד עבאס הכשיל אותו.

רגו'ב מכוון לראש המודיעין הכללי מאג'ד פרג' ולחוסיין א-שיח', השר לעניינים אזרחים. השניים מקורבים מאוד למחמוד עבאס והקימו ברית שמטרתה לסלק את רג'וב מקרב הירושה.

על פי גורמים בפת"ח, מחמוד עבאס מתכוון למנות בקרוב את השניים לאחראים על ניהול המשא המתן עם ישראל במקום צאיב עריקאת שמת מנגיף הקורונה.

הדבר נחשב לשדרוג נוסף במעמדם בצמרת פת"ח.

*  *  *

נראה שחידוש הקשרים האזרחיים והביטחוניים בין הרש"פ לישראל הוא מכה אנושה למאמצי הפיוס ובמיוחד לארגון חמאס. יו"ר הרש"פ מרגיש עכשיו שמעמדו בטוח לארבע השנים הקרובות בתקופת כהונתו של ג'ו ביידן והוא איננו רוצה לחלוק את העוגה השלטונית ביחד עם ארגון חמאס או ללכת לבחירות שיסכנו את מעמדו הפוליטי.

חמאס ושאר פלגי האופוזיציה קוראים למחמוד עבאס לחזור בו מהחלטתו לחידוש הקשרים עם ישראל אך הסיכוי לכך שואף לאפס.

הרש"פ מרגישה בהקלה גדולה עם ירידתו של הנשיא טראמפ מהבמה הפוליטית בארה"ב היא רואה בכך הזדמנות טובה לנסות ולהשיג הישגים מדיניים וכלכליים.

יו"ר הרש"פ עבאס מרגיש עכשיו שמעמדו בטוח ל-4 השנים הקרובות בתקופת כהונת ביידן, והוא אינו רוצה לחלוק את העוגה השלטונית עם חמאס או ללכת לבחירות שיסכנו את מעמדו הפוליטי

לכן  מיהר מחמוד עבאס לחדש את הקשרים עם ישראל כמחווה של רצון טוב כלפי ממשלו של ג'ו ביידן בתקווה שהדבר ישתלם לו בהמשך הדרך.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 818 מילים
סגירה